جاهای دیدنی

طعم خوش غذاهای محلی استان بوشهر

فهرستی از غذاهای محلی استان بوشهر

استان بوشهر، که بیشتر با مردمی خونگرم و مهمان‌نواز شناخته می‌شود، فرهنگ غذایی تأثیرگرفته از آب‌و‌هوا، محصولات کشاورزی و منابع دریایی دارد. همچنین به دلیل قرار گرفتن در کنار خلیج فارس و دسترسی راحت به کشورهای حاشیه خلیج فارس رژیم غذایی این منطقه شباهت زیادی به غذاهای کشورهای عربی دارد و بیشتر آن‌ها طعم تندی دارند. اگر به فهرست غذاهای بوشهر توجه کنیم متوجه می‌شویم که تنوع غذاهای دریایی نسبت به غذاهای دیگر در این استان خیلی بیشتر است. پیشنهاد ما به شما این است که اگر به شهرهای استان بوشهر سفر کردید رژیم‌های لاغری را فراموش کنید و غذاهای لذیذ این منطقه را با خیالی راحت نوش جان کنید.

غذای بوشهری ها
عکس از گوگل

دمی لخلاخ غذای بوشهری ها

لخلاخ برگرفته از کلمه‌ عربی لخلخه به معنی بوی خوش است. دمی لخلاخ بیشتر در کشورهای حاشیه خلیج فارس پخته می‌شود و به‌مرور زمان وارد شهرهای ساحلی جنوب ایران شده. بوشهری‌ها در کنار این دمی که با استفاده از برنج، سیر، پیازداغ، شوید، گرد لیمو عمانی، کره، روغن، فلفل و نمک درست می‌شود ماهی سرخ‌شده سرو می‌کنند. سنگسر، هامور و سرخو ماهی‌های مناسبی برای درست کردن این غذا هستند.

غذاهای محلی استان بوشهر
عکس از گوگل

یتیمک یکی از غذاهای بوشهری

یتیمک یکی از غذاهای محلی استان بوشهر است که به یتیمچه شباهت دارد. برای درست کردن یتیمک از موادی مثل بادمجان، لوبیا چشم‌بلبلی، پیاز، تمبر هندی، روغن و نمک استفاده می‌شود. به این دلیل که یتیمک گوشت ندارد برای گیاه‌خوارها غذای مناسبی است.

گمنه

گمنه یا گِوِنه غذایی بوشهری است که با استفاده از للک یا همان بلغور گندم درست می‌شود. در گذشته شهرهای جنوبی از للک به جای برنج استفاده می‌کردند. تهیه گمنه هم مانند کته است. این غذای اصیل جنوبی بسیار راحت است و به‌آسانی تهیه می‌شود اما بسیار مقوی است. اگر می‌خواهید گمنه درست کنید بلغور گندم را با آب مرغ، روغن و نمک روی حرارت ملایم قرار دهید تا دم بکشد و بعد از آن نوش جان کنید. 

این غذا به دلیل داشتن بلغور گندم برای افرادی که دیابت دارند مفید است.

لیست غذای جنوبی ها
عکس از گوگل

قلیه میگو

غذاهای دریایی طرفداران و ارزش غذایی زیادی دارد و تنوعشان در شهرهای جنوبی بسیار زیاد است. قلیه ماهی نه تنها یکی از معروف‌ترین غذاهای جنوبی است بلکه جزو لذیذترین غذاهای محلی ایران به حساب می آید و همچنین قلیه میگو، که بی‌شباهت به این غذای لذیذ نیست، یکی از غذاهای سنتی استان بوشهر است. برای پخت قلیه میگو به‌ جای ماهی از میگو استفاده می‌کنند. سبزی قلیه که شامل گشنیز و شنبلیله می‌شود، تمبرهندی، سیر، پیاز، آرد، روغن و ادویه مخصوص به همراه میگو مواد تشکیل‌دهنده این غذا هستند.

فراموش نکنید میگو برای پخته شدن به زمان زیادی نیاز ندارد و اگر مدت زیادی در روغن باشد یا اینکه بجوشد سفت و غیرقابل خوردن می‌شود.

قلیه میگو
عکس از گوگل

قیمه بوشهری

اگر خورشت  قیمه یکی از غذاهای مورد علاقه شماست یا علاقه دارید که غذایی نام‌آشنا را با طعمی متفاوت و جدید امتحان کنید قیمه بوشهری یکی از بهترین گزینه‌های پیش روی شماست. قیمه بوشهری غذای سنتی این استان است که طعم و ظاهری متفاوت نسبت به دیگر قیمه‌هایی دارد که در شهرهای مختلف پخته می‌شود.

برای تهیه قیمه بوشهری به لپه، گوشت، سیب‌زمینی، پیاز، زیره، ادویه و لیمو عمانی نیاز دارید. مراحل پخت این خورشت هم به این صورت است که گوشت و لپه را همراه با پیازداغ بپزید و در ادامه سیب‌زمینی را به بقیه مواد اضافه کنید.

هنگامی‌ که تمام این مواد پخته شد آن‌ها را با گوشت‌کوب بکوبید و زیره و رب را به آن‌ها اضافه کنید و دوباره روی حرارت قرار دهید تا خورشت جا بیفتد. بوشهری‌ها این غذا را با شکر پلو نوش جان می‌کنند.

قیمه بوشهری
عکس از گوگل

دوقوس ماهی

برای درست کردن دوقوس ماهی، که یکی از غذاهای سنتی استان بوشهر است، به یک ماهی متوسط، رب گوجه‌فرنگی، سیر، پیاز، فلفل قرمز، نمک و ادویه نیاز دارید. برای تهیه این غذا باید ماهی را سرخ کنید و رب، سیر، پیاز و فلفل قرمز را تفت دهید و به آن‌ها آب اضافه کنید. وقتی این مواد در حال جوشیدن‌اند آن‌ها را روی ماهی بریزید تا طعم بهتری بگیرد. این غذا برای افرادی که به غذاهایی با طعم تند علاقه دارند بسیار جذاب است.

دو قوس ماهی
عکس از گوگل

خوراک دال عدس بوشهری

دال عدس نوعی عدس‌ قرمزرنگ است که در بوشهر با آن خوراکی خوش‌طعم درست می‌کنند. بوشهری‌ها برای درست کردن این خوراک از دال عدس، سیر، پیاز، سیب‌زمینی، رب گوجه‌فرنگی، تمبر هندی، نمک و فلفل استفاده می‌کنند. دال عدس با نان تازه خورده می‌شود و درست کردن آن آسان است و نیازی به زمان زیادی برای پختن ندارد.

دال عدس بوشهری
عکس از گوگل

شکر پلو

شکر پلو غذای سنتی و محلی است که بین استان‌های بوشهر و فارس مشترک است اما در استان بوشهر برای سرو کردن قیمه بوشهری حتما از این پلو استفاده می‌کنند. این غذای ساده از ترکیب برنج، شکر، گلاب و زعفران تهیه می‌شود.

شکر پلو
عکس از گوگل

تهیه شده توسط تیم تولید محتوای اتاقک

5/5 - (2 امتیاز)

اتاقک

نوشته های مشابه

‫2 دیدگاه ها

  1. خیلی دوست دارم قیمه بوشهری رو با شکرپلو امتحان کنم. مرسی از متن جذابتون

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *