جاهای دیدنیشهرها

معرفی جاهای دیدنی زرند کرمان | دیدنی‌های شهر پسته‌های سرخ

شهر متواضع انار و پسته، فاصله زیادی تا کرمان ندارد؛ اما تا دلتان بخواهد پر از صفا است و مردمان مهربان و خونگرمی دارد. در مورد شهر زرند کرمان صحبت می‌کنیم؛ شهری که اگر در پاییز به آن سفر کنید چشمتان به جمال مزارع قرمزرنگ پسته اطرافش روشن می‌شود و تا روزها و حتی سال‌های بعد نمی‌توانید آن سرخی جذابی که از شیشه اتوبوس یا خودروی شخصی خود دیده‌اید را فراموش کنید.

زرند به جز انار، پسته تازه و سوهان خاص و شیرینش چند جاذبه دیدنی و خاص هم دارد که اکثر آن‌ها نشانگر همان سادگی و تواضع مردمان این شهر هستند و بهتر است بعد از مزه‌مزه کردن سوغاتی‌های خوشمزه، سری به جاهای دیدنی زرند هم بزنید.

زرند کجاست؟

زرند کجاست؟
معرفی جاهای دیدنی زرند؛ شهر زعفران، انار و پسته

شهرستان زرند در شمال غربی استان کرمان قرار دارد و به دلیل وجود معادن زغال‌سنگ، سنگ‌آهن و مس یکی از شهرهای صنعتی و مهم این استان است. آب‌وهوای این شهر نیمه‌کویری است و تابستان‌های بسیار گرم و زمستان‌های سرد و خشکی دارد که اگر به ییلاقات و کوه‌های اطراف آن بروید، این گرما و سرما کمی متعادل می‌شود.

بسیاری از مکان‌ها و جاهای دیدنی زرند کرمان در گذشته بر اثر زلزله تخریب شده‌اند؛ اما طبق نوشته‌های مورخان این شهر از قرن ششم تا هشتم هجری یکی از شهرهای بزرگ و پرجمعیت ایران بوده  است که آن را با نام زراوند می‌شناخته‌اند. سفر به شهر زرند و آشنایی با تاریخ و تمدن آن خالی‌ازلطف نیست.

در ادامه با 8 مورد از جاهای دیدنی زرند آشنا می‌شوید.

روستای جرجافک؛ از جاذبه‌های ییلاقی زرند

روستای جرجافک
نام این روستا در گذشته گرگاک بوده است.

روستای جرجافک یکی از جاهای دیدنی زرند است که در جنوب غربی آن قرار دارد. آب و هوای این روستا  خنک و ییلاقی است که منجر به جذب گردشگران زیادی می‌شود. نام این روستا در گذشته گرگاک بوده است؛ اما تاریخ پیدایش آن به طور دقیق مشخص نیست. شغل بیشتر ساکنان این روستا کشاورزی است و در بیشتر زمین‌های کشاورزی این منطقه سبزیجات کشت می‌شود. میوه‌هایی مانند انار، توت‌فرنگی، زردآلو، سیب و پسته از دیگر محصول‌های روستای جرجافک به شمار می‌روند.

یک اتاقک پر از عیدی یک اتاقک پر از عیدی

آدرس روستای جرجافک زرند: استان کرمان، بین شهر زرند و رفسنجان

برای دسترسی بهتر به جاهای دیدنی زرند و اجاره اقامتگاه در نزدیکی این شهر، می‌توانید به صفحه اجاره خانه و سوئیت در کرمان در سایت اتاقک مراجعه کنید.

برج زرندوئیه؛ نقلی‌ترین اثر باستانی زرند

برج زرندوئیه
این بنا در ۶ کیلومتری شهر زرند قرار دارد.

برج زرندوئیه مثل بیشتر آثار باستانی و جاهای دیدنی زرند با خشت ساخته شده و کوچک و جمع‌وجور است.

این برج با حدود ۱۰۰ مترمربع مساحت در وسط یک قلعه کوچک و در ۶ کیلومتری شهر زرند قرار دارد. این قلعه توسط حاج سید حسین عمرانی و پسرانش برای محافظت از شهر در برابر راهزنان، در حدود یک قرن پیش، ساخته شد. برج زرندوئیه یکی از محکم‌ترین آثار باستانی زرند و استان کرمان است که بر اثر زلزله‌های شدید این استان تخریب نشده و پابرجا مانده است.

مالک این بنا بعدها آن را به سازمان میراث فرهنگ اهدا کرد و با کمک مردم و مسئولین شهرداری بازسازی شد.

آدرس برج زرندوئیه زرند: استان کرمان، شهر زرند، انتهای خیابان شهید صدوقی

بازار سهرابی؛ برادر دوقلوی بازار وکیل زرند

بازار سهرابی زرند
از قدیمی‌ترین بازارهای ایران – عکاس: محمد اسدی

بازار سهرابی زرند از بازارهای قدیمی و سنتی ایران است که قدمت آن به ۱۴۰ سال پیش برمی‌گردد. شخصی به نام حاج علی مغازه‌های آن را به شکل سنتی ساخته بود؛ اما سیل این مغازه‌ها را تخریب کرد و به همین دلیل به داخل خندق کنار بازار منتقل شدند. در نهایت حاج علی تصمیم گرفت تا در مکان فعلی بازار کوره آجرپزی احداث کند؛ اما برادران سهرابی برای جلوگیری از آلودگی هوا این بازار را از او خریدند. از آن روز به بعد این بازار ‌به بازار سهرابی معروف شد.

در دهه 80 شمسی میراث فرهنگی زرند پروژه اتصال این بازار بازار وکیل این شهر را آغاز کرد. بازار وکیل هم از قدیمی‌ترین جاهای دیدنی زرند است که درب‌های مسجد جامع این شهر به داخل آن باز می‌شود.

آدرس بازار سهرابی زرند: استان کرمان، شهر زرند، خیابان شهید چمران

ده علیرضا و باب هوتک؛ ردپای دایناسورها

ردپای دایناسورها در ده علیرضا زرند
ردپای ساکنان قدیمی زمین در نزدیکی زرند!

تصور این که دایناسورها زمانی همین‌جایی که ما زندگی می‌کنیم زندگی می‌کرده‌اند ترسناک و عجیب است. اگر بدانید که این تصور تا حد زیادی واقعیت دارد و مدارک آن هم پیدا شده است، ترس و تعجبتان بیشتر هم خواهد شد. روستاهای ده علیرضا و باب هوتک زرند از جمله جاهای دیدنی زرند هستند که روزگاری میزبان ساکنان قدیمی زمین بوده‌اند و گواه آن فسیل‌هایی است که در این 2 روستا پیدا شده‌اند و جای پای دایناسورها روی آن‌ها نقش بسته است.

تعدادی از این فسیل‌ها در موزه تاریخ طبیعی کرمان نگه‌داری می‌شوند و اگر گذرتان به کرمان افتاد و موزه باز بود، می‌توانید از آن‌ها بازدید کنید. اگر خوش‌شانس باشید، می‌توانید تعدادی از فسیل‌هایی که هنوز سرقت نشده‌اند را در اطراف روستاهای مذکور پیدا کنید.

آدرس روستای ده علیرضا زرند: استان کرمان، شهرستان زرند، شمال شهر زرند

اجاره اقامتگاه کرمان با پشتیبانی 24 ساعته
  • 50 هزار تومان تخفیف
  • مخصوص کاربران بلاگ
  • کد : OTGBLG50

همین الان رزرو کن!

 

گزوییه؛ همسایه قله 3400 متری مزار حُتکَن

گزوییه زرند
از عجایب اقلیمی زرند و کرمان – عکاس: محسن امیری/small>

روستای گزوئیه یکی دیگر از روستاهای ییلاقی و خوش آب و هوای اطراف شهر زرند است که در شرق این شهر قرار دارد. این روستا از عجایب اقلیمی شهرستان زرند و استان کرمان هم محسوب می‌شود؛ چون برخلاف تصور بسیاری از ما در مورد کویری بودن این استان، گزوئیه در زمستان‌ها شاهد بارش برف است و در عین حال هم فاصله زیادی با کویر ندارد.

گزوئیه در اصل مجموعه‌ای از چند روستای کوچک‌تر است و ابتدای مسیر کوهنوردی قله مزار حُتکَن قرار محسوب می‌شود. قله‌ای با ارتفاع 3400 متری که خود یکی دیگر از جاهای دیدنی زرند است. مسیر کوهنوردی این قله در فصول سرد صعب‌العبور است و توصیه می‌کنیم که در این فصول بدون اطلاع از وضعیت هوا و همراه شدن با کوهنوردان حرفه‌ای تصمیم به فتح قله مزار حُتکَن نگیرید.

آدرس روستای ده علیرضا زرند: استان کرمان، شهرستان زرند، شرق شهر زرند

حسینیه قلعه؛ یادگار دوران زندیه

حسینیه قلعه یکی دیگر از قدیمی‌ترین جاهای دیدنی زرند است که متأسفانه رسیدگی زیادی به آن نمی‌شود. این حسینیه مسجدی دارد که به دلیل میزبانی از قلعه‌ای با نام قلعه زند، آن را متعلق به دوران زندیه می‌دانند. قدمت حسینیه و مسجد قلعه به 800 سال قبل می‌رسد و در روزگاری که در زرند باران‌های سیل آسا می‌باریده مردم به آن پناه می‌برده اند.

حسینیه و مسجد قلعه در حال حاضر دایر هستند و برخی از مراسم مذهبی هم در آن‌ها برگزار می‌شود.

آدرس حسینیه و مسجد قلعه زرند: استان کرمان، شهر زرند، بلوار معلم

قلعه و چهار برج شاهرخ خان؛  یک بنای ضد زلزله دیگر

قلعه و چهاربرج شاهرخ خان
این بنای خشتی زیبا 4 برج دارد.

قلعه و چهار برج شاهرخ خان از جمله جاهای دیدنی زرند کرمان است که در منطقه یزدان‌آباد قرار دارد. این منطقه مجموعه‌ای از چند روستا است که در غرب زرند واقع شده و فاصله زیادی تا این شهر ندارد.

همان‌طور که از نام آن مشخص است، این بنای خشتی زیبا 4 برج دارد و از آن‌ها برای نگهبانی از یزدان‌آباد استفاده می‌شده است. قلعه و چهار برج شاهرخ خان هم مثل برج زرندوئیه در برابر زلزله‌ها مقاوم بوده و تخریب نشده است؛ در حدی که با وجود رسیدگی ناچیز سازمان میراث فرهنگی تعدادی از درب‌های چوبی و مقرنس کاری‌های ایوان این بنا سالم باقی مانده است.

آدرس قلعه و چهار برج شاهرخ خان زرند: استان کرمان، شهرستان زرند، منطقه یزدان‌آباد

حُتکَن و سرباغ حتکن؛ همسایه سرسبز کویر

حتکن زرند
یکی دیگر از مناطق ییلاقی و روستایی اطراف زرند – عکاس: مهدی همتی

حتکن یکی دیگر از مناطق ییلاقی و روستایی اطراف زرند است که در کوهپایه کوه مزار حتکن قرار دارد و همانند گزوئیه زمستان‌هایی سرد و برفی دارد. چشمه‌های آب طبیعی، جاده کوهستانی و زیبا، زمین‌های کشاورزی و رود پرآبی که در این دهستان جاری است از جاذبه‌های دیدنی آن محسوب می‌شود.

حتکن یکی از جاهای دیدنی زرند است که در زلزله‌های دهه 80 به‌صورت کامل تخریب شد؛ اما در سال‌های اخیر خانه‌های اهالی آن به‌صورت کامل بازسازی شده است.

آدرس حتکن زرند: استان کرمان، شهرستان زرند، شرق شهر زرند

سخن آخر

در این مقاله 8 مورد از جاهای دیدنی زرند را به شما معرفی کردیم که هنگام سفر به استان کرمان و شهر زرند می‌توانید از آن‌ها بازدید کنید و خاطراتشان را مثل انار و پسته زرند با خودتان به یادگار ببرید.

برای اجاره ویلا و سوئیت در زرند می‌توانید از طریق سایت اتاقک اقدام کنید و با گذراندن چند مرحله ساده اقامتگاه مناسب را در تاریخ موردنظرتان و با قیمتی مناسب رزرو کنید.

سؤالات متداول درباره جاهای دیدنی زرند

بهترین جاهای دیدنی زرند کدامند؟

روستای جرجافک، برج زرندوئیه، بازار سهرابی، قلعه و چهار برج شاهرخ خان، گزوئیه

برج زرندوئیه کجاست؟

استان کرمان، شهر زرند، انتهای خیابان شهید صدوقی

برای دیدن ردپای دایناسورها در زرند باید کجا برویم؟

برخی از فسیل‌های ردپای دایناسورها در موزه تاریخ طبیعی کرمان نگهداری می‌شوند.

3.5/5 - (24 امتیاز)

اتاقک

مسعود تاجیک

مسعود هستم، شیفته نوشتن، ادبیات و سینما. تولید محتوا برای من یک لذت دوجانبه دارد، هم روح خودم را جلا می‌دهد و هم باعث می‌شود حس مفید بودن داشتi باشم. این‌که نوشته من بتواند جواب سؤالات کسی را بدهد یا او را از سردرگمی نجات دهد، لذت وصف‌ناپذیری است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *