سفرنامهتجربه سفر

سفرنامه دماوند

سال‌ها بود که از کنار شهر دماوند می‌گذشتم.

در مورد طبیعت زیباش خیلی شنیده بودم، باغ‌های میوه، دریاچه‌ها، کوه‌ها و… حتی وقتی که نوجوان بودم فکر می‌کردم اطراف قله دماوند یک شهری هست که به همین اسم معروفه. اما بعدها فهمیدم در این شهر خبری از قله دماوند نیست. 

چند روز قبل برای تولید محتوا از منطقه‌ دماوند، دهستان سربندان، سفرم رو به این منطقه شروع کردم و فرصت خوبی بود که به طبیعت و منطقه‌های دیدنیش برم و براتون در موردش بنویسم. اگر شما به اقامت در شهرهای اطراف دماوند هم علاقه داشته باشید می‌تونید با اجاره روزانه خانه در فیروزکوه از اتاقک یک محل اقامت با قیمت مناسب را رزرو کنید و بعد از حضور در دماوند به فیروزکوه برای ادامه سفرتان بروید.

نوشته های مشابه

چطور به شهر دماوند و اطرافش سفر کنیم

چطور به شهر دماوند و اطرافش سفر کنیم

ساعت ۷ صبح کوله‌پشتیم رو برداشتم و به سمت متروی گلشهر رفتم. از اونجا به طرف صادقیه رفتم، توی ایستگاه صادقیه قطارهایی که به سمت فرهنگسرا می‌رفتند رو سوار شدم و در نهایت توی ایستگاه تهرانپارس از قطار پیاده شدم و سوار تاکسی‌هایی شدم که به ترمینال شرق می‌رفتند.

تاکسی‌های خطی دماوند رو سوار شدم و کمتر از ۱ ساعت به ورودی شهر رسیدم.

یکی از اتاق‌های اقامتگاه بوم‌گردی آرتین، داخل دهستان سربندان که ۲۰ دقیقه‌ با دماوند فاصله داشت، رو رزرو کرده بودم. البته شما اگر قصد سفر به دماوند رو دارید برای اجاره ویلا و خانه در دماوند روزانه اقامتگاه‌های متنوعی رو می‌تونید از اتاقک انتخاب کنید.

اقامتگاه بوم‌گردی آرتین

وارد اقامتگاه که شدم آقا افشین با رویی خوش ازم استقبال کرد.

حیاط پر بود از درخت‌های گیلاس و آلبالویی که بعضی از شاخه‌هاشون از شدت بار زیاد به زمین رسیده بودند.

اینجا همون حس‌وحال تابستون‌های دوران کودکیم رو داشت، درخت‌های سرسبز و پر از میوه و لذت چیدن میوه از درخت، با این تفاوت که دیگه قدم به شاخه‌های بالاتر هم می‌رسید.

تراسی که جلوی اتاقم بود فرش داشت و از اونجا به‌راحتی می‌تونستم درخت‌های میوه رو ببینم. تصور کنید صبح‌ توی همچین فضایی از خواب بیدار بشید، چه روزی بشه اون روز!

از خوبی دست‌پخت همسر آقا افشین هم که نگم براتون، باید خودتون امتحانش کنید.

برج شیخ شبلی 

بعد از ناهار تصمیم گرفتم سری به یکی از مهم‌ترین بنا‌های تاریخی شهر دماوند بزنم.

برج شیخ شبلی 

برج شیخ شبلی دماوند، نمادی از تاریخچه‌ این شهره که در مرکز شهر، بین دو محله قدیمی «فرامه» و «قاضی» و مشرف به شهر دماوند  قرار گرفته.

بنای برج  مربوط به دوران سلجوقی ‌می‌شه و روی تپه‌هایی به نام نیل ساخته شده.

این برج اول به‌صورت هشت‌ضلعی ساده ساخته شده و در دوره‌های بعد آجرکاری به سبک معماری سلجوقی روی اون انجام شده‌. 

به نظرم بازدید از این برج خالی از لطف نیست، برج شیخ شبلی آجرکاری‌های زیبایی داره و تماشای شهر دماوند از اون نقطه واقعا لذت‌بخشه.

اجاره ویلا دماوند با تضمین کیفیت
  • 50 هزار تومان تخفیف
  • مخصوص کاربران بلاگ
  • کد : OTGBLG50

همین الان رزرو کن!

 

امامزاده عبدالله و خلیل الله

بعد از دیدن برج به امامزاده عبدالله رفتم که تقریباً ۱۰ دقیقه با هم فاصله داشتند.

امامزاده عبدالله و خلیل‌الله در مرکز شهر دماوند در محله‌ای به نام قاضی قرار گرفته.

 بنای بقعه مربوط به دوران صفویه ست و یکی از برج‌های تَرَک‌داره که ۶۷  ترک زاویه‌دار با گوشه‌های تیز داره.

پی‌بندی و پی‌سازی بقعه با مصالحی مثل قلوه‌سنگ و ملات گچ انجام شده و در ارتفاع بالاتر با آجرکاری بسیار زیبا به سبک بناهای قرن ششم و هفتم هجری ساخته شده.

امامزاده عبدالله و خلیل الله
عکس از نیما

باغ‌های میوه

اطراف دماوند و کوچه‌باغ‌های دماوند پر بود از درخت‌های گیلاس و از جلوی خونه‌ها که رد می‌شدم از بالای دیوار یه شاخه پر از گیلاس سرک کشیده بود به کوچه.

گوجه‌سبز، آلبالو گیلاس، آلبالو، سیب و گیلاس درخت‌هایی بودند که توی اکثر باغ‌ها کاشته شده بودند و مردم منطقه از طریق فروش این میوه‌ها کسب درآمد می‌کردند.

باغ‌ های دماوند
عکس از نیما

دریاچه‌های هَویر و تار

صبح روز دوم ساعت ۵:۳۰ یکی از محلی‌ها به نام مجتبی، که روز قبل باهاش آشنا شده بودم، با موتور تریل اومد دنبالم که با هم بریم دریاچه هَویر و تار.

جاهای دیدنی دماوند تهران
عکس از نیما

این دوتا دریاچه در فاصله‌ ۲۰ دقیقه‌ای از هم میان کوه‌های سرسبز و پر از گل  قرار گرفتند و مسیر دسترسی بهشون جاده‌های سنگ‌لاخی و پر پیچ‌وخم با پرتگاه‌های ترسناکه که امکان رفتن به اونجا فقط با ماشین‌های شاسی بلند یا موتور تریل وجود داره.

راستش رو بخواید اولین بار بود با موتور تریل همچین مسیری رو می‌رفتم و به خاطر دید بازی که روی موتور داشتم بعضی جاها احساس می‌کردم که هر لحظه ممکنه بریم ته دره!

دریاچه هویر
عکس از نیما

از۵ تا رودخانه‌ای که عمق زیادی نداشتند و آب تقریبا تا نصف بیشتر چرخ‌ها می‌رسید گذشتیم، بعد از گذشتن از رودخانه سوم تعادلمون به‌ هم خورد و پخش زمین شدیم!

دریاچه تار
عکس از نیما

با تمام سختی‌ها و طولانی بودن مسیر، این رفت و برگشت ۳ ساعته با موتور ارزشش رو داشت.

جاهای دیدنی دماوند برای تجربه یک سفر هیجان‌انگیز انتخاب‌های فوق‌العاده‌ای‌اند که بهتون پیشنهاد می‌کنم به هیچ عنوان از دستش ندید.

5/5 - (4 امتیاز)

اتاقک

مجله اتاقک

این محتوا توسط جمعی از نویسندگان اتاقک نوشته شده و به مرور زمان توسط نویسندگان مختلف به‌روز می‌شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *