جاهای دیدنی

صنایع دستی شهر جلفا

جلفا یکی از شهرهای استان آذربایجان شرقی است که از تاریخ غنی برخودار می‌باشد. تاریخ و هنر این شهر با فرهنگ مردم گره خورده و در صنایع دستی جلفا پدیدار شده است. امروزه در این مطلب از اتاقک به معرفی صنایع دستی و سوغات جلفا پرداخته‌ایم. با ما همراه باشید.

سوغات و صنایع دستی در جلفا

جلفا در شمال غربی استان آذربایجان شرقی واقع شده است. به طور دقیق‌تر می‌توان گفت که این شهر در نقطه صفر مرزی با کشورهای آذربایجان و ارمنستان قرار دارد. جلفا به دلیل موقعیت مناسب جغرافیایی یکی از قطب‌های مهم صنعتی و تجاری است و به به همین خاطر هر ساله مسافران و گردشگران زیادی هم به آن جا سفر می‌کنند و علاوه بر کالاهای خارجی از صنایع دستی جلفا و سوغات جلفا هم استقبال می‌کنند. صنایع دستی جلفا با فرهنگ مردم گره خورده و زیباترین آثار هنری را خلق کرده‌اند.

امروزه جلفا به دلیل قرار گرفتن در منطقه مرزی محل مناسبی برای تهیه و خرید اجناس و خوراکی‌های است. علاوه بر خرید سوغات برای اطرافینتان می‌توانید شکلات و خوراکی‌هایی که در شهرهای دیگر به راحتی پیدا نمی‌شود را  تهیه کنید و از کیفیت آن‌ها لذت ببرید. علاوه بر خوراکی‌های خارجی، جلفا سوغاتی‌های بسیار دیگری دارد که از جمله آن‌ها می توان به موارد زیر اشاره کرد.

سوغات و صنایع دستی در جلفا
عکس از ویکی‌پدیا

قالی بافی

از جمله معروف‌ترین صنایع دستی جلفا و آذربایجان می‌توان به قالی اشاره کرد. این هنر از دوران صفویان به تبریز راه پیدا کرده و از آن زمان تاکنون بسیار رشد داشته است. فرش و قالی جزو مهم‌ترین استان آذربایجان شرقی محسوب می‌شود. جلفا از دیرباز در زمینه بافت فرش و قالی فعال بوده و قالی‌های این منطقه در میان دوستداران قالی دست‌باف محبوبیت داشته است.

گلیم بافی

قدمت گلیم‌بافی در خود جلفا و در روستاهای اطراف به صدها سال پیش باز می‌گردد. اوایل بافت گلیم به صورت سنتی انجام می‌گرفت، به‌طوری که تولید نخ و رنگ‌رزی آنها به صورت دستی و به روش‌های سنتی انجام می‌شد. امروزه کارگاه‌های بزرگی برای رنگرزی و تولید نخ وجود دارد اما هنوز گلیم جزو بافت‌های مهم زنان جلفا محسوب می‌شود. اگر از علاقمندان به گلیم هستید، گلیم جلفا می‌تواند سوغاتی خوبی برای سفرتان باشد.

گلیم جلفا

منبت کاری

یکی از صنایع دستی قدیمی جلفا منبت‌کاری است. به فرآیند کنده‌کاری بر روی چوب منبت‌کاری گفته می‌شود. امروزه منبت‌کاری در جلفا و روستاهای اطراف رونق فراوانی دارد و محصولات آن را می‌توانید در بازارهای سنتی جلفا پیدا کنید.

منبت کاری در جلفا
عکس تزئینی‌ست.

حکاکی روی فلز

از دیگر صنایع دستی جلفا، می‌توان به حکاکی روی فلزات اشاره کرد. حکاکی در جلفا بر روی فلزاتی مانند مس و نقره انجام می‌شود. این هنر بومی و مختص این منطقه نیست اما امروزه در استان آذربایجان شرقی رونق پیدا کرده و هنرمندانی در جلفا نیز به این کار فعال هستند. محصولات این هنر در بازارهای صنایع دستی جلفا می‌توان یافت و به عنوان ساغت جلفا تهیه کرد.

مربای گردوی ارمنستان

اگر تا پیش از این مربای گردو را ندیده باشید، ممکن است آن را با زیتون درشت اشتباه بگیرید. برای درست کردن این مربا از گردوهایی استفاده می‌شود که هنوز پوست آن‌ها سفت نشده و مغزشان کامل تشکیل نشده است. شاید فکر کنید امکان دارد گردو‌ها سفت باشند، اما باید بگوییم که کاملا اشتباه می‌کنید. برای تهیه این مربا باید گردوها را چندین بار داخل آب آهک قرار داده و جوشاند. این فرآیند باعث می‌شود تا تلخی گردوها به‌طور کامل از بین برود. این مربا را می‌توانید در اغلب فروشگاه‌های جلفا به راحتی پیدا کنید.

مربای گردو سوغات جلفا

 زیتون ترکیه

زیتون‌های ترکیه بسیار درشت و خوشمزه هستند. البته این زیتون‌ها به صورت کنسرو شده فروخته می‌شوند، به همین دلیل ماندگاری زیادی دارند. بنابراین تهیه زیتون ترکیه به عنوان سوغات اصلا نگرانی از خراب شدن ندارند. زیتون‌هایی که در جلفا به فروش می‌رسند اغلب جزو زیتون‌های ترکیه هستند. بسته‌بندی این زیتون‌ها بسیار شیک و زیباست. اغلب گردشگران این زیتون‌ها را به عنوان سوغات جلفا تهیه می‌کنند.

زیتون جلفا

باقلوای استانبولی

از معروف‌ترین خوراکی‌های ترکیه می‌توان به باقلوا های ترکی اشاره کرد. باقلوای ترکیه در جلفا نیز یافت می‌شود. اغلب این باقلواها در جلفا درست می‌شوند و به نام باقلوای ترکیه فروخته می‌شوند. طعم این باقلواها کم از باقلواهای ترکیه ندارد. اما در بازارهای مرزی جلفا باقلواهای ترکیه‌ای نیز یافت می‌شود که اگر به باقلواهای ترکی علاقه دارید، می‌توانید با کمی تلاش بیشتر آن‌ها را در جلفا تهیه کنید.

شیرینی‌های جلفا

انواع شکلات‌ها و کاکائوهای خارجی

به علت قرارگیری جلفا در منطقه مرزی به راحتی می‌توانید انواع شکلات‌ها و کاکائو های خارجی را در آنجا تهیه کنید. با خرید شکلات‌های خارجی می‌توانید از طعم بی‌نظیر و باکیفیت شکلات‌ها لذت ببرید. این شلات‌ها در بسته‌بندی‌های شیک و زیبایی فروخته می‌شوند که به عنوان سوغاتی بسیار مناسب هستند.

شکلات های خارجی جلفا

دنبلان

دنبلان به نوعی قارچ گفته می شود که در تمام سال رشد نمی کند. رشد این قارچ بستگی به بارش باران در آن فصل دارد. طعم قارچ دنبلان بسیار لذیذ بوده و علاوه بر آن بسیار مفید و مغذی است. این قارچ در اوایل فروردین رشد می کند. اگر در این زمان قصد سفر به جلفا را داشتید، پیشنهاد می‌کنیم حتما این قارچ را امتحان کنید. برای تهیه قارچ دنبلان باید به مغازه‌های میوه فروشی و به سراغ بساط دستفروش‌ها جلفا بروید.

قارچ دنبلان جلفا

غذای محلی جلفا

غذای محلی را نمی‌توان به عنوان سوغات به حساب آورد. اما معرفی غذاهای شهر جلفا خالی از لطف نیست و می‌توان از غذاهای محلی به عنوان سوغاتی برای خود یاد کرد. قوروت قیله از جمله مهم‌ترین غذاهای محلی جلفاست. از خوردنی‌های دیگر این شهر می‌توان به اوماج حلواسی که یکی از خوش‌طعم‌ترین حلواها است اشاره کرد. برای تهیه آن از روغن، آرد، زعفران و مغز گردو استفاده می‌شود.

انواع میوه‌ها

جلفا باغ میوه بسیاری دارد و به همین علت به شما توصیه می‌کنیم که میوه‌های جلفا را از دست ندهید. انار‌های روستاهای اطراف و انجیر منطقه جلفا بسیار مرغوب هستند و به کشورهای همسایه صادر می‌شود. بنابراین از میوه‌های جلفا غافل نشوید و این میوه‌ها را می تواند جزو سوغاتی جلفا نیز تهیه کنید.

سوغات جلفا

جمع بندی

برای خرید سوغاتی جلفا می‌توانید به سراغ انواع خوراکی‌ها مانند شکلات‌ها و شیرینی‌های خارجی بروید.  در میان این خوراکی‌های خوشمزه برخی خوراکی‌ها تنها در بازارهای مرزی جلفا یافت می‌شود برای مثال مربای گردو ارمنستان و باقلوای ترکیه. اگر قصد خرید خوراکی به عنوان سوغات جلفا ندارید، صنایع دستی جلفا نیز می‌تواند برای شما جذاب باشد. برخی از این صنایع دستی در دسترس عموم هست و قمیت آن‌ها به نسبت ارزان‌تر هستند. اما اگر به دنبال سوغات و صنایع دستی لوکس و گران‌بهایی هستید، قالی و گلیم جلفا می‌تواند انتخاب خوبی باشد.

راهنمای اجاره ویلا، سوئیت و اتاق برای اقامت در جلفا

برای شما پیشنهاد ویژه‌ای داریم.

برای اجاره خانه در جلفا و یا اقامتگاه، سوئیت و اتاق می‌توانید از طریق سایت اتاقک اقدام کنید و با گذراندن چند مرحله ساده اتاقک مناسب را در تاریخ مورد نظرتان، با قیمتی مناسب، رزرو کنید.

اقامت دلچسبی برای شما آرزو می‌کنیم.

 

4.3/5 - (3 امتیاز)

اتاقک

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *