شهرها

همه چیز درمورد شهر بناب | معرفی جاهای دیدنی بناب

همه چیز درمورد شهر بناب

در این مطلب از همه چیز درمورد شهر بناب برایتان می‌گوییم. شهر بناب در استان آذربایجان شرقی قرار دارد. شاید شما هم با شنیدن نام این شهر یاد کباب‌های خوشمزه بناب افتاده باشید. کباب بناب یکی از جاذبه‌های شکم‌گردی این شهر است. برای آشنایی با جاذبه‌های طبیعی و تاریخی این شهر حتماً باید سفر به شهرستان بناب را در لیست سفرهای خود قرار دهید. بناب از شهرهایی است که پیشینه تاریخی دارد و باستان‌شناسان اشیاء و مکان‌هایی مربوط به قرن‌های گذشته را در آن کشف کرده‌اند. در ادامه از جاهای دیدنی بناب و جاذبه‌های گردشگری بناب برایتان بیشتر می‌گوییم.

شهر بناب
عکس از گوگل

روستای صور یکی از جاهای دیدنی بناب

روستاهای بناب از زیباترین روستاهای ایران به حساب می‌آیند. برخی از این روستاها قدمت تاریخی دارند و برخی علاوه بر تاریخچه غنی، از طبیعت بی‌نظیری برخودار هستند. روستای صور، یکی از روستاهای بناب است که از جمله جاهای دیدنی بناب نیز به حساب می‌آید. معماری خانه‌های روستای صور از جمله معماری صخره‌ای است. خانه‌های این روستا در دره‌ای زیبا ساخته شده‌اند و رودخانه‌ای که نیز از میان آن می‌گذرد آب مورد نیاز کشاورزی و دامداری اهالی را تأمین می‌کند. آب آشامیدنی اهالی روستا به‌وسیله چشمه‌ای در روستا تأمین می‌شود. غارهای تاریخی روستا از دیگر جاذبه‌های دیدنی روستای صور و البته از دیدنی های بناب به حساب می‌آید.

شما می‌توانید برای رزرو ویلا و سوئیت در بناب و نزدیک به روستای صور در صفحه اصلی سایت ما نام این شهر را جستجو کنید و اقامتگاه‌های منطقه را ببینید.

روستای صور
عکس از گوگل

پل پنج چشمه یکی از جاذبه های گردشگری بناب

پل پنج چشمه در مسیر رودخانه صافی در شهر بناب بنا شده است. قدمت این پل متعلق به دوران صفوی بازمی‌گردد. نمای پل آجری و کف پل سنگ‌فرش است. بنای پل از پنج چشمه طاقی شکل تشکیل شده است. پل پنج چشمه درسال ۱۳۷۹در فهرست آثار ملی ثبت شده است.

پل پنج چشمه
عکس از گوگل

تالاب قره قشلاق

تالاب قره‌ قشلاق دریاچه‌ای بسیار زیبا در شهر بناب است که به دلیل زیبایی چشم‌نوازش به عروس تالاب‌های آذربایجان معروف می باشد. تالاب قره‌ قشلاق به دلیل نزدیکی به دریاچه ارومیه زیستگاه پرندگان زیادی است. این تالاب از منطقه‌های شکار ممنوع استان آذربایجان شرقی محسوب می شود. پوشش گیاهی و آب‌و‌هوای خوش تالاب باعث شده است که گردشگران برای تفریح و استراحت در تابستان‌ها به این مکان سفر کنند.

تالاب قره قشلاق
عکس از گوگل

روستای توتاخانه

یکی دیگر از روستاهای بناب، روستای پلکانی توتاخانه است. این روستا جزو روستاهای پلکانی بناب می‌باشد و در فاصله 15 کیلومتری شهرستان بناب قرار دارد. این روستا معماری بسیار زیبایی دارد و در کنار معمار، طبیعت روستا نیز بسیار دیدنی می‌باشد. خانه‌های روستای توتاخانه در دامنه کوه‌های توته‌خانه قرار دارند و درها و پنجره‌ها برای جلوگیری از نفوذ سرما کوچک ساخته شده‌اند. همچنین با پاشیدن خاک میکا روی بناهای روستا، همگی به رنگ سرخ دیده می‌شوند.

حمام حاج فتح اله

بنای تاریخی حمام حاج فتح‌ اله متعلق به دوران قاجار است. این حمام از جاذبه‌های بافت قدیمی شهر بناب است. این بنا یکی از مهم‌ترین گرمابه‌های شهر بوده است اما متأسفانه مدت‌ها متروکه بود و مالک جدید قسمتی از گنبد آن‌ را تخریب کرد و حمام جدیدی را ساخت. البته بخش بیشتری از بنای حمام هنوز پابرجاست که نیاز به تعمیر و مرمت دارد.

حمام حاج فتح اله
عکس از گوگل

مسجد کبود بناب

یکی دیگر از جاهای دیدنی بناب، مسجد کبود شهر بناب است. نام مسجد از کاشی‌های فیروزه‌ای و مینایی خود گرفته شده و در واقع کلمه کبود به رنگ آبی بنا اشاره دارد. البته در حال حاضر در بنای مسجد کبود، کاشی‌های زیادی دیده نمی‌شود که به نظر این کاشی‌ها در طی زمان و بر اثر عوامل طبیعی فرسایش یافته و پوشش اصلی باقی مانده است. مسجد کبود بناب، گنبد مراغه و مسجد کبود تبریز، سه مکان مذهبی و مقدس دوره ایلخانیان است که در منطقه آذربایجان قرار دارند.

پیشینه‌ شهرستان بناب

بناب یکی از قدیمی‌ترین شهرهای ایران است و نشانه‌های بسیاری حاکی از این موضوع هستند. بر پایه‌ی این نشانه و آثار باستانی موجود در بناب، دیرینه و پیشینه‌ی تاریخی این شهر را می‌توان کم‌وبیش شش هزار سال تخمین زد. از این نشانه‌ها می‌توان به آثار به‌دست‌آمده از حفاری‌های قره تپه گزاوشت و قیزلار قلعه سی (قلعه دختران) که از نود و سه تپه باستانی ایران به شمار می‌روند، و همچنین وجود سی‌وشش غار مربوط به یکدیگر (معماری صخره‌ای صور) که نشان‌گر زندگی‌های دسته جمعی در دوران ماقبل تاریخ هستند، اشاره کرد. افزون‌براین‌ها، آثار و ظروف قدیمی مانند ظروف سفالی، فلزی و نشانه‌های تمدن شهری تا عمق چند متری زمین، مهر تاییدی بر این پیشینه‌ی دراز شهرستان بناب هستند.

موقعیت جغرافیایی شهرستان بناب

شهرستان بناب، 120 کیلومتری جنوب غربی استان آذربایجان غربی را اشغال کرده و در دامنه کوه سهند، کنار رودخانه‌ی صوفی‌چای، و میان جلگه‌های حاصل‌خیز قرار گرفته است. بناب از سمت شمال به شهرستان عجب شیر می‌رسد و شرق آن را شهرستان مراغه؛ غرب آن را دریاچه ارومیه؛ و جنوب آن را هم شهرستان ملکان در بر گرفته است.

بناب

سوغات بناب

بناب یکی از غنی‌ترین شهرهای ایران از دیدگاه سوغاتی و محصولات محلی است. از جمله صنایع دستی بناب می‌توان طراحی روی قالی، قالی‌بافی، قلم‌زنی روی مس و منبت‌کاری را نام برد. افزون‌براین، از محصولات کشاورزی برجسته‌ آن هم باید به انگور، خیار و پیاز اشاره کرد. همچنین خشک‌بار و کباب سنتی بناب هم شهرت جهانی دارند و مردم بسیاری را راهی این شهرستان می‌کنند. جدا از این‌ها، دوشاب و حلواهای بناب از جمله ساری حلوا، بزرک حلوا و نخودلی حلوا و همچنین صنایع دستی مختلف و انواع شیرینی‌ها مانند نقل و باقلوا حسابی معروف و پرآوازه هستند. کباب بناب که پیش‌تر به آن اشاره کردیم، یکی از بهترین خوراک‌های ایرانی ست و آوازه‌ی آن سراسر ایران را گرفته، و با توجه به سخنانی که شنیده می‌شود، این کباب در آستانه ثبت جهانی شدن هم است. افزون‌بر کباب، شهرستان بناب برای سمنو هم شناخته می‌شود و از بهترین سمنوهای ایران را در اختیار مردم شهر و مسافران قرار می‌دهد.

شهر بناب

چگونه به شهرستان بناب برویم؟

فرقی ندارد بخواهید زمینی سفر کنید یا هوایی، درهرگونه می‌توانید راه خود را به این شهرستان زیبا باز کنید. اگر بخواهید از راه زمینی و با ماشین به شهرستان بناب سفر کنید، باید مسیر زمینی تهران، قزوین و زنجان را پشت سر بگذارید و سپس به‌دست آزادراه زنجان-تبریز راهی بناب شوید. اگر بخواهید از راه هوایی به بناب بروید، فرودگاه سهند مراغه می‌تواند به کمک‌تان بیاید، و ایستگاه راه‌آهن بناب هم برای کسانی ست که می‌خواهند با قطار به این شهرستان تاریخی بروند.

راهنمای اجاره ویلا، سوئیت و اتاق برای اقامت در شهر بناب

برای شما پیشنهاد ویژه‌ای داریم.

برای اجاره ویلا در بناب و یا اقامتگاه، سوئیت و اتاق می‌توانید از طریق سایت اتاقک اقدام کنید و با گذراندن چند مرحله ساده اتاقک مناسب را در تاریخ مورد نظرتان، با قیمتی مناسب، رزرو کنید.

اقامت دلچسبی برای شما آرزو می‌کنیم.

4.6/5 - (110 امتیاز)

اتاقک

نوشته های مشابه

‫9 دیدگاه ها

  1. واقعا می ارزه یه بار برین و بگردین. و البته از کبابشم نمیشه گذشت. واس من ک خوش گذشت

  2. عکسهای منو کراپ میکنید بعد انتشار میدین
    کار جایزی نیس میتونیم قانونی اقدام کنیم

    1. سلام دوست عزیز ممنون میشم اگر عکس خاصی مدنظرتون هستاشاره کنین، عکس‌ها ازاینترنت برداشته میشه. و اگر عکسی اسم عکاس داشته باشه حتما ذکر میشه.

  3. سلام ما به این شهر سفر کردیم و کباب های خوشمزه اش رو خوردیم واقعا همتا نداره حتما کبابای بناب رو بخورید و یکی دیگه از مکان های گردشگری و البته بسیار تاریخی کبوتر خانه امیرفرهنگی هستش که قدمتش به جنگ جهانی دوم برمیگرده وقتی که اونجارو با دیدبانی اشتباه میگیرن، مورد تخریب قرار میدن اما خوشبختانه هیچی نمیشه براتون گردش از اینجا رو شدیداً پیشنهاد میکنم اما جالبه بدونید این کبوتر خانه ملک شخصی برای خانواده امیرفرهنگی بناب بوده که به میراث فرهنگی بناب بعنوان آثارتاریخی دادن

  4. شهرستان بناب بسیار جای زیبایی است مخصوصا کباب ها آن بسیار خوشمزه است من که تابه حال کبابی به این خوشمزگی نخورده بودم. بسیار خوشمزه و لذیذ بود و همچنین مردم خون گرم بناب خیلی مهمان نواز هستند و از نظر مهربانی نظیر ندارند من که خودم به این شهر سفر کردم خیلی جاهای زیبا و بکری داشت مثل: روستای صور یا منطقه قره قشون یا حتی منطقه چکان خیلی زیبا و طبیعت زیبایی بود، راستش موزه هاش هم خیلی تاریخی و جالب بودند و حتما توصیه میکنم به این شهر سفر کنید پشیمون نمیشید ………… به من خیلی خوش.گذشت

    1. خیلی ممنونیم ازتون که تجربه ی خودتون رو با ما به اشتراک گذاشتید و همچنین خیلی خوشحالیم که سفر خوبی رو در بناب تجربه کردید.

    2. سلام ‌
      نظر لطفتان است ‌‌‌‌‌ممنون
      من‌خودم‌که‌باشماحرف‌می‌زنم‌اهل‌بنابم
      ❤️
      من‌هم‌به‌شما‌پیشنهاد‌می‌کنم‌که‌به‌زیارت‌گاه‌علی‌پنجه‌نیز‌سفر‌کنید‌اون‌توروستای‌تازه‌کند‌زوارق‌واقع‌شده‌است‌.
      باتشکر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *