سوغات و صنایع دستی

صنایع دستی و سوغات بندرعباس | هنر دست هنرمندان جنوبی

استان هرمزگان در جنوب ایران قرار دارد و فرهنگ ریشه‌دار و قدیمی آن در کنار آداب‌و‌رسومی خاص مورد توجه بسیاری از تاریخ‌شناسان است. هرمزگان جایگاه ویژه‌ای در صنایع دستی ایران دارد و بیشتر تولیدات آن نیز توسط زنان منطقه انجام می‌شود. می‌توان گفت دست‌سازه‌های این استان با زیبایی و طراحی چشم‌نواز بیشتر جنبه مصرف محلی دارد و معمولا فصلی است. برای آشنایی بیشتر با صنایع دستی هرمزگان خواندن این متن را از دست ندهید و اگر قصد سفر به این استان را دارید اجاره سوئیت در هرمزگان از اتاقک را به شما پیشنهاد می‌کنیم.

برای آشنایی بیشتر مقاله بندرعباس کجاست؟ را مطالعه کنید.

گلابتون دوزی

گلابتون دوزی

تاریخچه هنر گلابتون‌دوزی در استان هرمزگان به دوره هخامنشیان برمی‌گردد که یکی از معروف‌ترین و مهم‌ترین رشته‌های صنایع دستی این استان است و از اجزاء اصلی پوشش بومی دختران و زنان به شمار می‌رود. گلابتون‌دوزی نوعی رودوزی سنتی است که جنبه تزئینی دارد.

این هنر در گذشته از نخ‌های ابریشمی با روکش طلا یا نقره روی پارچه‌های ماهوت، اطلس، مخمل، پشم، کرباس و مخمل با نقش‌های ترنج، محرابی، بازوبندی،‌ ختایی، اسلیمی و محرماتی تزیین می‌شد ولی در حال حاضر با نخ طبیعی گلابتون که روکش فلزی زرد و سفیدی دارد و معمولا روی لباس، یقه، آستین، پیراهن و لبه آستین دوخته می‌شود.

حصیر بافی

حصیربافی هنر زنان و مردان سرزمین نخل و خرماست و از رایج‌ترین صنایع دستی هرمزگان. تاریخچه این هنر به قبل از هخامنشیان تعلق دارد.

هنرمندان این رشته از برگ درختان خرما، که به زبان عامه منطقه به «پیش» معروف است، وسایلی حصیری مانند زنبیل،‌ زیرانداز،‌ ناندان، تویزه،‌ بل، سفره، بادبزن، جارو، سبد و کلاه را تولید می‌کنند و در حال حاضر این فرآورده‌های حصیری در روستاهای میناب، بشاگرد و بندر لنگه عرضه می‌شود.

اجاره سوئیت بندرعباس با کمترین قیمت
  • 50 هزار تومان تخفیف
  • مخصوص کاربران بلاگ
  • کد : OTGBLG50

همین الان رزرو کن!

 

خوس‌ دوزی

خوس‌دوزی هنر سوزن‌دوزی بر روی تور یا مخمل است که با نخ خوس یا نقده که نوعی نخ پلاستیکی در رنگ‌های مختلف است برای تزیین پرده‌، روسری و چادرهای توری، لباس‌های محلی، رومیزی و روتختی استفاده می‌شود.

نقش‌هایی که در خوس‌دوزی استفاده می‌شود نقش‌ ستارگان به شکل شش‌پر،‌ هشت‌پر و دوازده‌پر است. در این نوع سوزن‌دوزی پشت و روی پارچه معمولا یکنواخت است و بازتاب منحصربه‌فردی دارد.

یکی بهترین شهر هایی که در زمینه خوس دوزی فعال است، شهر قشم است. که شما میتوانید در زمان مسافرت به این شهر برای اجاره خانه در فشم یا اجاره بوم گردی در فشم از طریق سایت اتاقک رزرو خود را انجام دهید.

بادله‌ دوزی

بادله‌دوزی یا تلی‌بافی یکی از رودوزی‌های سنتی و صنایع دستی هرمزگان است که در لغت‌نامه به معنای یراق بادله به جامه دوختن یا یراق‌دار کردن جامه است. این نوار با پهنای پانزده سانتی‌متری از به هم پیوستن چند نوع زری با هم ،به‌صورتی که زری بزرگ در وسط و زری‌های کوچک در اطراف است، تولید می‌شود که معمولا برای تزئین کردن لبه شلوارهای زنانه استفاده می‌شود.

سوزن‌ دوزی

هنر سوزن‌دوزی یکی دیگر از انواع رودوزی است که در بخش بشاگرد استان هرمزگان رونق دارد و به روش زنان بلوچ انجام می‌شود. سوزن‌دوزی یکی از مهم‌ترین شیوه‌های تزئین لباس است و با کوک و بخیه‌های رنگی روی بخش‌هایی از پارچه لباس طرح‌های فوق‌العاده را به نمایش درمی‌آورد.

قالی‌ بافی

قسمتی از یک فرش قرمز رنگ

صنعت قالی‌بافی در هرمزگان، به‌ویژه در میان عشایر رائینی و افشاری، رونق زیادی دارد. نکته قابل توجه در میان بافندگان آن است که این هنرمندان پشم مورد نیاز را پس از تهیه کردن از منطقه سیرجان به بهترین شکل ریسندگی و رنگرزی‌ می‌کنند. گره‌های به‌ کار رفته در قالی‌های هرمزگان فارسی است و نقش‌های آن معمولا به ایل افشار تعلق دارد که از انواع آن می‌توان به طرح‌های شکارگاه، ماه و ستاره‌ای، سماوری،‌ بوته‌شاهی،‌ سه‌کله و گنبدی اشاره کرد. بندرعباس، روستای درتوجان و بخش حاجی‌آباد از مناطقی‌اند که این صنعت در آن‌ها رواج دارد.

خرسک‌ بافی

چیزی شبیه فرش و گلیم به اسم خرسک که با پم های رنگارنگ بافته شدهنوعی از بافت فرش، که پرزهای درشت و بلندی دارد و رنگ‌های بافت آن از رنگ طبیعی پشم تشکیل شده است را خرسک می‌گویند. در این نوع فرش از پود رو استفاده نمی‌شود و تاروپود و پرز آن از پشم است. نقش‌های به‌ کار رفته در این فرش غالبا هندسی است و درتوجان از منطقه‌هایی است که خرسک‌بافی در آن رواج دارد.

در گذشته از این محصول به‌عنوان روانداز استفاده می‌کردند اما در حال حاضر از آن به‌عنوان پادری استفاده می‌کنند.

سفر به دنیای غذاهای تند و آتشین محلی هرمزگان یکی دیگر از جذابیت‌های این استان است که نباید آن را از دست داد.

شیریکی پیچ

شیریکی‌پیچ نوعی بافت است که از لحاظ فنی بین قالی و گلیم قرار دارد و دار آن شبیه گلیم و بافت آن شبیه قالی است. ماده اولیه و اصلی آن پشم است و پود نازکش از نخ پشمی یا نخ ابریشمی است. نقش‌های شیریکی‌پیچ بسیار متنوع است چون رنگ‌ها و ترکیب‌بندی‌ها بیانگر اندیشه و احساسات بافنده است و از محیط، طبیعت و باورها الهام گرفته می‌شود. از این محصول به‌عنوان زیرانداز استفاده می‌کنند.

یکی بهترین شهر هایی که در زمینه شیریکی پیچ فعال است، شهر کیش است. که شما میتوانید در زمان مسافرت به این شهر برای اجاره خانه در فشم یا اجاره ویلا در کیش از طریق سایت اتاقک رزرو خود را انجام دهید.

چادر شب‌ بافی

چادرشب‌بافی یکی دیگر از صنایع اصیل و قدیمی هرمزگان است که مواد اولیه آن در گذشته‌ از پنبه، پشم گوسفند و کرک شتر تهیه می‌شد و امروزه با الیاف مصنوعی تولید می‌شود. این محصول به دلیل آن که در شب به عنوان روانداز مورد استفاده قرار می‌گرفته چادر شب نام گرفته است.

از چادر شب به عنوان پوشش کمر زنان، روتختی، روبالشی، رومیزی،‌ رختخواب، پرده و زیرانداز استفاده می‌شود و از انواع معروف آن می‌توان به کلندری و دوگردی اشاره کرد.

چنته‌ بافی

چنته‌بافی با انواع بافت گلیم، جاجیم و خورجین تولید و به‌وسیله دارهای زمینی و توسط زنان انجام می‌شود. چنته نوعی کیسه، ساک و توبره است که معمولا برای نگهداری آینه، قرآن، شانه، قاشق، نخ، سوزن و لوازم خیاطی و حمل غذا در کوچ به کار می‌رود. نقش‌های آن ذهنی و هندسی است و از آن برای تزیین کپرها نیز استفاده می‌شود.

اجاره ویلا و اجاره سوئیت از اتاقک

4.4/5 - (11 امتیاز)

اتاقک

نوشته های مشابه

‫2 دیدگاه ها

  1. با عرض سلام … ایران به تنهایی خود جهانی است برای جهانگردی و چهار فصل ، اقوام و نژاد و فرهنگهای گوناگون با هنرهای زیبا و هنرمندان بزرگ … مطالب شما از هنر و صنایع دستی جنوب ایران زیبا و خوب بود. با تشکر

  2. فوق العاده بود ممنونم از این همه اطلاعات منحصر به فرد
    بود من که خوشم امد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن