سوغات و صنایع دستی

صنایع دستی و سوغات کاشان | زیبایی‌های کاشان را با خود به خانه بیاروید

کاشان یکی از شهرهای قدیمی و تاریخی در مرکز ایران است. کاشان در کنار مکان‌های دیدنی و تاریخی سوغات متعددی دارد که در سفر خود به این شهر می‌توانید آن‌ها را تهیه کنید. در این مطلب از اتاقک به معرفی مهم‌ترین صنایع دستی و سوغات کاشان پرداخته‌ایم. با ما همراه باشید.

برای آشنایی بیشتر مقاله کاشان کجاست؟ را مطالعه کنید.

کاشان، مهد تمدن و فرهنگ

نمای حیاط یک ساختمان بزرگ و قدیمی با حوضی بزرگ در حیاط و درختان از ایوان
عکس از Diego Delso

کاشان یکی از کهن‌ترین تمدن‌های جهان را در خود نهان کرده است. قدمت زندگی در کاشان به هفت‌هزار سال پیش باز می‌گردد. کاشان را اولین تمدن یکجانشینی و شهرنشینی را می‌دانند و از این شهر آثار تاریخی بسیاری کشف کرده‌اند. شهر کاشان یکی از مهم‌ترین شهرهای ایران است که صنایع دستی آن قدمت هزار ساله دارد. برخی از صنایع دستی کاشان از گذشته دور و از میان تاریخ کاشان بیرون آمده است.

نوشته های مشابه

فرش کاشان

فرشی دستبافت با زمینه مشکی رنگ و نقوش رنگارنگ

یکی از معروف‌ترین صنایع دستی شهر کاشان، فرش کاشان است. حدود یک سوم از شهروندان کاشان در صنعت فرش‌بافی این شهر مشغول به کار هستند. مهارت بافت فرش دستباف کاشان از مادران و مادربزرگ‌ها به فرزندان به طور نسل به نسل منتقل شد. طرح‌ها، نقش‌ها و رنگ‌های فرش کاشان زبانزد است و در میان فرش‌های ماشینی نیز از این طرح‌ها و نقشه‌ها استفاده می‌کنند.

شَعربافی یا شربافی

مرید در حال شعر بافی پشت دستگاه شعربافی چوبی

شعربافی یا شربافی کاشان یکی دیگر از صنایع دستی بسیار باارزش و زیبای شهر کاشان است .شعر بافی نوعی پارچه‌بافی سنتی می‌باشد که از الیاف طبیعی و موی حیوان تهیه می‌شود. صنعت شعر‌بافی در کاشان بسیار رونق دارد و اکثر دستگاه‌های شعربافی در این شهر وجود دارند.

اجاره سوئیت در کاشان با کیفیت تضمینی
  • 50 هزار تومان تخفیف
  • مخصوص کاربران بلاگ
  • کد : OTGBLG50

همین الان رزرو کن!

 

مخمل بافی کاشان

یکی از صنایع دستی لوکس و گران‌قیمت کاشان، پاچه‌های مخمل است. مخمل نوعی پارچه پرزدار و ابریشمی است كه طرح‌ها و رنگ‌های مختلفی در شهر کاشان تولید می‌شود. از انواع مخمل‌های تولیدی شهر کاشان می‌توان به مخمل ساده، مخمل موج‌دار و مخمل نقش برجسته اشاره کرد. از این نوع مخمل اکثرا برای دوخت لباس، جلد قرآن، سجاده و جانماز استفاده می‌کنند.

زری بافی کاشان

دستان فردی که پش ماشین زری بافی نشته در حال بافت پارچه زری دار به رنگ سبز و زرد

زری بافی کاشان مانند شعربافی این شهر، یکی از هنرهای دیرینه مردمان شهر کاشان به حساب می‌آید. پارچه‌های زرباف کاشان به

علت نوع الیاف به کاربرده شده و هنر دست هنرمند بافنده دارای ارزش و قیمت زیادی است. تارهای پارچه زرباف از جنس ابریشم خالص بوده و پودهای این نوع پارچه از نخ گلابتون استفاده می‌شود.

سفال کاشان

یک کوزه سفالی در حال ساخته شدن روی یک چرخ سفالگری

اغلب افراد با شنیدن نام سفال به یاد همدان می‌افتند. اما باید اعتراف کنیم که صنعت سفال در کاشان بسیار رایج و البته مهم است. صنعت سفال در کاشان قدمت هفت هزار ساله دارد و همین امر نشان می‌دهد که سفال در کاشان مهم‌ترین صنعت شهر به حساب می‌آید. در تپه باستانی سیلک ظروف سفالی متعدد کشف شده که نشان می‌دهد، مردم در گذشته برای گذران زندگی از ظروف سفالی استفاده می‌کنند. امروزه در سفر به شهر کاشان می‌توانید انواع سفال را در ابعاد و کاربری‌های گوناگون پیدا کنید.

گلیم‌بافی کاشان

تعدادی گلیم رنگی رو هم

گلیم یکی از مهم‌ترین صنایع دستی ایران به حساب می‌آید. مردم در گذشته که امکان بافت فرش نداشتند یا بافت فرش برایشان مقرون‌به‌صرفه نبود، گلیم می‌بافتند و به عنوان زیرانداز یا روی کروسی استفاده می‌کردند. گلیم در حقیقت دست‌بافته‌ای از پشم است. گلیم کاشان یکی از باکیفیت‌ترین گلیم‌های ایران به حساب می‌آید و شما می‌توانید از شهر کاشان آن را با قیمت مناسب‌تری خریداری کنید.

معرق چوب

هنر معرق کاشان یکی از هنرهای نوین در شهر کاشان محسوب می‌شود. صنعت معرق‌کاری به نسبت سایر صنایع دستی کاشان از سابقه كمتری برخوردار است اما این موضوع به این معنا نیست که هنر معرق چوب شهر کاشان کیفیت بالایی نداشته باشد.

کاشی کاشان

کاشی که با روی آن طرح ظریفی نقاشی شده است

کاشی‌سازی یکی از قدیمی‌ترین صنایع کاشان پس از صنعت سفال‌گری محسوب می‌شود. کاشی‌های کاشان در گذشته نیز در بناهای مختلف برای پوشش دیوارها و تزیینات به کار می‌رفت و در حال حاضر نیز از این کاشی‌ها استفاده ی زیادی در بناها می‌شود. البته کاشی‌های کاشان امروزه به عنوان تابلو نیز به فروش می‌رسد که می‌تواند سوغات مناسبی از کاشان به حساب بیایید.

گیوه نَشَلجی

پیرمردی در حال گیوه بافی و یک جفت گیوه

گیوه نَشَلجی یکی از معروف‌ترین صنایع دستی شهر کاشان است. این گیوه تولید روستای نَشَلج در ۴۵ کیلومتری کاشان و در مسیر جاده کاشان به مشهد اردهال قرار دارد. در تولید این گیوه از پارچه کتان، کتیرا و پوست و اندام گاو استفاده می‌شود. معمولا اندازه این نوع گیوه با کم و زیاد کردن فتیله‌های پارچه‌ای تغییر خواهد کرد.

زیلو بافی

زنی در حال زیلو بافی با ماشین مخصوص

زیلو بافی به علت نوع اقلیم این شهر، از محبوبیت بسیار بالایی در بین کاشانی‌ها برخوردار است. زیلو در حقیقت به زیراندازی پنبه‌ای گفته می‌شود که به علت خنکی پنبه، بیشتر با آب‌و‌هوای مناطق کویری و گرم و خشک سازگاری دارد.

مسگری

تعدادی ظرف مسی که با هنر مسگری روی آن طراحی

پس از سفالگ‌ری و کاشی، مسگری در کاشان یکی از هنرهای بسیار قدیمی به حساب می‌آید. با ورود به بازارهای کاشان انواع ظروف مسی تولید کاشان را با کاربری‌ها و قیمت‌های مختلف خواهید دید که آن‌ها را می‌توانید به عنوان سوغات کاشان برای دوستان یا خودتان تهیه کنید.

گلاب و عرقیجات کاشان

یک بطری کوچک کلاب و مقداری گل سرخ که در اطراف ان ریخته شده است

نام کاشان با گلاب گره خورده است. کمتر کسی به کاشان سفر می‌کند و به سراغ گلاب نمی‌رود. گلاب‌گیری در کاشان یکی از مهم‌ترین پیشه‌های است که مردم به آن مشغول هستند. در اطراف کاشان و روستاهای آن، مزارع گل محمدی بسیاری وجود دارند که در فصل بهار به رنگ صورتی در می‌آیند. بعد از برداشت گل، از آن گلاب تهیه می‌شود و مستقیما برای فروش عرضه می‌شود. اردیبهشت فصل گلاب گیری در کاشان است. علاوه بر گلاب، در کاشان انواع عرقیجات مانند عرق نعنا، عرق بیدمشک، عقد هل و غیره تهیه و فروش می‌رود.

حاجی بادام کاشان

یک بشقاب حاجی بادوم کاشان

حاجی بادامی یا حاجی بادوم یکی از شیرینی‌های خوشمزه و مقوی و البته معروف شهر کاشان است. حاجی بادوم از پودر بادام، هل، پودر شکر یا پودر قند، زرده تخم مرغ، گلاب و زعفران تهیه می‌شود و به وفور در قنادی‌های این شهر یافت می‌شود. حاجی بادوم بعد از گلاب، مهم‌ترین سوغات کاشان به حساب می‌آید.

باقلوای کاشان

فردی در حال رومال کردن باقلا

باقلوای کاشان یکی دیگر از شیرینی‌های محبوب شهر کاشان است. شهروندان کاشان معمولا باقلوا را در مناسبت‌های مختلف از اعیاد و جشن‌ها گرفته تا مراسم ترحیم، خریداری می‌کنند. باقلوا در قنادی‌های شهر کاشان براساس مقدار مغز به کار رفته در آن نیز انواعی دارد (مانند 70 درصدی، 50 درصدی).

پشمک کاشان

مقداری پشمک که روی آنها پدر پسته ریخته شده و مقداری پسته اطراف آن

پشمک کاشان نیز یکی از پرطرفدارترین و معروف‌ترین خوراکی‌های شهر کاشان است. پشمک را می‌توان در تمامی قنادی‌های این شهر به وفور پیدا کرد. کاشانی‌ها معمولا از پشمک در اعیاد گوناگون مانند عید نوروز برای پذیرایی از مهمانان خود بهره می‌برند.

راهنمای اجاره ویلا، سوئیت و اتاق برای اقامت در کاشان

برای شما پیشنهاد ویژه‌ای داریم.

برای اجاره خانه در کاشان و یا اقامتگاه، سوئیت و اتاق می‌توانید از طریق سایت اتاقک اقدام کنید و با گذراندن چند مرحله ساده اتاقک مناسب را در تاریخ مورد نظرتان، با قیمتی مناسب، رزرو کنید.

اقامت دلچسبی برای شما آرزو می‌کنیم.

4.8/5 - (45 امتیاز)

اتاقک

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن