مناسبت ها

روز جهانی محیط زیست | روز آشتی با طبیعت

محیط زیست چیست؟

طبیعت میراث ارزشمندی است که بعد از گذشت میلیون‌ها سال به ما امانت داده شده است. بارها و بارها شنیده‌ایم که مراقبت از طبیعت وظیفه همه افراد است و به همین علت تلاش کرده‌ایم که به محیط زیست و طبیعت اطرافمان آسیب نزنیم.

برای محافظت از محیط زیست باید بیشتر با آن آشنا شویم. فرقی نمی‌کند که موجودات زنده کجا زندگی می‌کنند در شهر، روستا و یا در اعماق آب‌ها؛ هر محیطی که زندگی در آن جریان دارد محیط زیست نامیده می‌شود. اما شرایط آب‌و‌هوایی، پستی و بلندی‌های زمین و انواع خاک در شکل‌گیری محیط زیست تأثیر زیادی دارند.

محیط زیست چیست؟

ایران به کشوری چهار فصل معروف است که می‌توانید به‌راحتی در هر گوشه‌ از آن انواع محیط زیست را ببینید. اگر تصور کنید در مرکز ایران ایستاده‌اید و می‌توانید با یک نگاه کل این سرزمین را نگاه کنید، می‌بینید که هر طرف آن‌ را کوه‌ها، جنگل‌ها، دریاها، رودخانه‌ها، دریاچه‌ها، کویرها و بیابان‌ها تشکیل داده‌اند که در هر کدام از آن‌ها زندگی به شیوه‌ای متفاوت جریان دارد.

زندگی در محیط زیست سالم و طبیعی حق همه موجودات کره زمین‌ است و حیوانات یکی از اصلی‌ترین چرخه‌های اکوسیستم طبیعی و از عوامل تأثیرگذار بر سالم ماندن محیط زیست‌اند.

در حال حاضر محیط زیست به یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های کشورهای جهان تبدیل شده است. برداشت بی‌‌اندازه از جنگل‌ها، کم شدن منبع‌های آبی، انقراض حیوانات بر اثر شکارهای غیرقانونی، آلودگی هوا و دریا از اصلی‌ترین چالش‌های محیط زیست در سراسر جهان‌اند که فعالان این حوزه برای کنترل کردن و بهبود آن‌ها تلاش می‌کنند.

روز جهانی محیط زیست چه روزی است؟

برای اولین بار در سال ۱۹۷۲ میلادی سازمان ملل متحد تصمیم گرفت با هدف آگاه کردن مردم در زمینه نگهداری و مراقبت از محیط زیست یک روز را به‌عنوان روز جهانی محیط زیست معرفی کند. در آن سال سازمان ملل متحد در شهر استکهلم سوئد کنفرانسی را با موضوع انسان و محیط زیست برگزار کرد. در پایان این کنفرانس و تصویب یک قطعنامه‌ بین کشورهای شرکت‌کننده UNEP (برنامه محیط زیست سازمان ملل) تشکیل و پنجم ژوئن به‌عنوان روز جهانی محیط زیست انتخاب شد.

روز جهانی محیط زیست چه روزی است؟

از آن روز به بعد هر سال UNEP برنامه‌های خاصی مثل راهپیمایی، دوچرخه‌سواری، نقاشی، درخت‌کاری و مقاله‌نویسی را با هدف جلب توجه مردم به محیط زیست و تشویق مسئولان برای تلاش بیشتر در زمینه حفاظت از محیط زیست در سراسر جهان برگزار می‌کند.

محیط زیست در ایران

ایران نیز یکی از کشورهایی است که به کنوانسیون‌های محیط زیست جهانی پیوسته و سازمان محیط زیست ایران وظیفه برگزاری برنامه‌های مراقبت از محیط زیست را برعهده دارد.

روز محیط زیست در تقویم ایران برابر با پانزدهم خرداد است. اما از روز ۱۵ تا ۲۲ خرداد به‌عنوان هفته محیط زیست شناخته می‌شود که در مدت این یک هفته برنامه‌هایی مانند کارهای آموزشی، فرهنگی، تشکل‌های مردمی برگزار و اطلاع‌رسانی از طریق هنرمندان و ورزشکاران انجام می‌شود.

اما در حال حاضر مسئولان در حفظ محیط زیست وظیفه بیشتری دارند، چون محیط زیست ایران با مشکلاتی مانند خشک شدن تالا‌ب‌ها و دریاچه‌ها، ریزگردها، انتشار گازهای گلخانه‌ای، آلودگی هوا، آلودگی آب دریا و پسماند‌ها مواجه است.

محیط زیست در ایران
عکس از گوگل

رویدادهای جالب محیط زیست

شعار روز جهانی محیط زیست در هر سال متفاوت است و برنامه‌های UNEP براساس شعار همان سال پیش می‌رود.

برای مثال «من با طبیعت هستم» شعار سال ۲۰۱۷ و «حذف آلودگی پلاستیک» شعار سال ۲۰۱۸ بود.

یکی دیگر از رویدادهای جالب در روز محیط زیست میزبانی کنفرانس سالانه است که هر سال در یکی از ۱۰۰ کشوری که در فعالیت‌های مربوط به محیط زیست شرکت می‌کند برگزار می‌شود.

مردم نیز نقش مؤثری در روز جهانی محیط زیست دارند چون این روز بیشتر برای جلب مشارکت‌های مردمی در جهت نگهداری، رشد، آبادانی و ارتقاء سطح کیفی محیط زیست اطراف آن‌هاست. پس هر فرد در برابر محیط زیست مسئول است و وظیفه دارد برای مراقبت از آن با رعایت نکته‌های ضروری تلاش کند.

هفته محیط زیست
عکس از گوگل

وظیفه ما در روز جهانی محیط زیست چیست؟

جواب این سوال بسیار ساده و راحت است، شما می‌توانید فقط با رعایت چند نکته مهم اما آسان از محیط زیست اطرافتان مراقبت کنید.

۱ – از ظرف‌های پلاستیکی و یک‌بارمصرف کمتری استفاده کنید.

۲ –  زمانی که به خرید می‌روید، از خانه با خود کیسه‌های پارچه‌ای ببرید.

۳ – رفتار درست در طبیعت و دوست داشتن حیوانات را به کودکان آموزش دهید.

۴ – زباله‌های قابل بازیافت را از زباله‌های دیگر جدا کنید.

۵ – در زمان طبیعت‌گردی اثری از خودتان در طبیعت به جا نگذارید.

۶ – درختان و گیاهان را قطع نکنید.

۷ – و در آخر پیشنهاد ما به شما این است که با طبیعت آشتی کنید. از همین امروز  یک گلدان گل را در خانه و یا محل کار خود پرورش دهید تا محیط زیباتری داشته باشید و قدم مؤثری برای مراقبت از طبیعت بردارید.

آشتی با طبیعت
عکس از گوگل

سخن آخر

شما چه راه‌حلی را برای مراقبت از محیط زیست پیشنهاد می‌کنید؟ برای حفظ محیط زیست اطرافتان چه فعالیت‌هایی انجام داده‌اید؟ در قسمت نظرات برای ما از تجربه‌های خود بنویسید.

تهیه شده توسط تیم تولید محتوای اتاقک

3.8/5 - (5 امتیاز)
اتاقک

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

  1. به نظرم اگه نریم توی طبیعت کمک بیشتری به حفظ محیط زیست کردیم. آدم هرجا پا میذاره خرابکاری میکنه.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *