جاهای دیدنی

غذاهای محلی گلستان | سفره رنگین ترکمن‌ها

یک سفر خوشمزه با غذاهای محلی گلستان

غذاهای محلی استان گلستان

سفر فقط برای استراحت یا گردش در جاذبه‌های دیدنی شهرها نیست. یکی از قسمت‌های مهم سفر آشنایی با فرهنگ‌های مختلف است. همچنین چشیدن طعم غذاهای محلی و سنتی لذت سفر را چند برابر می‌کند.

استان گلستان هم مثل خیلی از استان‌های ایران فرهنگی غنی و ریشه در تاریخ دارد و آداب‌و‌رسومش قدمتی چند صد ساله دارد. جاذبه‌های دیدنی‌اش بکر و کم‌نظیرند و غذاهای محلی‌اش طعمی لذیذ و خوشایند دارند. در این مطلب می‌خواهیم درباره خوشمزه‌ترین غذاهای محلی گلستان صحبت کنیم تا در هنگام سفر به شهرهای این استان با مواد اصلی این غذاها آشنا باشید.

اگر راهی سفر به این استان می شوید بد نیست تعدادی از ارزانترین ویلاهای گرگان را هم بشناسید. شاید این ویلاها بتوانند محل خوبی برای اقامتتان در گرگان باشند. البته اگر به غیر از گرگان شهرهای دیگر را برای سفرتان انتخاب کرده باشید هم می توانید از اتاقک کمک بگیرید. مثلاً برای اجاره ویلا و سوئیت در مینودشت یا اجاره ویلا و سوئیت در علی آباد کتول میتوانید روی اقامتگاه های اتاقک حساب باز کنید.

غذاهای سنتی ایران

هلی آش

غذاهای آبکی که با حبوبات و سبزی درست می‌شوند، به دلیل داشتن فیبر و پروتئین گیاهی طرفدارهای زیادی دارد. البته آش همیشه جزو محبوب ترین غذاها بین ایرانیان بوده است. هلی آش که یکی از غذاهای محلی گلستان است از ترکیب نخود، لوبیا و سبزی درست می‌شود. تا اینجا با خیلی از آش‌های دیگر تفاوتی ندارد اما تفاوت اساسی آن استفاده از گوجه سبز و شکر در این آش است که باعث می‌شود طعمی ملس داشته باشد. هلی آش را با نام آش آلو هم ممکن است در منو رستوران های گرگان و گلستان پیدا کنید. بسته به ذائقه‌تان می توانید از کدو، برنج و پیاز داغ به هر مقداری که دوست دارید، برای پختن این آش استفاده کنید.

بندر ترکمن یکی از زیباترین و دیدنی ترین شهرهای استان گلستان است که ارزش سفر کردن را دارد. اگر برای سفر به این شهر زیبا و چشیدن غذاهای محلی خوش طعمش آماده هستید و به دنبال اجاره خانه در بندرترکمن می گردید می توانید نگاهی هم به اقامتگاه های اتاقک بیاندازید.

هلی آش

 ماش پلو

ماش پلو یکی دیگر از غذاهای محلی گلستان است که شباهت زیادی به همان عدس‌پلو خودمان دارد. ترکیبی از ماش، برنج، گوشت چرخ کرده، زعفران ماش و همان ادویه های همیشگی این پلوی خوشمزه گلستانی را به وجود می آورد. در هر خانواده ای بسته به سلیقه و ذائقه می توان گوشت چرخ کرده را با گوشت گوساله یا مرغ جابه جا کرد. از ارزش غذایی ماش پلو اگر بخواهیم صحبت کنیم، باید در مورد فواید آن برای کم خونی و کمک به کاهش کلسترول سخن به میان بیاوریم. معمولاً سفره ای که ماش پلو غذای اصلی آن باشد با حضور سالاد یا سبزی خوردن تکمیل می شود.

بیشتر بخوانید: معرفی دیدنی های گرگان | یکی از زیباترین شهرهای شمال کشور

ماش پلو

 گوجه آش گلستان

باز هم پای یک آش دیگر به سفره ایرانی‌ها باز شده است. گوجه آش یک غذای ساده، سبک و مقوی است که در بین لیست مجبوب ترین غذاهای محلی گلستان قرار دارد. همان طور که از اسمش پیداست، گوجه عضو اصلی تشکلی دهنده این آش خوش طعم است. در این غذا از موادی مثل گوشت، برنج و پیاز هم استفاده می‌شود و برای اینکه طعم بهتری داشته باشد با نمک و ادویه طعم‌دارش می‌کنند. برای اینکه این غذا به خوبی جا بیفتد و خوشمزه‌تر شود به ۲ تا ۳ ساعت زمان نیاز دارد و باید روی شعله ملایم اجاق باشد تا به آرامی بپزد و به اصطلاح جا بیافتد. آش گوجه از آن آش های خوشمزه ای است که عطر آن در تمام خانه می پیچد و اشتهای همه را به حداکثر می رساند. برای سرو گوجه آش می توانید از نعناع داغ استفاده کنید. پیشنهاد می کنیم اگر راهی سفر به شهرهای مختلف استان گلستان مثل گنبد کاووس می شوید، حتماً این غذا را هم امتحان کنید.

بیشتر بخوانید: سفر ارزان به گنبد کاووس

گوجه آش

 بولامه

اگر در سفرتان به گلستان این غذا را روی میز ببینید، حتماً فکر می کنید که چرا حلیم را موقع ناهار و شام سرو می کنند؟! باید بدانید که بولامه غذایی شبیه به حلیم است، اما خود حلیم نیست! معمولا گلستانی‌ها این غذا را در هفتمین روز تولد نوزاد‌شان می‌پزند و بین فامیل و همسایه‌ها پخش می‌کنند. درست است که بولامه به حلیم شباهت دارد اما با برنج پخته می‌شود و برای درست کردن آن از گندم استفاده نمی‌کنند. برنج را برای ساعت‌های طولانی روی گاز قرار می‌دهند تا داخل آب بجوشد و نرم شود و بعد از این که کامل جا افتاد با شکر می‌خورند. زمان زیادی (حدود 8 ساعت) برای پخت این غذا صرف می شود اما شک نکنید که طعم لذیذش ارزش این زمان و زحمت را هم دارد.

بولامه اصیل ترکمنی

 بوروک

بوروک یا بورک یکی از غذاهای محلی و خوشمزه گلستان است که شاید اسمش را در بین غذاهای کشور ترکیه هم شنیده باشید. این غذا که بیشتر در ماه رمضان پخته می‌شود شباهت زیادی به پیراشکی دارد. بوروک انواع مختلفی مثل بوروک اسفناج، گوشت و قاتقلی دارد. اگر بخواهیم این غذا را خیلی ساده به شما معرفی کنیم باید بگوییم بوروک همان پیراشکی است که با مواد مختلفی شکم پر و پخته می شود.

بوروک

 چکدرمه

چکدرمه را می‌توانیم به عنوان معروف‌ترین غذای محلی گلستان معرفی کنیم.این غذا با نام های چکدرمه، چکدیرمه یا چگدیرمه هم خوانده می شود. شباهت زیادی به استامبولی‌پلو دارد و بیشتر در بندرترکمن و آق‌قلا پخته می‌شود. گوشت، پیاز، برنج، رب، روغن و نمک مواد تشکیل دهنده این غذا هستند. گاهی اوقات به جای گوشت از ماهی هم برای درست کردن آن استفاده می‌کنند. برای پختن چکدرمه از قابلمه های قدیمی یا همان دیگ هایی به اسم قازان استفاده می شود. چکدرمه را به عنوان یکی از اصلی ترین غذاهای محلی گنبد کاووس هم می شناسند. سفره ای با یک دیس پر از چکدرمه در میان را تصور کنید که دور و برش با سالاد شیرازی، دوغ و سبزی خوردن پر شده باشد! کمتر کسی با این تصویر گرسنه نمی شود.

چکدرمه

بیشتر بخوانید: مینودشت گلستان کجاست ؟ معرفی دیدنیهای مینودشت

ترشی پلا

ترشی پلا یکی دیگر از غذاهای محلی استان گلستان است. این غذا طعم ترش دارد و برای تهیه آن از رب انار یا رب آلوچه یا گوجه استفاده می‌شود.

برای پخت این غذای محلی نیاز به برنج شمال، لوبیا، عدس، نخود، پیاز، دانه‌های انار، روغن، نمک و  ادویه است.

باسترمه

باسترمه از غذاهای اصیل و خوشمزه‌ای است که بیشتر در بندرترکمن پخته می‌شود. این غذای خوشمزه با ماهی، برنج، سیب‌زمینی، پیاز و انار درست می‌شود. حضور دانه های انار در این غذای محلی گلستانی ترشی لذیذی به غذا می بخشد. در گذشته بیشتر از ماهی اوزون برون برای پخت باسترمه استفاده می‌شده اما امروزه از دیگر انواع ماهی‌ها هم برای پختن آن استفاده می‌شود. باسترمه یکی از غذاهای محلی گلستان است که به عنوان غذایی مجلسی شناخته می شود و در مهمانی ها قدم به سفره می گذارد.

باسترمه ترکمنی

 ترچین یا ته چین ترش گلستان

اگر به غذای لذیذی مثل ته‌چین علاقه دارید، به احتمال زیاد چشیدن طعم لذیذ ترچین گلستانی هم برایتان خوشایند خواهد بود. چون این غذا فقط نامشان با هم تفاوت دارد و از لحاظ مواد مصرفی شبیه به یکدیگرند. ترچین انواع مختلفی مثل ترچین گوشت، بادمجان و لوبیا دارد. رنگ و لعاب این غذای خوشمزه هر سلیقه غذایی را به سمت خود جذب می کند.

ترچین

خورش ساک گرگان

از زمانی که اسلام به کشورمان ایران وارد شد، نذر کردن و نذری دادن هم در بین مردم رایج شد. در شهر های مختلف مردم رسم های مختلفی برای نذری دادن دارند معمولاً غذاهای محلی استان های مختلف در مناسبت‌های مذهبی گوناگون برای ادای نذر پخته می‌شوند یکی از غذاهایی که اهالی گرگان در مناسبت های مذهبی به عنوان نذری می پزند خورشت ساک می باشد.
یکی از اصلی ترین مواد تشکیل دهنده این خورشت اسفناج است. به همین دلیل هم خورشت ساک غذای سرشار از آهن و مفید برای کم خونی و فقر آهن به شمار می رود جدا از خوشمزه بودن از نظر ارزش غذایی هم جایگاه خوبی دارد. نخود فلفل گوشت آرد روغن سیر و پیاز به همراه اسفناج خورشت خوشمزه را تشکیل می دهند. این خورشت همراه پلو یا زرشک پلو سرو می شود.

نخود پلو گرگانی

نخود را بیشتر در غذاهایی مثل آبگوشت یا فلافل دیده اید. اما این بار به لطف آشپزهای گلستانی قرار است ترکیبش را با برنج ببینید. نخود پلو گرگانی یکی از اصیل ترین غذاهای محلی گلستان است که طعم بسیار خوبی دارد. برنج، نخود، رب انار، گوشت مرغ یا هر گوشت دیگری همراه پیاز و کمی زعفران این غذای خوشمزه را می سازند. نخودپلو به خاطر مواد اولیه مغزی که دارد مقدار زیادی کلسیم و پتاسیم و آهن دارد. پس غذای مفیدی برای کم‌خونی به شمار می‌رود.

نان های محلی ترکمنی

پخت نان از قدیم بین مردم شهرها و روستاها رواج داشته. چرا که مثل امروز خبری از نانوایی نبوده و هر خانه باید از پس پخت نان برای وعده های غذایی مختلفش برمی‌آمده. همه خانه ها تنوری گوشه حیاط داشتند و هر روز عطر خوش نان تازه از یکی از حیاط ها بلند می شده. ترکمن ها نان های سنتی مختلفی دارند که برای پختن هر کدام راه و روش خاصی وجود دارد. در ادامه کند مورد از این نان ها را به شما معرفی می‌کنیم:

قاوور تماچلی چوروک: شاید اسم این نان سخت باشد اما طعمش بی نظیر است. قاوور تماچلی یکی از نان های سنتی استان گلستان است که در دلش پیاز ریز شده و دنبه گوسفند اضافه می‌شود.

کلوایی: کلوایی یکی از نان های مقوی گلستانی است که می‌تواند به تنهایی یک وعده غذایی کامل باشد. از آرد، آب پنیر، نمک، خمیرمایه، تخم‌مرغ، روغن دنبه، مغز گردو و … برای ترکیب خمیر این نان مورد استفاده قرار می گیرد.

بیشمه: اگر از طعم شیرینی خوشتان می‌آید، پس بیمه هم برای شما خوش طعم خواهد بود. شیر، شکر، آرد، تخم‌مرغ و جوش شیرین خمیر این نان را تشکیل می دهند. بیشمه در روغن سرخ می‌شود.

اکمک: اکمک نوعی نان روغنی است که از لحاظ ظاهری شباهت زیادی به کاک کرمانشاه دارد.

بیشتر بخوانید: غذاهای محلی استان مازندران و طعم فراموش نشدنی آنها

حالا که با غذاهای محلی گلستان آشنا شدید، شاید هوس سفر به شهرها و روستاهای زیبای آن هم به دلتان افتاده باشد. برای این که بتوانید اقامتگاهی مناسب در این استان پیدا کنید، می توانید از سایت اتاقک کمک بگیرید. حتی اجاره ویلا، اجاره کلبه جنگلی و خانه در روستای زیارت گرگان هم از طریق این سایت امکان پذیر است. پس برای اقامتتان نگران نباشید و یک راست سراغ منوی اقامتگاه های گرگان و گلستان در اتاقک بروید.

تهیه شده توسط تیم تولید محتوای اتاقک

اجاره ویلا و اجاره سوئیت از اتاقک

3/5 - (2 امتیاز)

اتاقک

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *