شهرها

معرفی شهرستان پارسیان

دیدنی های پارسیان و سواحل آن

شهر پارسیان در استان هرمزگان قرار دارد. نام دیگر پارسیان گاوبندی است. این شهر قبلاً از بخش‌های بندر لنگه بود. سفر به شهر پارسیان با توجه به باغ‌های میوه و طبیعت دلنشینش از سفرهای فراموش‌نشدنی است. ساحل خلیج فارس و نخلستان‌های سرسبز زیبایی شهر پارسیان را دوچندان کرده‌اند. در ادامه از دیدنی های شهرستان پارسیان و سواحل پارسیان بیشتر می‌گوییم. با اتاقک همراه باشید.

سواحل پارسیان

کوشکنار شهری با یکی از زیباترین سواحل پارسیان

کوشکنار از توابع شهر و از دیدنی های شهرستان پارسیان است. آب‌و‌هوای این منطقه گرم  و فقط در زمستان‌ها به مدت کوتاهی معتدل است. بندر تبن که ساحلی بسیار زیبا دارد مخصوص ماهیگیری است و بندر بدو برای تفریح مورد استفاده گردشگران است. آلاچیق، زمین بازی کودکان، رستوران و مسجد از امکانات رفاهی ساحل بدویند.

شما می‌توانید برای رزرو ویلا و سوئیت در پارسیان و نزدیک به کوشکنار در صفحه اصلی سایت ما نام این شهر را جستجو کنید و اقامتگاه‌های منطقه را ببینید.

دیدنی های پارسیان و سواحل آن

شهر دشتی یکی از دیدنی های شهرستان پارسیان

دشتی شهری کوچک از توابع پارسیان است. شاهین کوه در نزدیکی این شهر قرار دارد. ارگ بزرگ کلات سرخ که در قرن دوازدهم هجری ساخته شده از بناهای تاریخی دشتی بوده است که متأسفانه با گذشت زمان از بین رفته. ساحل زیبای دستیر از دیگر جاذبه‌های این شهر است که محل تخم‌گذاری لاک‌پشت‌‌هاست.

آبشار و چشمه بوچیر

چشمه بوچیر از مکان‌های بکر و دیدنی های شهرستان پارسیان است که در روستایی با همین نام قرار دارد. بوچیر چشمه‌ای بسیار عمیق است که در دره‌هایی با عمق ۵۰ متر قرار گرفته. برای عبور از دره‌ها باید شنا کنید یا از جلیقه نجات و قایق‌ بادی استفاده کنید. آبشار و قندیل‌هایی که در نزدیکی چشمه است زیبایی منطقه را بیش از پیش کرده‌اند.

آب‌ و هوا و پوشش گیاهی پارسیان

منطقه پارسیان پر از دره‌های گوناگون است که به گونه‌ی مسیل یا رودخانه فصلی در جریان هستند. از میان این دره‌های پرآوازه می‌توان به دروای سگی، دروای لییو، دروای گبری، دروای حلوای، دروای گز آبدین، دروای پیاله‌ای، دروای پندنی، دروای بوگال، دروای تنگ بردول، و دروای آبیار اشاره کرد. در پیرامون این دروای‌‌ها زمین‌های گوناگونی وجود دارد که گاهی مورد کشت گندم و جو قرار می‌گیرند. این دره‌ها همیشه هم پرآب نیستند و به هنگام خشک‌سالی، دیگر نمی‌توان شاهد جریان آب و آب‌گیری در آن‌ها بود.

این منطقه همچنین شامل نخلستان‌های فراوانی هم می‌شود که دیرباز محصولاتی مانند خرما و غله در آن‌ها تولید و به هند و مومباسا ارسال می‌شده است. یکی از راه‌های درآمد و امرار معاش مردم، همین تجارت و تبادل کالا با مناطقی مانند هند و آفریقا بوده است. از میان این نخل‌ها می‌توان چند مورد از جمله نخل فولاد، نخل جنگل غربی، جنگل بوخی، جنگل قاسمی‌ها، جنگل شیبانی‌ها و نخل خلفانی را نام برد. البته امروزه به دلیل ساخت سدهای کوچک در مسیر آب‌خور این مناطق و کمبود آب شیرین، بیشتر نخل‌های پارسیان از بین رفته‌اند. ولی در کل، این شهرستان مملو از پوشش‌های گیاهی سرسبز، نخلستان‌ها، به همراه چشمه‌ها و دیدنی‌های طبیعی است.

استان هرمزگان آب‌وهوای گرم و خشکی دارد و به دلیل نزدیک بودن به خلیج فارس، معمولا شرجی است. با این حال، برخی از مناطق آن خنکی ویژه‌ای دارند و می‌توانند آب‌وهوای دل‌انگیزی را در اختیار مسافران و بازدیدکنندگان قرار دهند. همچنین شهرستان پارسیان هم نسبت به دیگر مناطق این استان، از آب‌وهوای معتدل‌تری بهره‌مند است. و همین آب‌وهوا و پوشش گیاهی را نیز می‌توان یکی دیگر از دیدنی های شهرستان پارسیان قلمداد کرد.

دیدنی های شهرستان پارسیان

صنایع دستی پارسیان

همان‌گونه که گفتیم، شهرستان پارسیان دارای نخلستان‌های فراوانی است. مردم بومی این منطقه با استفاده از همین نخل‌ها و برگ‌هایشان، انواع سبدها، بادبزن‌ها و ظروف زیبا و محلی را می‌سازند و به‌عنوان سوغاتی ویژه‌ی پارسیان، به مردم می‌فروشند. از سوغاتی‌های مهم این شهرستان می‌توان به بادبزن، کتل، خورجین، چاکون، تولک، برداله، گهواره، حصیر، ترازو، سرقلیان، بادگیر، سرپوش، انبر، جارو، گلت خرما، منقل، دسین، مدانه، مشک آبی، حاسک، پیشک، پرونگ، شلوت، بستل، کپر، کنده، هاون، حوسین، بنه‌کاه، آردبیز، سپ، ورجی، جفیر، رف، مشکو، مشتو، خمره‌آبی ، چاکو، چندول، گنزو و چنک، که همگی نام‌هایی محلی و زیبا دارند، اشاره کرد.

دیدنی های شهرستان پارسیان

خوراک سنتی و محلی پارسیان

شهرستان پارسیان خوراک‌های خوش‌مزه و پرآوازه‌ای هم دارد. مردم ایران حسابی با خوراک‌های محلی و سنتی جنوب کشور آشنا هستند و معمولا برای خوردن آن‌ها راهی استان‌ها و شهرهای جنوبی می‌شوند. رستوران‌ها، غذاخوری‌ها و اقامت‌گاه‌های شهرستان پارسیان معمولا خوراک‌های سنتی و محلی این منطقه را طبخ می‌کنند و در اختیار مردم قرار می‌دهند. اگر گذرتان به این منطقه افتاد، حتما خوراک‌های لذیذ و خوش‌طعم جنوبی را امتحان کنید.

از بهترین خوراک‌های محلی و سنتی پارسیان باید ته‌چین ماهی، قلیه ماهی ، هریسه (حلیم)، پلیل، مچبوس، دریه (گویده)، مری، مهیاوه، برنج سرخ، خرما گرما، ارحین، شامی، ودام، متو، چپاتی، برنج رشتکو، نان نازک، هشینه برشیده، مزروبه، دو گوگه، نان برزه، طهمه، مشو، دیشک، صلاه‌الخیر، کنگر، لگجی، پدیز، کوچیر، عربو، کتخ اوپیا، دو پیازه، کوکو و پدنه را نام ببریم.

همان‌گونه که می‌بینید شمار این خوراک‌ها بسیار هستند و شاید نتوانید همه‌شان را امتحان کنید. ولی با این حال، همگی خوش‌طعم بوده و آوازه‌ی بسیاری دارند، پس هر کدام از آن‌ها می‌توانند ویژگی‌های خوراک‌های جنوبی را به نمایش بگذارند. افزون‌بر خوراک‌هایی که نام بردیم، پارسیان دارای شیرینی‌های محلی فراوانی هم هست. این شیرینی‌ها، نام‌هایی از جمله لقیمات، رنگینک، فرنی، خم‌فروش، خرما دیشو، ساگو، حلوای انگشت، پیچ، نشا، نان برزه، خرک پخته دارند. پس یادتان باشد در کنار بازدید از دیدنی های شهرستان پارسیان ، حتما خوراک‌های خوش‌مزه آن را هم بخورید!

دیدنی های شهرستان پارسیان

جاده ساحلی بستانو؛ از دیگر دیدنی های شهرستان پارسیان

در منطقه‌ی پارسیان و از بندر بستانو تا بندر مقام، جاده‌ای دیدنی و ویژه به نام جاده ساحلی بستانو وجود دارد که زیبایی دوچندانی به این شهرستان و مناطق پیرامون آن بخشیده است و امروزه یکی از بهترین دیدنی های شهرستان پارسیان به شمار می‌رود. در این جاده‌ی خوش‌منظر، می‌توان شاهد پیوند کوه‌ به دریا بود. وجود صخره‌های سرسخت و باشکوه در کنار دریای خروشان، به همراه صدای پرندگان دریایی و جانورانی مانند لاک‌پشت‌های دریایی، همگی دست به دست یکدیگر داده‌اند تا یکی از بهترین جاذبه‌های گردشگری جنوب، و یکی از زیباترین جاده‌های ساحلی ایران را شکل بدهند.

در درازای این جاده، می‌توانید شاهد روستاهایی مانند زیارت و مغدان که هر کدام زیبای‌های ویژه‌ی خودشان را دارند، باشید. در این منطقه همچنین سواحل بکر و خیره‌کننده‌ای هم وجود دارند که بهترین مکان برای دیدن دریا، غروب خورشید و عکس گرفتن به حساب می‌آیند. ساحل نیرم و مکسر، تلاقی کوهستان و دریا را به بهترین شیوه‌ی ممکن به نگاره درمی‌آورند و نظر مردم زیادی را به سوی خود جلب می‌کند. مواردی که گفتیم تنها گوشه‌ای از زیبایی‌های این جاده ساحلی است. پس تنها به این‌ها اکتفا نکنید! حتما به جاده ساحلی بستانو بروید و تمام دیدنی‌ها و زیبایی‌های آن را ببینید؛ و اوقات خوشی را برای خودتان به ارمغان بیاورید.

دیدنی های شهرستان پارسیان

دیدنی های شهرستان پارسیان ـ روستای بهده

پارسیان دارای روستاهای زیبای بسیاری بوده و یکی از آن‌ها روستای بهده است که از دیدنی های شهرستان پارسیان به شمار می‌رود. این روستا در دهستان مهرگان قرار دارد و با توجه به سرشماری سال 1385، جمعیتی برابر با 1436 نفر را دارا است. این روستا در 38 کیلومتری پارسیان جای گرفته و پر از جاذبه‌های طبیعی است. یکی از این دیدنی‌های طبیعی، غار گیری کنار بوده که در شمال روستای بهده و 40 کیلومتری پارسیان جا خوش کرده است.

گفته می‌شود پیشینه‌ی آن به کم‌وبیش 1000 سال گذشته برمی‌گردد و به‌دست ساکنان کهن این منطقه ساخته شده است. این غار دارای منظره‌های طبیعی، سد و کانال بوده و همچنین مناظر کوهستانی در برابر زمین‌های کشاورزی را هم در اختیار دارد. افزون‌بر این، دو آب‌انبار کهن هم در نزدیکی آن واقع شده است. پس این غار می‌تواند برای کسانی که شیفته‌ی طبیعت‌گردی و دیدن آثار کهن ایران هستند، گزینه‌ی فوق‌العاده‌ای به حساب بیاید.

از دیگر دیدنی‌های طبیعی این روستا می‌توان چشمه‌هایی مانند شمس و فاریاب را نام برد. افزون‌بر این‌ها، در قسمت شرقی روستا و در جنوب دره فاریاب، دژی خشتی به نام دژ بهده وجود دارد که پر از دست‌نویسه‌ها و سنگ‌نبشته‌های کهن بوده و دیرینه‌ی آن‌ها به دوران صفوی باز می‌گردد.

دیدنی های شهرستان پارسیان

دیدنی های شهرستان پارسیان ـ تنگه شوتاریکو و چشمه اودبه

در مسیر رفتن به روستای بهده، در 17 کیلومتری شرق پارسیان و در شمال روستای چکچک، می‌توانید کوه‌های مرتفع و مشرف به تنگه شوتاریکو را ببینید که زیبایی خیره‌کننده و پستی و بلندی‌های گوناگون و باشکوهی را در اختیار دارند. این مسیر که در تنگه و رودخانه‌ی درون آن جای گرفته، می‌تواند یک ماه عسل برای صخره‌نوردان و سنگ‌نوردانِ دیوانه‌ی طبیعت به شمار برود. پس از گذر از این مسیر به یک دوراهی می‌رسید که مسیر رفتن به تنگه شوتاریکو و چشمه اودبه را نمایان می‌کند.

تنگه شوتاریکو در سمت راست قرار دارد و مسیر سمت چپ هم شما را به چشمه اودبه خواهد رساند. این دو جاذبه‌ی طبیعی، دارای پوشش گیاهی ویژه و چشمه‌های خروشان و خوش‌منظری هستند و از بهترین دیدنی های شهرستان پارسیان محسوب می‌شوند. شوتاریکو بیشتر برای صخره‌های سرسخت و پرپیچ‌وخم‌اش شناخته می‌شود، و چشمه‌ی اودبه هم دارای آب‌شارهای کوچک و درختان زیبای نخل است.

دیدنی های شهرستان پارسیان

با این که هرمزگان آب‌وهوای گرمی دارد که می‌تواند برای افراد غیربومی تا حدی آزاردهنده باشد، ولی این منطقه هوای خنک و دل‌نوازی دارد. هر چه بیشتر وارد تنگه شوید، آب‌وهوا خنک‌تر شده و نور خورشید هم کم‌تر می‌شود. در پایان مسیر به حوضچه‌های فیروزه‌ای رنگ و گیاهان سرسبز، چشمه‌هایی خروشان و مناظری بهشتی خواهید رسید. این منطقه یک جاذبه‌ی رویایی در پارسیان است و هر کس دست‌کم یک‌بار باید به آن سفر کند.

البته، رودخانه‌ای که در این تنگه وجود دارد، معمولا در فصل‌های گرم خشک می‌شود. پس یادتان باشد اگر می‌خواهید این منطقه را با حداکثر زیبایی خود ببینید، نیمه دوم سال را در نظر داشته باشید. همچنین دوربین عکاسی خود را هم فراموش نکنید!

بهترین زمان سفر به پارسیان

همان‌گونه که گفتیم، استان هرمزگان آب‌وهوای گرم، خشک و شرجی دارد. به همین دلیل، بهتر است فصل‌های پاییز و زمستان را برای سفر به این استان در نظر بگیرید. البته این را هم گفتیم که پارسیان آب‌وهوای معتدل‌تری دارد و حتا برخی از مناطق آن خنک هستند. ولی بهتر است همان نیمه‌ی دوم سال یا روزهای نخستین بهار را برای سفر به این منطقه برنامه‌ریزی کنید تا بتوانید لذت بیشتری از دیدنی های شهرستان پارسیان ببرید و درگیر گرما و خشکی یا شرجی بودن هوا نشوید.

دیدنی های شهرستان پارسیان

راهنمای اجاره ویلا، سوئیت و اتاق برای اقامت در شهرستان پارسیان

برای شما پیشنهاد ویژه‌ای داریم.

برای اجاره ویلا در پارسیان و یا اقامتگاه، سوئیت و اتاق می‌توانید از طریق سایت اتاقک اقدام کنید و با گذراندن چند مرحله ساده اتاقک مناسب را در تاریخ مورد نظرتان، با قیمتی مناسب، رزرو کنید.

اقامت دلچسبی برای شما آرزو می‌کنیم.

اجاره ویلا و اجاره سوئیت از اتاقک

3.5/5 - (21 امتیاز)

اتاقک

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *