تهران‌

عمارت کوشک شقاقی تهران | عمارتی زیبا با معماری منحصربه‌فرد

باید کمی به عقب برگردیم، به سال‌هایی که هنوز تهران اسیر آپارتمان‌های کوچک و برج‌های بلند نشده بود، به همان روزهایی که خانه‌ها حیاط بزرگ داشتند و برای ساخت تک‌تک جز‌ئیات ساختمان‌ خلاقیت به کار می‌رفت! خانه‌هایی که هر کدام شاهد رخدادهای سیاسی و اجتماعی مختلفی بودند و اگر توانایی سخن گفتن داشتند، خاطرات و داستان‌های جالبی برای ما داشتند. البته شما می‌توانید با بازدید از این بناهای تاریخی و خواندن تاریخچه هر کدام به داستان‌های این خانه‌ها پی ببرید. در این مقاله ما راهی خیابان فردوسی تهران می‌شویم تا جزئیات عمارت کوشک شقاقی را بررسی کنیم!

عمارت کوشک شقاقی کجاست؟

عمارت باشکوه کوشک شقاقی در منطقه ۱۲ تهران قرار دارد. برای دیدن این عمارت باید به سمت خیابان‌ معروف و تاریخی فردوسی  برویم و درست کمی بعد از میدان فردوسی، وارد خیابان امیرسلیمانی می‌شویم تا در کوچه مهنا به عمارت کوشک شقاقی برسیم.

برای اجاره روزانه خانه در تهران می‌توانید از سایت اتاقک اقدام کنید.

اجاره روزانه خانه تهران با قیمت مناسب
  • ۵۰ هزار تومان تخفیف
  • مخصوص کاربران بلاگ
  • کد : OTGBLG50

همین الان رزرو کن!

 

تاریخچه عمارت کوشک شقاقی

تاریخچه عمارت کوشک شقاقی
کاشی‌کاری و آجرکاری عمارت کوشک شقاقی

در دوران پهلوی اول و زمانی که حسین شقاقی از آلمان به کشور ایران برگشت، این عمارت را برای زندگی خود ساخت. البته اسناد تاریخی مشخصی وجود ندارد که این بنا توسط حسین شقاقی ساخته شده، اما این عمارت متعلق به ایشان بوده است و تا سال‌های آخر دوران حکومت پهلوی در این ملک زندگی می‌کرد و بعد این‌جا را به شرکت ماندلا فروخت.

بعد از انقلاب این بنا توسط سازمان میراث فرهنگی خریداری شد و بعد از مرمت تا مدت‌ها برای برگزاری نمایشگاه‌های میراث فرهنگی استفاده می‌شد. امروز این عمارت باشکوه تحت نظارت سازمان جهانی یونسکو به عنوان مرکزی برای مطالعات منطقه و پاسداشت میراث فرهنگی تبدیل شده است.

معماری عمارت کوشک شقاقی

معماری عمارت کوشک شقاقی
حیاط و حوض عمارت کوشک شقاقی

واژه کوشک در زبان عربی به معنای قصر و بارگاه است، اما در معماری ایرانی به عمارت‌هایی که در باغ ساخته می‌شوند، کوشک می‌گویند. بیایید با هم به سراغ معماری عمارت کوشک شقاقی برویم و جزئیات آن را بررسی کنیم. این عمارت در واقع تلفیقی از معماری سنتی ایرانی و مدرن اروپایی است. این بنا سه طبقه دارد که شامل زیرزمین، طبقه همکف، طبقه اول و کلاه فرنگی می‌شود و چهار ایوان دارد که با جزئیات زیادی ساخته شده است.

طراحی داخلی آن را با مقرنس، آینه‌کاری، نقاشی، گره‌چینی، آجرکاری و گچ‌بری انجام شده است و جزئیات آن به قدری دقیق و خلاقانه ساخته شده که هیچ کدام از عکس‌هایی که در اینترنت می‌بینید حق مطلب را ادا نمی‌کند؛ بنابراین توصیه می‌کنم حتما در اولین فرصتی که دارید، راهی خیابان فردوسی شوید و این عمارت باشکوه را از نزدیک ببینید تا دیدن این همه زیبایی شما را شگفت‌زده کند.

فضای داخلی عمارت کوشک شقاقی پنج تالار بزرگ، آشپزخانه، اتاق کار و شش اتاق خواب دارد. همچنین در این عمارت آب انبار، مخزن آب گرم و یک فر از جنس سنگ در آشپزخانه ساخته شده است. بنای کوشک شقاقی حدود ۱۶۰۰ متر مربع مساحت دارد و ساختمان درست در وسط حیاط و باغ بنا شده و حیاط دارای درخت‌، باغچه و حوض است که بی‌شک فضای سبز و دلنشینی برای ساکنین این عمارت بوده است!

این معماری بی‌نظیر که بی‌شک با ظرافت و هنر خاصی بنا شده، بهترین عمارت برای دانشجویان معماری است تا ساعت‌ها در جزئیات آن غرق شوند و از آن برای طراحی‌های خود ایده بگیرند.

حسین شقاقی کیست؟

حسین شقاقی کیست
نمایی از ورودی عمارت کوشک شقاقی

سال ۱۲۷۶ خورشیدی در شهر قم حسین شقاقی متولد شد و سال‌ها بعد برای ادامه تحصیلات خود به فرانسه رفت. او بعد از دریافت مدرک مهندسی خود به ایران بازگشت.

حسین شقاقی سابقه فعالیت کاری در وزارت کشور، وزارت دارایی و وزارت راه را داشت و شاید برایتان جالب باشد که همین جاده‌ چالوس دوست داشتنی و پرخاطره که هر ایرانی حداقل یک‌بار از آن عبور کرده، حاصل تلاش‌های مهندس حسین شقاقی بوده است.

حسین شقاقی بعد از ادامه تحصیل مجدد در فرانسه و تاسیس شرکت ساختمانی «آر»، با اصرار هیئت دولت، مدیریت بنگاه راه‌آهن را برعهده گرفت و از سال‌های ۱۳۲۹ تا ۱۳۴۰ در این سمت مشغول به فعالیت بود.

درباره زندگی شخصی حسین شقاقی نکته بسیار جالبی وجود دارد! حسین شقاقی داماد ابراهیم خان مصور رحمانی بود که در دوران قاجار عکاس مظفرالدین شاه بوده و به عنوان اولین فیلم‌بردار ایرانی از وی یاد می‌شود. اما چه فعالیت‌های سیاسی در عمارت کوشک شقاقی اتفاق افتاده است؟! مهندس حسین شقاقی از اعضاء فعال حزب زحمت‌کشان ایران بوده است که برخی جلسات مهم این حزب در عمارت کوشک برگزار می‌شده و همچنین در فرقه فراماسونی به عنوان اولین استاد اعظم لژ تهران فعالیت می‌کرد.

مسیر دسترسی به عمارت کوشک شقاقی

عمارت کوشک شقاقی در یکی از شلوغ‌ترین قسمت‌های تهران قرار گرفته است؛ بنابراین برای بازدید از این عمارت زیبا باید وسایل نقلیه عمومی را انتخاب کنید. چون به راحتی می‌توانید از دیگر جاهای دیدنی تهران مانند خانه اتحادیه، موزه جواهرات ملی، کوشک مصری و … بازدید کنید.

مسیر دسترسی به عمارت کوشک شقاقی با مترو

در هر نقطه از تهران که هستید باید با مترو خط ۴ به سمت ایستگاه فردوسی بروید. با ۱۰ دقیقه پیاده‌روی از ایستگاه فردوسی به سمت خیابان امیرسلیمانی و سپس کوچه مهنا به عمارت کوشک شقاقی می‌رسید.

مسیر دسترسی با اتوبوس بی‌آرتی

با اتوبوس‌های بی‌آرتی خیابان انقلاب به سمت ایستگاه میدان فردوسی تهران بروید و از آن‌جا با کمی پیاده‌روی به عمارت کوشک شقاقی در خیابان امیرسلیمانی و کوچه مهنا می‌رسید.

مسیر دسترسی به عمارت کوشک شقاقی با خودرو شخصی

از مسیر اصلی خیابان انقلاب به سمت شرق تهران بروید و کمی بعد از میدان فردوسی از سمت راست وارد خیابان امیرسلیمانی شوید تا به عمارت کوشک شقاقی برسید. البته می‌توانید از خیابان سعدی به خیابان منوچهری بروید و از آن‌جا وارد خیابان فردوسی شوید و درست کمی قبل از میدان فردوسی در سمت راست به خیابان تقوی بروید تا عمارت باشکوه کوشک شقاقی را در ابتدای کوچه مهنا ببینید.

ساعت و روزهای بازدید از عمارت کوشک

این عمارت زیبا یک مکان اداری محسوب می‌شود که به راحتی برای بازدید عموم آزاد نیست و شما باید از طریق سازمان میراث فرهنگی مجوزهای لازم برای بازدید را دریافت کنید. یا از طریق تورهای تهران‌گردی یا اختصاصی از این عمارت بازدید کنید.

سخن آخر

معماری خانه و محل‌کار تاثیر حیرت‌انگیزی روی روحیه ما دارد. برخی ساختمان‌ها ما را افسرده و بی‌انرژی می‌کنند و برخی دیگر نیز حس و حال تازه‌ای به ما می‌بخشند؛ بنابراین همیشه به تک‌تک جزئیات فضایی که در آن قرار دارید، توجه کنید. عمارت کوشک شقاقی از آن بناهایی است که به تمام جزئیات معماری داخلی و خارجی آن توجه شده تا بهترین حس و حال را برای اهالی خانه و مهمانان رقم بزند. اگر مهمان و مسافر پایتخت ایران هستید، می‌توانید با اجاره ویلا و اجاره سوئیت از اتاقک بدون دغدغه راهی این دیار شوید. پس بدون معطلی همین الان به صفحه اصلی سایت رفته و اقامتگاه مورد نظر خود را انتخاب کنید.

سوالات متداول

عمارت کوشک شقاقی کجاست؟

عمارت کوشک شقاقی در خیابان انقلاب، میدان فردوسی، خیابان امیرسلیمانی و در کوچه مهنا واقع شده است.

مسیر دسترسی به عمارت کوشک شقاقی با اتوبوس و مترو به چه صورت است؟

در هر نقطه از تهران که هستید باید با مترو خط ۴ به سمت ایستگاه فردوسی بروید. با ۱۰ دقیقه پیاده‌روی از ایستگاه فردوسی به سمت خیابان امیرسلیمانی و سپس کوچه مهنا به عمارت کوشک شقاقی می‌رسید. برای رفتن به این عمارت با اتوبوس، باید با بی‌آرتی‌های خیابان انقلاب به سمت ایستگاه میدان فردوسی تهران بروید و از آن‌جا با کمی پیاده‌روی به عمارت کوشک شقاقی در خیابان امیرسلیمانی و کوچه مهنا می‌رسید.

ساعت و روزهای بازدید از عمارت کوشک به چه صورت است؟

این عمارت زیبا یک مکان اداری محسوب می‌شود که به راحتی برای بازدید عموم آزاد نیست و شما باید از طریق سازمان میراث فرهنگی مجوزهای لازم برای بازدید را دریافت کنید. یا از طریق تورهای تهران‌گردی یا اختصاصی از این عمارت بازدید کنید.

۳.۳/۵ - (۳ امتیاز)

اتاقک

فاطمه امیری

راستش از بچگی‌ عاشق غرق شدن توی دنیای قصه‌ها و خیال‌پردازی نویسنده‌ها بودم! با اینکه دانشگاه عکاسی خوندم، اما نوشتن و تصویرسازی با کلمه‌ها همیشه برام جذاب‌تر بوده...:) برای همین الان اینجام تا جذابیت‌های گردشگری رو با کلمه به تصویر بکشم

نوشته های مشابه

‫۲ دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا