جاهای دیدنی

طعم بی نظیر غذاهای محلی استان خراسان

غذاهای محلی استان خراسان

استان خراسان یکی از بزرگ‌ترین قطب‌های گردشگری ایران است. این استان علاوه‌بر مکان‌های گردشگری، صنایع دستی، مراسم‌ ملی و مذهبی و موسیقی محلی فرهنگ غذایی غنی و کهنی دارد. شناخت و حتی امتحان کردن طعم و مزه غذاهای خراسانی برای خیلی از گردشگران جالب است.

یکی از معروف‌ترین غذاهای این استان شُله است که بیشتر در شهر مشهد پخته می‌شود و به دلیل داشتن طعم خوب و منحصربه‌فرد در شهرهای دیگر هم طرفدارانی دارد. آیا دوست دارید به مشهد مقدس سفر کنید و نزدیک حرم اقامت کنید؟ با اجاره سوئیت در مشهد نزدیک حرم برای مسافر از اتاقک محل اقامت دلخواهتان را رزرو کنید و با خیال راحت از زیارت،‌ گردش و خوردن غذاهای محلی لذت ببرید. اما به غیر از شله در این استان غذاها و خوراک‌های گوناگون و متنوعی پخته می‌شود که آشنایی با آن‌ها خالی از لطف نیست. 

غذاهای محلی استان خراسان
عکس از گوگل

آش یارمه

آش یارمه یکی از غذاهای محلی استان خراسان است که بیشتر در شهر بجنورد پخته می‌شود. سبزی‌ این آش نوعی سبزی کوهی به نام چریش است اما اگر نتوانستید آن را پیدا کنید با اسفناج ه م می‌توانید آش یارمه را درست کنید. سبزی چریش در کنار نخود، لوبیا سفید، بلغور گندم و دوغ مواد اولیه این آش را تشکیل می‌دهد. در ترکی بجنوردی یارمه به معنی بلغور گندم است.

آش یارمه
عکس از گوگل

نان محلی قطاب

نان قطاب از نان‌های محلی استان خراسان و شهر بجنورد است که در بعضی دیگر از شهرهای ایران هم پخته می‌شود اما ممکن است مواد اولیه آن کمی متفاوت باشد. برای تهیه نان قطاب از سبزی چریش، که نوعی سبزی کوهی است، استفاده می‌شود. علاوه‌بر سبزی چریش برای تهیه این نان محلی به سیب‌زمینی، آرد، عدس، پیاز، برنج نیم‌دانه و روغن نیاز دارید. همان طور که از مواد اولیه‌اش مشخص است این نان ارزش غذایی زیادی دارد.

قطاب
عکس از گوگل

دنی و دیمه دنی

دنی و دیمه دنی دو غذای محلی استان رضوی‌اند که در دسته آش‌ها قرار می‌گیرند. آش دنی همان آش دندانی است که به مناسبت دندان درآوردن کودکان پخته می‌شود. آش دیمه دنی را هم در مناسبت‌های مذهبی مثل روز عاشورا می‌پزند.

برای تهیه این دو آش از نخود، لوبیا چیتی، عدس، پیازداغ، مرزه خشک، نمک و فلفل استفاده می‌شود و تنها تفاوتشان در استفاده از گندم است.

یک اتاقک پر از عیدی یک اتاقک پر از عیدی

در آش دنی  گندم کامل و در آش دیمه دنی گندم نیم‌کوب پوست‌کنده می‌ریزند. در ترکی بجنوردی دیمه به معنی کوبیده است و دیمه دنی یعنی دنی کوبیده و ممکن است علت انتخاب این نام استفاده از گندم کوبیده باشد.

آش دنی و دیمه دنی
عکس از گوگل

ساطری‌ پلو

ساطری‌پلو جزو غذاهای محلی استان خراسان رضوی است اما در استان‌های خراسان شمالی و جنوبی هم پخته می‌شود و طرفداران زیادی دارد. این غذا شبیه به هویج‌پلو است اما در آن از کشمش هم استفاده می‌شود.

اگر می‌خواهید ساطری‌پلو درست کنید باید اول برنج را آبکش کنید و کنار بگذارید. سپس گوشت چرخ‌کرده را با پیاز رنده‌ شده، نمک و فلفل مخلوط کنید و به شکل دایره‌های کوچک دربیاورید و در روغن سرخ کنید. هویج را خلالی کنید و در تابه تفت دهید و بعد از هویج، کشمش را کمی در روغن سرخ کنید.

همه این مواد را با هم مخلوط و به آن‌ها زعفران دم‌کرده اضافه کنید، داخل قابلمه لا‌به‌لای برنج بریزید و مخلوط مواد و برنج را دم کنید.

ساطری پلو
عکس از گوگل

کمه جوش

کمه جوش سبزواری از غذاهای محلی و لذیذ استان خراسان است که اگر با نان و سبزی‌خوردن سرو شود طعم دلچسب‌تری خواهد داشت. کمه نوعی ماست چکیده محلی چرب و سفت است که برای این غذا استفاده می‌شود.

برای درست کردن کمه جوش به کمه یا ماست چکیده، سبزی ( تره، نعنای تازه و خشک) کشک، پودر گردو، تخم‌مرغ، کره، پیاز و روغن حیوانی نیاز دارید.

اگر به خراسان رضوی سفر می‌کنید آشنایی با صنایع دستی استان خراسان رضوی را از دست ندهید.

کمه جوش
عکس از گوگل

آش قلیه

آش قلیه که در ترکی بجنوردی قلیه له آش نام دارد از سری غذاهای محلی استان خراسان است. بجنوردی‌ها برای درست کردن این غذا از موادی مثل گوشت چرخ‌کرده، عدس، لوبیا سفید، لوبیا چیتی، نخود، رشته آش، پیازداغ، کشک و ماست استفاده می‌کنند. برای بهتر شدن طعم آش قلیه می‌توانید گوشت قیمه‌ای را جایگزین گوشت چرخ‌کرده کنید.

آش قلیه
عکس از گوگل

قروتو بجنورد

قروتو یا آب کشک غذایی آبکی است که در دسته آش‌ها و سوپ‌ها قرار می‌گیرد. قروتو یکی از غذاهای محلی استان خراسان است که بیشتر در شهر بجنورد پخته می‌شود و طرز تهیه آن کمی شبیه به کمه جوش است اما طعم متفاوتی دارد. برای درست کردن قروتو به سبزی (تره، جعفری و ترخون)، کشک، ماست، پیاز، گردو، روغن حیوانی، نعنای خشک، نمک و فلفل نیاز دارید.

قروتو
عکس از گوگل

شله ماش بجنوردی

شله‌ ماش غذایی محلی متعلق به استان خراسان است که در شهر بجنورد پخته می‌شود. این غذای ساده اما مقوی از ترکیباتی مثل گوشت قورمه شده، ماش، برنج، پیازداغ، زیره سیاه، نمک و فلفل تهیه می‌شود. گیاه‌خوران می‌توانند این غذا را بدون گوشت درست کنند و از طعم خوشایند آن لذت ببرند.

شله ماش
عکس از گوگل

اجاره آپارتمان در مشهد نزدیک حرم برای مسافر و روزانه و راهنمای اجاره سوئیت ارزان، ویلا و هتل آپارتمان برای اقامت

شما می‌توانید با اجاره هتل آپارتمان در مشهد نزدیک حرم برای مسافر به صورت روزانه یا اجاره سوئیت ارزان، ویلا و هتل آپارتمان در هر کجای ایران محل اقامت باب میلتان را از اتاقک رزرو کنید و راهی یک سفر لذت‌بخش شوید.

تهیه شده توسط تیم تولید محتوای اتاقک

4/5 - (2 امتیاز)

اتاقک

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *