مناسبت ها

با روز جهانی گردشگری بیشتر آشنا شویم

هدف از روز جهانی گردشگری چیست؟

روز جهانی گردشگری
عکس از گوگل

گردشگری یکی از سودآور‌ترین صنعت‌هایی است که کشورهای گوناگون با استفاده از منایع تاریخی و طبیعی بی‌شماری که دارند با استفاده از آن سعی در جذب توریست دارند و از این راه به اقتصادشان کمک زیادی می‌کنند.

بنابراین گردشگری به یکی از مهم‌ترین صنایع در دنیا تبدیل شده و هر روز به آن شاخه‌ای جدید اضافه می‌شود و اهمیت آن را بیشتر از قبل می‌کند. صنعت گردشگری در همه جوامع بین‌المللی اهمیت دارد چون به اقتصاد، فرهنگ، اجتماع و سیاست کشورها تاثیر مستقیم می‌گذارد. با توجه به اهمیت این صنعت سازمان جهانی گردشگری یک روز را با عنوان «روز جهانی گردشگری» انخاب کرد. هدف از انتخاب چنین روزی  بالا بردن سطح آگاهی مردم درباره اهمیت گردشگری در جهان و نشان دادن تأثیر گردشگری بر مسائل مهم اجتماعی، فرهنگی، سیاسی و اقتصادی در سراسر دنیاست.

آشنایی با روز جهانی گردشگری
عکس از گوگل

روز جهانی گردشگری چه روزی است؟

سازمان جهانی گردشگری سالهاست که روز ۲۷ سپتامبر برابر با ۵ مهر را به‌عنوان «روز جهانی گردشگری» انتخاب کرده است و در این روز در کشورهای مختلف برنامه‌های زیادی برای تشویق مردم و ترویج فرهنگ گردشگری و توریسم برگزار می‌شود.

در روز ۲۷ سپتامبر فصل سفر در نیم‌کره جنوبی شروع می‌شود و زمان سفر در نیم‌کره شمالی به پایان می‌رسد و این موضوع دلیل انتخاب این روز برای این مناسبت است.

صنعت توریسم
عکس از گوگل

شعار سال‌های مختلف

سال‌های زیادی است که در روز بیست و هفتم سپتامبر نماینده‌های کشورهای مختلف در یک کنگره به مناسبت این روز جمع می‌شوند و برای ترویج هدف‌های صنعت توریسم و گردشگری در دنیا صحبت می‌کنند. صلح، گفتگو، میراث جهانی، آب، توریسم، گردشگری و انرژی از مهم‌ترین بخش‌های این گردهمایی است اما هر سال یک شعار برای برگزاری این مناسبت انتخاب می‌شود که برنامه‌ریزی‌ها بر اساس آن شعار انجام می‌شود.

شعارهای سال‌های گذشته به این شرح بوده:

یک اتاقک پر از عیدی یک اتاقک پر از عیدی
  • ۲۰۱۸: گردشگری برای همه؛ ترویج دسترسی جهانی
  • ۲۰۱۷: گردشگری پایدار، ابزاری برای توسعه
  • ۲۰۱۶: گردشگری برای همه، ترویج دسترسی جهانی
  • ۲۰۱۵: یک میلیارد گردشگر، یک میلیارد فرصت
  • ۲۰۱۴: گردشگری و توسعه‌ی جامعه
  • ۲۰۱۳: گردشگری و آب، حفاظت از آینده‌ی مشترک
  • ۲۰۱۲: گردشگری و انرژی پایدار
  • ۲۰۱۱: اتصال فرهنگ‌ها
  • ۲۰۱۰: گردشگری و تنوع زیستی
روز جهانی گردشگری چه روزی است؟
عکس از گوگل

اهمیت گردشگری در ایران

در ایران هم مثل خیلی از کشورهای جهان گردشگری اهمیت زیادی دارد و مسئولین برنامه‌های زیادی برای این صنعت پرطرفدار و جذب توریست دارند. به دلیل اهمیت این مناسبت در ایران دارد در سال‌های گذشته یک هفته به‌عنوان هفته گردشگری در نظر گرفته شده بود که به دلیل تداخل برنامه‌های شهرهای مختلف با یکدیگر به یک روز کاهش پیدا کرد. در این روز موزه‌های سراسر کشور رایگان‌اند و می‌توانید از آن‌ها بازدید کنید.

اهمیت گردشگری در ایران
عکس از گوگل

سخن آخر

امیدواریم در آینده‌ای نه چندان دور شاهد تغییر‌های زیادی در صنعت گردشگری و توریسم ایران باشیم. همان طور که می‌دانید این کشور منابعی غنی از جاذبه‌های طبیعی، تاریخی و تفریحی دارد و نیاز به بستر کافی برای رشد و توسعه صنعت گردشگری دارد.

به نظر شما برای جذب توریست و گردشگرهای داخلی در شهرهای مختلف ایران چه اقدام‌هایی مفید و کارآمد است؟

بهترین راه فرهنگ‌سازی در سفرهای داخلی و استفاده از طبیعت و بازدید از بناهای تاریخی چیست؟

تهیه شده توسط تیم تولید محتوای اتاقک

5/5 - (4 امتیاز)

اتاقک

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *