جاهای دیدنی

آشنایی با غذاهای محلی استان قم | غذاهای لذیذ قمی

معرفی غذاهای محلی استان قم

فرهنگ غذایی هر استان ریشه در آداب‌و‌رسوم و شرایط اقلیمی آن دارد. استان قم، که یکی از استان‌های کویری و مرکزی ایران است، غذاهای سنتی زیادی دارد. در فهرست غذایی این استان تنوع زیادی در پخت انواع آبگوشت دیده می‌شود. به غیر از آبگوشت در این استان غذاهای سنتی زیادی وجود داشته که به‌مرور زمان فراموش شده‌اند یا کمتر در سفره‌ها دیده می‌شوند. ما در این مطلب سعی کرده‌ایم که در مورد تعدادی از غذاهای سنتی این استان بنویسیم. اگر دوست دارید با غذاهای محلی قم آشنا شوید خواندن این متن را از دست ندهید.

بعد از آشنایی با این غذاهای خوشمزه شاید دوست داشته باشید به قم سفر کنید و دستپخت مردم این استان را بچشید و به زیارت حرم حضرت معصومه بروید. با اجاره خانه در قم روزانه از اتاقک این امکان برایتان فراهم است. پیشنهادهای ویژه اتاقک را در ادامه از دست ندهید.

غذاهای محلی قم

آبگوشت قنبید

آبگوشت قنبید قم

در استان قم به علت شور بودن آب و برای از بین بردن املاح مضر آن از کلم قمری یا همان قنبید در غذاهایشان استفاده می‌کنند. آبگوشت قنبید یکی از غذاهای محلی استان قم است که از کلم قمری برای پختن آن استفاده می‌شود. همچنین در آبگوشت قنبید از گوشت گوسفندی، گندم پوست‌کنده، لوبیا سفید، رب، پیاز، پودر لیمو عمانی، نمک و زردچوبه هم استفاده می‌کنند. این آبگوشت محلی همراه با نان سنگک و سبزی خوردن تازه خورده می‌شود.

آبگوشت هویج برگه | غذای محلی قم با هویج

ابگوشت هویچ برگه

آبگوشت هویج برگه هنوز هم به دلیل علاقه قمی‌ها به این غذا رونق‌بخش سفره‌هایشان است. این آبگوشت از ترکیب هویج قمی (هویج زرد) برگه، گوشت با استخوان، لوبیا قرمز، نعناع خشک، پیاز، زردچوبه و نمک درست می‌شود و همراه با نان و سبزی یا ترشی خورده می‌شود.

آش قونبید

آش قونبید

آش قنبید یا کلم یکی دیگر از غذاهای محلی استان قم است که در ماه رمضان بیشتر پخته می‌شود. این غذا از حبوبات و سبزیجاتی مثل نخود، لوبیا، عدس، پیاز، کلم، قنبید، سبزی آش (اسفناج، جعفری، تره)، زردچوبه و فلفل درست می‌شود و ارزش غذایی زیادی دارد و بسیار مقوی است.

آش پتله

آش پتله

آش پتله با جو درست می‌شود و از غذاهای محبوب قمی‌هاست. برای درست کردن این آش باید جو را خیس کنید تا پوست آن به‌راحتی جدا شود و بعد با موادی مثل سبزی آش، کشک، پیاز، نمک و ادویه ترکیب کنید و روی حرارت ملایم بگذارید تا جا بیفتد.

یک اتاقک پر از عیدی یک اتاقک پر از عیدی

ماش ماشک

غذای قمی

 ماش ماشک یکی از غذاهای محلی استان قم است که در دسته آش‌ها قرار می‌گیرد و از ترکیب ماش، هویج قمی، گوشت، نمک، فلفل و زردچوبه به‌ دست می‌آید. این غذای کم‌کالری برای افرادی که رژیم غذایی دارند یا باید چربی و قند خون خود را کنترل کنند مناسب است.

ماشاب

ماش ماشک

ماشاب غذایی مقوی و از آش‌های محلی است که استفاده از آن به دلیل داشتن فیبر خواص زیادی دارد. این غذا با ترکیب کردن ماش، لوبیا چشم‌بلبلی، پیاز، نمک، زردچوبه، عدس، سیب‌زمینی، برنج، گندم، فلفل، آبِ گوشت، کشک و نعناداغ با یکدیگر درست می‌شود.

دمپختک قمی

دمپختک قمی

دمپختک یا دم‌پختی هم از غذاهای سنتی و محلی استان قم است که با برنج تهیه می‌شود و به دلیل عطر و طعم خوشایندی که دارد در بسیاری از شهرهای دیگر ایران هم طرفداران زیادی دارد. برنج، لپه باقالی، پیاز، کره، زردچوبه و نمک مواد اولیه این غذا را تشکیل می‌دهند. خوردن این غذا با  ترشی، ماست یا سالاد شیرازی و گوجه فرنگی مزه خوب آن را چند برابر می‌کنند؛ البته قمی‌ها بعضی اوقات این غذا را با تخم‌مرغ نیمرو نوش جان می‌کنند.

مغزابه

یکی از غذاهای مقوی و پرخاصیت استان قم مغزابه یا مغز‌آب است. این غذا سرشار از سبزیجات، فیبر و چربی‌های مفید است و انرژی بدن را چند برابر می‌کند. برای تهیه مغزابه از گردو، چغندر، بادمجان، دوغ کشک، نعنا خشک، پیاز، نخود، روغن، نمک و زردچوبه استفاده می‌کنند.

اگر به آشنایی با صنایع دستی استان قم علاقه دارید برایتان مفصل از این هنرهای دستی ارزشمند گفته‌ایم و پیشنهاد می‌کنیم آن را از دست ندهید.

پتله پلو

پتله پلوی قمی

پتله پلو بیشتر در روستای زیزگان، از توابع دستجرد، پخته می‌شود. این غذای لذیذ و محلی که از غذاهای مورد علاقه روستایی‌هاست بسیار مقوی است و کالری کمی دارد. پتله پلو از برنج، بلغور گندم، سیب‌زمینی، پیاز، عدس، کشمش، روغن، فلفل، نمک، زردچوبه و زعفران درست می‌شود و به گفته کارشناسان تغذیه برای پیشگیری از بیماری‌های قلبی و چربی خون بسیار مفید است.

اشکنه‌ سیب‌زمینی

اشکنه از غذاهای قمی است که در گذشته پای ثابت سفره ایرانی‌ها بوده و در هر شهری طرز تهیه آن با شهرهای دیگر تفاوتی اساسی داشته. اشکنه انواع مختلفی دارد مثل اشکنه پیاز، تخم‌مرغ و گوجه. در استان قم نوعی اشکنه به نام اشکنه سیب‌زمینی پخته می‌شود که از غذاهای سنتی این استان است. آرد، آب، پیاز، نعنا خشک، سیب‌زمینی، روغن، نمک و فلفل مواد تشکیل‌دهنده این غذای لذیذ هستند.

[button color=”primary” size=”big” link=”https://www.otaghak.com/city/qom” icon=”” target=”true” nofollow=”true”]برای رزرو اقامتگاه در قم کلیک کنید[/button]

قاقاناخ

قاقاناخ یا خاگینه قمی

خاگینه یکی از غذاهای معروف در بیشتر شهرهای ایران و حتی کشور‌های دیگر است. در استان قم نیز این غذا پخته می‌شود اما بیشتر به قاقاناخ معروف است و محبوبیت زیادی دارد. قاقاناخ یا قیقاناخ از تخم‌مرغ، آرد سبوس‌دار، شیر، پیازچه خشک‌شده، روغن، نمک و زردچوبه درست می‌شود.

این غذا پروتئین زیادی دارد و به دلیل داشتن کالری بالا برای افرادی که رژیم غذایی دارند مناسب نیست اما کارشناسان تغذیه خوردن آن را به کودکان توصیه می‌کنند.

آبگوشت یخنی بادمجان

یخنی بادمجان از غذاهای محلی استان قم است که در دسته آبگوشت‌ها قرار می‌گیرد و با انواع پروتئین‌های حیوانی و گیاهی غنی شده است. با توجه به منابع خوب پروتئین و فیبری که در یخنی بادمجان  وجود دارد، این غذا برای کودکان و خانم‌های باردار مناسب است. قمی‌ها برای درست کردن این آبگوشت از گوشت، لوبیا چیتی، عدس، بادمجان، به، پیاز، آب انار، نمک و ادویه استفاده می‌کنند.

کوفته‌ قمی

کوفته قمی

کوفته یکی از غذاهایی است که در چند شهر ایران به روش‌های مختلفی پخته می‌شود و بعضی از شهرها کوفته مخصوص خود را دارند. این غذای لذیذ در استان قم هم محبوبیت زیادی دارد و به شیوه‌ای متفاوت از کوفته‌های دیگر پخته می‌شود. برای درست کردن کوفته قمی به موادی مثل برنج پخته‌شده، شوید، ترخون، نخود فرنگی، گوشت چرخ‌کرده، پیاز، رب، آبغوره، سیر و نمک نیاز دارید.

اجاره خانه در قم روزانه و راهنمای اجاره آپارتمان مبله، سوئیت ارزان و ویلا برای اقامت

شما می‌توانید برای اجاره خانه در قم روزانه، اجاره مهمانسرا در قم یا اجاره آپارتمان مبله، اجاره سوئیت ارزان و اجاره ویلا از سایت اتاقک محل اقامت دلخواهتان را انتخاب کنید و با خیال راحت برای سفر آماده شوید.

اجاره ویلا و اجاره سوئیت از اتاقک

4.5/5 - (103 امتیاز)

اتاقک

نوشته های مشابه

‫8 دیدگاه ها

  1. خیلی از دستور االعملها و همچنین مواد به کار رفته در ترکیب اصلی غذاها وجود ندارد.

  2. سلام و عرض ادب و احترام خدمت شما
    می خواستم بگم عکسی که شما از قنبید گذاشتید اشتباه هست اصلا قنبید به این شکل نیست .

    لطفا اطلاعات درست را بگذارید.

    1. سلام دوست عزیز
      سپاس از همراهی و بازخوردتون
      ما این عکس رو از فضای وب پیدا کردیم. چند سایت دیگر رو هم نگاه کردیم. همین عکس رو گذاشتن.
      خوشحال میشیم اگر عکس مناسبی سراغ دارید برای ما ایمیل کنید.
      marketing@otaghak.com

      1. قنبید یا نبات قم همون کلم قمری هست که داخلش مثل شلغم سفید و محکم و رویه اش پوست سبزی داره …سرچ کنید کلم قمری عکسش میده چیزی که شما گذاشتین کلم بروکسل هست

  3. سلام.عرض ادب و تشکر بابت اطلاعات خوبتون .آگه براوتون امکان داره ممنون میشم ورود یا پی دی اف اطلاعات قم رو با تصاویرش برام واتساپ کنید؟
    09375760633

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *