سوغات و صنایع دستی

صنایع دستی و سوغات طالقان | 7 سوغات هنر دستِ اهالی نگین البرز

طالقان یکی از مناطق زیبا و دیدنی ایران است که در نزدیکی استان البرز واقع شده است، این شهر به دلیل جاذبه‌های طبیعی و اماکن تاریخی و گردشگری بسیاری که در خود جای داده است به‌خصوص در بهار و تابستان مقصد بسیاری از مسافران از داخل و خارج از ایران است. اگر شما هم با شنیدن کلمه سوغاتی به وجد می‌آیید و از خرید کردن و هدیه گرفتن لذت می‌برید، در ادامه با ما همراه باشید تا صنایع دستی طالقان و سوغات طالقان را با هم مرور کنیم.

درباره طالقان

طالقان، در شمال غربی استان تهران قرار دارد و از چندین دهکده و روستای کوچک تشکیل شده است. این شهر خوش آب و هوا که در منطقه‌ی ییلاقی و در پناه رشته کوه‌های البرز قرار دارد، دارای جاذبه‌های تاریخی و طبیعی فراوانی است و به همین خاطر سالانه هزاران گردشگر را از شهرهای مختلف کشور جذب می‌کند. این منطقه بر سر راه تهران به قزوین قرار گرفته و متشکل از ۷۴ روستا است.

نوشته های مشابه

طالقان به واسطه نزدیکی به کوهستان، رودخانه‌ها، دریاچه‌ها و چشمه‌های پرآب، مناظر طبیعی بکر و بی‌نظیری دارد. یکی از دلایلی که جاذبه‌های طبیعی این منطقه بکر و دست نخورده باقی مانده‌اند، مسیر دسترسی کوهستانی و پر پیچ و خم آن است.

برای آشنایی بیشتر مقاله طالقان کجاست؟ را مطالعه کنید.

صنایع دستی و سوغات طالقان

طالقان دارای محصولات طبیعی و صنایع‌دستی اصیلی است که در سفر به این شهر زیبا می‌توانید از بازارهای  طالقان محصولات را خریداری کرده و به عزیزانتان هدیه دهید. در ادامه به این صنایع دستی اشاره خواهیم کرد.

منطقه کوهستان که بین کوه ها جنگلی از درخت است

قالی دست‌باف

از حدود صد و پنجاه سال پیش تا به‌حال، فرش‌هایی با نقش و نگاری ذهنی و منحصر به‌فرد توسط اهالی روستاهای مختلف طالقان بافته می‌شوند که برای گردشگران داخلی و خارجی بسیار جذاب هستند. این سوغات طالقان حاصل دیده‌ها و شنیده‌های فرد بافنده است و در آن از نقوش گیاهی، حیوانی، انسانی، و نقوش برگرفته از طبیعت و اشیا و نقوش انتزاعی استفاده می‌شود. فرش دستباف طالقان هدیه‌ی بسیار نفیس و ارزشمندی است که می‌توانید آن را به عنوان سوغاتی طالقان به شهر و دیار خود ببرید.

 گلیم طالقان

گلیم قرمز رنگ با نقشهای رنگارنگ زرد و نارنجی و سرمه ای

گلیم یک نوع قالی است که در آب و هوای کوهستانی طالقان به عنوان زیرانداز، کاربرد دارد. اما امروزه در مناطق شهری از این قالی‌ها به عنوان وسایلی تزئینی استفاده می‌شود و طرفداران بسیاری دارند. خوشبختانه طالقان یکی از مراکز اصلی قالی‌بافی در تهران است و برخی نقش‌مایه‌های بومی و قدیمی آن بسیار شناخته شده هستند.

قالی‌های طالقان به دست روستاییان بافته می‌شوند و دارای سه ویژگی اندازه کوچک، بافت درشت و استفاده از نقوش هندسی ساده و زیبا هستند. به عبارتی دیگر قالی‌های خوش‌نقش طالقانی ضخیم و پنبه‌ای بافته می‌شوند. خوب است بدانید که روستاییان منطقه معمولا پود را بدون استفاده از سیخ عبور می‌دهند و همچنین برای گره زدن از قلاب استفاده نمی‌کنند! پرز‌ها نیز زیاد قیچی نمی‌شوند زیرا این منطقه سردسیر است و به این ترتیب گرمای بیشتری ایجاد می‌شود. اهمیت قالی‌بافی در این منطقه به حدی است که طالقان را مرکز گردآوری و صادرات قالی‌های عشایری می‌دانند. قالی و گلیم در این شهرستان علاوه بر مصارف اهالی روستاها، به عنوان کالایی تجاری در بازارهای قزوین، تهران و بازارهای جهانی عرضه می‌شوند.

اجاره ویلا طالقان با پشتیبانی 24 ساعته
  • 50 هزار تومان تخفیف
  • مخصوص کاربران بلاگ
  • کد : OTGBLG50

همین الان رزرو کن!

 

بافته‌های نمدی

مردی در حال لوله کردن پارچه نمدی

نمدمالی از دیگر هنرهای اصلی اهالی طالقان است‌. نمد نوعی زیرانداز ضخیم است که با پشم و کرک بافته می‌شود. این سوغاتی طالقان شکل و رنگی نمادین دارد و برگرفته از طبیعت اطراف و فرهنگ بافنده‌های آن است. روستاییان منطقه با دستان هنرمند خود نقش و نگاری در این نمدها ایجاد می‌کنند و به کمک پاهای‌شان تار و پود پشم را شکل می‌دهند. از نمدمالی در تولید کلاه، لباس و خیمه نیز استفاده می‌شود.

سوغاتی‌های خوشمزه طالقان

در معرفی طالقان لازم به ذکر است که از خوراکی‌های خوشمزه آن نمی‌شود به راحتی گذشت، پس در اولین روز از اقامت خود در روستاهای این منطقه، به سراغ خوردنی‌های تر و تازه آن بروید! سوغات طالقان در فصل بهار و تابستان شامل ریواس، قارچ کوهی و گیاهان دارویی است و در هر زمان از سال که به این منطقه سفر کنید، عسل مرغوب طالقان را می‌توانید خریداری کنید. در ادامه به طور مختصر خوراکی‌های طالقان را معرفی می‌کنیم.

عسل

کاسه شیشه ای پر از عسل در کنار تعدادی موم عسل

در طالقان می‌توانید انواع عسل‌های آویشن، چهارگیاه و گون را پیدا کنید که هر کدام از این‌ها مختص به فصل خاصی از سال هستند. اما بهترین و مشهورترین عسل طالقان “عسل رس بسته” نام دارد که در سفر به این منطقه می‌توانید آن را تهیه کنید و از طعم متفاوت و بی‌نظیر آن نهایت لذت را ببرید.

لبنیات و ماست موسیر

لبنیات بهترین سوغات طالقان است که شامل ماست گوسفندی، ماست موسیر چکیده، ماست گاوی و دوغ محلی می‌شود. از سوی دیگر پنیر طالقان نیز طرفداران زیادی دارد. طعم بی‌نظیر این پنیر طوری است که هر روز می‌توانید آن را نوش جان کنید. پنیر طالقان بدون شک از بهترین سوغات‌های این منطقه‌ی کوهستانی و سرسبز است. در سفر به این منطقه شبی را در یکی از روستاها اقامت کنید و از همان روستا شیر و لبنیات تازه را به شهر و دیار خود ببرید تا طعم سفر برای چند روزی زیر زبان‌تان احساس شود!

روغن حیوانی

ظرف پر از روغن حیوانی روستای طالقان

علاوه بر لبنیات طالقان که بسیار موردتوجه مردمان شهرهای اطراف از جمله کرج قرار گرفته است، روغن حیوانی این منطقه نیز طرفداران بسیاری دارد. این روغن حیوانی رنگ و بوی دلپذیری دارد و اهالی طالقان از آن برای صبحانه و وعده‌های غذایی استفاده می‌کنند.

انواع میوه‌ها

یک شاخه درخت پر از گوجه سبز

به لطف موقعیت جغرافیایی و هوای مطبوع و پاک شهرستان طالقان، باغ‌های فراوانی در این منطقه وجود دارد که محصولات آن‌ها به بیش از ۳۱ هزار تن می‌رسد. اگر به دنبال جایی در اطراف تهران هستید تا میوه‌‌های مختلف را به طور مستقیم از سرِ باغ خریداری کنید، طالقان بهترین گزینه برای شما است. میوه‌هایی همچون سیب، آلو، آلبالو و گیلاس و همچنین درخت‌های گردو از محصولات باغات طالقان به حساب می‌آیند. علاوه بر این می‌توانید از مغازه‌های طالقان لواشک و ترشک‌هایی که از میوه‌های تازه همین منطقه درست شده‌اند را به عنوان سوغات بخرید!

سخن آخر

با سفر به طالقان علاوه بر بازدید از جاذبه‌های تاریخی و طبیعی، از خوردن خوراکی‌های خوشمزه و خرید صنایع‌دستی منحصربه‌فرد نیز لذت ببرید زیرا سوغاتی همانند یک یادبودی خاص می‌تواند تا سال‌های سال در قلب و ذهن افراد ثبت شود. بنابراین با انتخابی جذاب یادگاری به یادماندنی برای عزیزانتان به ارمغان آورید.

4.2/5 - (10 امتیاز)

اتاقک

نازنین زارع

صنایع خوندم، چون قرار بود مهندس بشم. اما غرق شدن تو دنیای ادبیات باعث شد از کارخونه و خط تولید دل بِکنم و سر از نوشتن دربیارم. نوشتن از تجربیات سفر، گردش و اقامت از جذاب‌ترین کارهاییه که آدم می‌تونه انجام بده. مارگریت دوراس راست گفته که نوشتن هم‌ردیف آواز خوندنه. همونقدر موزونه و آدم رو غرق در رویای بی‌انتها می‌کنه!

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

  1. سلام
    می بخشید تا حالا طالقان اومدین این همه کارگاه صنایع دستی در زمینه چوب فعالن چرا نامی از اونا به عنوان صنایع دستی نیاوردین خود من 8ساله کارگاه خراطی دارم
    بی زحمت به پیج من سر بزنین کارا رو ببینن آدرس: کولج بالا خراطی نارون
    kharati_narvan
    ما که از هیچجا حمایت نمی شیم لاقل خودمون به هم رحم کنیم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *