چه جوری سفر برم؟نکات آموزشی سفر

چند راهکار مفید برای اینکه از سفر کاری خود لذت ببریم

چگونه یک سفر کاری بدون دغدغه‌ای داشته باشیم؟ 

این روزها با وجود پیشرفت تکنولوژی و آسان‌تر شدن شیوه حمل‌ونقل شرایط سفر رفتن هم بهتر شده است و بسیاری از شرکت‌ها برای گسترش فعالیت‌هایشان سفرهای کاری را جزئی از برنامه‌های کارمندان خود قرار می‌دهند. در بعضی از گروه‌ها و سمت‌های شغلی سفر کاری بسیار رایج است اما بعضی از شغل‌های دیگر شامل این نوع سفرها نمی‌شوند.

اگر شما هم شغلی دارید که شامل رفتن به مأموریت در شهرهای دیگر می‌شود خواندن این مطلب را از دست ندهید.

چک لیستی از وسایل مورد نیازتان تهیه کنید

چک لیستی از وسایل مورد نیازتان تهیه کنید

قبل از رفتن به سفر کاری چک لیستی از وسایلی که باید همراه خود ببرید تهیه کنید و بعد به سراغ جمع کردن آن‌ها بروید. بهتر است برای رفتن به مأموریت چمدانی کوچک انتخاب کنید. البته اگر تعداد روزهای سفرتان زیاد است بردن چمدانی بزرگ و جادار منطقی‌تر به نظر می‌رسد. فراموش نکنید که مدارکتان را بردارید و آن‌ها را همراه با کارت اعتباری و پول‌هایتان در کیف دستی‌تان، که قرار است از خود جدایش نکنید، قرار دهید.

اسکنی از مدارکتان تهیه کنید و آن‌ها را بر روی فلش مموری و یا موبایلتان همراه خود داشته باشید. برای بردن لباس‌های رسمی بهتر است آن‌ها را در کاور قرار دهید و روی وسایل دیگرتان بگذارید تا کمتر چروک شوند.

قبل از شروع سفر برای کارهایتان برنامه‌ریزی کنید

قبل از شروع سفر برای کارهایتان برنامه‌ریزی کنید

یک اتاقک پر از عیدی یک اتاقک پر از عیدی

پیش از این که به سفر بروید لیستی از برنامه‌ها و قرارهای خود تهیه کنید و به‌ترتیب اولویت آن‌ها را انجام دهید. برای جلوگیری از به وجود آمدن استرس و خوب پیش رفتن کارها شما نیاز به استراحت دارید. پس سعی کنید که در میان انجام دادن وظایف کاری‌تان به تفریحات کوچک بپردازید. مثلا می‌توانید برای خوردن ناهار یا شام به یکی از بهترین رستوران‌های شهر مقصد بروید و یا می‌توانید بعد از تمام شدن جلسه‌هایتان از مکان‌های گردشگری بازدید کنید.

فراموش نکنید که خواب کافی باعث بیشتر شدن انرژی و تمرکز می‌شود پس، از خوابیدن غافل نشوید. بعضی از افراد به علت داشتن استرس نمی‌توانند به‌راحتی بخوابند اگر شما هم جزو این دسته هستید دمنوش‌های گیاهی آرامش‌بخش را امتحان کنید و نوشیدن قهوه را هم فراموش کنید چون اگر نتوانید بخوابید سفرتان و برنامه‌هایتان به‌خوبی پیش نمی‌روند.

حواستان به مدارک باشد

قطعا در یک سفر کاری باید مدارک و اسنادی را همراه داشته باشید. برای اینکه مدارک را جا نگذارید، همه کاغذها را با خودتان حمل نکنید! کافی است قبل از جمع کردن وسایل مدارکی که ممکن است لازم داشته باشید را لیست کنید. حتی شاید بهتر باشد اسکنی از مدارک مورد نیاز را روی یک فلش همراه خودتان داشته باشید. در این صورت اگر به کپی یا پرینت مدارک احتیاج پیدا کنید، می‌توانید به راحتی در هتل یک کپی از آنها تهیه کنید.

لوازم مورد نیاز برای سفر کاری را فراموش نکنید

فلش، هارد، لپتاپ، شارژر، پاوربانک، دوربین و … می‌توانند از لوازم الکترونیکی باشند که در یک سفر کاری به آنها نیاز خواهید داشت. در سفرهای هوایی اگر سفرتان کوتاه است، چمدان یا ساک کوچکی همراه داشته باشید تا سبک‌تر سفر کنید. با این کار منتظر دریافت چمدان از قسمت بار هم نمی‌شوید. اندازه مناسب این کیف یا ساک‌ها را می‌توانید به راحتی با کمک دفاتر شرکت هواپیمایی پیدا کنید.

لوازم مورد نیاز برای سفر کاری را فراموش نکنید

آرامش را فراموش نکنید

می‌توانید برای داشتن آرامش بیشتر در سفرهای کاری یکی از اعضای خانواده‌تان را همراه خود ببرید. این کار باعث می‌شود که هم استرس و مشغله‌های فکری‌تان کمتر شود  و هم با یک تیر دو نشان می‌زنید. می‌توانید در کنار برنامه‌های کاری‌تان زمانی را به گشت‌وگذار در شهر اختصاص دهید و یا از دغدغه‌های کاری و شرایط سفرتان با هم‌سفرتان صحبت کنید.

اگر نتوانستید کسی را همراه خود ببرید یادتان نرود که با اعضای خانواده‌تان به‌صورت تلفنی صحبت کنید و آن‌ها را از حال خود بی‌خبر نگذارید. این کار باعث می‌شود که شما احساس تنهایی نکنید و از بروز استرس‌ پیشگیری کنید.

آرامش در سفر
عکس از گوگل

قبل از سفر محل اقامتتان را رزرو کنید

قبل از اینکه راهی سفر شوید، حتما از رزرو محل اقامت، بلیت و چیزهایی از این قبیل اطمینان حاصل کنید. اگر قرار است در نبودتان کارها را به شخص دیگری بسپارید هم این مورد را فراموش نکنید. قرار ملاقاتتان را برای سفر کاری مورد نظر قطعی کنید و از روز و ساعت دقیق آن مطلع باشید.

اگر انتخاب و رزرو محل اقامتتان برعهده شرکت است حتما قبل از شروع سفرتان آدرس دقیق هتل یا اقامتگاه را از کسی که آن را برایتان رزرو کرده بگیرید.  برای راحت‌تر بودن در سفر می‌توانید قبل از رسیدن به مقصد راه‌های دسترسی به محل اقامتتان را بررسی کنید و درباره وسایل نقلیه عمومی یا تاکسي‌های آنلاین آن شهر از طریق جستجوی اینترنتی اطلاعاتی به دست آورید. 

سعی کنید محل قرارهای ملاقاتتان به هتلی که رزرو می‌کنید، نزدیک باشد. مثلا اگر برای سفر کاری راهی تهران می‌شوید، می‌توانید برای اجاره روزانه خانه در تهران از اتاقک کمک بگیرید. موقعیت تقریبیِ مکانی هر اقامتگاه هم روی نقشه مشخص شده؛ با در نظر گرفتن آدرس، هزینه اقامت و شرایط اجاره خانه در تهران، می‌توانید گزینه مورد نظرتان را از سایت اتاقک پیدا کنید. حتی اگر مدت سفرتان کمتر از ۲۴ ساعت باشد هم، می‌توانید از خدمات اجاره روزانه آپارتمان مبله در تهران یا سایر شهرهای داخلی استفاده کنید.

قبل از رفتن به جلسه‌ها و قرارهای کاری حتما مسیرها را از روی نقشه‌های آنلاین ببینید و میزان ترافیک را در نظر بگیرید تا در زمان مناسبی به قرارهایتان برسید.

رزرو آنلاین اقامتگاه
عکس از اتاقک

حواستان به تعطیلات و اختلاف زمانی مقصد باشد

برای اینکه به در بسته نخورید، حواستان به روزهای تعطیل و مناسبت‌های خاص شهر مقصد باشد. از آنجایی که باید در سفر کاری سرحال باشید و شاید وقت زیادی برای استراحت کردن پیدا نکنید، بهتر است که از قبل ساعت خوابتان را با مقصد هماهنگ کنید. از داخل هواپیما ساعتتان را به وقت محلی مقصد تنظیم کنید. هر چه زودتر به شرایط محلی مقصد عادت کنید، سفر راحت‌تری خواهید داشت.

با هواپیما سفر کنید

بهتر است در این نوع سفرها از هواپیما استفاده کنید که دچار خستگی نشوید. اگر مقصد سفرتان کشور دیگری باشد قطعا سفر شما هوایی خواهد بود اما اگر در یکی از شهرهای ایران قرار کاری داشته باشید ممکن است خودتان یا همکارانتان تصور کنید که برای کنترل هزینه‌ها بهتر است سفر زمینی را تجربه کنید.

قطعا هزینه وسایل حمل‌ونقل زمینی به‌صرفه‌تر است اما این نکته را در نظر داشته باشید که شما به‌عنوان نماینده شرکت و تیمتان به شهری دیگر سفر می‌کنید تا به جلسه، همایش یا سمینار بروید و برای حضور در هر یک از این‌ها نیاز به آرامش داشتن و سرحال بودن دارید. سفرهای زمینی طولانی‌اند و مسیر طولانی هم باعث خستگی می‌شود.

پس رزرو بلیط هواپیما را قبل از سفرتان فراموش نکنید و سفری پرانرژی و راحت را شروع کنید.

تا جایی که می‌توانید از پروازهای مستقیم برای سفرتان استفاده کنید. معطل شدن در فرودگاه خستگی زیادی برای شما به همراه دارد که برای سفر کاری اصلا خوشایند نیست. حتی اگر بتوانید ساعت پروازتان را طوری انتخاب کنید که در طول روز به مقصد برسید، همه چیز برای شما راحت‌تر خواهد بود. مثلا تاکسی گرفتن در روز از شب خیلی راحت‌تر است و احساس امنیتتان هم در طول روز بیشتر است.

سفر با هواپیما
عکس از گوگل

مراقب خورد و خوراکتان باشید

در سفر کاری ممکن است به خاطر فشار کاری و حجم زیاد کارها فرصت مناسبی برای غذا خوردن پیدا نکنید. اما این کار انرژی زیادی از شما می‌گیرد؛ بهتر است که چند شکلات همیشه همراهتان داشته باشید که جلوی گرسنه شدنتان را بگیرد. در هر صورت بهتر است همیشه در فرصت‌هایی که پیدا می‌کنید، به فکر خوردن غذاهای سالم باشید. از خوردن هله‌هوله و خوراکی‌های چرب در سفرهای کاری خودداری کنید؛ چون هیچ کس دنبال به دست اوردن دلپیچه آن هم وسط یک جلسه کاری نیست! هرچند شکم‌گردی در همه سفرها لذتبخش است، اما در سفر کاری باید مراقب خورد و خوراکتان باشید. ممکن است که به غذاهای جدید واکنش خوبی نشان ندهید و مسموم شوید یا با مشکلات گوارشی روبه‌رو شوید. پس در سفر کاری حسابی مراقب غذاهایی که می‌خورید باشید.

قبل از خواب آلارم گذاشتن فراموش نشود

خیلی از مسافران عادت دارند با ساعت‌های کوکی که در اتاق‌های هتل وجود دارد، صبح از خواب بیدار می‌شوند. اما ممکن است به هر دلیلی این ساعت‌ها درست کار نکنند و شما از قرار ملاقاتتان جا بمانید! این وحشتناک است! پس حتی اگر از این ساعت‌ها استفاده می‌کنید به تلفن همراهتان هم اعتماد کنید و ساعت آن را هم تنظیم کنید تا مطمئن باشید که خواب نمی‌مانید.

به قوانین مردم احترام بگذارید

البته فرقی ندارد سفر کاری باشد یا تفریحی؛ در هر حال باید به عقاید و قوانینی که در مقصد سفرتان تعریف شده احترام بگذارید. مثلا شخصیت‌های مهم یا عقاید مذهبی و سیاسی را مورد تمسخر قرار ندهید. این کار دور از ادب است و احترام خودتان را هم زیر سوال می‌برد!

رفتار حرفه ای در سفر کاری

 درگیر خرید کردن نباشید

معمولا در سفر کاری فرصت زیادی برای گشت‌زنی در شهر یا خرید کردن پیدا نمی‌کنید. اصلا بهتر است که خودتان را با گشتن در پاساژها خسته نکنید و زمان آزادتان را به استراحت کردن اختصاص دهید. معمولا در نزدیکی هتل‌ها یا اقامتگاه‌ها، فروشگاه‌هایی برای خرید سوغاتی وجود دارد. به احتمال زیاد می‌توانید از این فروشگاه‌ها راحت خرید کنید. اما اگر نتوانستید هم فروشگاه‌های داخل فرودگاه را فراموش نکنید.

تهیه شده توسط تیم تولید محتوای اتاقک

5/5 - (4 امتیاز)

اتاقک

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *