مناسبت ها

روز بزرگداشت حافظ شیرازی | بیستم مهر ماه

روز بزرگداشت حافظ شیرازی

بارها پیش آمده که با چشمانی بسته در دل نیت کردیم و انگشتان خود را بر صفحات دیوان حافظ لغزاندیم تا با خواندن اشعار این شاعر بزرگ، قلب و روح‌مان آرام گیرد.
دیوانی که چند دقیقه مانده به سال نو یا در بلندترین شب سال آن را می‌گشاییم تا از میان کلماتش، امید و نشانه‌ای بیابیم. بیست مهر ماه روز بزرگداشت حافظ شیرازی است و به همین بهانه کمی بیشتر درباره این شاعر نامی با هم گفت‌وگو می‌کنیم.

حافظ شیرازی

«خواجه شمس‌الدین محمد‌بن بهاءالدین محمد حافظ شیرازی»، ملقب به حافظ، در سال ۷۲۷ هجری قمری چشم به جهان گشود و در سال ۷۹۲ هجری قمری از دنیا رفت. به این دلیل او را حافظ می‌نامیدند که در نوجوانی حافظ کل قرآن بود. حاصل عمر او دیوانی  شامل ۵۰۰ غرل، چندین قصیده، رباعی و دو مثنوی است.حافظ شهرتی جهانی دارد؛ اشعارش به زبان‌های مختلف ترجمه شده است و در دانشگاه‌های معتبر تدریس می‌شود.

روز بزرگداشت حافظ

20 مهر به نام خواجه شمس‌الدین محمد حافظ شیرازی خورده است. هر سال در این روز برنامه‌های مختلفی در آرامگاه وی در شهر شیراز برگزار می‌شود.

اولین بار در سال ۱۳۷۵ بیستم مهر ماه به نام حافظ شیرازی نام‌گذاری شد. کوروش کمالی سروستانی، پژوهشگر، زبان‌شناس و نویسنده که روز بزرگداشت حافظ را به ثبت رسانده در خصوص چگونگی انتخاب این روز گفته است؛ وقتی دیوان حافظ را ورق می‌زنیم صحبت از مهر، دوستی و محبت است. همچنین شأن حافظ در بین شاعران بسیار بالا است. بنابراین ۲۰ مهر روز بزرگداشت حافظ نام‌گذاری شد. انتخاب ماه مهر برای این مناسبت اما به هیچ عنوان تصادفی نبود. تکرار بالای کلمه مهر در اشعار حافظ و خوش آب و هوا بودن شیراز در این ماه، دو دلیل انتخاب مهر ماه است. مهر به معانی مختلف در دیوان حافظ بکار رفته است که جای مطالعه دقیق دارد که ببینیم این مهر به چه معنایی و مفاهیمی بکار رفته است.

مراسم روز بزرگداشت حافظ

هر ساله به مناسبت روز بزرگداشت حافظ دوستداران این عارف بزرگ در آرامگاه وی گرد هم می‌آیند. یکی از مهم‌ترین مراسم‌های این روز اجرای موسیقی زنده و  حافظ‌خوانی‌ست. از دیگر برنامه‌های این روز برگزاری نمایشگاه، نشست تخصیی ادبیات و همایش‌های مختلف در شیراز و دیگر نقاظ ایران می‌باشد.

در برخی سال‌ها صبح روز 20 متر آرامگاه حافظ در حضور اهالی فرهنگ و هنر و همچنین دوستداران ایرانی و خارجی گلباران می‌شود.برگزاری ویژه‌برنامه برای دانش‌آموزان و دبیران و طرح حافظ‌خوانی با مشارکت آموزش و پرورش هم از دیگر برنامه‌های بزرگداشت روز حافظ در شیراز به شمار می‌آید. مرکز حافظ شناسی ایران نیز سعی می‌کند با برگزاری نشست‌های علمی با سخنرانی اساتید برجسته دانشگاهی، سهمی در بزرگداشت این روز و آشنایی هرچه بیشتر مردم با حافظ داشته باشد.

 

5/5 - (5 امتیاز)
اتاقک

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *