غذاهای محلیتجربه سفرشهرها

آشنایی با غذاهای محلی شیراز | شیرین مثل کلام سعدی و غزل حافظ

شیراز فقط یک شهر نیست و اصولاً یک سبک زندگی است. کاری به شوخی‌هایی که در مورد شیرازی‌ها باب شده نداشته باشید و در عوض یک‌بار به شیراز سفر کنید تا لهجه شیرین شیرازی، شب‌های زنده این شهر، کوچه‌باغ‌های قدیمی و نوستالژیک و از همه مهم‌تر غذاهای محلی شیراز این حقیقت را به شما ثابت کند. علاوه بر این، بناهای مشهور و تاریخ و فرهنگ کهن این شهر هم دیگر حرفی برای گفتن باقی نمی‌گذارد.

چشیدن اولین قاشق از کلم‌پلوی اصیل شیرازی مثل باز شدن درهای بهشت است و این درها بعد از آخرین قاشق کلم‌پلو بسته می‌شوند تا مجدداً با امتحان کردن قنبر پلو، دوپیازه آلو و … باز شوند. اگر شکمو هستید و می‌خواهید به شیراز سفر کنید، توصیه ما این است که اصلاً از چشیدن غذاها و خوراکی‌های محلی شیراز غافل نشوید تا بتوانید چند باری هم به بهشت سفر کنید.

این مقاله یک راهنمای کامل و جامع در مورد غذاهای محلی شیراز است؛ غذاهایی که پس از چشیدن بعضی از آن‌ها تعجب می‌کنید که چگونه می‌توان این همه ترکیب برنده خلق کرد.

کلم‌پلو؛ گل سرسبد غذاهای محلی شیراز

کلم پلو شیرازی از غذاهای محلی استان فارس
محبوب‌ترین غذای محلی شیراز

کلم‌پلو یکی از غذاهای محلی شیراز است که به دلیل داشتن طعم لذیذ و ترکیبات منحصر به فردش به بیشتر شهرهای ایران صادر شده است. برای تهیه این غذای سنتی از کلم قمری، گوشت چرخ‌کرده، جعفری، شوید، تره، ترخون، ریحان، برنج، آرد نخودچی، زعفران دم‌کرده، نمک و زردچوبه استفاده می‌شود و برای اینکه عطر و طعم بهتری داشته باشد بهتر است همه مواد تشکیل‌دهنده آن تازه باشند.

فوت کوزه‌گری این غذا، تفت دادن نوارهای کلم قمری با آب‌لیمو و گرفتن آب کلم تا حد ممکن است و نسخه مجلسی آن به همراه کوفته‌ریزه (گوشت قلقلی) سرو می‌شود که برای داشتن طعم بهتر، کوفته‌ها را لابه‌لای برنج می‌گذارند تا با آن بپزد.

اگر بعد از خوردن کلم‌پلوی اصیل شیرازی قصد کردید تا آن را در خانه درست کنید و با آن چیزی که در شیراز خورده بودید زمین تا آسمان تفاوت داشت، ناامید نشوید؛ چون رسیدن به ترکیب درست و اندازه مناسب هر کدام از مواد، به تمرین و تجربه نیاز دارد. این نکته را هم یادتان نرود که سالاد شیرازی یار جدانشدنی کلم‌پلو در سفره است و جداکردن آن‌ها لذت خوردن کلم‌پلو را ناقص می‌کند.

دوست دارید به شیراز سفر کنید؟ از طریق اجاره سوئیت در شیراز با قیمت مناسب یک سفر جذاب را شروع کنید و از گردش و خوردن غذاهای لذیذ و محلی این شهر لذت ببرید.

دوپیازه آلو؛ آیا تو چنان که می‌نمایی هستی؟

دو پیازه آلو
این غذا آلو ندارد!

دوپیازه آلو یکی از محبوب‌ترین غذاهای محلی شیراز است؛ اما اگر ترکیبات واقعی این غذا را ندانید و در رستورانی آن را سفارش دهید، به این نتیجه می‌رسید که دوپیازه آلو مصداق عینی همین رباعی خیام است که در تیتر این بخش به آن اشاره کرده‌ایم.

شاید با شنیدن نام دوپیازه آلو فکر کنید که برای پختن این غذا از آلو استفاده می‌کنند؛ اما این طور نیست و چون شیرازی‌ها به سیب‌زمینی می‌گویند آلو و ماده اصلی این غذا سیب‌زمینی است؛ نام آن را دوپیازه آلو گذاشته‌اند!

دوپیازه آلو غذای بسیار راحتی است که پختن آن نیاز به زمان زیادی ندارد و مواد اولیه آن هم به‌راحتی پیدا می‌شوند. برای پختن این غذای سنتی باید پیاز را تفت دهید و بعد سیب‌زمینی‌هایی که نگینی خرد کرده‌اید را به آن اضافه کنید. بعد از کمی تفت دادن، رب، نمک و فلفل را به سیب‌زمینی و پیاز اضافه کنید تا با یکدیگر کاملاً پخته شوند.

بر اساس روایات معتبر، هر چه پیاز این غذا بیشتر باشد طعم آن بهتر می‌شود.

قنبر پلو؛ مجلسی و پرطرفدار

نمایی از یک بشقاب قنبر پلو، یکی از محبوب‌تزین غذاهای محلی شیراز
این غذا بسیار مقوی و لذیذ است.

قنبرپلو یکی از اعضای خانواده قاطی پلوهای شیرازی است که در میان غذاهای محلی شیراز محبوبیت زیادی دارد و در منوی اکثر رستوران‌های این شهر دیده می‌شود.

این غذای مجلسی حاصل ترکیب برنج، گردوی خرد شده، کشمش پلویی، رب انار، پیازداغ، کوفته‌ریزه و زعفران است و معمولاً با سالاد شیرازی یا ماست سرو می‌شود. پختن این غذا به همراه ته‌چین زعفرانی، آن را شیک‌تر و مجلسی‌تر می‌کند و اگر یک شیرازی چنین ترکیبی را جلوی شما گذاشت، بدانید که حسابی سرتان عزت گذاشته است!

به دلیل هم‌جواری برنج، رب انار و گرد، رنگ قنبر یا قمبر پلو شیرازی کمی تیره است؛ ولی در عوض ترکیبات آن باعث می‌شود که بسیار مغذی و لذیذ باشد.

اجاره سوئیت شیراز با بهترین کیفیت
  • 50 هزار تومان تخفیف
  • مخصوص کاربران بلاگ
  • کد : OTGBLG50

همین الان رزرو کن!

شیرازی پلو؛ برادر ناتنی ته‌چین!

نمایی از یک بشقاب شیرازی پلو یا همان ته چین بادمجان
این غذا حاصل ترکیب ته‌چین معمولی و بادمجان است.

شیرازی پلو یکی دیگر از قاطی پلوهای شیرازی و در حقیقت همان ته‌چین مرغ و بادمجان است که شیرازی‌ها برای مهمانان ویژه خود آن را درست می‌کنند و حضور فعالی در منوی رستوران‌های شیراز دارد.

مثل ته‌چین مرسومی که در بیشتر نقاط کشور پخته می‌شود، شیرازی پلو نیز برنج، مرغ یا گوشت، زعفران، پیازداغ و ماست دارد؛ اما یک لایه بادمجان ورقه‌ای سرخ شده هم به میانه این غذا اضافه می‌شود تا در فهرست خاص‌ترین غذاهای محلی شیراز قرار بگیرد. این غذا معمولاً با زرشک و خلال پسته و بادام تزیین می‌شود و سالاد شیرازی یار همیشگی آن است.

شکرپلو؛ شیرین‌ترین غذای مجلسی شیراز

شکر پلو شیرازی
یکی از محبوب‌ترین غذاهای مجلسی شیراز

شکرپلو یکی دیگر از غذاهای محلی شیراز است که بیشتر در مجالس و مراسم بزرگ سرو می‌شود. همان‌طور که از نام آن حدس می‌زنید، طعم این غذا شیرین است و شکر مسئولیت این شیرینی را بر عهده دارد. اگر اهل غذاهای شیرین هستید، بعد از یک‌بار امتحان کردن شکرپلو طرفدار آن می‌شوید.

برنج، شکر، زعفران، خلال پوست نارنگی و مغز بادام و پسته مواد اولیه شکرپلو را تشکیل می‌دهند. خلال پوست نارنگی، عنصر عجیب این غذا است که باعث می‌شود طعم متفاوتی پیدا کند.

 معمولاً این غذا را با گوشت بره یا گوشت مرغ سرو می‌کنند و ممکن است با خورشت قیمه نیز سرو شود که ترکیب دوم، معمولاً به عنوان نذری در ایام ماه رمضان کاربرد دارد.

قورمه به؛ یک ترکیب دور از انتظار و لذیذ دیگر

قورمه به شیرازی
این غذا هم با برنج و هم با نان خوشمزه می‌شود

بیشتر غذاهای محلی شیراز طعمی شیرین دارند و قورمه به هم یکی از خورشت‌های شیرین این شهر است که طعمی فوق‌العاده دارد.

همان‌طور که از نامش می‌توان حدس زد، قورمه به با تکه‌های به درست می‌شود و به آن گوشت گوسفند چربی‌دار، لپه، پیاز، شکر، زعفران دم‌کرده و آبلیمو هم اضافه می‌شود. این غذای سنتی معمولاً با برنج یا نان خورده می‌شود و از جمله غذاهای ساده‌ای است که خودتان هم می‌توانید آن را در خانه درست کنید.

یخنی نخود؛ نسخه ملایم آب گوشت

یخنی نخود
آبگوشت خوشمزه شیرازی!

یخنی نخود از غذاهای محلی شیراز است که به آبگوشت شباهت زیادی دارد؛ اما با این تفاوت که در این غذا از رب استفاده نمی‌شود. شیرازی‌ها گوشت گوسفندی، نخود و پیاز را به همراه آب می‌پزند و بعد از پخته شدن به آن‌ها سیب‌زمینی، نمک، زردچوبه و فلفل اضافه می‌کنند. مثل آبگوشت، همه مواد یخنی نخود را هم بعد از پخته شدن با هم می‌کوبند و با نان سرو می‌کنند.

این غذا هم از جمله غذاهای محلی شیراز است که می‌توانید خودتان هم در خانه به‌راحتی درست کنید. یک نسخه دیگر از یخنی نخود با نام یخنی عدس و کلم هم وجود دارد که بر خلاف یخنی نخود، عدس و کلم ترکیبات اصلی آن را تشکیل می‌دهند.

لوبیاپلو؛ یک سورپرایز دیگر!

لوبیا پلو شیرازی
لوبیاپلوی شیرازی با لوبیاپلوهای دیگر فرق دارد

لوبیاپلوی شیرازی با لوبیاپلوی معروفی که در بقیه شهرهای ایران با لوبیا سبز پخته می‌شود تفاوت زیادی دارد. تفاوت آن هم به حضور لوبیا چشم‌بلبلی و شوید به جای لوبیا سبز برمی‌گردد. البته این غذا احتمالاً با نام‌هایی مثل «لوبیا چشم‌بلبلی پلو» در شهرهای دیگر  هم پخته می‌شود که این نسخه معمولاً شوید ندارد.

لوبیاپلوی شیرازی معمولاً با گوشت چرخ‌کرده (همان کوفته‌ریزه) یا گوشت مرغ سرو می‌شود. لوبیاپلوی شیرازی یکی از محبوب‌ترین غذاهای محلی شیراز است که با ماست، ترشی یا سالاد شیرازی ترکیبات فوق‌العاده‌ای می‌سازد.

رب پلو؛ رقیب سرسخت دوپیازه آلو در سادگی

رب پلو
یکی از ساده‌ترین غذاهای شیراز

رب‌پلو یکی از غذاهای محلی شیراز است که با استفاده از برنج، رب انار، گردو، کشمش، شکر و پیاز پخته می‌شود. این غذا گوشت ندارد و برای گیاهخواران انتخاب مناسبی است؛ به‌علاوه اینکه به دلیل وجود رب انار و گردو ارزش غذایی بالایی دارد.

شیرازی‌ها رب‌پلو را با سالاد شیرازی سرو می‌کنند و از جمله غذاهای ساده و دم‌دستی اهالی این شهر محسوب می‌شود. این غذا را می‌توانید خودتان هم در خانه تهیه  و نوش جان کنید.

اشکنه شیرازی؛ یک غذای رژیمی و لذیذ

اشکنه
گزینه‌ای ایدئال برای یک وعده غذایی سبک

اشکنه یکی از غذاهایی است که در اکثر نقاط ایران پخته می‌شود و هر شهری هم دستور خاص خود را برای پخت آن دارد.

اشکنه شیرازی با نام آب پیازک هم شناخته می‌شود و شیرازی‌ها برای پختن آن ابتدا پیاز را تفت می‌دهند تا طلایی‌رنگ شود. در این مرحله زردچوبه و شنبلیله را به پیاز اضافه می‌کنند و کمی آب داخل ظرف می‌ریزند و زمانی که آب در حال جوشیدن است تخم‌مرغ و ماست را به آن اضافه می‌کنند و اجازه می‌دهند که غذا کاملاً بپزد. این غذا با نان و ترشی خورده می‌شود و ممکن است در آن نعناع خشک هم بریزند.

اشکنه شیرازی یکی دیگر از ساده‌ترین غذاهای محلی شیراز است که برای وعده شام یا یک وعده غذایی سبک، انتخابی ایدئال محسوب می‌شود.

هویج‌پلو؛ قاطی پلوی صادراتی

هویج پلو
یکی دیگر از خوشمزه‌های شیرین شیراز

هویج‌پلو یکی دیگر از غذاهای محلی شیراز است که در شهرهای دیگر هم سرو می‌شود و به دلیل شیرینی و طعم خاصش محبوبیت زیادی دارد. این غذای پرخاصیت با استفاده از برنج، هویج، شکر، گوشت چرخ‌کرده، زعفران، پیاز، دارچین و خلال پسته پخته می‌شود و ممکن است مرغ جایگزین گوشت چرخ‌کرده شود. همچنین برای تزیین آن از خلال پسته و بادام استفاده می‌کنند.

این غذای مجلسی را هم می‌توانید در خانه درست کنید؛ اما مثل کلم‌پلو باید این نکته را در نظر بگیرید که حرفه‌ای شدن در پخت آن به تمرین و تجربه نیاز دارد.

کوفته هلوی شیرازی؛ یکی دیگر از شگفتی‌های غذاهای محلی شیراز

کوفته هلوی شیرازی
این غذا هلو ندارد!

اگر به غذاهایی که با نان خورده می‌شوند علاقه دارید، کوفته هلوی شیرازی می‌تواند انتخاب مناسبی برایتان باشد.

این غذای شیرازی دستور پخت خاص خود را دارد و شبیه به کوفته‌هایی که در نقاط مختلف کشور پخته می‌شوند نیست. مواد اولیه کوفته هلوی شیرازی شامل گوشت چرخ‌کرده، هویج، تخم‌مرغ و آرد نخودچی می‌شود و بعد از اینکه داخل توپک‌ها کشمش و پیازداغ گذاشتند، آن‌ها را سرخ می‌کنند.

مثل دوپیازه آلو و لوبیاپلوی شیرازی، این غذا هم یک سورپرایز دارد و برخلاف تصورات، در پخت آن از هلو استفاده نمی‌شود و وجه تسمیه نام کوفته هلو، به هم اندازه بودن سایز آن با میوه هلو برمی‌گردد.

دم‌پختک شیرازی؛ نسخه شیرین دم‌پختک مشهور

غذاهای سنتی شیراز
نسخه ساده‌تر کلم پلو

دم‌پختک شیرازی یکی دیگر از غذاهای محلی شیراز است که در دسته غذاهای گیاهی قرار می‌گیرد. شیرازی‌ها این غذا را هم با دستور پخت خاص خود می‌پزند که شامل عدس، هویج، کلم برگ (کلم‌پیچ)، ترخون، ریحان و شوید می‌شود. پس از تفت دادن این مواد با یکدیگر، حاصل کار را لابه‌لای برنج می‌ریزند و با هم دم می‌کنند.

این غذا هم مثل بسیاری دیگر از غذاهای محلی شیراز طعمی شیرین دارد و پیشنهاد می‌کنیم اگر میانه خوبی با غذاهای شیرین دارید آن را امتحان کنید.

کوفته سبزی؛ برادر سبزرنگ کوفته هلو

کوفته سبزی
یکی از غذاهای شیرازی مغذی، خوشمزه و پرطرفدار

یکی دیگر از غذاهای محلی شیراز کوفته سبزی است که طعم و عطر دلنشینی دارد و برای پختن آن از گوشت چرخ‌کرده گوسفندی، نخود، برنج، لپه، گردو، کشمش، پیاز و سبزی استفاده می‌کنند. سبزی این کوکو ترخون، جعفری، شوید، مرزه، گشنیز و تره است که بسته به سلیقه و ذائقه، ممکن است یکی از آن‌ها را بیشتر یا کمتر بریزند.

کوفته سبزی یکی از غذاهای مغذی و سالم شیراز است که می‌توانید آن را با نان تازه و سبزی خوردن میل کنید.

آش سبزی؛ محبوب‌ترین آش شیراز

آش سبزی، محبوب‌ترین غذای شیراز
برای این آش پشت در مغازه‌ها صف می‌کشند!

حیف بود که آش‌ها در فهرست غذاهای محلی شیراز غایب باشند؛ مخصوصاً آش سبزی شیراز که یکی از محبوب‌ترین غذاها میان گردشگران است و اگر آن را امتحان نکنید امتیاز سفر به شیراز را از دست می‌دهید. این آش هم مثل کوفته هلو، دوپیازه آلو و … یک سورپرایز ویژه دارد که به زمان سرو آن بر می‌گردد و بر خلاف انتظار گردشگران، برای وعده صبحانه سرو می‌شود.

برنج، عدس، نخود، دارچین، گوشت، لوبیا سفید، تره، ترخون و شوید مواد اولیه آش سبزی شیراز را تشکیل می‌دهند و ترکیب آن‌ها با یکدیگر عطر و طعم فوق‌العاده‌ای ایجاد می‌کند که باعث می‌شود گردشگران و خود شیرازی‌ها برای خوردن این آش جلوی مغازه‌ها صف بکشند.

آش ماست شیراز؛ نسخه غلیظ‌تر غذای محبوب ایرانی‌ها

آش ماست، یکی از غذاهای منحصربه‌فرد شیراز
برای این‌که ماست نبرد، باید آش را دائم هم بزنید.

آش ماست از جمله غذاهایی است که حضور آن در فهرست غذاهای محلی شیراز کمی عجیب‌وغریب به نظر می‌رسد؛ اما ازآنجایی‌که شیرازی‌ها آن را با دستور پخت خاص خود و کاملاً غلیظ درست می‌کنند، می‌توان آش ماست شیراز را یکی از غذاهای محلی این شهر دانست.

در شیراز هم برای پخت این آش از برنج، لپه، گوشت گردن، شوید، ترخون، ماست ترش و پیازداغ استفاده می‌شود و برای افزایش غلظت، گوشت گردن را ریش‌ریش می‌کنند و محتویات آش را با هم می‌کوبند. البته بسته به سلیقه و ذائقه می‌توان از کوبیدن آش صرف‌نظر کرد.

فوت کوزه‌گری برای نبریدن آش ماست شیرازی، هم زدن مداوم آن یا اضافه کردن ماست پس از خنک شدن آش است.

آش دوغ شیرازی؛ حضور زردچوبه به عنوان مهمان ویژه

نمایی از چند کاسه آش دوغ شیرازی
این آش هم کوفته ریزه دارد.

آش دوغ هم از غذاهای محلی شیراز است که در اکثر نقاط ایران سرو می‌شود و در هر شهری ترکیب آن را کمی تغییر داده‌اند. آش دوغ شیرازی هم 2 مهمان ویژه یعنی زردچوبه و پسته کوهی (بنه) دارد که باعث می‌شود رنگ و طعم آن با آش دوغ شهرهای دیگر تفاوت داشته باشد.

در پخت این آش از دوغ محلی ترش، کوفته‌ریزه و سبزی آش استفاده می‌شود که گاهی اوقات برگ چغندر یا اسفناج جای سبزی آش را می‌گیرد.

دسرهای محبوب شیراز؛ فالوده و مسقطی

نمایی از یک کاسه فالوده شیرازی با شربت آلبالو
سفر شیراز بدون خوردن فالوده لطفی ندارد.

خارجی‌ها معتقدند که هر وعده غذایی باید 3 مرحله داشته باشد که شامل پیش‌غذا، غذای اصلی و دسر می‌شود و شیرازی‌ها در هر سه مرحله موفق عمل کرده‌اند. فالوده و مسقطی از لذیذترین دسرهای محلی ایران محسوب می‌شوند که تقریباً همه ما آن‌ها را حداقل یک‌بار امتحان کرده‌ایم.

برای خوردن فالوده شیرازی اصیل، می‌توانید به خیابان پشت ارگ کریم‌خان بروید و از میان مغازه‌های متعدد، یکی را انتخاب کنید. پیشنهاد ما انتخاب فالوده شیرازی معمولی و ترکیب آن با آب‌لیمو، عرق نسترن یا شربت آلبالو است.

سخن آخر

این مقاله یک فهرست کامل از تمامی غذاهای محلی شیراز بود که همه آن‌ها را می‌توانید در رستوران‌های شیراز به‌راحتی پیدا کنید. پیش از انتخاب هر غذا، حتماً به ترکیبات آن دقت کنید تا با ذائقه و حساسیت‌های غذایی شما هماهنگ باشد.

با اجاره خانه مبله در شیراز یا اجاره سوئیت ارزان و اقامتگاه بوم‌گردی از سایت اتاقک می‌توانید با خیال راحت به پایتخت ادب و فرهنگ ایران سفر کنید و بدون دغدغه اقامتگاه در این شهر شکم گردی کنید و از شب‌نشینی در حافظیه و سعدیه و قدم زدن در تخت جمشید لذت ببرید.

سؤالات متداول درباره غذاهای محلی شیراز

بهترین غذاهای محلی شیراز کدامند؟

کلم‌پلو، قنبر پلو، دوپیازه آلو، اشکنه شیرازی، هویج‌پلو، آش سبزی

کدام یک از غذاهای شیرازی گوشت ندارد؟

اشکنه شیرازی، رب پلو، دم‌پختک شیرازی

بهترین آش‌های شیرازی کدامند؟

آش سبزی، آش دوغ، آش ماست

4.8/5 - (40 امتیاز)

اتاقک

مسعود تاجیک

مسعود هستم، شیفته نوشتن، ادبیات و سینما. تولید محتوا برای من یک لذت دوجانبه دارد، هم روح خودم را جلا می‌دهد و هم باعث می‌شود حس مفید بودن داشتi باشم. این‌که نوشته من بتواند جواب سؤالات کسی را بدهد یا او را از سردرگمی نجات دهد، لذت وصف‌ناپذیری است.

نوشته های مشابه

‫7 دیدگاه ها

  1. کلم‌‌پلو شیرازی خیلی خوشمزه ست، کلا فرق داره با اون چیزی که ما تا الان خوردیم، ما که مسافرت رفته بودیم وقتی امتحانش کردم عاشقش شدم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *