رستوران‌گردیتجربه سفر

معرفی ۱۵ مورد از بهترین رستوران‌ های شیراز همراه با آدرس، شماره تلفن، منو + ساعات کاری| رستوران گردی در شهر یادها و خاطره‌ها

شهر زیبای شیراز یکی از گردشگرپذیرترین شهرهای ایران است که سالانه گردشگران زیادی از خارج و داخل به آن سفر می‌کنند. کاربران زیادی هم به واسطه سایت اتاقک برای سفر به این شهر با اجاره ویلا در شیراز اقامت فراموش نشدنی برای خود و همراهانشان رقم می‌زنند. آثار تاریخی و طبیعی این شهر به‌عنوان دیدنی‌ترین جاذبه‌های گردشگری در جهان شناخته می‌شوند. یکی دیگر از لذت‌های سفر به شیراز شکم‌گردی در رستوان‌های آن است. غذاهای محلی شیراز جزو لذیذ‌ترین غذاهای محلی ایران‌اند که می‌توانید طعم خوب آن‌ها را در بهترین رستوران‌های شیراز امتحان کنید. موافق هستید که در ادامه این مطلب 15 تا از رستوران‌های برتر شیراز را معرفی کنیم؟

برای آشنایی بیشتر با این شهر می‌توانید مقاله شیراز کجاست را مطالعه کنید.

رستوران بین‌المللی هفت‌ خوان

۱. رستوران بین‌المللی هفت‌ خوان

رستوران بین‌المللی هفت خوان که نامش را از شاهنامه گرفته است واقعا هفت‌ خوان دارد و در هر یک از آن‌ها می‌توانید انواع غذاهای ایرانی، سنتی، فرنگی و صبحانه را نوش جان کنید. یکی از خوان‌های آن هم کافی‌شاپ است که با انواع نوشیدنی‌ها و دسرها پذیرای مهمان‌های این رستوران هستند. رستوران هفت‌ خوان از سال ۱۳۸۹ فعالیتش را شروع کرده است و با رعایت استانداردهای مورد نیاز یک رستوران توانسته در سطح بین‌المللی رقابت خوبی با رستوران‌های دیگر داشته باشد.

چیدمان و دکوراسیون هر طبقه‌ با نوع غذایی که در آن سرو می‌شود، هم‌خوانی دارد و فضای آرامش‌بخش و ایده‌آلی را برای مهمانان مجموعه فراهم کرده است. در مجموع تنوع غذایی منوی رستوران به بیش از 500 نوع غذا می‌رسد و منوی ویژه گیاه‌خواران و کودکان از جمله ویژگی‌هایی است که رستوران هفت خوان را متمایز کرده است. از دیگر بخش‌های رستوران هفت خوان می‌توان به سالن‌های اختصاصی برای برگزاری جشن‌ها، سمینارها، سالن vip برای مهمانان خاص و ویژه و آتلیه عکاسی برای ثبت لحظه‌های خاطره‌انگیز اشاره کرد.

آدرس رستوران هفت خوان: شیراز، بلوار جدید قرآن، نبش کوچه هفدهم

تلفن رستوران هفت خوان: 32270000-071

ساعات کاری رستوران هفت خوان:

  • غذاهای ایرانی و ترکی: از ساعت 12:00 تا 16:00 سرو می‌شوند.
  • غذاهای سنتی از ساعت 12:00 تا 23:30 شب سرو می‌شوند.
  • فست فود از ساعت 12:00 ظهر تا 00:30 بامداد آماده خدمت‌رسانی به مراجعین است.
  • بخش کلاسیک از ساعت 12:00 تا 16:00 و از 19:00 تا 23:30 سرویس‌دهی می‌کند.
  • طبقه سوم نیز از ساعت 19:00 تا 24:00 آماده پذیرایی از میهمانان است.

(توجه داشته باشید که برای کسب اطلاعات دقیق‌تر بهتر است که پیش از رفتن به این رستوران به آن تماس بگیرید.)

محدوده قیمت: گران

اجاره سوئیت شیراز با بهترین کیفیت
  • 50 هزار تومان تخفیف
  • مخصوص کاربران بلاگ
  • کد : OTGBLG50

همین الان رزرو کن!

رستوران قوام

رستوران قوام
عکس از گوگل

اگر به غذاهای سنتی ایرانی علاقه دارید غذاهای رستوران سرای قوام را به شما پیشنهاد می‌کنیم. این رستوران توانسته با پختن غذاهای سنتی محبوبیت زیادی بین شیرازی‌ها و گردشگران به دست آورد و به همین دلیل همیشه پر از جمعیت است. اگر دوست ندارید در زمان ناهار یا شام برای خالی شدن میز خیلی معطل شوید بهتر است قبل از رفتن به این رستوران برای رزرو جا اقدام کنید.

آدرس رستوران سرای قوام: شیراز، انتهای خیابان رودکی

شماره تماس رستوران سرای قوام: ۳۸۴۳۹۲۰۱-۰۷۱ و  ۳۸۴۳۹۲۰2-۰۷۱ 

ساعت کار رستوران سرای قوام: از ساعت 12:00 ظهر  تا 23:00 شب

 محدوده قیمت: نسبتا گران

رستوران صوفیرستوران صوفی

رستوران صوفی شیراز یکی از رستوران‌هایی است که هنگام وارد شدن به آن حس می‌کنید به دوران زندیه سفر کرده‌اید. این رستوران از سال ۱۳۶۱ فعالیتش را شروع کرد و از همان ابتدا معماری‌ آن به سبک بناهای دوران قاجاریه بود و در سال ۱۳۸۳ بعد از مرمت و نوسازی معماری داخلی را به سبک دوران زندیه تغییر داد. در این رستوران از غذاهای ایرانی، فرنگی، ایتالیایی، فست‌فود، دسر و شیرینی گرفته تا انواع نوشیدنی و سالاد، موجود است و کیفیت خوب غذا یکی از اصلی‌ترین هدف‌های آن است. رستوران صوفی درحال‌حاضر به‌عنوان سفره‌خانه سنتی، رستوران کلاسیک، بازارچه غذا، فست فود، کترینگ صوفی و مجتمع گردشگری صوفی به مشتریان خود خدمت‌رسانی می‌کند.

آدرس مجموعه صوفی: شیراز، خیابان ستارخان

آدرس مجتمع گردشگری صوفی: خیابان 9 دی روبه‌روی شاهچراغ

شماره تماس مجتمع گردشگری صوفی: 07137391122

شماره تماس مجموعه صوفی: ۳۶۴۹۰۰۰۰-۰۷۱

ساعت کاری مجموعه صوفی: از ساعت 9:00 صبح تا 24:00 بامداد

محدوده قیمت: گران

رستوران شرزه

رستوران شرزه شیراز
عکس از گوگل

بعد از گردش در شیراز اگر نزدیک حمام و بازار وکیل هستید و برای ناهار یا شام دنبال یک رستوران شناخته‌شده و قدیمی می‌گردید پیشنهاد می‌کنیم حتما به رستوران شرزه بروید. این رستوران با کادری مجرب، فضایی آرام با دکوراسیون و فضای قدیمی و غذای با کیفیت آماده خدمت‌رسانی به گردشگران و شیرازی‌های عزیز است.

آدرس رستوران شرزه: شیراز، خیابان ستارخان

تلفن رستوران سنتی شرزه: 32241963-071

ساعات کاری رستوران سنتی شرزه: از ساعت 12:00 ظهر تا 23:00

محدوده قیمت: نسبتا گران

رستوران خانه پرهامی

خانه پرهامی
عکس از گوگل

رستوران خانه پرهامی نزدیک به ۲۰۰ سال قدمت دارد و در یکی از محله‌های قدیمی و باصفای شیراز قرار گرفته است. اگر می‌خواهید غذاهای اصیل شیرازی را نوش جان کنید به این رستوران زیبا بروید و یکی از خوشمزه‌ترین کلم پلوهای شیرازی را نوش جان کنید. کشک بادمجان و لوبیا پلوی این رستوران هم طرفداران زیادی دارد. به این نکته توجه داشته باشید، به علت محدود بودن تعداد میزهای این رستوران، بهتر است پیش از رفتن به آن‌جا، میز رزرو کنید.

آدرس رستوران خانه پرهامی: شیراز، گود عربان، روبه‌روی مسجد نصیرالملک، کوچه نان بربری.

تلفن رستوران خانه سنتی پرهامی: 32232015-071

ساعات کاری رستوران خانه سنتی سنتی پرهامی: بین ساعات 13:00 و 15:30 (باید پیش از رفتن برای خود جا رزرو کنید)

محدوده قیمت: متوسط

فست‌فود گابریکفست‌فود گابریک

یکی از جذاب‌ترین و زیباترین فست‌فودهای شیراز، فست‌فود گابریک است. این فست‌فود دکوراسیون متفاوت و خلاقانه‌ی دارد و از نظر مشتریان یکی از نقاط قوت رستوران محسوب می‌شود. فست‌فود گابریک هم فضای بسته و هم باز دارد تا مشتریان بسته به علاقه خود بتوانند از هرکدام از فضاها استفاده کنند. فضای رستوران از نظر رعایت بهداشت، کاملا مطلوب است و در حد یک فست‌فود دسته‌بندی می‌شود. ناگفته نماند که محیط باز این فست‌فود هم با گل و گیاه آراسته شده است. کیفیت غذا عالی و قیمت آن نسبت به حجم زیادش بسیار منصفانه است.

آدرس فست‌فود گابریک: بلوار دكتر حسابى(صنايع)، روبروى پمپ بنزين ديرين، نبش كوچه ٣٤

شماره تماس فست‌فود گابریک:  36248016071-

ساعت کاری فست‌فود گابریک: 12 ظهر تا  15 و 18 تا ۱۱:۵۹ شب

محدوده قیمت: متوسط

رستوران باغ رازرستوران باغ راز

یکی از زیباترین رستوران‌های شیراز، رستوران باغ راز است. این رستوران در بلوار شاهد شیراز واقع شده است. رستوران‌های باغ راز متشکل از یک ورودی زیبا و سرسبز، رستوران سربسته، فضای باز (باغ) و یک کافی شاپ بر پشت‌ بام هستند.  فضای باز رستوران، روی سقف، نمای بسیار زیبایی از طبیعت باغ را پیش‌روی شما دارد. محیط سرپوشیده رستوران هم با دیوارهای شیشه‌ای احاطه شده و مراجعه‌کنندگان این امکان را دارند تا ضمن خوردن غذا از محیط زیبای باغ هم لذت ببرند. این مجموعه دو منوی مجزا با نام‌های منوی باغ و منوی بام دارد. منوی باغ مربوط به بخش سرسبز و سنتی رستوران با انواع غذاهای سنتی ایران و به‌خصوص شیرازی است. در منوی بام هم انواع غذاهای مدرن سرو می‌شود. کیفیت غذای این رستوران بسیار مناسب و به نسبت قیمت عالی است.

آدرس رستوران باغ راز: قصرالدشت، بلوار شاهد

شماره تماس: ۳۶۲۳۴۰۰۰-۰۷۱

ساعات کاری رستوران باغ راز: از ساعت 10:00 صبح تا 23:00

محدوده قیمت: متوسط

رستوران باغ عمارت شاپوریرستوران باغ عمارت شاپوری

یکی از رستوران‌های سنتی شیراز، رستوران باغ عمارت شاپوری است. این رستوران به سبک معماری زمان قاجار ساخته شده و بنای ساختمان اصلی نیز متعلق به سال‌های ۱۳۰۹ تا ۱۳۱۴ است. ساختمان این رستوران در سال ۱۳۷۹ در فهرست بناهای ملی ایران ثبت شد. منوی رستوران باغ عمارت شاپوری شامل غذاهای سنتی شیراز مانند کلم‌پلو است. طراحی سنتی و موسیقی زنده این رستوران لذت غذای ایرانی را در مجموعه عمارت شاپوری چندبرابر می‌کند.

آدرس رستوران باغ عمارت شاپوری: بلوار کریم‌خان، خیابان انوری، باغ و عمارت شاپوری

شماره تماس باغ رستوران عمارت شاپوری: 32347491071

ساعت کار باغ رستوران عمارت شاپوری:

  • جهت صرف صبحانه: 8 صبح الی 11 صبح
  • جهت صرف ناهار: 12 ظهر الی 5 عصر
  • جهت صرف شام: 6 عصر الی 12 شب

محدوده قیمت: متوسط

باغ رستوران خوشا شیرازباغ رستوران خوشا شیراز

خوردن غذا در محیطی زیبا و خوش آب‌وهوا، طعم بی‌نظیری به غذا می‌بخشد. باغ رستوران خوشا شیراز، یکی از همین جاهاست. این باغ رستوران، به شکل بسیار خاص و زیبایی در یک محیط باصفا طراحی شده و در آن از تخت‌های چوبی سنتی همراه با تشک‌های ترمه به جای صندلی‌های رسمی و شیک استفاده شده است. به غیر از ایام سوگواری، همه‌روزه گروه موسیقی این رستوران، برنامه‌هایی بسیار جذاب و شاد اجرا می‌کنند. منوی این رستوران از تنوع بسیار بالایی برخوردار است و در آن انواع غذاهای ایرانی، سنتی و بین‌المللی با کیفتی بسیار بالا و طعمی بی‌نظیر سرو می‌شود. رستوارن خوشا شیراز، منوی کافی‌ شاپ هم دارد. غذاها همه توسط سرآشپزهای حرفه‌ای و کاربلد طبخ می‌شوند که از بهترین مواد اولیه برای پخت غذا استفاده می‌کنند.

این رستوران دارای دو بخش سرپوشیده و فضای باز است و شما می‌توانید از بین نشستن در فضای سرباز و میان جمعیت یا نشستن در اتاق‌های خصوصی یکی را انتخاب کنید. پارکینگ اختصاصی هم که برای رستوران در نظر گرفته شده خیال شما را از جای پارک راحت می‌کند.

آدرس باغ رستوران خوشا شیراز : بلوار صنایع، روبه‌روی ورودی گلدشت حافظ

تلفن باغ رستوران خوشا شیراز: 36504324-071

ساعات کاری مجموعه گردشگری خوشا شیراز: همه‌روزه از 12:00 تا 01:00 بامداد،

  • سرو نهار از 13:00 تا 17:00
  • سرو شام از 20:00 تا 12:30
  • کافی شاپ از 12:00 تا 00:30 بامداد

محدوده قیمت: گران

برگر کماچ شیرازبرگر کماچ شیراز

در برگر کماچ شیراز، دنیایی از برگرها، با طعم‌های مختلف پیش‌رو دارید. گرچه برگر از اصلی‌ترین غذاهای این مجموعه است، اما شما می‌توانید در آن، بهترین برگرها، ساندویچ‌ها و سوخاری‌ها را در فضای شیک و مدرن تجربه کنید. یکی از بهترین و سالم‌ترین غذاهای این رستوران، برگر سنگی کماچ است که بدون روغن پخت می‌شود و در کنار آن سیب‌زمینی تنوری، به عنوان پیش‌غذا و سالاد مخصوص حسابی می‌چسبد. در این مجموعه دو فضای داخلی و روباز برای سرو غذا در نظر گرفته شده و در صورت تمایل می‌توانید غذا را از بخش بیرون‌بر برگر کماچ شیراز سفارش دهید و غذای گرم و مورد علاقه خود را در بیرون از محیط رستوران نوش جان کنید.

برگر کماچ شیراز دو شعبه دارد.

آدرس شعبه 1: شیراز، سی متری سینما سعدی، خیابان ذوالانوار غربی 

آدرس شعبه 2: شیراز، فرهنگ شهر، بلوار فرهنگ شهر

شماره تماس شعبه 1: 91007572-071

شماره تماس شعبه 2:  91007573-071

محدوده قیمت: گران

کافه رستوران گرتا شیرازکافه رستوران گرتا شیراز

گرتا یکی دیگر از کافه رستوران‌های خوب و پرطرفدار شیراز، با محیطی کاملا خانوادگی است. این مجموعه در دوطبقه با دکوراسیونی بسیار شیک و مدرن، پذیرای اهالی شیراز و گردشگران است. در بدو ورود به این رستوران با برخورد عالی پرسنل مواجه می‌شوید که از شما با یک نوشیدنی پذیرایی می‌کنند.  منوی رستوران گرتا هم، شامل انواع پاستا، پیتزا، سالاد، نوشیدنی‌های سرد و گرم با بهترین کیفیت است. البته پیتزای ایتالیایی و پاستا از غذاهای پرطرفدار این مجموعه شناخته شده است.

آدرس کافه رستوران گرتا: بلوار معالی آباد، خیابان دوستان

تلفن کافه رستوران گرتا: 36344404- 071

ساعات کار کافه رستوران گرتا: از ساعت 08:00 صبح تا 24:00 شب

محدوده قیمت: متوسط

رستوران سنتی کته ماسرستوران سنتی کته ماس

اگر می‌خواهید در فضایی صمیمی و دنج، غذایی خوشمزه و باکیفیت را نوش جان کنید، پیشنهاد ما رستوران سنتی کته ماس است. وقتی از راه‌پله‌ باریک با دیوارهای آجری رستوران بالا می‌روید، گویی به یکی از خانه‌های قدیمی دوران زندیه وارد می‌شوید؛ زیرا در نمای داخلی رستوران شاهد گلدان‌های سفالی، لوسترهای سنتی، حوضچه‌های کوچک با دیواره‌های آجری روی کف‌های کاشی‌کاری شده، سقفی بلند با نقش‎ونگارهای زیبا و میز و صندلی‌های چوبی هستیم. پرسنل رستوران هم با لباس‌های زیبای سنتی پذیرای شما هستند.

منوی رستوران کته ماس بسیار متنوع و مجموعه‌ای از غذاهای ایرانی و سنتی است که با بهترین کیفیت ارائه می‌شوند. در صورت مراجعه به این رستوران، حتما کباب بره آن را که طرفداران بسیاری هم دارد، تست کنید. از دیگر امتیازات این رستوران، می‌توان به پخش موسیقی زنده، به‌جز ایام سوگواری و پارکینگ اختصاصی اشاره کرد. همچنین شما می‌توانید مراسم خود مانند تولد و غیره را پس از هماهنگی‌های لازم در آن برگزار کنید.

آدرس رستوران سنتی کته ماس: شیراز، خیابان لطفعلی خان زند، سه راه نمازی

تلفن رستوران سنتی کته ماس:  ۳۲۲۳۱۸۱۸-071

ساعات کار رستوران سنتی کته ماس: از ساعت 08:00 صبح تا 23:00 شب

محدوده قیمت: متوسط

باغ رستوران نخلستانباغ رستوران نخلستان

این رستوران را فردی بوشهری به سبک و سیاق جنوبی‌ها در یکی از مناطق خوش آب‌وهوای شیراز دایر کرده است، بنابراین شما می‌توانید غذای سنتی شیراز را در محیطی جنوبی با آب‌وهوایی مطبوع نوش جان کنید و تجربه‌ای جدید به کوله‌بار سفرتان اضافه کنید. معماری رستوران، همراه با چیدمان آلاچیق‌ها با پشتی‌های قرمز و میز و صندلی‌هایی که در محیط روباز رستوران قرار گرفته‌اند، همه و همه دست به دست هم داده‌اند تا  شما را به یاد گرمی و شور و حرارت جنوبی‌ها بیندازند.

آلات موسیقی رایج خلیج فارس، درخت‌های نخل داخل حیاط، ماکت کشتی که در گوشه‌ای از حیاط قرار گرفته هم بخش دیگری از دکوراسیون باغ رستوران نخلستان محسوب می‌شوند.

آدرس باغ رستوران نخلستان: استان فارس، شیراز، بلوار صنایع، روبه‌روی درب سوم صنایع

شماره تماس باغ رستوران نخلستان: ۳۶۲۳۱۶۲۹-۰۷۱

ساعت کار باغ رستوران نخلستان: از ساعت 12:00 صبح تا 24:00 شب

محدوده قیمت: گران

رستوران بل پاسیرستوران بل پاسی

اگر به شیراز سفر کردید و یک پیتزای خوشمزه یا غذای ایتالیایی را هوس کردید، رستوران بل پاسی بهترین انتخاب است. در واقع این رستوران یکی از بهترین رستوران‌های ایتالیایی شیراز محسوب می‌شود و آن‌چه این رستوران را نسبت به دیگر رستوران‌های شهر متمایز کرده، نمای شیک آجری بیرون رستوران، فضای شیک و مدرن داخل رستوران با ستون‌ها و دیوارهای چوبی، برخورد خوب پرسنل، سرویس‌دهی عالی، منوی متنوع و کیفیت عالی غذاهایش هستند.

با رفتن به این رستوران می‌توانید در کنار انواع غذاهای ایتالیایی، غذاهای ایرانی را هم سفارش دهید و بخشی از منوی رستوران هم برای گیاه‌خواران درنظر گرفته شده تا کم‌تر کسی در انتخاب غذا دچار مشکل شود.

آدرس رستوران بل پاسی: خیابان خاکشناسی، ابتدای سروناز

شماره تماس رستوران بل پاسی: 32274926-071 و 32274924-071

ساعات کاری رستوران بل پاسی: همه‌روزه از 8:00 صبح تا 01:00 بامداد

محدوده قیمت: گران

مجموعه رستوران باکویهمجموعه رستوران باکویه

اشتباه است اگر رستوران باکویه را فقط برای سرو غذا انتخاب کنید، زیرا این مجموعه تلفیقی از هنر و طبیعت و فرهنگ در کنار هم است. باکویه، متشکل از چهار رستوران است که در دل کوه‌های شمال شرقی شیراز قرار گرفته‌اند و در آن می‌توانید منظره‌ای باشکوه از بافت تاریخی شهر و شاه‌چراغ را نظاره‌گر باشید. فضای زیبا، موسیقی دل‌نشین، کیفیت غذای درجه یک و سرویس‌دهی خوب از جمله ویژگی‌هایی است که این رستوران را متمایز کرده است.

این مجموعه، شامل رستوران‌های غار، قشقایی، آلاچیق کاج و  بخش بیرون بر است. هر یک از این رستوران‌ها ویژگی‌هایی مخصوص به خود دارند. رستوران غار در دامنه کوه قرار گرفته و شما می‌توانید میان غاری سنگی، وعده‌های ناهار و شام خود را با انواع غذاهای ایرانی و سنتی میل کنید. رستوران قشقایی، منویی از اصیل‌ترین غذاهای سنتی را پیش‌روی شما می‌گذارد و رستوران کاج هم بر فراز کوه بنا شده و بالاتر از دیگر بخش‌های این مجموعه قرار گرفته است.

رستوران کاج در فضایی باز با منظره‌ای بسیار زیبا قرار گرفته و جالب این‌جاست که میز و صندلی‌های آن هم در دل کوه یا روی قله چیده شده است. از بخش بیرون‌بر هم می‌توانید غذا را سفارش دهید و در اقامتگاه‌تان نوش‌جان کنید. اگر به این رستوران رفتید، کلم‌پلو شیرازی و نان تازه و داغ آن را از دست ندهید.

آدرس مجموعه رستوران باکویه: استان فارس، شیراز، بلوار جدید قرآن، نرسیده به بلوار ابوالکلام

شماره تماس مجموعه رستوران باکویه: ۳۲۲۸۱۰۰۰-۰۷۱

ساعات کار مجموعه رستوران باکویه: از ساعت  12:00 ظهر تا 24:00 شب

محدوده قیمت: نسبتا گران

 




     

    سخن آخر

    شهر شیراز یکی از زیباترین شهرهای ایران است که جاذبه‌های گردشگری زیادی را در خود جای داده است و به‌همین دلیل سالانه پذیرای شمار زیادی از گردشگران از نقاط مختلف کشور و اقصی نقاط جهان است. خوشبختانه  این شهر شعر و ادب و فرهنگ، دارای رستوران‌های متعددی از سنتی گرفته تا رستوران‌های مدرن است که هر یک از آن‌ها متناسب با هر سبک و سلیقه‌ای هستند. در این مقاله، چند مورد از بهترین و معروف‌ترین رستوران‌های شیراز را  معرفی کردیم. حال اگر می‌خواهید لذت سفرتان را تکمیل کنید، می‌توانید با اجاره ویلا و سوئیت از سایت اتاقک لحظاتی به‌یادماندنی را برای خود و هم‌سفرانتان خلق کنید.

    تهیه شده توسط تیم تولید محتوای اتاقک

    2.4/5 - (12 امتیاز)

    اتاقک

    مائده سمیع‌زاده

    مائده هستم. فارغ‌التحصیل رشته برق و مخابرات، اما از اون جایی که عاشق طبیعت و ایران‌گردی هستم، تصمیم گرفتم، با نوشته‌هام پلی بشم برای آشنا کردن شما با طبیعت بکر و زیبای ایران عزیزمون، به قول نیما یوشیج هر قدر به طبیعت نزدیک شویم، زندگی شایسته تری پیدا می‌کنیم.

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *