اطلاعات عمومی

فواید سفر؛ زندگی برای سفر یا سفر برای زندگی؟!

حتما بارها این حس را تجربه کردید که در میان فشارها و مشغله‌های کاری روزمره، دل‌تان می‌خواسته لحظه‌ای چشمان خود را ببندید و وقتی باز کردید در نقطه‌ای دوردست و فارغ از دغدغه و اضطراب باشید! دلتان می‌خواسته سفر کنید؛ سفر به نقطه‌ای آرام و دنج، فارغ از تمام شلوغی‌ها و استرس‌های زندگی شهری. فواید سفر آنقدر زیاد است که می‌توان ساعت‌ها در مورد آن صحبت کرد.

سفر برای همه‌ی ما یک نیاز است؛ نیاز خلوت‌کردن در گوشه‌ای دنج و کم‌سروصدا که لازم است هرچندوقت یکبار آن را برآورده سازیم تا انرژی مضاعف برای ادامه‌ی فعالیت‌های زندگی بیابیم و اصطلاحا سفر ذهن‌مان را باز کرده و روح‌مان را جلا بخشد. عده‌ای دیگر سفر را تنها یک تفریح و خوش‌گذرانی چندروزه می‌دانند؛ اما عده‌ای هم هستند که سفرکردن را بیشتر برای آشنایی با فرهنگ و آداب و رسوم مناطق مختلف ایران و جهان دوست دارند و ترجیح می‌دهند از حصار جغرافیایی خود بیرون بیایند و با افراد، مکان‌ها و موقعیت‌های جدید آشنا شوند. سفر بسته به روحیات، سلایق و شرایط زندگی هرشخص، می‌تواند تاثیرات بسیاری بر زندگی او داشته‌باشد؛ اما قطعا تمام این تاثیرات مثبت خواهندبود. با خواندن این مطلب متوجه می‌شوید که حتی سفری کوتاه، تا چه اندازه می‌تواند اثرات مفیدی بر سلامت روحی و جسمی ما بر جای بگذارد.

چه دلایلی سفر را لذت‌بخش می‌کنند؟!

همانگونه که پیش‌تر ذکر کردیم، سفر تاثیرات مفیدی بر سلامت روح و جسم ما دارد. تاثیراتی که می‌توانند تا سال­ها در زندگی‌‌مان باقی بمانند و آن را خوشایندتر و لذت‌بخش‌تر کند. در ادامه به چند مورد از مهم‌ترین و شاخص‌ترین فواید سفر اشاره خواهیم کرد.

سفر برای آرامش!

آرامش در سفر

یکی از اصلی‌ترین فواید سفر که همان ابتدا در ذهن همه‌ی ما نقش می‌بندد، بدون شک همین است؛ آرامش ذهنی. تحمل بیش از حد زندگی عادی، تکراری و البته پر از دغدغه، استرس و فشار روزمره برای ما بسیار سخت و گاهی خارج از تحمل است و در طولانی مدت ممکن است صدماتی جدی بر روح و جسم ما وارد کند! درنتیجه وقت‌هایی نیاز داریم چند روزی را به جایی دور از تمام استرس‌ها برویم. در اینگونه مواقع هیچ‌چیز بهتر از سفرکردن نیست. سفری هرچند کوتاه که آرامش و انرژی مضاعف را برای‌مان به ارمغان آورد و ما را مجددا برای مواجهه با چالش‌های زندگی روزمره آماده کند!

سفر و خلاقیت!

از دیگر فواید سفر که لازم است به آن اشاره کنیم، افزایش خلاقیت است. حتما شنیده‌اید که می‌گویند روزمرگی و خلاقیت با هم ارتباط معکوس دارند! دقیقا همین‌طور است. هرچه ذهن ما بیشتر درگیر سختی‌ها و استرس‌های زندگی کاری و شخصی باشد، قدرت خلاقیت و نوآوری خود را از دست می‌دهیم و روزهای‌مان بدون هیچ رویداد خاصی فقط برای عبور از شرایط سخت می‌گذرند. سفرکردن باعث می‌شود در شرایطی جدید قرار بگیریم و ذهن‌مان در آرامش بیشتری بتواند برای مواجهه با چالش‌ها و موقعیت‌های جدیدی که برای‌مان پیش می‌آیند، برنامه‌ریزی و تصمیم‌گیری کند و در نتیجه خلاقیت ذهنی ما افزایش یابد.

سفر کن تا خودت رو بشناسی!

گاهی مواجهه با موقعیت‌های جدید در زندگی باعث می‌شود از عکس‌العمل خودمان در آن موقعیت غافلگیر شویم و حتی باورمان نشود که به‌راستی آیا ما بوده‌ایم که آن واکنش و تصمیم‌گیری را در فلان موقعیت حساس داشته‌ایم؟!  برای مثال ممکن است شخصی بسیار صبور باشد؛ اما خود متوجه این خصلت نباشد و وقتی در شرایطی سخت قرار بگیرد، متوجه این حسن اخلاقی خود شود. مواجهه با موقعیت‌ها و چالش‌های جدید در سفر، ما را بیش از پیش با خود و خصوصیات شخصیتی‌مان آشنا می‌کند و موجب می‌شود این تجربه را کسب کنیم که اگر در آینده در فلان موقعیت حساس مشابه قرار گرفتیم، چه واکنشی از خود بروز دهیم تا مناسب‌تر باشد.

خاطرات سفر محاله یادت بره!

خاطرات سفر دوستانه

شاید اگر از شما در رابطه با خاطرات سفرهای لذت‌بخشی که در سنین کودکی داشته‌اید پرسیده شود، آنها را با جزئیات به خاطر بیاورید و با هربار مشاهده‌ی عکس‌های آن سفر در بین آلبوم عکس‌های قدیمی موجی از خاطرات شیرین برای‌تان زنده شوند. شک نکنید سفرکردن همراه جمع‌ صمیمی خانواده و دوستان، جزئی از همان خاطرات فراموش‌نشدنی شما خواهدشد. همان عکس‌هایی که در گذر زمان از آلبوم عکس‌های قدیمی به گالری گوشی‌های‌تان منتقل شدند و با هربار دیدن آنها حسی سرشار از شادی، نشاط و انگیزه از یادآوری آن خاطرات شیرین سراسر وجودتان را دربرخواهدگرفت. همچنین سفرکردن باعث تقویت ارتباط با همسفران خواهدشد و دوستی‌ها را عمیق‌تر خواهدکرد.

افزایش اعتماد به نفس؛ از مهم‌ترین فواید سفر

اعتماد به نفس کمی دارید؟ دلیلش می‌تواند این باشد که توانایی‌های خود را باور ندارید؛ شاید هم آنها را هنوز نمی‌شناسید! یکی از جالب‌ترین فواید سفر این است که شما را با بسیاری از مهارت‌ها و توانایی‌هایی که در وجودتان است و تاکنون بر آنها واقف نبودید، آشنا خواهدکرد. همانگونه که پیش‌تر ذکر کردیم، سفر ما را با چالش‌ها و موقعیت‌های جدیدی روبه‌رو می‌کند و باعث می‌شود برای حل و مدیریت آنها، برنامه‌ریزی و تلاش کنیم. بعد از آنکه چالش‌ها از میان برداشته‌شد، تازه متوجه می‌شویم که چه فرد قوی، صبور و توانمندی بودیم و خود نمی‌دانستیم! همین امر موجب می‌شود بیش از پیش، خود و توانایی‌های خود را باور کنیم و اعتماد به نفس‌مان افزایش پیدا کند.

 تقویت مهارت‌های ارتباطی؛ از مهم‌ترین فواید سفر برای خجالتی‌ها!

تقویت مهارت های ارتباطی در سفر

عده‌ای از افراد برون‌گرا هستند و به‌راحتی با اجتماعات و افراد جدید ارتباط برقرار می‌کنند؛ اما عده‌ای دیگر دقیقا برعکس. افراد درون‌گرا بیشتر تنهایی را ترجیح می‌دهند و از خلوت خود انرژی بیشتری دریافت می‌کنند. عده‌ای دیگر که معمولا با افراد درون‌گرا اشتباه گرفته می‌شوند، خجالتی‌ها هستند که جالب است بگوییم تعدادشان کم هم نیست! برای افراد خجالتی که ممکن است درون‌گرا باشند یا نباشند، معمولا برقراری ارتباطات جدید سخت است و از آن طفره می‌روند. سفر برای این‌گونه افراد، فرصتی‌ست که آنها را وادار می‌کند از برقراری ارتباط با افراد جدید در سایر نقاط کشور یا حتی مردم کشورهای مختلف نترسند. با افراد ارتباط برقرار کنند و مهارت‌های ارتباطی خود را بهبود بخشند.

سفر برای آشنایی با فرهنگ و آداب و رسوم مختلف!

آشنایی با آداب و رسوم مختلف در سفر

همانگونه که در ابتدا هم ذکر کردیم انگیزه‌ی بسیاری از افراد برای سفر، آشنایی با فرهنگ و آداب و رسوم مناطق مختلف است و البته این مورد را هم می‌توانیم از اصلی‌ترین فواید سفر برای انسان بدانیم. در سفر با افرادی مواجه می‌شویم که متفاوت از ما زندگی می‌کنند، متفاوت از ما صحبت می‌کنند، لباس می‌پوشند و به طور کلی فرهنگ، آداب و رسوم‌ و شیوه‌ی زندگی‌شان با ما متفاوت است، طعم غذاهای آن منطقه را می‌چشیم، با هنرهای دستی و سوغات آنجا آشنا می‌شویم، اماکن و دیدنی‌های تاریخی و فرهنگی آن منطقه را می‌بینیم و لذت می‌بریم. سفرکردن این نکته را به ما یادآوری می‌کند که تفاوت‌های میان انسان‌ها را بپذیریم و فارغ از تعصبات قومی، نژادی و اعتقادی، با انسان‌های مختلف آشنا شویم و دوستی‌های عمیقی بین خود و آنها ایجاد کنیم.

تجربه‌ی سفری شیرین و خاطره‌انگیز با اتاقک!

در این مطلب از مهم‌ترین فواید سفرکردن برای‌تان گفتیم. قطعا این فواید با توجه به روحیات و نظرات افراد، از جهات مختلف می‌توانند مورد بررسی قرار گیرند و بسیاری از فواید دیگر به موارد گفته‌شده اضافه شود. برای آن­که سفری لذت‌بخش را تجربه کنید، می‌توانید به مطلب “”۱۰ نکته ضروری برای یک سفر به یادماندنی | نکات سفر و انواع مختلف آن“” هم سری بزنید. ممکن است با خود بگویید در اینکه سفرکردن بسیار مفید است شکی نیست؛ اما بودجه و مکانی مناسب می‌خواهد!  ما هم حق را به شما می‌دهیم و البته این توصیه را به شما می‌کنیم که حتی اگر بودجه‌ی زیادی برای اقامت خود در طول سفر ندارید، نگران نباشید! اگر در وبسایت اتاقک وارد شوید، اقامتگاه‌هایی با قیمت‌های مختلف وجود دارند که می‌توانید متناسب با بودجه‌ی خود مناسب‌ترین آنها را رزرو کنید. مثلا برای اجاره سوئیت در تهران یا سایر مناطق ایران کافی‌ست تنها نام شهر مورد نظر خود و تاریخ رفت و برگشت‌تان را در صفحه‌ی اصلی وبسایت اتاقک وارد کرده تا فهرستی از اقامتگاه‌های متنوع با قیمت‌های مختلف را در آن شهر ملاحظه کنید.

5/5 - (1 امتیاز)

اتاقک

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *