جاهای دیدنی

معرفی خانه های تاریخی کاشان | سفر به اعماق تاریخ

کاشان شهری با قدمت ۷۰۰۰ ساله است که خانه‌های تاریخی زیادی را از زمان زندیه و سپس قاجاریه در خود جای داده. این خانه‌ها همچون الماسی ارزشمند به حساب می‌آیند که بیانگر معماری باشکوه و بی‌نظیر بناهای  ایرانی و هنر معماران توانا و خوش‌ذوق ایران است. کاشان دارای خانه‌های تاریخی زیادی است که حتی با گذر زمان زیبایی و هویت تاریخی خود را حفظ کرده‌اند و جزو جاذبه‌های گردشگری کاشان محسوب می‌شوند. در ادامه ما شما را با چند نمونه از خانه‌های تاریخی کاشان آشنا خواهیم کرد.

۱. خانه تاریخی عادل

خانه تاریخی عادل خانه‌ای سنتی است که همجواری‌اش با جاذبه‌های تاریخی کاشان به محبوبیت آن افزوده. این بنا یکی از قدیمی‌ترین خانه‌های تاریخی کاشان است که قدمت آن به دوره قاجار برمی‌گردد و به دست معماران ایرانی ساخته شده که نشان دهنده زیبایی و شکوه هنر آن زمان است. این بنا که امروزه کاربری هتل پیدا کرده و اسم آن به هتل خانه مروارید تغییر کرده، در خیابان فاضل نراقی، فرهنگ ششم واقع شده است.

خانه تاریخی عادل

۲. خانه تاریخی عامری‌ها

بزرگترین خانه تاریخی کاشان با مساحتی بالغ بر ۷۰۰۰ مترمربع که از ۳  خانه و ۵ حیات مجزا تشکیل شده خانه تاریخی عامری‌ها می‌باشد. قدمت این خانه به دوران زندیه بر‌می‌گردد و در دوران قاجار توسط سهام السلطنه عامری بازسازی شد و توسعه یافت. این خانه شامل 7حیات اندرونی و بیرونی، شاه‌نشین ۷ دری و چند اتاق 3دری و حوضخانه است. در سال‌های اخیر، این مجموعه که توسط سازمان میراث فرهنگی اداره میشد، مرمت و بازسازی شده و اکنون به عنوان هتلی 5 ستاره مورد استفاده گردشگران داخلی و خارجی قرار می‌گیرد. خانه‌ی عامری‌ها در محله‌ی سلطان میراحمد کاشان، در خیابان علوی و در کنار حمام سلطان میراحمد قرار دارد.

همچنین برای اجاره اقامتگاه بوم گردی در قمصر کاشان یا اجاره روزانه خانه و سوئیت در کاشان می توانید از طریق سایت اتاقک بهترین اقامتگاه ها را مشاهده و انتخاب کنید و از گشت و گذار در کاشان لذت ببرید.

خانه تاریخی عامری ها

یک اتاقک پر از عیدی یک اتاقک پر از عیدی

۳. خانه تاریخی بروجردی‌ها

این بنای تاریخی در سال  ۱۲۷۵ قمری در دوره قاجاریه به دست یکی از نوابغ معماری کاشان به نام استاد علی مریم طراحی شده است. داستان عاشقانه این بنا این است که پسر آقای بروجردی عاشق دختر آقای طباطبایی می‌شود و شرط آقای طباطبایی برای قبول این ازدواج ساخت خانه‌ای برای دخترش شبیه به خانه‌ی خودشان است که این شرط باعث می‌شود آقای بروجردی از همان معمار معروف که خانه‌ی طباطبایی را طراحی کرده، بخواهد بنای زیبای بروجردی را نیز بسازد. ساخت این مجموعه که از ۲ بخش بیرونی و اندرونی تشکیل شده، ۱۸ سال طول کشید. خانه بروجردی‌ها در خیابان علوی و محله تاریخی سلطان امیراحمد واقع شده است.

خانه تاریخی بروجردی ها

۴. خانه تاریخی طباطبایی‌ها

اولین خانه ی تاریخی با معماری با شکوه کاشان، خانه‌ی تاریخی طباطبایی هاست. این خانه که در محله ی سلطان امیر احمد در سال ۱۲۵۰ قمری در دوره قاجار ساخته شده یکی از زیباترین و دیدنی‌ترین بناهای کاشان است که به دست معمار چیره دست آن زمان استاد علی مریم ساخته شده. این بنا با مساحتی ۴۷۰۰ مترمربع، متشکل از ۳ بخش بیرونی، اندرونی، قسمت مخصوص خدمه و دارای ۴۰ اتاق، ۴ حیاط، ۴ سرداب، ۳ بادگیر و ۲ قنات است.

خانه تاریخی طباطبایی ها

۵. خانه تاریخی مرشدی

خانه تاریخی مرشدی که قدمتی ۲۵۰ ساله دارد در سال ۱۳۹۵ شمسی با حفظ فضای سنتی خود، مرمت و تبدیل به هتلی باشکوه برای میزبانی از گردشگران داخلی و خارجی شده است. این بنا دارای ۱حیاط اصلی، یک حیاط حوض خانه و ۸ باب اتاق است، که ۵ باب اتاق در حیاط اصلی و ۳ باب در طبقه پایین این مجموعه واقع شده. خانه تاریخی مرشدی در میدان کمال الملک، خیابان دروازه اصفهان، کوچه بوستانی قرار دارد.

خانه تاریخی مرشدی

6. خانه رئیسیان

یکی دیگر از خانه های تاریخی کاشان خانه رئیسیان است که در محله سلطان میراحمد قرار دارد. مثل اکثر خانه های تاریخی دیگر، خانه رئیسیان هم از دو بخش اندرونی و بیرونی تشکیل شده است.

آیینه کاری و گچ کاری های زیبایی که روی دیوارهای این خانه دیده می شود، همه را مجذوب خودش می کند. نمی توانید در مقابل حس خوبی که حضور در این خانه های تاریخی به شما می دهد مقاومت کنید. هر چقدر هم که بگویید آپارتمان و خانه های جدید امکانات بیشتری دارند، باز هم در مقابل خانه های تاریخی کاشان تسلیم می شوید.

اوج هنر معماری که خانه رئیسیان را ساخته در بخش های هشتی ورودی، شاه نشین، بهار خواب، ایوان تابستانی، مهتابی، حوض خانه، شارم و بادگیر به چشم می خورد. این خانه که از دوران قاجار تا به امروز پا بر جا مانده است، چند سال پیش مرمت شد تا بتواند سال های بیشتری را در کاشان زندگی کند.

آدرس: اصفهان، کاشان، محله سلطان میر احمد

خانه تاریخی رئیسیان

7. خانه تاریخی احسان کاشان

از قرار معلوم در دوران قاجار اهالی کاشان آستین هایشان را بالا زدند تا دستی به سر و روی خانه هایشان بکشند! اکثر خانه های تاریخی کاشان که امروز از مهمترین جاذبه های دیدنی این شهر هستند، در دوره قاجار بنا شده اند.

از خوبی های خانه تاریخی احسان کاشان این است که امروزه می توانید از آن به عنوان یکی از اقامتگاه های کاشان استفاده کنید. اگر به دنبال تجربه احساس زندگی کردن مثل شازده های دوران قاجار هستید، می توانید از بین اقامتگاه های بومگردی کاشان که در سایت اتاقک لیست شده، مورد مناسب خود را انتخاب کنید. خانه تاریخی احسان از سال 1384 تا به حال به ثبت ملی رسیده.

آدرس: کاشان، میدان کمال الملک، ابتدای خیابان فاضل نراقی، کوچه فرهنگ ۳۵

خانه تاریخی احسان کاشان

8. خانه رزاقیان

در شهر کاشان و کوچه پس کوچ هایش اگر قدم بزنید، یکی یکی خانه های تاریخی مختلف آن را می بینید. جاذبه های کاشان در فاصله های کوتاهی از یکدیگر قرار دارند. مثل سایر خانه های تاریخی کاشان که پیشتر به شما معرفی کردیم، خانه رزاقیان هم در دوره قاجار ساخته شده است.

خانه رزاقیان هم از دو بخش اندرونی و بیرونی تشکیل شده و سه طبقه دارد. شاه نشین هم همان بخشی است که واسطه ی بین دو قسمت اندرونی و بیرونی می شود. سرداب، مهتابی، هشتی ورودی، ایوان تابستانی و یک بادگیر از دیگر قسمت های تشکیل دهنده این خانه تاریخی هستند. خانه رزاقیان که یک بار مرمت شده، با ظاهری تمیز و مرتب، در محله ترک آباد کاشان منتظر دیدن گردشگران شهر کاشان است.

آدرس: کاشان، محله ترک آباد

خانه رزاقیان

9. خانه راهب

محله درب باغ همان جایی است که میزبان یکی دیگر از خانه های تاریخی کاشان شده است. نام این خانه زیبای قدیمی، خانه راهب است. احتمالا می توانید حدس بزنید که سال ساخت این خانه به دوره قاجار و پهلوی برمی گردد. خانه راهب هم مثل سایر خانه های قدیمی دو قسمت اندرونی و بیرونی دارد که به وسیله بخش شاه نشین به هم متصل می شوند. هشتی ورودی، ایوان تابستانی و زمستانی و یک بادگیر از دیگر بخش های تشکیل دهنده این خانه هستند.

یک حیاط بزرگ را تصور کنید که حوضی پر آب در میانش قرار گرفته، دیوارهای اطرافش همه گچکاری شده و تزئین شده هستند و در و پنجره های اتاق ها همه از جنس چوب است. تصویری که از این موقعیت در ذهنتان شکل می گیرد همان خانه راهب کاشان است. امروزه می توانید از این خانه به عنوان یکی از اقامتگاه های کاشان استفاده کنید. برای پیدا کردن اقامتگاه در کاشان می توانید از گزینه هایی که در سایت اتاقک پیشنهاد شده، استفاده کنید.

آدرس: اصفهان، شهر کاشان، خیابان فاضل نراقی، کوچه فرهنگ ۳۱

خانه راهب

10. خانه حسینی و بنی کاظمی

خانه حسینی و بنی کاظمی از آن دسته خانه های تاریخی بی نظیر کاشان است که در حقش کم لطفی شده! این خانه با معماری فوق العاده زیبایی که دارد می تواند به یکی از جاذبه های گردشگری اصلی شهر کاشان تبدیل شود اما به قدر کافی به آن رسیدگی نشده. البته از آنجایی که مالکیت این خانه تاریخی به عهده میراث فرهنگی کاشان قرار دارد، برنامه هایی برای مرمت این بنا در نظر گرفته شده است.

مساحت فضای کل این عمارت 960 مترمربع است و شامل بخش هایی مثل سرداب های جنوبی و شمالی، شاه نشین، پنج دری، هشتی ورودی و ایوان تابستانی می شود. درخت هایی که در حیاط خانه حسینی و بنی کاظمی قرار دارند می توانند گواهی بر قدمت این بنا باشند. گفته می شود که خانه حسینی و بنی کاظمی هم در عصر قاجار ساخته شده است.

خانه حسینی و بنی کاظمی

11. خانه مشکی

یکی دیگر از خانه های تاریخی کاشان که بازدید از آن را به شما پیشنهاد می دهیم، خانه مشکی کاشان است. خانه مشکی در فضایی پایین تر از سطح کوچه ساخته شده و فقط یک حیاط اصلی دارد.

شاه نشین که مجلل ترین بخش در همه خانه های تاریخی که تا به حال به شما معرفی کرده ایم بوده، در خانه مشکی هم خودنمایی می کند و به چشم می آید. سرداب ها هم برای دسترسی به آب قنات در خانه های قدیمی ساخته می شدند. شیشه های رنگی پنجره ها و حالت قدیمی در و پنجره ها شما را به یاد فیلم های دوران قدیم میاندازد. آینه کاری و گچ کاری های موجود در این ساختمان هم از دیگر جذابیت های آن است.

خانه مشکی

12. خانه عطارها

محله پنجه شاه کاشان با خانه تاریخی عطارها زینت داده شده است. برخلاف خانه مشکی که فقط یک حیاط داشت، خانه عطارها 3 حیاط بزرگ در دل خود جای داده است. وسعت این خانه 470 مترمربع است و به عنوان آثار تاریخی ملی به ثبت رسیده.

مثل دیگر خانه های تاریخی کاشان، خانه عطارها هم از شاه نشین، هشتی ورودی، حوض خانه، سرداب و بادگیر تشکیل شده است. البته معمولا اکثر خانه هایی که پیشتر معرفی کردیم، یک بادگیر داشتند. اما خانه عطارها سه بادگیر بلند دارد که هوای خنک را برای روزهای گرم تابستانی فراهم می کند.

آدرس: اصفهان، کاشان، محله پنجه شاه، چهارراه آیت اله کاشانی

خانه عطارها

13. خانه دستمالچی

با اطلاعاتی که تا الان راجع به خانه های تاریخی کاشان به دست آورده اید، حتما فکر می کنید که همه این خنه بخش ها اندرونی و بیرونی، شاه نشین و ایوان های تابستانی و زمستانی دارند. اما خانه دستمالچی این قوانین را به هم ریخته و ثابت کرده که بدون بخش اندرونی و بیرونی هم می توان یک خانه تاریخی زیبا داشت.

معماری این بنا به صورتی است که اتاق هایش در چهار طرف خانه ساخته شده اند. خانه دستمالچی هم از خانه های تاریخی سه طبقه است. از فضاهای مهم معماری این خانه می توان از سرداب، شاه نشین، ایوان تابستانی و حوض خانه نام برد.

خانه دستمالچی

14. خانه تاریخی بالاچی

حتما خانه احسان که کمی بالاتر آن را به شما معرفی کردیم به خاطر دارید. خانه تاریخی بالاچی هم یکی از خانه های تاریخی کاشان است که در نزدیکی خانه کاشان قرار دارد. فاصله نزدیک بین خانه های تاریخی شهر کاشان باعث شده که با کمی پیاده روی در کوچه های این شهر بتوانید یکی پس از دیگری این خانه ها را ببینید.

خانه بالاچی هم از بناهای به جا مانده از دوره قاجار است که تا به امروز حدود 130 سال عمر کرده است. مساحت کلی این خانه 600 مترمربع است و یک حیاط بزرگ و با صفا دارد. در میان این حیاط یک حوض بزرگ ساخته شده که در روزهای گرم تابستان نسیمی خنک به اهالی خانه هدیه می دهد.

این خانه در سه طبقه ساخته شده که یک طبقه آن پایینتر از سطح کوچه قرار دارد و دو طبقه دیگر نسبت به کوچه در ارتفاع بیشتری هستند.زیباترین قسمت خانه بالاچی کاشان بخش شاه نشین آن است که تزئینات فوق العاده ای برای آن انجام گرفته.

خانه تاریخی بالاچی

15. خانه حشمت اله خان

زندگی کردن در خانه ای که فقط حیاطش 820 مترمربع باشد، برای کسانی که زندگی آپارتمانی را تجربه کرده اند خیلی عجیب و دور از دسترس به نظر می رسد!! اما روزگاری اهالی خانه حشمت اله خان در چنین شرایطی زندگی می کردند.

در این خانه تاریخی بخش اندرونی و بیرونی از یکدیگر جدا نیستند. خانه حشمت اله خان سه طبقه دارد و اتاق های آن در دو بخش جنوب و شرق محیط خانه قرار دارند. هفت دری یکی از ویژگی های متمایزکننده این خانه از سایر خانه های تاریخی کاشان است.

دهانه بزرگ شاه‌نشین هفت دری بیش از ۸ متر است که از همه شاه نشین هایی که تا به حال به شما معرفی کرده ایم، بزرگ تر است. این شاه‌نشین بزرگ به کمک یزدی بندی گچی در سقف تزئین شده است. خانه حشمت اله خان توسط میراث فرهنگی و شهرداری کاشان به طور کامل مرمت شده و در حال حاضر به خانه عامری ها ملحق گردیده است.

خانه حشمت اله خان

برای سفرتان به کاشان بهتر است که فصل گلاب گیری را انتخاب کنید. یعنی همان ماه اردیبهشت که بهترین زمان برای سفر رفتن است. برای پیدا کردن یک اقامتگاه خوب در کاشان هم می توانید از میزبان های اتاقک کمک بگیرید. کافیست گشتی در صفحات سایت ما بزنید تا گزینه‌های متنوعی را برای اجاره خانه در کاشان ببینید. البته پیشنهاد ما این است که از اقامتگاه های بومگردی کاشان استفاده کنید تا برای چند روز هم که شده زندگی کردن در دوران قدم را تجربه کنید. حتی اگر یک سفر یک روزه به این شهر دارید، می توانید از خدمات اجاره روزانه خانه در کاشان که سایت اتاقک برای شما فراهم کرده، بهره ببرید.

4.2/5 - (6 امتیاز)

اتاقک

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

  1. عکسی که برای خانه مرشدی آپلود شده مربوط به هتل مهینستان راهب هست نه خانه مرشدی.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *