جاهای دیدنی

صنایع دستی رستم آباد | محصول دستان هنرمند مردم خونگرم شمال کشور

سوغات و صنایع دستی رستم آباد شامل چه چیزهایی می‌شود؟ این سوال یکی از دغدغه‌های اصلی گردشگران شهر گنج‌های شمال است. اگر در آستانه سفر به رستم‌آباد هستید و قصد خرید سوغات برای اقوام و آشنایانتان را دارید، این مطلب مخصوص شما نوشته شده است. زیرا تصمیم داریم به شما همراهان همیشگی وبلاگ اتاقک، بهترین صنایع دستی شهر رستم‌آباد را معرفی کنیم.

کمی درباره رستم‌آباد

تمام شهرهای استان گیلان دیدنی و زیبا هستند. در این میان رستم‌آباد در فاصله 15 کیلومتری رودبار قرار دارد و با استقبال گرمی از سوی گردشگران مواجه شده است. این شهر توریستی در حقیقت منطقه‌ای نیمه‌کوهستانی با اقلیم مدیترانه‌ای است. طبیعت سرسبز و چشمه‌های متعدد در شهر خوش‌ آب‌وهوای رستم‌آباد سبب شده که خیلی از مسافران این منطقه را به عنوان مقصد سفر تعطیلات نوروزی‌شان انتخاب کنند. از مهم‌ترین جادذبه‌های گردشگری شهر رستم آباد که تماشای آن هر بیننده‌ای را به وجود می‌آورد؛ می‌توان به سی‌دشت، دریاچه حلیمه جان، جنگل نقله‌بر، استخرگاه، ییلاق سلانسر، درفک و تپه‌ی گنج‌پر اشاره کرد. برای اقامت در رستم‌آباد می‌توانید با اجاره ویلا یا سوئیت هم هزینه‌های خود را کاهش دهید و هم از طبیعت بی‌نظیر آن لذت ببرید.

سوغات و صنایع دستی رستم آباد

سوغات و صنایع دستی رستم آباد

در بازارها و مراکز خرید رستم‌آباد برای علاقه‌مندان به هنر دست، گزینه‌های زیادی وجود دارد. البته ناگفته نماند که بیشتر صنایع دستی بازارهای سنتی رستم‌آباد محصول شهرهای اطراف مانند رودبار، ماسال و تالش هستند. با این حال می‌توانید آنها را به عنوان سوغاتی رستم آباد به دیگران هدیه بدهید.

گلیم‌ و جاجیم‌

گلیم و جاجیم جزء پرطرفدارترین صنایع دستی رستم آباد و دیگر شهرهای شمالی محسوب می‌شوند. البته گلیم‌بافی و جاجیم‌بافی در استان‌های دیگر هم وجود دارند. با این حال هویت این صنعت در هر استان منحصر‌به‌فرد است. گلیم و جاجیم در رستم‌آباد با استفاده از پشم و نخ و دستگاه مخصوص آن، در طرح و رنگ‌های متنوع بافته می‌شود. این سوغات رستم آباد در هر گوشه و کنار از بازارهای آن به چشم می‌خورد.

 

گلیم‌ و جاجیم‌ صنایع دستی رستم آباد

شال‌بافی

هنر شال‌بافی جزء هنرهای خیلی قدیمی است که بیشتر، زنان مشغول آن هستند. با استفاده از پشم حیوانات از جمله گوسفند، بز و شتر آن را تهیه می‌کنند. هنر شال‌بافی بیشتر در بین مردم شاندرمن، ماسال و هشتپر رواج دارد. با این حال یکی از بهترین سوغات رستم آباد به شمار می‌رود.

چادرشب بافی رستم‌آباد

بامبو‌بافی

یکی از صنایع دستی رستم آباد که در بین گردشگران این شهر بسیار طرفدار دارد، انواع محصولات بامبو است. بامبو نوعی گیاه به اسم نی‌خیزران است که به دلیل شرایط مساعد کشت در شهرهای شمالی، بیشتر در آنجا می‌روید. تولید صنایع بامبو پیچیدگی خاصی دارند که دستان توانمند مردم خطه شمال به بهترین شکل ممکن از عهده آن برمی‌آیند.

چموش‌دوزی

یکی از هنرهای زیبا مردم گیلکی شمال کشور، چموش‌دوزی است. در واقع پای‌افزارهای چرمی هستند که به عنوان کفش استفاده می‌شوند. در برخی از مراکز خرید رستم‌آباد می‌توانید این پاپوش‌های سنتی را پیدا کنید.

کفش محلی رستم آباد

نمدبافی

در صنعت نمدبافی انواع زیرانداز زیبا در سایز و شکل‌های مختلف تولید می‌شود. این زیراندازها از پشم گوسفند بافته می‌شوند و برای استفاده در مناطق مرطوب و پرباران بسیار مفید هستند. زیرا به خوبی رطوبت را جذب می‌کنند. با توجه به این موضوع برخی معتقدند که زیراندازهای نمدی برای تکسین کمردرد و دردهای رماتیسم موثر هستند. این صنعت در رودبار بسیار رواج دارد، بنابراین طبیعی است که در بازارهای خرید رستم‌آباد نیز به وفور یافت شوند.

نمد بافی در رستم ‌آباد

عروسک دست‌ساز

یکی از صنایع دستی رستم آباد که به خاطر رنگ‌های جذاب، در بازارهای سنتی این شهر بسیار خودنمایی می‌کنند، عروسک‌های دست‌ساز هستند. این هنر ساخت دستان پر از مهر دختران و زنان برخی شهرهای استان گیلان است که با استفاده از انواع کاموا آنها را تهیه می‌کنند. با خرید این سوغات در رستم آباد می‌توانید دل دختربچه‌های فامیل و آشنا را حسابی شاد کنید.

صنایع حصیری

در شمال کشور رطوبت زیاد است. به همین خاطر حصیر‌بافی در شهرهای شمالی همچون گیلان بسیار پرطرفدار است. آبکش، سبد، کلاه، زیرانداز، سفره و زیرداغی از جمله محصولات حصیری هستند که با دست‌های هنرمند زنان و مردان شهرهای مختلف گیلان بافته می‌شوند.در بازارهای رستم‌آباد محصولات متنوعی از حصیر وجود دارد که می‌توانید آنها را به عنوان سوغات سفر خریداری کنید.

سوغات رستم آباد

محصولات خوراکی رستم آباد

در بخش قبلی صنایع دستی شهر رستم آباد را معرفی کردیم. اما این شهر به جزء صنایع دستی، سوغات دیگری هم دارد. با توجه به این که کشاورزی و دامپروری در رستم‌آباد از رونق خوبی برخوردار است؛ محصولاتی همچون گندم، زیتون، میوه‌های جنگلی برنج، لبنیات و عسل را می‌توان به عنوان سوغاتی‌های خوراکی این شهر معرفی کرد.

رستم ‌آباد و صنایع دستی آن

جمع‌بندی

یکی از مهم‌ترین مواردی که قبل از سفر باید به آن توجه داشته باشیم؛ جمع‌آوری اطلاعات کلی درباره آب‌وهوا، راه‌های دسترسی، جاذبه‌های گردشگری، مراکز خرید و سوغات و صنایع دستی مقصد سفر است. توجه به هر کدام از اینها امکان سفر راحت و خاطره‌انگیز را  فراهم می‌آورد. به همین منظور در این مطلب در مورد بهترین صنایع دستی رستم آباد صحبت کردیم. چنانچه به دنبال اطلاعات بیشتر درباره این شهر و جاذبه‌های آن هستید، وبلاگ اتاقک شما را به خواسته‌تان می‌رساند.

 

 

5/5 - (5 امتیاز)

اتاقک

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *