تجربه سفرجاهای دیدنی

معرفی ۲۶ مورد از موزه‌های تهران | از شمال تا جنوب همراه با آدرس دقیق، زمان بازدید + هزینه بلیط موزه‌ها

یکی از جاذبه‌های گردشگری فرهنگی تهران، موزه‌هایی است که در قلب آن قرار دارد. بسیاری از افراد از شهرها و حتی کشورهای دیگر برای بازدید از موزه‌های تهران به پایتخت سفر می‌کنند. بسیاری از افرادی که در شهرهای دیگری زندگی می‌کنند با اجاره روزانه خانه در تهران به موزه‌گردی در پایتخت می‌پردازند.

همه‌ی ما می‌دانیم موزه‌های متنوع و متفاوتی در تهران وجود دارد که هر کدام از آنها یک تاریخ را در دل خود جای داده‌اند. در این مطلب قصد داریم به معرفی پررفت‌وآمد ترین موزه‌های تهران بپردازیم. پس اگر علاقمند به موزه‌گردی هستید، پیشنهاد می‌کنیم این مطلب جذاب را از دست ندهید.

برای اطلاعات بیشتر مقاله تهران کجاست را مطالعه کنید.

1- موزه زمان؛ دنیایی از ساعت

موزه زمان؛ دنیایی از ساعت

یکی از محبوب‌ترین موزه‌هایی که در شمال تهران قرار دارد، موزه زمان است که به اسامی دیگری همچون موزه ساعت و موزه تماشاگه زمان نیز در بین شهروندان تهرانی شهرت دارد. موزه زمان درحقیقت خانه تاریخی حسین خداداد است که در آن مجموعه‌ای بی‌نظیر از ساعت‌ها، تاریخچه و سیر شکل‌گیری ساعت‌ها ارائه داده شده است. ساختمان موزه از دو طبقه تشکیل شده که در طبقه‌ی اول آن سیرتکاملی ساعت‌های سال‌های هفدهم تا بیستم میلادی به نمایش گذاشته شده است و در طبقه دوم موزه، ساعت‌های شخصیت‌های تاریخی و سیاسی به نمایش گذاشته شده است. علاوه بر ساختمان موزه، در محوطه باز و فضای سبز موزه زمان نیز ساعت‌های نخستین در معرض بازدید عموم قرار گرفته شده است.موزه زمان در واقع یکی از خانه‌های تاریخی است که با تغییر کاربری به گنجینه‌ای با ارزش از اشیا تاریخی و موزه زمان تبدیل شده است. از جمله این اشیا می‌توان به ساعت‌های مشاهیر ایران مانند «پروفسور حسابی» ساعت آفتابی «ناصرالدین‌شاه»، ساعت‌های لوکس و دکوری قدیمی و همچنین اسناد و مدارکی مرتبط با موضوع زمان اشاره کرد.

آدرس موزه زمان: خیابان ولی‌عصر، خیابان زعفرانیه، نبش چهارراه پرزین بغدادی، پلاک ۱۲

یک اتاقک پر از عیدی یک اتاقک پر از عیدی

بهای بلیط موزه زمان: بهای بلیط موزه برای بازدیدکنندگان داخلی چهارهزارتومان و برای بازدیدکنندگان خارجی سی‌هزارتومان است.

2- موزه ملی ایران؛ یکی از قدیمی‌ترین و جامع‌ترین موزه‌های تهران

موزه ملی ایران

یکی از مهم‌ترین و رسمی‌ترین موزه‌های باستان شناسی تهران و حتی ایران، موزه ملی ایران است. این موزه گنجینه‌ای از قدیمی‌ترین آثار کشف شده دوران پارینه سنگی تا آثاری از قرون اولیه اسلام تا عصر حاضر در قلب تهران است. موزه ملی ایران مجموعه‌ای از گنجینه آثار تاریخی ایران و شامل دو ساختمان مجزا به نام‌های موزه ایران باستان و موزه باستان‌شناسی است. موزه ملی ایران، درواقع مهم‌ترین موزه کشور در خصوص نگهداری، نمایش و پژوهش مجموعه‌های باستان‌شناسی ایران است. تنوع اشیا موجود در این موزه به گستردگی جغرافیایی کشور است. موزه ملی ایران قدمتی هشتاد ساله دارد.این موزه شامل بخش های پارینه سنگی، پیش از تاریخ، تاریخی، اسلامی، مهر و سکه، مرمت، کتیبه‌ها، سفال، استخوان‌شناسی و کتابخانه و مرکز اسناد است.

آدرس موزه ملی ایران: خیابان امام خمینی( توپ خانه)، ابتدای خیابان سی‌تیر، خیابان پروفسور رولن، شماره یک

بهای بلیط موزه ملی ایران: بهای بلیط موزه برای بازدیدکنندگان داخلی۱۰ هزار تومان و بازدیدکنندگان خارجی ۱۰۰ هزار تومان است.

3- موزه رضا عباسی؛ موزه‌ای از جنس هنر

موزه رضا عباسی

یکی از مجموعه‌های هنری پایتخت، موزه رضا عباسی است که این موزه به یاد رضا عباسی، نقاش معروف دوره صفویه تاسیس شده است. مجموعه‌های به نمایش درآمده در این موزه تنوع بسیار زیادی دارد؛ آثاری از هزاره دوم پیش از میلاد تا اوایل قرن بیستم. این آثار بر اساس ترتیب زمانی به نمایش درآمده و شما می‌توانید سیر تکامل هنر، تمدن و فرهنگ ایران را در این موزه مشاهده کنید. این چینش در میان موزه‌های دیگر ایران منحصر به فرد است. بخش مرمت و نگهداری موزه به مرمت و بازسازی نقاشی‌ها، اشیای فلزی و کتاب‌های خطی اختصاص دارد و از مهم‌ترین کارگاه‌های مرمت کشور است. این موزه به پنج بخش کلی تقسیم شده که بخش‌های آن شامل تالار دوره پیش از اسلام، تالار هنرهای اسلامی یک و دو، تالار نگارگری و تالار خوشنویسی است.

آدرس موزه رضا عباسی: خیابان شریعتی، نرسیده به پل سیدخندان، روبه‌روی دانشکده برق دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی، شماره ۹۸۲

بهای بلیط موزه رضا عباسی: بهای بلیط ورودی موزه رضا عباسی پنج هزارتومان است.

4- موزه جواهرات ملی ایران؛ لوکس‌ترین موزه در قلب تهران

موزه جواهرات ملی ایران

یکی از جذاب‌ترین موزه‌های پایتخت، موزه ملی جواهرات است که بانک مرکزی ایران آن را در سال 1339 در قلب تهران تاسیس کرد. این موزه گنجینه‌ای از جواهرات دوران صفوی تا پهلوی است که از مهم‌ترین آثار این گنجینه می‌توان به الماس معروف به دريای نور، تاج پهلوی متعلق به رضاشاه و محمدرضاشاه پهلوی، جقه نادری، تاج کيانی، کره جواهرنشان، تخت طاووس یا تخت خورشيد و… اشاره کرد.

آدرس موزه جواهرات ملی: میدان امام خمینی (ره)، خيابان فردوسی، نرسیده به چهارراه استانبول، نبش کوچه بانک مرکزی، ساختمان بانک مرکزی جمهوری اسلامی ايران

بهای بلیط موزه جواهرات ملی ایران: بهای بلیط این موزه برای بازدیدگنندگان داخلی ۶ هزار تومان و  بازدیدکنندگان خارجی: ۵۰ هزار تومان و برای دانشجویان و دانش‌آموزان 3 هزارتومان است.

5-موزه آبگینه و سفالینه؛ موزه‌ای از جنس شیشه

موزه آبگینه و سفالینه

موزه آبگینه و سفالینه‌ ایران، موزه ای تخصصی در زمینه آثار هنری شیشه ای و سفالی در تهران است. این موزه در  سال 1355 در ساختمان  محل کار قوام السلطنه تاسیس شد.

این موزه شامل شش بخش در دو طبقه برای نمایش اشیاء شیشه‌ای و سفالی است که در طبقه همکف آن اشیای تاریخی دوران پیش از تاریخ تا پیش از اسلام، تالارهای سمعی و بصری، مینا و بلور قرار دارد. در طبقه اول تالارهای صدف، زرین‌فام و لاجورد که مجموعه‌ای از اشیاء شیشه‌ای دوران اسلامی تا معاصر است، قراردارد.

آدرس موزه آبگینه و سفالینه: خیابان امام خمینی، خیابان سی‌تیر یا قوام‌السلطنه سابق، نرسیده به خیابان جمهوری، پلاک ۵۹

بهای بلیط موزه آبگینه و سفالینه: بهای بلیط موزه آبگینه برای بازدیدکنندگان داخلی 2500تومان و برای بازدیدکنندگان خارجی 15هزارتومان است.

اجاره روزانه خانه تهران با قیمت مناسب
  • 50 هزار تومان تخفیف
  • مخصوص کاربران بلاگ
  • کد : OTGBLG50

همین الان رزرو کن!

6-موزه هنرهای معاصر تهران؛ گنجینه‌ای برای نمایش آثار هنری مدرن

موزه هنرهای معاصر تهران

یکی از جامع‌ترین گنجینه‌های هنر معاصر و مدرن در پایتخت، موزه هنرهای معاصراست. این موزه یکی از ۵ تا ۱۰ موزه در زمینه ی هنرهای معاصر در دنیا است که توسط کامران دیبا طراحی و اجرا شده است.

موزه هنرهای معاصر گنجینه‌ای از بیش از سه هزار اثر از آثار ۱۵۰ ساله امپرسیونیسم تا هنر مفهومی است. آثار جمع آوری شده در این موزه، آثاری از هنرمندان بزرگ جهان چون پابلو پیکاسو، کامی پیسارو کلود مونه پل گوگن و هنرمندان داخلی است.

آدرس موزه هنرهای معاصر تهران: خیابان کارگر شمالی، جنب پارک لاله، موزه هنرهای معاصر

بهای بلیط موزه هنرهای معاصر: بهای بلیط موزه هنرهای معاصر برای هر نفر 20هزارتومان است که این مبلغ برای دانشجویان به 10 هزارتومان تغییر خواهد کرد.

7-موزه فرش؛ نمایش هویت ایرانیموزه فرش؛ یکی از جذاب ترین موزه ‌های تهران

در آخر می‌رسیم به معرفی موزه فرش تهران که یکی از گنجینه‌های هنر ایرانی یعنی فرش بافی و قالی بافی است. این موزه در سال ۱۳۵۶با تعداد اندکی قالی و گلیم تاسیس شد.

اکثر افراد معتقدند ساختمان موزه فرش شبیه به دستگاه دار قالی طراحی شده است و همین موضوع موجب افزایش جذابیت آن شده است.

ساختمان موزه فرش شامل دو تالار نمایش به وسعت ۳۴۰۰ متر مربع است. تالار طبقه همکف به نمایشگاه دائمی اختصاص دارد و تالار طبقه دوم جهت برگزاری نمایشگاه‌های موقت طراحی شده است.

آدرس موزه فرش ایران: تقاطع خیابان کارگر شمالی و فاطمی-جنب موزه هنرهای معاصر

بهای بلیط موزه فرش: بهای بلیط برای ورود به موزه فرش 5هزارتومان است.

8- موزه موسیقی، هزاری توی نت و آواز

موزه موسیقی تهران

اگر موسیقی از اجزای جدا نشدنی زندگی‌تان است و دوست دارید چیزهای زیادی درباره سازها، نوازندگان و تاریخچه موسیقی در ایران بدانید، موزه موسیقی تهران را از دست ندهید. این موزه در منطقه خوش آب‌وهوای تجریش و خانه‌ای قدیمی و بسیار زیبا واقع شده است.

در طبقه اول این موزه می‌توانید انواع سازهای کوبه‌ای را از نزدیک ببینید و صدای آن‌ها را بشناسید. سازهای زهی، بادی و چند ساز عجیب، از دیگر آلات موسیقی است که در این موزه قرار دارند. چند ساز اهدایی که متعلق به «کیهان کلهر» و «محمد عشقی» بوده‌اند را نیز می‌توانید در این بخش از موزه ببینید. اگر دوست دارید سازهای ابتدایی و تاریخی را ببینید، باید راهی طبقه دوم شوید. در راهرو، چند وسیله بادی کوچک را خواهید دید که از ابتدایی‌ترین سازها محسوب می‌شوند.

طبقه دوم موزه موسیقی حال و هوای دیگری دارد. چرا که در اینجا اشیایی ارزشمند، متعلق به نوازندگان مشهور را پیدا می‌کنید. از جمله سنتور «ملک حسینی» و چوب رهبری ارکستر «حشمت سنجری» که از نظر اهمیت و قدمت بی‌نظیرند. در بخش دیگری از موزه، فضایی برای نگهداری یادگاری‌های نوازندگان مطرح ایرانی در نظر گرفته‌اند. در اینجا از لباس و کفش، تا ساعت و کروات‌های قدیمی را می‌توانید پیدا کنید. قبل از ترک طبقه دوم باید آرشیو موزه را هم ببینید. در اینجا از گرامافون و وسایل قدیمی ضبط صدا گرفته تا اولین صدای ضبط شده در ایران را جمع‌آوری کرده‌اند. در پایان پیشنهاد می‌کنیم به کارگاه ساز طبقه زیر همکف هم سری بزنید و اگر وقت داشتید، از کافه و رستوران موزه نیز استفاده کنید.

آدرس موزه موسیقی: میدان تجریش، خيابان شهيد دربندی، سه‌راه تختی، کوچه نمازی، پلاک ۹، ساعت بازدید هر روز به جز جمعه و شنبه، از 10 صبح تا 5 عصر

بهای بلیط موزه موسیقی: 6000 تومان

9- موزه جهان نما، از پیکاسو تا آفریقا

موزه جهان نما تهران
عکس: بهزاد اسدآبادی

جهان نما یکی از موزه‌های قدیمی ایران است که در محوطه داخلی کاخ نیاوران دایر شده است. در این موزه اشیایی خاص و متفاوت از اقوام ایرانی را خواهید دید. در کنار این‌ها، چند شی عجیب در موزه به نمایش درآمده که توسط براداران امیدوار و طی سفرهایی که به دیگر نقاط جهان داشته‌اند، به ایران رسیده‌اند. از جمله سر واقعی انسان که توسط قبیلیه‌های بدوی کوچک و توسط این برادران به ایران آورده شده است.

علاوه‌بر اشیای ذکر شده، در موزه جهان نما آثاری از هنرمندان معاصر داخلی و خارجی به نمایش درآمده است. مثلا نقاشی‌هایی از پابلو پیکاسو و آثار دیگری از سالوادور دالی، مارک شاگال، ژرژ براک، آمادئو مودیلیانی، پل گوگن که در تاریخ هنر مدرن جهان تأثیری مهم داشته‌اند. در کنار این‌ها، می‌توانید آثار هنرمندان ایرانی، همچون پرویز تناولی، حسین زنده رودی، سهراب سپهری، بهمن محصص، لیلی متین دفتری، آیدین آغداشلو، ناصر اویسی، فرامرز پیلارام، جعفر روحبخش، سیراک ملکونیان، ژازه طباطبایی و نقاشی‌های مش اسماعیل را نیز ببینید.

آدرس موزه جهان نما: گوشه جنوب غربی کاخ نیاوران و در ضلع غربی کاخ صاحبقرانیه

بهای بلیط موزه جهان نما: 4000 تومان برای گردشگر داخلی، 30000 تومان توریست خارجی

10- موزه سینما

موزه سینما تهران

در انتهای باغ موزه فردوس که یکی از تفرجگاه‌های اصلی تهران است، موزه سینما را می‌توانید پیدا کنید. ساختمان زیبا و جذاب موزه سینما، متعلق به دوره قاجار است. تا سال‌ها از این ساختمان به عنوان مدرسه استفاده شده و حالا بیش از دو دهه است که موزه سینما به این ساختمان نقل مکان کرده است. در موزه سینما، از گنجینه با ارزش سینمای ایران نگهداری می‌شود. اشیایی همچون لباس‌ها، عروسک‌ها، وسایل پشت صحنه؛ دوربین‌ها و حتی پوسترهایی که برای فیلم‌ها استفاده شده، در این موزه جای داده شده است.

علاوه‌بر گنجینه که شامل 9 نمایشگاه همیشگی است، موزه سینما سالن‌های نمایش فیلم هم دارد. اگر دوست دارید تجربه دیدن فیلمی فاخر را در یک سالن خاطره‌انگیز داشته باشید، سالن‌های موزه سینما از بهترین انتخاب‌هاست. جالب است بدانید اولین مدیر موزه سینما، عزت‌الله انتظامی بوده و هنوز هم این موزه برای اهالی سینما مهم است.

آدرس موزه سینما: میدان تجریش ابتدای خیابان ولیعصر، ساعت بازدید، به جز شنبه‌ها، 9 صبح تا 6 عصر، جمعه‌ها، 3:30 عصر تا 10:30 شب

11- موزه عروسک ملل

موزه عروسک تهران
عکاس: مسعود مختاری

در تهران، عروسک‌ها هم برای خودشان موزه دارند. آن هم موزه‌ای با بیش از 2500 عروسک که از ایران و ملل دیگر هستند. این عروسک‌ها فرهنگ و تاریخ سرزمین‌ها را نشان می‌دهند و می‌توانند پیشینه‌ی یک ملت را بازگو کنند. این موزه با نمایش عروسک‌های مردم ساخت، پیشینه شهرهای مختلف ایران و افسانه‌هایی که دارند را هم برایتان به نمایش می‌گذارد؛ مثلا می‌توانید عروسک‌هایی را ببینید که متعلق به روستاهای خراسان هستند و صورت‌شان تنها با یک دکمه، شکل گرفته است. یا عروسک‌هایی را ببینید که با ساقه‌های برنج ساخته شده‌اند و نمادی از برکت و فراوانی هستند. در این موزه عروسک‌های دیگری هم هستند؛ مثل آنهایی که برای ترساندن دختران فرش باف استفاده می‌شدند یا عروسک‌هایی که درواقع خدایان هندو هستند. این موزه برای کودکان و بزرگسالان عالی است و می‌تواند اوقاتی خوش و به‌یادماندنی را برایتان رقم بزنند. موزه عروسک ملل یک فروشگاه هم دارد تا بتوانید سوغاتی‌های متفاوت و جذابی را از آن بخرید.

آدرس موزه عروسک ملل: دروازه دولت، اول سعدی شمالی، کوچه فیات، پلاک ۲، ساعات بازدید فقط پنجشنبه و جمعه، از 11 صبح تا 6 عصر

بهای بلیط موزه عروسک ملل: طبقه اول 20000 تومان، برای دیدن طبقه دوم 10000 تومان دیگر باید پرداخت کنید.

12- موزه ارتباطات

موزه ارتباطات تهران
عکس: بهنام صمدی

شیوه و راهکارهای ارتباط انسان‌ها با هم، پیشینه‌ای طولانی دارد. از دود و چاپار گرفته تا ماهواره‌هایی که اخبار را تا دورترین نقطه زمین مخابره می‌کنند. این سیر تکامل، در کشور ما نیز جالب بوده و در طی دهه‌ها پیشرفت‌های چشمگیری داشته است. اگر دوست دارید داستان ارتباط در ایران را ببینید و بیشتر بشناسید، موزه ارتباطات، بهترین جا برای شماست. در این موزه از پستچی‌های قدیمی، دستگاه‌های مورس و تلفن‌های اولیه گرفته تا ماهواره‌ها را می‌توانید ببینید و با ساختار آن‌ها آشنا شوید. در کنار این‌ها، ساختمان موزه ارتباطات نیز بسیار دیدنی است. این ساختمان یکی از بناهایی است که توسط نیکلاس مارکوف، معمار اهل گرجستان، طراحی شده است. شاخصه معماری این فرد، تلفیق هنر ایرانی-اروپایی و وفاداری به سبک معماری خویش است.

آدرس موزه ارتباطات: خیابان امام خمینی- سر در باغ ملی، ساعت بازدید از شنبه تا چهارشنبه

بهای بلیط موزه ارتباطات: برای گردشگری داخلی، 7 هزار تومان و برای گردشگر خارجی، 10 هزار تومان. ضمنا اگر کارت دانشجویی یا کارت منزلت داشته باشید، قیمت بلیط موزه برایتان نصف خواهد شد.

13- باغ موزه قصر

باغ موزه قصر تهران
عکس: علیرضا اخلاقی

این باغ موزه از متفاوت‌ترین موزه‌های تهران است و می‌تواند تجربه‌های متفاوتی را برایتان بسازد. مهم‌ترین نکته درباره این باغ موزه، ساختمان آن است که در واقع روزگاری زندان قصر بوده. حالا زندانی با دیوارهای بلند جایش را به موزه‌، محوطه سبز و چند کافه جذاب داده است.

در باغ موزه قصر می‌توانید چیزهای زیادی درباره زندانیان دوره قاجار و پهلوی بیاموزید. بعد هم در اتاق مطبوعات، داستان‌های قدیمی که بر ایران گذشته است را بخوانید. درباره مارکوف و هنر معماری‌اش بدانید و اولین هواپیمایی که بر فراز ایران سفر کرده است را بشناسید. اگر دوست داشتید به زورخانه داخل باغ موزه بروید و در اتاقی مخصوص، اولین صداهای ضبط شده در ایران را بشنوید. پس از آن می‌توانید به ساختمان کناری بروید. در آنجا هنوز شکل و شمایل زندان حفظ شده و داستان‌های متفاوتی از روزگاری که بر این سرزمین گذشته است را خواهید دید. در نهایت کافه‌های اطراف موزه را هم امتحان کنید. مثلا کافه لقانطه که نام اولین کافه ایران را دارد و در آن انواع نوشیدنی‌ها، خوراکی‌ها و غذاهای خوشمزه را می‌توانید تست کنید.

آدرس باغ موزه قصر: خیابان شریعتی، خیابان پلیس، ساعت بازدید، به جز پنجشنبه و جمعه، از 9 صبح تا 4 عصر

بهای بلیط باغ موزه قصر: بین 5 تا 10 هزار تومان

14- موزه دفینه

موزه دفینه تهران

یکی از جذاب‌ترین موزه‌های تهران، دفینه است. از معماری متفاوت و خاص ساختمان موزه که بگذریم، اشیایی متفاوت و یگانه در این موزه نگهداری می‌شود. از عصاهای زرین دوره هخامنشی گرفته تا شمشیر شاه عباس صفوی و بیش از 1200 قطعه سکه زرین که متعلق به دوره‌های گوناگون است.

در طبقه منفی یک این موزه اشیای مهم دیگری از جمله صدف‌ها، عاج‌ها، سنگ‌ها و جواهرات در محفظه‌‌های ضدگلوله، در معرض دید قرار گرفته‌اند. دیدنی‌های دفینه در اینجا به پایان نمی‌رسد، چرا که گنجینه متفاوتی از آثار بنیاد مستضعفان از جمله مجسمه بودای دو طرفه، سفالینه‌های دوره سلجوقی، شمشیر رضا شاه، قرآن‌های متعلق به سده چهارم و… در بخش موزه هنرهای اسلامی به نمایش درآمده است.

در موزه دفینه در مجموع 17 اثر از اروپا، 20 اثر از کشورهای شرقی، 54 نقاشی، 31 تندیس مرمری و برنزی، 21 سردیس گچی، 12 شمایل روسی، 17 اثر از آمریکای لاتین، 26 شی که با عاج ساخته شده‌اند و دیگر آثار ارزشمند و متفاوت، نگهداری می‌شود.

آدرس موزه دفینه: بلوار میرداماد، نبش کوچه دفینه، ساعت بازدید، هر روز به جز شنبه‌ها از 9 صبح تا 17:30 عصر

بهای بلیط موزه دفینه: 60 هزار تومان

15- موزه پمپ بنزین

موزه پمپ بنزین تهران

در روزگار ما، پیدا کردن پمپ بنزین زیاد کار دشواری نیست. اما آن روزها که تازه خودروها به ایران آمده بودند و نیاز به بنزین داشتند، شرایط فرق می‌کرد. این نیاز و تغییرات، باعث شد تا ایده موزه پمپ بنزین، شکل بگیرد. حالا این موزه یکی از دیدنی‌های تهران است و زوایای متفاوتی از فرآیند ورود بنزین و ساختار پمپ بنزین‌ها را نشان می‌دهد.

این موزه در منطقه دروازه دولت تهران و در محل سومین جایگاه بنزین که تا سال 1330 ساخته شده بود، قرار گرفته است. ساختمان موزه که معماری متحدالشکل پمپ بنزین‌های آن زمان را نشان می‌دهد، ساده و ایرانی است. درون موزه، سه اتاق وجود دارد که هر کدام برای نمایش موضوعی انتخاب شده‌اند. در اتاق اول اسناد و مدارکی را خواهید دید که نشان می‌دهد چگونه این جایگاه ساخته شده است. در اتاق دوم، اسناد سهمیه بندی بنزین و تولیدات شرکت نفت که علاوه‌بر بنزین شامل انواع مشتقات نفت و حشره‌کش‌ها ‌شده است را خواهید دید. در نهایت، اتاق سوم به نمایش داخل یک دستگاه نازل بنزین اختصاص پیدا کرده تا بیشتر با شیوه کار این وسیله آشنا شوید.

آدرس موزه پمپ بنزین: تقاطع خيابان انقلاب اسلامي و سعدي شمالي، نبش كوچه فيات، ساعات بازدید هر روز به جز شنبه‌ها، از 9 صبح تا 7 عصر

16- موزه دارآباد

موزه دارآباد تهران

علاوه‌بر کوهنوردان، عاشقان موزه نیز می‌توانند در دارآباد، اوقاتی خوش و به‌یادماندنی داشته باشند؛ چرا که موزه دارآباد با سالن‌ها و اشیای جذابش، منتظرتان است. موزه دارآباد یک موزه آموزشی به خصوص برای کودکان و نوجوانان است. در اینجا می‌توانید انواع حشرات و حیوانات تاکسی‌درمی شده را ببینید و با ساختمان بدن و محیط زیست زندگی‌شان آشنا شوید. علاوه‌بر این؛ هیومن پارک و رویا پارک نیز در اینجاست تا اگر کودک به همراه دارید، روزی عالی و متفاوت را برایش خلق کنید. موزه دارآباد یکی از بهترین موزه‌های حیات وحش کشور است و اطلاعات مفید بسیاری را به جا خواهد گذاشت.

آدرس موزه دارآباد: میدان نیاوران ، خیابان دارآباد ، بعد از آجودانیه ، خیابان موزه، ساعت بازدید به جز شنبه‌ها هر روز از 8 صبح الی 17

بهای بلیط موزه دارآباد: برای هر نفر 5 هزار تومان

17- موزه جنگ

موزه جنگ تهران

یکی از موزه‌های جذاب تهران که در یک خانه تاریخی شکل گرفته، موزه جنگ است. این موزه را در خانه «تیمورتاش» یکی از مهم‌ترین شخصیت‌های دوره پهلوی اول ساخته‌اند. در اینجا می‌توانید سیر تکامل ارتش ایران را ببینید. مثلا اینکه نخستین اسلحه‌ها چگونه کار می‌کردند؛ چه ابعادی داشتند و توسط چه کشورهایی ساخته می‌شدند. در کنار اسلحه‌ها و دیگر ادوات جنگی، لباس‌ها و حتی جنگ‌افزارهای بزرگ را نیز برای بازدید عموم گذاشته‌اند.

علاوه بر اشیا، خود خانه تیمورتاش نیز بسیار دیدنی است. معماری، آیینه‌کاری‌ها، مبلمان و دیگر وسایل خانه، چشم‌نواز و زیبا هستند. در محوطه بیرونی موزه جنگ، علاوه بر تجهیزات نظامی، نمایشگاه کوچکی جهت نمایش ماشین‌های تاریخی دایر کرده‌اند و فضای سبز آن برای عکاسی، لوکیشن‌های زیبای زیادی دارد.

آدرس موزه جنگ تهران: موزه جنگ در خیابان کارگر جنوبی، میدان پاستور و رو‌به‌روی مترو میدان حر در داخل دانشگاه جنگ

18- موزه صلح

موزه صلح تهران

اگر به دنبال موزه‌های متفاوت هستید، موزه صلح تهران یکی از آن‌هاست. این موزه بیش از آنکه جایی برای نمایش دادن چیزی باشد، محلی برای گفتگو و تبادل اطلاعات است. عمده تمرکز موزه صلح بر قربانیان حملات شیمیایی است. این موزه اثرات استفاده از جنگ افزارهای خطرناکی از جمله بمب‌های خوشه‌ای و ادوات حاوی اورانیوم را بر روی انسان‌ها و محیط‌زیست، بررسی می‌کند. آنچه که این موزه را خاص‌تر کرده، راهنمایان آن هستند. چرا که این افراد خود از قربانیان حملات شیمیایی بوده‌اند و تجربیات و خاطرات‌شان با بازدید کننده‌ها در میان می‌گذارند.

آدرس موزه صلح: خیابان وحدت اسلامی، خیابان شهید فیاض بخش، درب شمالی پارک شهر، موزه صلح تهران

19- باغ موزه وزیری

باغ موزه وزیری تهران

استاد ناصر هوشمند وزیری، مجسمه‌ساز برجسته و خوش‌ذوقی بود که ایده ساخت اولین غار موزه ایران را با هزینه شخصی در لواسان تهران اجرا کرد. در این باغ موزه مجسمه‌هایی تحسین برانگیز را خواهید دید که همگی به ثبت ملی رسیده‌اند و تمام‌شان اثر هنرمندانه استاد وزیری هستند. اگرچه این استاد بزرگ سال‌ها پیش در همین موزه فوت کردند اما هنوز هم حال‌وهوای غارموزه وزیری، متفاوت و خاص است. این باغ یک لوکیشن عالی برای عکاسی در تهران است که در تور تهرانگری باید حتما سری به آن بزنید.

آدرس باغ موزه وزیری: لواسانات – بلوار امام خمینی – جاده کند علیا و سفلی – دوراهی بوجان – سمت چپ بعد از چال ناظران – پلاک ۷۷

بهای بلیط باغ موزه وزیری: 20 هزار تومان برای هر نفر

20- باغ موزه نگارستان

باغ موزه نگارستان تهران

باغ نگارستان، از معدود محوطه‌های سبز، در یکی از شلوغ‌ترین مناطق پایتخت است. این باغ که یادگار دوران قاجار است، دو محوطه اصلی شامل موزه و باغی تاریخی را در خود جای داده. در بخش باغ، می‌توانید مجسمه‌هایی از مشاهیر ایران را ببینید. پس از آن کنار حوضی زیبا قدم بزنید و در زیر درختان از هوای مطبوع لذت ببرید. پس از آن به کافه‌ها و رستوران‌های باغ بروید و یا از محوطه داخلی موزه باغ نگارستان دیدن کنید.

بعد از آن می‌توانید کتابخانه معروف باغ نگارستان را هم ببینید و یا به موزه مینیاتور که داخل باغ نگارستان است سر بزنید. این موزه پر از مجسمه‌های مردم‌شناسی است که توسط استاد جهانگیر ارجمند و با ظرافت بسیار ساخته شده است. استاد ارجمند برای ساخت این مجسمه‌ها از مواد دورریختی و کاغذ استفاده کرده است. جالب است بدانید بخشی دیگر از آثار این استاد توسط سفارت آلمان خریداری و به این کشور منتقل شده است. اگر می‌خواهید این دو بخش از باغ موزه نگارستان را ببینید، حتما در ساعات کار موزه به باغ مراجعه کنید؛ چرا که این بخش‌ها زود تعطیل می‌شود و تنها می‌توانید از محوطه داخلی باغ و کافه‌ها استفاده کنید.

آدرس باغ موزه نگارستان: میدان بهارستان، نزدیک مجلس شورای اسلامی

21- تماشاگه تاریخ

تماشاگه تاریخ

اگر به تاریخ معاصر، گنجینه‌های دوره قاجار و نقاشی‌های کمال‌الملک علاقه دارید، باید حتما سری به تماشاگه تاریخ بزنید. این موزه اشیایی از حدود 200 سال قبل را کنار هم جمع کرده و علاوه‌بر آن، امکانات دیگری از قبیل نگارخانه، کتابخانه و سفره‌خانه نیز دارد.

آدرس موزه تماشاگه تاریخ: خیابان ولیعصر بالاتر از بلوار میرداماد جنب خیابان قبادیان واقع است

22- موزه آزادی

موزه آزادی تهران
عکس: berrin guzel

شاید تا به امروز بارها و بارها برج آزادی تهران را دیده باشید، اما آیا می‌دانید در دل این برج یک موزه قدیمی و دیدنی نیز جای گرفته است؟ موزه برج آزادی، با اشیایی ارزشمند از دوران تاریخی مختلف، موزه شهابسنگ‌ها و… یکی از بهترین موزه‌های پایتخت است. در کنار اشیا، فرش‌های دست‌بافت زیبا، نقاشی‌های قدیمی و گرانقیمت و سفالینه‌های گرانبها نیز در این موزه نگهداری می‌شود. موزه برج آزادی، نگارخانه و فضاهای دیدنی دیگری نیز دارد که می‌توانید در تهرانگردی‌هایتان به آن‌ها سر بزنید.

آدرس موزه آزادی: میدان آزادی، برج آزادی، مجموعه فرهنگی هنری برج آزادی، ساعات بازدید همه روزه به جز شنبه‌ها از ساعت 9 صبح الی 18، جمعه‌ها از 10 صبح الی 18

بهای بلیط موزه آزادی: 10 هزار تومان

23- موزه مردم شناسی ارامنه

موزه مردم شناسی ارامنه
عکس: احسان امیری

موزه مانوکیان یا ارامنه تهران از مکان‌های خاصی است که برای تهرانگردی می‌توانید سراغش بروید. مانوکیان، اسقف اعظمی بود که برای 40 سال در سمت خود خدمت کرد. برای گرامیداشت او، موزه‌ای برپا شد تا آداب و رسوم، فرهنگ و نگاه جامعه ارامنه ایران را به نمایش بگذارد. در این موزه می‌توانید انواع اشیا، مجسمه‌ها، کتاب‌ها و حتی عروسک‌های ارامنه را ببینید. بازدید از این موزه اطلاعات خوبی درباره تفکر، پوشش و آنچه که بر ارامنه گذشته است، در اختیارتان خواهد گذاشت.

علاوه‌بر اشیا، ساختمان موزه، شیوه چیدمان و دیدن اشیای اهدایی به موزه نیز، برایتان جالب خواهد بود. در پایان این نکته را به‌یاد داشته باشید که عکاسی از تمام بخش‌های موزه مجاز نیست و باید پیش از تصویربرداری، از مسئول موزه اجازه بگیرید.

آدرس موزه مردم شناسی ارامنه: خیابان جمهوری، خیابان میرزا کوچک خان، پلاک 15، ساعت بازدید هر روز از 9 صبح الی 17، دوشنبه‌ها، 9 صبح الی 16

بهای بلیط مردم شناسی ارامنه: برای بازدید کننده داخلی 3000 تومان و برای گردشگر خارجی، 10000 تومان

اجاره روزانه خانه تهران با قیمت مناسب
  • 50 هزار تومان تخفیف
  • مخصوص کاربران بلاگ
  • کد : OTGBLG50

همین الان رزرو کن!

24- موزه گرافیک ایران

موزه گرافیک ایران
عکس: بهزاد تک

عمارت ارباب هرمز آرش که حالا به‌عنوان موزه گرافیک تهران شناخته می‌شود، از دیگر موزه‌های خاص تهران است. برای پیدا کردن حلقه‌های گمشده تاریخ گرافیک ایران و گردهم آوردن آن‌ها، موزه گرافیک ایجاد شد. طی فراخوانی که موزه به اساتید و دوستداران گرافیک داد، بیش از 6000 اثر جمع‌آوری شد که شامل پوستر، آرت ورک و… بودند. حالا این موزه از خاص‌ترین موزه‌های آسیاست و اطلاعات بسیار مهمی را در اختیار دوستداران هنر و به‌خصوص گرافیک قرار می‌دهد.

آدرس موزه گرافیک تهران: اتوبان همت شرق، اتوبان باقری شمال، بلوار استقلال شرق، خیابان قزوینی، محوطه پارک پلیس شمالی، موزه گرافیک ایران، ساعت بازدید به جز جمعه و شنبه هر روز از 10 صبح تا 18 عصر

بهای بلیط موزه گرافیک تهران: 2500 تومان

25- موزه هنر ایرانی

موزه هنر ایرانی
عکس: مهدیه قاسمی

اگر فرصت سفر به شهرهای دیگر را ندارید، اما می‌خواهید با آثار شاخص آن‌ها آشنا شوید، موزه هنر ایرانی یکی از بهترین گزینه‌هاست. در این موزه می‌توانید ماکت‌های زیبا و متفاوتی را از باغ فین کاشان، نقش رستم، برج آزادی تهران، برج میلاد تهران، مجموعه قره کلیسا، گنبد سلطانیه، مقبره دانیال نبی، گنبد قابوس، هشت بهشت، عمارت چهل ستون، عمارت شمس‌العماره، پل تاریخی سی و سه پل و کاروانسرای مهیار ببینید. بخشی از این ماکت‌ها در زمان پهلوی دوم و برای جشن‌های 2500 ساله در ایتالیا ساخته شده بودند. تعدادی دیگر هم با دستان هنرمندان معاصر، طراحی و اجرا شده‌اند تا در یک بازدید بتوانید با معماری ارزشمند ایرانی در شهرهای گوناگون، آشنا شوید. این موزه یک رستوران و کافه عالی هم دارد که برای گذراندن اوقاتی خوش، پیشنهاد می‌شود.

آدرس موزه هنر ایرانی: میدان تجریش، خیابان شهید دربندی (مقصود بیگ)، خیابان دکتر حسابی، ساعت بازدید هر روز از 9:30 صبح تا 11:30 شب

بهای بلیط موزه هنر ایرانی: گردشگر داخلی 3500 و گردشگر خارجی، 5000 تومان

26- موزه صنعت برق ایران

موزه صنعت برق ایران
عکس: سجاد عسگری

دوست دارید در تاریخچه صنعت برق ایران قدم بزنید؟ آن هم در یک نیروگاه قدیمی واقعس که با همان اشیا و ادوات، روایتی جذاب از چگونگی شکل‌گیری این انرژی و رساندن آن به خانه‌ها را روایت می‌کند. شیوه معماری نیروگاه، قراردادن وسایل اصلی و توجه به جزییات، موزه صنعت برق را بسیار خاص کرده است. اگر به شناخت انرژی‌ها علاقه دارید و یا دوست دارید در رشته‌های مرتبط تحصیل کنید، حتما این نیروگاه را ببینید. علاوه‌بر داخل موزه، فضای بیرونی نیز بسیار زیباست و برای عکاسی مناسب است.

آدرس موزه صنعت برق ایران: تهران – میدان شهدا- خیابان پیروزی – خیابان شهید افروز، ساعت بازدید به جز پنچشنبه و جمعه، از 8 صبح تا 3 عصر

سخن پایانی

موزه‌گردی در تهران یکی کارهایی است که همه پایتخت‌نشینان و همه ایرانیان باید حداقل یک بار آن را تجربه کنند. اگر اهل شهر دیگری جز تهران هستید و قصد دارید از موزه‌های بازدید کنید، می‌توانید با اجاره روزانه خانه در تهران به راحتی موزه‌گردی در پایتخت را تجربه کنید. برای اجاره ویلا تنها کافی است به اتاقک سر بزنید و از شرایط آن باخبر شوید.

4.8/5 - (106 امتیاز)

اتاقک

نیوشا امینیان

قلم و سفر جهانم رو شکل دادن و من رو به دنیای نویسندگی آوردن. گاهی نجوم درس می‌دم و اوقاتی رو صرف نقاشی می‌کنم. در ذهن من، با نوشتن هر کلمه، روحی در وجودش دمیده می‌شه و تا همیشه زنده نگهش می‌داره. با کلماتی لبریز از روح زندگی، از زیباترین مقاصد سفر، بیشتر بدونید.

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *