جاهای دیدنی

ماجرای کشتی یونانی مهمان به گِل نشسته جزیره کیش

داستان کشتی یونانی کیش چیست؟

در عکس‌های جزیره کیش همیشه یک عکس از غروب ساحل هست که تصویری ضد نور از یک کشتی بزرگ است. همه این کشتی را که دیگر به نماد جزیره تبدیل شده است به نام کشتی یونانی می‌شناسند. اگر به جزیره کیش سفر کرده‌اید حتما این مهمان جزیره را که سال‌هاست در ساحل غربی مشغول استراحت است را دیده‌اید در غیر این صورت عکسش را بارها و بارها در فضای مجازی مشاهده کردید. به نظرتان داستان کشتی یونانی کیش چیست؟

دیدنی‌های کیش
عکس از گوگل

آشنایی با کشتی

کشتی یونانی دیگر یک غریبه نیست و این روزها به یکی از جاذبه‌های گردشگری جزیره کیش تبدیل شده است. این کشتی بزرگ یکی از سوژه‌های عکاسی است و بیشتر گردشگرهای جزیره یک یا بیشتر از یک عکس یادگاری با آن دارند.

این کشتی از کجا آمده است و چرا ماندگار شده است را در ادامه این متن برایتان می‌گوییم.

روز ۴ مرداد سال ۱۳۴۵ بود که اهالی روستای باغو برای کار روزانه به سمت دریا رفتند و متوجه شدند که یک کشتی بزرگ بدون حضور هیچ سرنشینی در فاصله کمی از ساحل به گل نشسته است.

هنوز کسی اطلاع دقیقی از به گل نشستن این کشتی ندارد. عده‌ای می‌گویند آن شب مه زیادی در ساحل بوده و ناخدا نتوانسته راه را به خوبی تشخیص دهد و عده‌ای دیگر می‌گویند ناخدا عاشق دختری در روستای باغو بوده است و کشتی را به‌عنوان هدیه جا گذاشته. شاید هم ناخدا در آن شب هوشیاری کامل نداشته و خواب‌آلودگی باعث پهلو گرفتن کشتی در ساحل شده است. اما منطقی‌ترین دلیل جا ماندن کشتی می‌تواند استفاده از بیمه باشد چون شرکت بیمه مبلغ زیادی را به‌عنوان خسارت به صاحب اصلی کشتی پرداخت می‌کرده. 

در هر صورت سرنشین‌های این کشتی بعد از اینکه از آن خارج شدند آتشش زدند و این مهمان غول پیکر را برای همیشه به ساحل خلیج فارس سپردند.

شهرهای ساحلی
عکس از گوگل

صاحب اصلی کشتی کیست؟

کشتی یونانی در سال ۱۳۲۲ در شهر گلاسکوی اسکاتلند و توسط شرکت ویلیام همیلتون ساخته شد. این کشتی ۱۳۶ متر طول، ۱۷ متر عرض و ۷۰۶۱ تن وزن داشت.

در طول عمرش صاحبان زیادی از کشورهای ایران و انگلیس داشت اما زمانی که در جزیره کیش ماندگار شد صاحبش یک فرد یونانی بود و به همین علت به کشتی یونانی معروف شده است.

البته این کشتی اسم‌های زیادی مثل کوروش پارسی، امپایر ترومپت، همدان، نچرالیست داشت و در آخرین روزهای عمرش نام آن کولا اف بود.

سفر به کیش
عکس از گوگل

تاریخچه کشتی

کشتی داستان ما از ماه مارس در سال ۱۹۴۳ در بندر گریناک فعالیتش را شروع کرد و مالک آن شرکت لاریناگا استیم بود.

در سال ۱۹۴۵ به شرکت هریسون واگذار شد اما این شرکت هم آن را ۱۹۴۶ به شرکت چارنت استیم فروخت.

مالک بعدی آن یک شرکت ایرانی به نام Lioyd & co Ltd خرمشهر آن را خرید و نام کوروش پارسی را برایش انتخاب کرد. 

اما این شرکت هم در سال ۱۹۶۵ کشتی را به خط کشتی‌رانی ایران واگذار کرد و نامش به همدان تغییر پیدا کرد.

آخرین مالک کشتی یونانی یک فرانگولیس و کلیافس از یونان بودند و نام کولا اف را برایش انتخاب کردند.

در مدتی که کشتی مشغول کار بود مدیریت آن بر عهده یک شرکت انگلیسی به اسم آشورت لندن بود.

داستان کشتی یونانی چیست؟
عکس از گوگل

حال این روزهای مهمان ناخوانده کیش

بیشتر قسمت‌های کشتی یونانی این روزها زنگ زده است و قسمت‌های پایین آن در حال از بین رفتن است. تلاش‌های زیادی برای خارج کردن آن از آب انجام شد اما بی‌ ثمر بود و به دلیل هزینه‌های زیادی که داشت این کشتی برای همیشه در آب‌های خلیج فارس ماندگار شد و به یکی از جاهای دیدنی و محبوب جزیره کیش تبدیل شد. 

این روزها توریست‌ها و گردشگرهای زیادی غروب زیبای خورشید در جزیره را کنار کشتی یونانی تماشا می‌کنند چون خورشید،‌ امواج دریا، ساحل و کشتی یونانی منظره‌ای تماشایی را خلق می‌کنند که هیچکس دوست ندارد دیدن آن را از دست بدهد. 

داخل کشتی یونانی
عکس از گوگل

راه‌های بازدید از کشتی

همان طور که در قسمت‌های بالایی گفتیم این کشتی در قسمت غربی جزیره قرار گرفته است. برای دیدن آن می‌توانید از تاکسی‌های جزیره استفاده کنید و خودتان را به ساحل غربی برسانید. اگر قصد اجاره سوییت و ویلا در کیش را دارید و با خودروی شخصی به جزیره سفر کرده‌اید هم می‌توانید با ماشینتان به این قسمت جزیره بروید.

دوچرخه‌سواری در مسیر‌های تعیین شده شما را به کشتی یونانی می‌رساند و تورهای ساحلی هم کمک می‌کنند تا کمی بیشتر به آن نزدیک شوید و از فاصله کمتری آن را ببینید. 

آدرس کشتی یونانی کیش
عکس از گوگل

سخن آخر

برای نزدیک شدن به کشتی ساحلی از تورهای ساحلی استفاده کنید. به دلیل اینکه قسمت‌های زیرین این کشتی این روزها در حال فروپاشی است و نزدیک شدن به آن خطرهای زیادی دارد و اصلا امکان‌پذیر نیست. به همین دلیل از شنا و غواصی در محیط اطراف آن خودداری کنید.

4.6/5 - (39 امتیاز)

اتاقک

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *