چه جوری سفر برم؟برنامه سفر

برنامه سفر خانوادگی قم | سفری برای پالایش روح و روان

این روزها همه دنبال آرامش و انرژی مثبت می‌گردیم. در یکی از تعطیلات پیشِ رو، دست خانواده را بگیرید تا به مهمانی عطر گلاب و شیرینیِ سوهان بروید. جایی که مزین به نام حضرت معصومه (س) است و مسجد جمکران در حوالی آن، چشم‌مان را معطوف آسمان می‌کند. در این نوشتار برنامه سفر خانوادگی به قم در دو روز را برای‌تان آماده کرده‌ایم. با ما همراه باشید تا سفری خاطره‌انگیز و متفاوت به قم را تجربه کنید!

سفر خانوادگی قم

بهترین فصل سفر به قم

به جز مناطق جنوبی قم که آب‌و‌هوایی کوهستانی دارد، دیگر بخش‌های این استان گرم و خشک است. در نتیجه تابستان‌هایی بسیار گرم دارد و دمای هوا در مردادماه به 40 درجه سانتیگراد نیز می‌رسد. بهترین زمان برای سفر به قم اوایل بهار و پاییز است. در این موقع از سال هوایی دل‌انگیز و خنک در انتظارتان خواهد بود و سفری دلپذیر خواهید داشت!

مسیر دسترسی و سفر به قم

قم در منطقه‌ی مرکزی کشور واقع شده است و با استان‌های تهران، اصفهان، مرکزی و سمنان مرز مشترک دارد. شما با خودروی شخصی، اتوبوس یا تاکسی می‌توانید به این شهر مقدس سفر کنید. اگر با اتوبوس به قم آمده‌اید، در میدان ۷۲ تن پیاده شوید و با اتوبوس‌ها یا تاکسی‌هایی که در آنجا مستقرند به سمت حرم بروید. اگر از تهران به سمت قم می‌روید و با خودروی شخصی هستید، بزرگراه تهران به قم شما را یک ساعت و نیمه به مقصد می‌رساند!

سفر به قم

روز اول سفر به قم

حرم مطهر حضرت معصومه نماد قم است. جایی که حتما در روز اول سفر قرار می‌گیرد. اما پیش از رسیدن به این صحن و سرای مقدس، در مسیر به دیدن دریاچه نمک بروید و با جاذبه‌های طبیعی قم نیز آشنا شوید.

دریاچه حوض سلطان

از دیدنی های قم

تا به حال دریاچه نمک را دیده‌اید؟ حتما تماشای دریایی از نمک جذاب خواهد بود. به خصوص برای بچه‌ها. بهترین فصل برای تماشای دریاچه حوض سلطان اوایل بهار و پاییز است‌. در این موقع از سال هوای قم متعادل و مطبوع خواهد بود و خبری از گرمای زیاد نیست. نام دیگر این دریاچه‌ی ۲۴۰ کیلومتری، دریاچه شاهی یا ساوه است. در فصلی که این دریاچه آب داشته باشد، به مانند آینه طبیعی عمل می‌کند. اینجا می‌تواند برای خانواده‌ها و البته کودکان بسیار جذاب باشد.

  • هزینه ورودی: رایگان | فاصله تا جاذبه بعدی: 45 دقیقه

زیارت حرم مطهر

حرم مطهر دیدنی قم

مهم‌ترین جاذبه فرهنگی، مذهبی و تاریخی قم، حرم حضرت فاطمه معصومه (س) است. قدمت حرم مطهر به قرن سوم و سال ۲۰۱ هجری قمری می‌رسد. جایی که برای استخوان سبک کردن و انرژی مثبت گرفتن حرف ندارد! زیارت کنید و چند ساعتی در گوشه‌ای دنج به راز و نیاز بپردازید. پس از آن می‌توانید به اهل قبور نیز سر بزنید و آرامگاه پروین اعتصامی، شاعره پر آوازه کشورمان را از نزدیک ببینید. بسیاری از بزرگان ادبی، سیاسی و دینی در محوطه حرم آرامیده‌اند. حتی آرمگاه محمد شاه قاجار نیز در این مکان مقدس قرار دارد. در کنار حرم مطهر موزه آستانه قدس نیز قرار دارد و اگر کودکانتان خسته نیستند، به این موزه زیبا نیز سر بزنید. در حرم مطهر، صحن‌ها و مساجد تاریخی بسیاری وجود دارد که می‌توانید علاوه بر زیارت، از معماری زیبایی آن‌ها نیز لذت ببرید.

  • هزینه ورودی: رایگان | فاصله تا جاذبه بعدی: 20 دقیقه

بازار قدیم قم

بازارگردی در قم

تیمچه بزرگ یا بازار قدیم شهر، یکی از بهترین جاذبه‌های تاریخی قم است که معماری بی‌نظیری دارد. در این بازار سر به هوا باشید تا سقف زیبای آن را تماشا کنید. قدمت بازار قدیم قم به دوره قاجاریه برمی‌گردد و از واجبات گردشگری در برنامه سفر خانوادگی به قم است. حجره‌های فرش‌ دستباف این بازار را تماشا کنید و مهر و سجاده و سوهان تر و تازه بخرید.

  • هزینه ورودی: رایگان | فاصله تا جاذبه بعدی: 10 دقیقه

خانه یزدان پناه یا موزه صنایع دستی

خانه تاریخی قم

نوبت بازدید از خانه تاریخی و قدیمی یزدان پناه رسیده است‌. خانه قدیمی به وسعت هزار متر مربع که برای عکس‌های یادگاری خانوادگی حرف ندارد. حوض زیبا، کاشی‌کاری‌های سنتی و درب‌های چوبی و براق همه و همه از تاریخ کهن ایرانی سخن می‌گوید. در این مجموعه آثار بسیار گران‌بهایی از صنایع دستی بومی قم نگهداری می‌شود که حتما باید از آن‌ها دیدن کنید. یک رستوران نیز در خانه یزدان پناه قرار دارد که شام‌تان را می‌توانید در آن صرف کنید.

  • هزینه ورودی: سه هزار تومان

روز دوم سفر به قم

در روز دوم سفر با جلوه‌ای دیگر از قم آشنا خواهید شد. روستاهای ییلاقی قم را می‌گردیم و حسن ختام سفر را به مسجد مقدس جمکران اختصاص می‌دهیم.

ییلاق کهک

ییلاق قم

منطقه خوش آب‌وهوای کهک، در جنوب استان قم قرار دارد. جایی که از رنگ و بوی کویر و آب شور دور است. در کهک تا دلتان بخواهد باغ‌های سرسبز، کوه‌های مرتفع و رودهایی با آب‌ شیرین و گوارا وجود دارد. همچنین امکانات تفریحی مناسبی مثل پارک کوهستان و باغ سنگی نیز در این منطقه قرار دارد که برای سرگرم شدن کودکان بی‌نظیر است. اگر به این منطقه رفتید، از دو غار طبیعی و باستانی وشنوه و کهک نیز بازدید کنید. از تماشای چشمه‌های درون غار حسابی شگفت‌زده خواهید شد. منطقه کهک شامل روستاهایی مانند فردو، وشنوه، کرمجگان، بیدهند و خاوه می‌شود که از زیباترین روستاهای ییلاقی ایران به شمار می‌روند!

  • هزینه ورودی: رایگان | فاصله تا جاذبه بعدی: نیم ساعت

مسجد مقدس جمکران

جمکران دیدنی قم

نمی‌شود تا قم رفت و چشم روی صحن و سرای جمکران بست. این مسجد با شکوه که به نام امام زمان (عج) است، جایی امن و عرفانی محسوب می‌شود که آرامشی وصف‌ناپذیر دارد. مسجد مقدس جمکران، دومین مکان پر بازدید پس از حرم حضرت معصومه (س) در قم است. این مکان متبرکه در ۶ کیلومتری شهر قم قرار دارد و بنای آن در قرن چهارم هجری قمری ساخته شده است.

  • هزینه ورودی: رایگان | فاصله تا جاذبه بعدی: 10 دقیقه

چلوکبابی حاج اسماعیل

چلوکبابی حاج اسماعیل در جاده جمکران به بنیاد قرار دارد. در این رستوران می‌توانید نان داغ را با کباب تازه و جوجه کباب خوشمزه نوش جان کنید تا طعم سفر به قم را هیچ‌گاه از خاطر نبرید! از دیگر رستوران‌های اطراف جمکران می‌توان به رستوران گل نرگس، رستوران انتظار و سفره خانه سنتی شایسته اشاره کرد.

لوازم ضروری برای سفر خانوادگی به قم

برنامه سفر قم

در این بخش از برنامه سفر خانوادگی به قم، فهرستی از لوازم موردنیاز سفر را برای شما آماده کرده‌ایم:

  • لباس خنک و راحت
  • چادر برای خانم‌ها
  • مهر و سجاده شخصی
  • وسایل آرایشی و بهداشتی (مسواک و خمیردندان)
  • شارژر و پاوربانک
  • بطری آب
  • عینک آفتابی
  • اسباب‌بازی برای بچه‌ها
  • کفش مناسب برای پیاده‌روی
  • ضد آفتاب
  • کیف دستی کوچک برای گردش روزانه
  • کلاه آفتابگیر
  • کارت شناسایی

اقامت در قم

اگرچه که قم از کوچکترین استان‌های ایران محسوب می‌شود. اما به علت اینکه همواره محل پر رفت و آمدی بوده و زائران بسیاری از آن بازدید می‌کنند، امکانات بسیار خوبی برای اسکان مسافران دارد. از مسافرخانه‌ها گرفته تا انواع سوئیت‌های نقلی و آپارتمان‌های مبله شیک و تمیز در این شهر پیدا می‌شود. در سایت اتاقک می‌توانید تصاویر انواع اقامتگاه‌های قم را مشاهده کنید و سپس با مقایسه قیمت‌ها و امکانات هر یک از آن‌ها، جایی مناسب خود و خانواده رزرو کنید.

سفر خانوادگی به قم

سخن نهایی

در این نوشتار برنامه خانوادگی سفر به قم در دو روز ارائه شد. شما می‌توانید با استفاده از این برنامه بخش مهمی از قم را ببینید، اما اگر می‌خواهید با همه‌ی جاذبه‌های این شهر آشنا شوید، حداقل ۴ یا ۵ روز را باید به گردش در این شهر اختصاص دهید. چراکه تا دلتان بخواهد در قم اماکن تاریخی، مذهبی و دیدنی‌های طبیعی وجود دارد. بنابراین اگر قصد اقامت بیشتری در این شهر را دارید میتوانید اقدام به اجاره سوئیت در قم نمایید.

5/5 - (1 امتیاز)

اتاقک

نازنین زارع

صنایع خوندم، چون قرار بود مهندس بشم. اما غرق شدن تو دنیای ادبیات باعث شد از کارخونه و خط تولید دل بِکنم و سر از نوشتن دربیارم. نوشتن از تجربیات سفر، گردش و اقامت از جذاب‌ترین کارهاییه که آدم می‌تونه انجام بده. مارگریت دوراس راست گفته که نوشتن هم‌ردیف آواز خوندنه. همونقدر موزونه و آدم رو غرق در رویای بی‌انتها می‌کنه!

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *