شهرهاجاهای دیدنیدریاچه‌ها

با دریاچه اوان بیشتر آشنا شویم | بهشتی محصور در میان کوه‌ها و درختان سرسبز

قرار است شما را از وسط زندگی روزمره‌تان به یکی از زیباترین و رویایی‌ترین جاهای دیدنی قزوین یعنی دریاچه اوان ببریم. جای رویایی برای هر کسی تعریف خاصی دارد. برخی از افراد جنگل سرسبز را جای رویایی می‌دانند، از نظر بعضی‌ها جایی جز دریا و دریاچه رویایی نیست. بعضی‌ها هم تماشای کوه‌های با صلابت لحظات رویایی را برایشان می‌سازد. پس وقتی گفتیم می‌خواهیم به دیدن دریاچه اوان که یکی از رویایی‌ترین جاهای دیدنی ایران است، برویم آن‌چنان بی‌راه هم نگفتیم. چون این دریاچه هرچیزی که کلمه رویایی را برایتان معنا می‌کند مثل کوه، دریا و جنگل را در اختیارتان قرار می‌دهد.

اوان به معنی وان پر از آب است و انتخاب این نام برای دریاچه اوان به خوبی گویای وصفش است. دریاچه نیلگون اوان مثل دختری است که دامنش رو در هر فصلی با طبیعت هم‌رنگ کرده و در میان کوه‌ها و درختان سرسبز جلوه‌گری می‌کند. انگار کوه‌ها و درختان دست در دست هم داده‌اند و طوری از آن محافظت می‌کنند که هیچ گزندی به آن نرسد. پس برای دیدنش باید سختی راه را به جان بخرید؛ اما وقتی دریاچه را دیدید مراقب باشید آسیبی بهش نرسانید و دلش را نرنجانید.

چون این دریاچه دل گنده‌ای دارد و در هر فصلی که مهمانش باشید با دست پر به استقبال میزبانانش می‌رود و اجازه نمی‌دهد احساس غریبگی کنید. اگر شما هم دلتان لک زد برای دیدن دریاچه، همراه من در این سفر مجازی از اتاقک باشید که قرار است موبه‌مو هر آنچه درباره این دریاچه لازم است را در اختیارتان قرار دهیم.

دریاچه اوان کجاست؟

دریاچه اوان کجاست
دریاچه اوان در 75 کیلومتری شمال شرقی شهر قزوین واقع شده است – عکاس: Eh San

اگر مطلب بالا را خوندید فک کنم تا حدودی متوجه شدید که دریاچه اوان کجاست. اگر هم عجله دارید و مستقیم به سراغ این بخش آمدید تا آدرس دقیق دریاچه را بدانید باید بگوییم که این دریاچه در فاصله 75 کیلومتری شمال شرقی شهر قزوین و در میان چهار روستای زوار دشت، اوان، زرآباد و ورین جا خوش کرده است و جزء جاذبه‌های دیدنی قزوین به شمار می‌رود. ضمنا اگر دوست دارید درباره جاهای دیدنی این شهر زیبا بدانید؛ می‌توانید مقاله جاهای دیدنی قزوین را بخوانید.

آدرس دریاچه اوان: استان قزوین، معلم کلایه، جوار روستاهای اوان و ورین، دریاچه اوان

حالا که متوجه شدید این دریاچه کجاست بد نیست کمی بیشتر درباره این دریاچه بدانید تا با دست پر به دیدن آن بروید:

یک اتاقک پر از عیدی یک اتاقک پر از عیدی
  • دریاچه الموت اوان در منطقه کوهستانی و در کنار قلعه الموت واقع شده است.
  • این دریاچه هفتاد هزار متر مربع مساحت دارد و عمق آن نیز به شش متر می‌رسد.
  • این دریاچه در ارتفاع 1815 متری از سطح دریا واقع شده و جزء آثار ملی و طبیعی ایران به شمار می‌رود.
  • دریاچه زیبای اوان یک دریاچه طبیعی است و آب آن از چشمه‌های موجود در کف دریاچه و نزولات جوی تامین می‌شود.

آب‌وهوای دریاچه اوان

آب‌وهوای دریاچه اوان
این دریاچه دارای آب‌وهوای خنک و کوهستانی است – عکاس: Eh San

اگر می‌خواهید راهی سفر شوید جدا از جاذبه‌های دیدنی، بهتر است با آب‌وهوای مقصد سفر نیز آشنا شوید تا با انتخاب زمان مناسب سفر به کامتان شیرین شود. در مورد آب‌وهوای دریاچه اوان نیز باید بگوییم که این دریاچه در فصل بهار و تابستان دارای آب‌وهوای معتدل و خنکی است و می‌توانید در اوج تابستان از هوای خنک آن نهایت لذت را ببرید. اما هرچه به پاییز و زمستان نزدیک شویم هوای این منطقه نیز سردتر و میزان بارش‌ها نیز بیشتر می‌شود.

مسیر دسترسی به دریاچه اوان

حالا که بار و بندیل سفرتان را بسته و خود را برای دیدن دریاچه اوان آماده کرده‌اید، زمان آن رسیده تا ببینیم از کجا می‌توانیم راهی دریاچه زیبای اوان شویم. برای دسترسی به این دریاچه دو مسیر وجود دارد:

اولین مسیر از شهر قزوین است برای این منظور لازم است در هر جای ایران که هستید با هواپیما، قطار، اتوبوس و ماشین شخصی خود را به قزوین برسانید. از شهر قزوین تا خود دریاچه اوان حدود سه ساعت فاصله است. برای رفتن از قزوین به دریاچه اوان باید یک راست به ورودی قزوین و میدان غریب کش بروید. از این میدان با دنبال کردن تابلوهای الموت ابتدا به رجایی دشت و از آنجا به دوراهی الموت- اوان خواهید رسید.

از این دوراهی فاصله کمی تا دریاچه وجود دارد و می‌توانید با گذر از روستای زرآباد دریاچه زیبای اوان را مقابل چشمانتان ببینید. البته در نظر داشته باشید که مسیر جاده پس از این دو راهی تا دریاچه پرپیچ‌وخم و بعضا مه‌آلود؛ اما در عین حال زیبا و چشم‌نواز است. پس می‌توانید با رعایت نکات ایمنی از این مسیر زیبا نهایت لذت را ببرید.

مسیر دوم از شهر تهران است. فاصله تهران تا دریاچه اوان حدود 219 کیلومتر است و این مسیر با 4 ساعت طی می‌شود (البته اگر در طول مسیر استراحت کنید ممکن است کمی بیشتر نیز زمان ببرد). برای حرکت از تهران باید از طریق اتوبان تهران- قزوین اقدام کنید. از این اتوبان بعد از عوارضی قزوین به سمت جاده قزوین- الموت حرکت کنید تا در نهایت به رجایی دشت برسید. از رجایی دشت تا دریاچه حدود 20 کیلومتر فاصله است. با طی این مسیر پس از مدتی به دوراهی الموت- اوان خواهید رسید، از این دو راهی به سمت دریاچه اوان حرکت کنید.

بهترین زمان سفر به دریاچه اوان

بهترین زمان سفر به دریاچه اوان
بهترین زمان سفر به دریاچه زیبای اوان، بهار و تابستان است – عکاس: Houman Almassi

دریاچه زیبای اوان ازجمله دریاچه‌هایی هست که هیچ رودخانه‌ای به آن نمی‌ریزد و آب آن از چشمه‌های زیرزمینی موجود در کف دریاچه و نزولات جوی تامین می‌شود. به همین دلیل برای پرآب‌تر شدن علاوه‌بر جوشش چشمه‌های زیرزمینی باید منتظر باران شود. همچنین این دریاچه چون در دامنه کوه خشچال واقع شده دارای آب‌وهوای خنک وکوهستانی است؛ بنابراین بهترین زمان سفر به دریاچه اوان و لذت بردن از آب‌وهوای مطبوع و دلپذیر و همچنین تماشای آن در پرآب‌ترین حالت ممکن فصل بهار و تابستان است. در این دو فصل می‌توانید حسابی از دست و دلبازی طبیعت سرسبز اطراف آن نهایت استفاده را کرده و از آب‌وهوای خنک آن لذت ببرید.

البته این دریاچه و محیط اطرافش به قدری حیرت‌انگیز است که نمی‌توانید از خیر دیدن آن در پاییز و زمستان نیز بگذرید. در پاییز طبیعت اطراف دریاچه رنگ و لعاب پاییزی به خود می‌گیرد و هوا نیز هر روز سردتر از روز قبل می‌شود. با شروع زمستان آب‌وهوای دریاچه سردتر شده و سطح دریاچه نیز یخ می‌زند. اگر بتوانید سرمای هوا را تحمل کنید دریاچه یخ زده اوان نیز جان می‌دهد برای اسکی روی یخ دریاچه. اما اگر در زمستان هوای تفریحات زمستانی و دیدن این دریاچه را کردید حتما تجهیزات لازم و لباس گرم به همراه داشته باشید.

برای اجاره ویلا قزوین می‌توانید از سایت اتاقک کمک بگیرید.

جاهای تفریحی نزدیک دریاچه اوان

هنگامی که به این دریاچه سفر کردید، بازدید و لذت بردن از جاهای تفریحی و نزدیک آن را در لیست برنامه‌های خود جای دهید. بی‌شک خوش خواهد گذشت.

قلعه الموت

قلعه الموت
قلعه الموت؛ قلعه‌ای تاریخی بر فراز صخره‌ای بلند – عکاس: Ebrahim Mardi

پس از بازدید از دریاچه پیشنهاد می‌کنیم مسافت یک ساعتی را طی کنید و از قلعه تاریخی و مشهور الموت نیز دیدن کنید. این قلعه یکی از جاذبه‌های تاریخی و دیدنی قزوین است و با مساحت بیشتر از 20 هزار متر مربع در بالای صخره سنگی ساخته شده است. این قلعه از چهار جهت با دره‌ها و پرتگاه‌هایی با درختان سرسبز احاطه شده است و چون روی صخره قرار گرفته از آن‌جا می‌توانید منظره بی‌نظیر منطقه الموت را از بالا تماشا کنید.

آدرس قلعه الموت: قزوین، معلم کلایه، شمال شرق روستای گازرخان، قلعه الموت

آبشار گرمارود

آبشار گرمارود
نمایی زیبا از آبشار گرمارود – عکاس: Arash ardebili

آبشار گرمارود که با نام آبشار زنگلان نیز شناخته می‌شود، یکی از جاذبه‌های دیدنی قزوین است که در روستای گرمارود واقع شده است. مسیر دسترسی به این آبشار سنگلاخی است؛ بنابراین اگر اهل پیمودن مسیرهای پیاده روی سختی نیستید، قید رفتن به این آبشار را بزنید. ارتفاع آبشار گرمارود 150 متر است و کوه‌های ازاتر، دینه رود و اواتر تامین کننده آب این آبشار هستند.

آدرس آبشار گرمارود: 130 کیلومتری شهر قزوین، 30کیلومتری شهر معلم کلایه، روستای گرمارود، آبشار گرمارود

آبشار ورچر

آبشار ورچر
آبشار ورچر از دیدنی‌ترین مناطق نزدیک دریاچه اوان است – عکاس: Nima Taherkhani

آبشار ورچر در فاصله 8 کیلومتری شرق روستای رزجرد از توابع قزوین واقع شده است و با دریاچه زیبای اوان حدود یک ساعت و 10 دقیقه فاصله دارد. این آبشار در ارتفاع 30 متری از سطح زمین قرار گرفته و از دل صخره‌های مرتفع به پایین سرازیر می‌شود. مسیر دسترسی به آبشار ورچر یک جاده خاکی است؛ بنابراین برای دیدن این آبشار باید کمی پیاده‌روی و سختی را به جان بخرید.

آدرس آبشار ورچر: قزوین، ابتدای جاده الموت، روستای رزجرد، آبشار ورچر

فعالیت‌هایی که می‌توانید در دریاچه انجام دهید

فعالیت‌هایی که می‌توانید در دریاچه اوان انجام دهید
پیک‌نیک، پرنده‌نگری، کوهنوردی و غیره از تفریحاتی است که می‌توانید در اوان انجام دهید – عکاس: reza rostamzad

در اطراف دریاچه وجود جانوران متنوع همچون کبک، شاهین، جغد، دارکوب، فاخته، سبزقبا، گنجشک خانگی، زاغ، قورباغه، خرچنگ‌، لاک‌پشت و غیره توجه ها را به خود جلب کرده‌اند. علاوه‌بر این، دریاچه زیبای اوان برای عاشقان طبیعت و سرسبزی هم درختان متنوعی مثل سنجد، بید، چنار، فندق، تبریزی و غیره دارد. هرچند این زیبایی‌ها و طبیعت سرسبز اطراف دریاچه به تنهایی برای داشتن سفری به یاد ماندنی کافی است. اما باز هم می‌توانید با انجام چند فعالیت نهایت لذت را از سفرتان به این دریاچه ببرید:

کوه‌نوردی

همان‌طور که گفتیم این دریاچه در دامنه کوه خشچال واقع شده و دورتادور آن تا چشم کار می‌کند، کوه‌های مرتفع قرار دارند؛ بنابراین علاقه‌مندان به کوه‌نوردی می‌توانند در سفر به دریاچه اوان با صعود به کوه‌های بلند اطراف این منطقه، چشم‌انداز دیدنی دریاچه اوان را از بالا نظاره کنند.

عکاسی

عکاسی
عکاسی یکی از تفریحات جذاب دریاچه اوان است – عکاس: mohsen kazemi

مناظر سرسبز اطراف دریاچه و خود دریاچه اوان که بین درختان و کوه‌های سربه‌فلک کشیده محصور شده است، سوژه‌های نابی را برای عکاسی به وجود آورده است. پس اگر اهل عکاسی و ثبت چشم‌اندازهای زیبایی هستید در سفرتان به دریاچه اوان دوربین عکاسی‌تان را فراموش نکنید.

اسکیت روی یخ

اسکیت روی یخ
اسکیت روی یخ یکی از تفریحات زمستانی دریاچه اوان است – عکاس: hossein azad

اگر در زمستان راهی دریاچه اوان شدید یکی از تفریحات مهیجی که می‌توانید در این دریاچه تجربه کنید، اسکیت روی یخ است. در زمستان با سرد شدن هوا سطح دریاچه اوان به طور کامل یخ می‌زند؛ بنابراین می‌توانید علاوه‌بر انجام تفریحات مهیج از طبیعت یک‌دست سفیدپوش اوان نیز دیدن کرده و لذت ببرید.

پیک‌نیک

دریاچه اوان در منطقه‌ی بکر و بدون آلودگی قرار گرفته است؛ بنابراین می‌توانید با خانواده یا دوستانتان به این دریاچه بروید و با راه‌اندازی بساط چند ساعتی را در طبیعت زیبای اوان سپری کنید.

قایق‌سواری

قایق‌سواری
قایق سواری ازجمله تفریحات لذت‌بخش در دریاچه است – عکاس: Mohammad Reza Omidvar

مسلما شما هم دیده‌اید که هر جا که دریا و دریاچه باشد، قایق‌هایی نیز بر روی آب قرار دارند و افراد پدال زنان یا پارو بر دست در حال دیدن چشم‌اندازهای اطراف از وسط آب هستند. این دریاچه نیز از غافله عقب نمانده و با فراهم کردن قایق‌های پدالی امکان قایق‌سواری را برای گردشگران به وجود آورده است.

پرنده‌نگری

اگر عاشق پرنده‌های مختلف هستید پیشنهاد می‌کنیم در فصل پاییز سری به این دریاچه بزنید. این دریاچه در فصل پاییز میزبان پرندگان مهاجر مختلفی ازجمله مرغابی‌ها، قوها، غازها و غیره است. می‌توانید به این پرندگان که در آب شنا میکنند غذا بدهید و از تماشای آن‌ها لذت ببرید

ماهیگیری

در این دریاچه ماهی‌های مختلفی ازجمله اردک ماهی، قزل آلا، کپور و غیره وجود دارند. اما در نظر داشته باشید که ماهیگیری در این دریاچه همیشه آزاد نیست. فقط در چندین نوبت و در برخی از روزهای سال آن هم بر اساس شرایط اکولوژی دریاچه، اداره نظارت بر حیات وحش مجوز ماهیگیری صادر می‌کند.

اقامت در دریاچه اوان

اقامت در دریاچه اوان
کمپینگ و اجاره اقامتگاه دو گزینه برای اقامت در این دریاچه است – عکاس: xohaxxad

اگر در سفرتان به دریاچه نتوانستید از طبیعت بی‌نظیر آن دل بکنید و خواستید یک شبانه روز را مهمان دریاچه شوید،  گزینه‌های مختلفی برای اقامت در دریاچه اوان وجود دارد:

  • یکی از این گزینه‌ها کمپ کردن در اطراف دریاچه است. اگر امکانات و تجهیزات لازم برای کمپ کردن در اختیار دارید و آب‌وهوای دریاچه نیز مساعد است می‌توانید با برپایی چادر از شب‌های پر از سکوت و طبیعت بکر اطراف دریاچه لذت ببرید. البته در پاییز و زمستان و همچنین شب‌های تابستان آب‌وهوای این منطقه بسیار سرد است. پس برای اینکه سردتان نشود کیسه خواب، پتو و لباس گرم مناسب هر فصل همراه خودتان بیاورید.
  • گزینه دیگر استفاده از اقامتگاه‌های بومگردی در منطقه الموت و روستاهای نزدیک به دریاچه ازجمله روستاهای وربن، آناده، زرآباد و گازرخان است.
  • در کنار این موارد اجاره هتل، ویلا و سوئیت در شهر قزوین نیز می‌تواند گزینه مناسبی باشد. برای این کار کافی است سری به سایت اتاقک زده و با مشاهده و رزرو بهترین اقامتگاه، با خیال راحت سفرتان را به دریاچه اوان آغاز کنید.

نکاتی که لازم است قبل از سفر به دریاچه اوان بدانید.

قبل از اینکه راهی دریاچه زیبای اوان شوید بهتر است چندین نکته را در رابطه با این دریاچه بدانید تا با رعایت آن‌ها سفرتان به یاد ماندنی‌تر شود.

  • برای سفر به این دریاچه بسته به برنامه‌ای که دارید و تفریحاتی که می‌خواهید انجام دهید از داشتن تجهیزات لازم ازجمله وسایل پیک‌نیک، لباس و کفش مخصوص طبیعت‌گردی، لباس گرم و غیره اطمینان داشته باشید.
  • پس از دو راهی الموت- اوان مسیر جاده‌ای منتهی به دریاچه پرپیچ‌وخم، خطرناک و گاهی مه‌آلود است؛ بنابراین اگر با خودروی شخصی به این منطقه سفر می‌کنید، با احتیاط کامل و رانندگی ایمن از این مسیر عبور کنید.
  • به دلیل گیاهان و رسوبات موجود در کف دریاچه شنا کردن در دریاچه ممنوع است. همچنین احتمال غرق شدن در این دریاچه وجود دارد.
  • در اطراف این دریاچه درختان و گونه‌های گیاهی متنوعی وجود دارند؛ بنابراین تا جایی که ممکن است به طبیعت و درختان اطراف آسیب نرسانید.
  • به دلیل حفظ حیات‌وحش و حفظ اکوسیستم صید و شکار در این منطقه ممنوع است، پس در سفرتان به دریاچه اوان از انجام این فعالیت‌ها خودداری کنید.

کلام آخر

 در این مقاله در بهترین زمان سفر به دریاچه اوان یعنی بهار و تابستان با هم سری به این دریاچه زدیم. البته برخی دوستان ترجیح دادند برای تجربه لذت اسکیت روی یخ زمستان راهی این دریاچه شوند. در سفرمان به این دریاچه همراه هم فرصت پیدا کردیم تا اطراف دریاچه کوه‌نوردی کنیم، قاب‌های زیبایی از طبیعت اطراف دریاچه بگیریم و بعد با تازه کردن نفس به سراغ جاذبه‌های دیدنی اطراف دریاچه همچون قلعه الموت، آبشار ورچر و آبشار گرمارود برویم. در آخر نیز به اقامتگاهمان که از اتاقک رزرو کرده بودیم برگشتیم تا خاطرات سفرمان را با هم مرور کنیم.

سؤالات متداول درباره دریاچه اوان

دریاچه اوان کجاست؟

دریاچه اوان در فاصله ۷۵ کیلومتری شمال شرقی شهر قزوين و در دهستان معلم كلايه از توابع بخش رودبار الموت استان قزوین واقع است.

بهترین زمان برای سفر و بازدید به دریاچه اوان چه موقع هست؟

فصل بهار و تابستان

دریاچه اوان چه امکاناتی دارد؟

سرویس‌بهداشتی، قایق‌های پدالی و آلاچیق‌ها برای اقامت

تفریحات دریاچه اوان چیست؟

پیاده‌روی، عکاسی در طبیعت، قایق‌سواری، پیک‌نیک، ماهیگیری (البته با مجوز)، کوه‌نوردی، اسکیت روی یخ و غیره

جاهای دیدنی و تفریحی نزدیک دریاچه اوان کدام‌اند؟

قلعه الموت، آبشار ورچر و آبشار گرمارود

4.1/5 - (30 امتیاز)

اتاقک

سلوا طاحونی

سلوا هستم، پر انرژی، برونگرا و عاشق یادگیری، از نوشتن مقالات جدید لذت می‌برم و می‌توانم چیزهای جدیدی برای گفتن داشته باشم. محتوا خلق می‌کنم تا همه بتوانند سریعتر به چیزی که می خواهند دسترسی پیدا کنند.

نوشته های مشابه

‫6 دیدگاه ها

  1. در این تعطیلات تابستان از بزرگترین مکان ناشناخته ایران خبر تهیه کنید تا رستگار شوید شازند عمارت محل برخورد ستاره دنباله دار

  2. سلام خداقوت به نظرمن اصلا ارزش رفتن نداره چون هیچ امکاناتی نداره اصلا پیشنهاد نمیکنم کلا رفتن به الموت منطقه نفرین شده بدون امکانات ادم ازرفتن به الموت پشیمون میشه

  3. جای زیبایی است اما به نظر خیلی کوچک و کم وسعت می‌رسد. به این دریاچه نمی‌توان گفت بیشتر شبیه یک آبگیر دائمی است .

  4. سلام واقعا عالیه دوستان انشالله فرصتی شد با خانواده حتما وقت بگذارید برید ببینید خیلی خوش میگذره تابستان اونجا خیلی خنک هستش

  5. ببخشید من تا به حال این دریاچه را ندیدم یخ موجود در این دریاچه در زمستانها اونقدر محکم هست که تاب تحمل وزن انسان را برای اسکیت داشته باشه؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *