جاهای دیدنی

غذاهای محلی مازندران و طعم فراموش نشدنی آنها

آشنایی با غذاهای مازندرانی

یکی از دستاورد‌های سفر آشنایی با فرهنگ‌ هر شهر است و در این میان چشیدن غذاهای محلی مخصوص هر شهر علاوه‌بر آشنایی با فرهنگ غذایی خاطراتی خوشایند از شناخت غذاها و طعم‌های جدید را به دیگر تجربه‌های سفر اضافه می‌کند. استان مازندران به دلیل بهره‌گیری از طبیعت بکر و زیبا یکی از گردشگرپذیرترین استان‌های ایران است. وجود دریا و جنگل باعث شده است تا این استان غذاهای محلی لذیذی داشته باشد. برای اینکه بتوانید با اجاره ویلا در مازندران با قیمت مناسب به این استان جذاب سفر کنید پیشنهادهای ویژه اتاقک را از دست ندهید. اگر شما هم به غذاهای سنتی علاقه دارید و یا اینکه ترجیح می‌دهید هنگام سفر به استان مازندران حتماً غذاهای اصیل آنجا را نوش جان کنید اما درباره‌شان اطلاعاتی ندارید، با ما همراه باشید تا با غذاهای خوش‌مزه مازندران بیشتر آشنا شوید.

غذاهای مازندران
عکس از گوگل

مالابیج یکی از غذاهای محلی استان مازندران

مالابیج که به نام مالاتا هم شناخته می‌شود از دیگر غذاهای مازندران است. ماده غذایی اصلی آن ماهی سفید است که با سبزی‌های معطر محلی مثل نعنا، خنش (خلواش) و شوشاق مزه‌دار می‌شود. برای درست کردن این غذا شکم ماهی را برشی کوچک می‌دهند و داخل آن را خالی می‌کنند و با گردو، رب انار، سبزی‌های معطر، گلپر، نمک و فلفل آن را پر می‌کنند و سپس روی آتش و یا داخل فر کبابی می‌کنند.

نازخاتون

در تهیه غذاهای شمالی بادمجان نقش اساسی دارد. نازخاتون یکی از چاشنی‌های مازندرانی است که در کنار غذاهایی مانند عدس‌پلو، شامی کباب و خوراک مرغ مصرف می‌شود. برای تهیه این چاشنی باید بادمجان‌ کبابی آماده کنید و بعد از جدا کردن پوست و کوبیدن آن‌ها سیر، سبزی‌های معطر مانند نعنا و گشنیز، آبغوره و نمک را به آن اضافه کنید. به‌ جای آبغوره از آب انار هم می‌توانید استفاده کنید. تهیه این چاشنی خیلی سریع، آسان و کم‌هزینه است.

نازخاتون
عکس از گوگل

کدوبره غذایی با تخم مرغ

کدوبره غذایی مازنی است که علاوه‌بر سریع آماده شدن برای گیاه‌خواران هم گزینه مناسبی است. این غذا از کدوی سبز، سیب‌زمینی، گوجه‌فرنگی و پیاز تهیه می‌شود. برای آماده کردن کدوبره باید پیاز را تفت دهید و به آن نمک و زردچوبه اضافه کنید، سپس سیب‌زمینی را به‌صورت نگینی همراه پیاز تفت دهید. کدو را به مواد اضافه کنید و بعد از اینکه کمی تفت داده شد گوجه‌فرنگی و تخم‌مرغ را به آن اضافه کنید و به موادِ ترکیب شده اجازه دهید که ۱۰ دقیقه با هم بپزند. اگر به طعم تندی علاقه دارید می‌توانید در آخر کمی فلفل سیاه به این غذا اضافه کنید.

کدوبره
عکس از گوگل

باقلا وابیج

باقلای سبز مازندرانی در سراسر ایران شهرت زیادی دارد و مازنی‌ها با آن باقلا وابیج می‌پزند. برای پختن آن باید باقلا را با سیر و شوید تفت دهید و با اضافه کردن کمی آب اجازه دهید تا باقلا‌ها به اندازه کافی بپزند. بعد از تمام شدن آب به آن تخم‌مرغ اضافه کنید و آن‌ را هم بزنید و تا تخم‌مرغ‌ها بپزند. این غذا را می‌توانید با نان یا برنج میل کنید.

باقلا وابیج
عکس از گوگل

آغوز مسما

آغوز مسما یکی از خورشت‌های پرطرفدار مازندرانی است. این غذا با گوشت اردک تهیه می‌شود و پیاز، گردو، رب‌ انار، دانه‌های ساییده شده انار و شکر مواد تشکیل‌دهنده آن‌ است. اگر به غذاهایی با طعم ملس علاقه دارید چشیدن این غذای لذیذ را از دست ندهید.

آغوز مسما
عکس از گوگل

اسپناساک

گوشت گوسفند یا گوساله در کنار اسفناج تازه، سبزی‌های معطرِ محلی، برگ سیر، نعنا و پیاز غذای محلی و لذیذی به نام اسپناساک یا خورشت اسفناج را تشکیل می‌دهند که مخصوص استان مازندران است. در برخی از شهرهای این استان به جای گوشت از تخم‌مرغ در این غذا استفاده می‌کنند. اسپناساک سرشار از پروتئین و آهن و بسیار مغذی است.

یکی از پرظرفدارترین شهر های این غذا، شهر رامسر است. که شما می توانید برای اجاره ویلا در رامسر از طریق اتاقک به صورت آنلاین اجاره ویلا و یا اجاره سوئیت خود را انجام دهید.

اسپناساک
عکس از گوگل

بیشتر بخوانید: از رامسر تا مریخ | چیزهایی که درباره رامسر نمی دانستید!

کئی انار یا کهی انار

یکی از غذاهای محبوب مازندرانی‌ها، کئی انار یا کهی انار است. این غذا از ترکیب انار و کدوحلوایی درست می‌شود که اغلب مازندرانی‌ها در غذاهای محلی دیگر خود نیز از آن استفاده می‌کنند. در این غذا علاوه بر کدوم و انار، لوبیا چیتی، عدس، سیر، پیاز، گردو، روغن و زردچوبه نیز استفاده شده است.

بشته واش

بشته واش نوعی آش است که بیشتر در شهر کندلوس استان مازندران پخته می‌شود. این آش سنتی از ترکیب اسفناج، عدس، سیر، پیاز، زیره سبز، کشک و ادویه‌‌هایی مانند زردچوبه، فلفل سیاه و نمک تهیه می‌شود. طبخ این غذا نزدیک به دو ساعت زمان می‌برد اما بسیار مقوی و برای افرادی که فقر آهن دارند مفید است. برای رسیدن به کندلوس باید خودتان را به کجور نوشهر برسانید. پیشنهاد می کنیم برای این کار در یکی از اقامتگاه های نوشهر بمانید. برای اجاره ویلا و سوئیت در نوشهر هم می توانید از اقامتگاه های اتاقک استفاده کنید.

آش بشته واش
عکس از گوگل

بیشتر بخوانید: تنگ دار نوشهر | آمازون ایران در استان مازندران

ته چین گوشت

ته‌چین گوشت از محبوب‌ترین و معروف‌ترین غذاهای ایرانی است. این غذا در اغلب شهرهای ایران طبخ می‌شود و هر شهر به روش منحصربه فردی این غذا را درست می‌کند. مازندرانی‌ها در طبخ این غذای محبوب، از رب‌انار ترش استفاده می‌کنند.

دوپتی

حبوبات پخته شده را به همراه سیر و دوغ روی اجاق گاز قرار دهید تا بپزند و بعد نوش جان کنید. بله! غذایی که به همین آسانی آماده می‌شود دوپتی نام دارد و یکی از غذاهای سنتی و محلی شهرهای مازندران است.

دوپتی
عکس از گوگل

کئی انار

کئی انار از غذاهای اصیل مازندران است. این غذا به دلیل وجود کدو حلوایی، انار و عدس از نظر غذایی ارزش زیادی دارد و برای افرادی که کمبود پتاسیم و کم‌خونی دارند بسیار مناسب است. برای پختن این غذا لوبیا چیتی و عدس را نیم‌پز می‌کنند و به آن کدو حلوایی خرد شده اضافه می‌کنند تا زمانی که کامل بپزند. بعد از اینکه آب مواد کاملاً تبخیر شد به آن انار، سیر، پیاز، گردوی خرد شده و نمک، زردچوبه و فلفل سیاه اضافه می‌کنند و در نهایت کمی آب روی مواد می‌ریزند تا با حرارت کم پخته شود.

کئی انار
عکس از گوگل

ترش سماق

ترش سماق یکی از خورشت‌های محلی مازندرانی است که با برنج سرو می‌شود. این غذا به دلیل داشتن سماق هم طعم ترشی دارد و هم فواید زیادی، البته استفاده میزان زیادی از سماق باعث تلخ شدن غذا می‌شود. سینه مرغ، لوبیا قرمز، سبزی خورشت،‌ سماق، غوره، آبغوره، سیر و  پیاز دست‌ به دست هم داده‌اند تا این غذای لذیذ آماده شود و شما طعمی به‌یاد‌ماندنی را تجربه کنید.

ترش سماق
عکس از گوگل

خورشت ناردونی

ناردون به معنای دانه انار است و خورشت ناردونی یکی از غذاهای لذیذ شهرها و روستاهای مازندران است که با دانه‌های انار، مرغ ،رب انار و سیر تهیه می شود. البته می‌توانید در این غذا به جای دانه‌های تازه انار از دانه‌های خشک شده نیز استفاده کنید. در بیشتر شهرهای شمالی دانه‌های خشک شده انار برای خرید موجود است. این غذا نام‌های دیگری مانند مرغ ناردونی، خورشت سیر و انار و پیاز و انار دارد. این غذا به دلیل وجود انار برای شب‌های یلدا انتخاب خوبی است.

در سفر به مازندران بعد از اینکه با خوردن غذاهای لذیذ محلی دلی از عزا درآوردید حضور در مکان های گردشگری و جاذبه های توریستی و تفریحی محمودآباد را به شما پیشنهاد می‌کنیم. همچنین اگر قصد اقامت در ابن شهر زیبا را دارید می توانید برای اجاره ویلا در محمود آباد از طربق سایت اتاقک اقدام کنید و  اقامتگاه خود را به سادگی انتخاب و رزور کنید.

خورشت ناردون
عکس از گوگل

ترش ترشو

ترش ترشو یک آش لذیذ مازنی است که با جعفری، گشنیز، تره، سیر، پیاز، رب انار ترش، دانه‌های انار، برنج، کدو حلوایی، سیب‌زمینی و چغندر پخته می‌شود. در این غذا کربوهیدرات و مواد مغذی دیگر به‌خوبی با یکدیگر ترکیب شده‌اند و به دلیل داشتن انار و رب انار هضم خیلی راحتی دارد. برای پخت این آش حدودا یک ساعت‌ونیم زمان کافی است. اگر به غذاهای ترش علاقه دارید حتماً این آش را نوش جان کنید.

ترش ترشو
عکس از گوگل

 خورشت آلو

خورشت آلو یا مرغ و آلوی مازندرانی از دیگر از غذاهای محلی مازندران است که معمولا در مهمانی ها پخته می شود. اهالی مازندران این غذا را در گویش مخصوص خودشان آلو خورش صدا می زنند. این غذا در خانواده های مختلف بسته به سلیقه و ذائقه به صورت ترش، شیرین یا ملس طبخ می شود. اگر از طعم مرغ خسته شده اید، پختن کمی آلو و اضافه کردن آن به مرغ می تواند همان خورشت آلوی مازندرانی را برای شما تداعی کند و شما را از یکنواختی نجات دهد. مرغ، آلو، دانه انار ترش، آب نارنج، پیاز، گردو و زعفران تشکیل دهنده ی این خورشت خوشمزه هستند.

آش کدو

آش کدو یکی از پیش غذاهای معروف مازندرانی است که ماده اصلی تشکیل دهنده آن را از نامش می توان حدس زد. مواد غذایی این آش مازندرانی را کدو، عدس، برنج، پیاز داغ، آب لیمو، شکر و نمک تشکیل می‌دهند. برای سرو این غذا معمولا از نعنا داغ و کوفته ریزه استفاده می‌شود.

این غذا را در منوی اکثر رستوران های شمال خواهید دید. برای سفر به شهرهای مختلف مازندران و اجاره ویلا و سوئیت در شمال می توانید از اقامتگاه های اتاقک استفاده کنید.

بیشتر بخوانید: سفرهای پاییزی در شمال ایران

مرغ شکم پر

بین تمام غذاهای محلی مازندرانی مرغ شکم پر با اختلاف در صدر جدول خوراکی های خوشمزه قرار می گیرد. ترکیبی جادویی از گردو، آلو، قیسی، زعفران، زرشک، آب لیمو یا آب نارنج، پیاز سرخ شده، سبزی‌های خشک معطر و ادویه داخل شکم مرغ ریخته می شود تا مرغ شکم پر آماده شود. سبزی هایی که داخل مرغ ریخته می شوند عطر بینظیری به غذا می بخشند که تمام محله را پر می کند! مازندرانی های به جز مرغ از اردک، غاز و خروس هم برای شکم پر کردن استفاده می کنند.

بیج بیج

بیج بیج از دیگر غذاهای محلی مازندران است که هم سریع پخته و آماده می شود و هم خیلی خوشمزه و پرطرفدار است. طعم بیج بیج و ترکیباتش شما را به یاد مایه ماکارونی میاندازد. پس اگر ماکارونی دوست داشته باشید حتما از بیج بیج هم خوشتان خواهد آمد.

مواد اصلی این غذا شامل گوشت چرخ کرده، پیاز، گوجه فرنگی، سیب‌زمینی، زردچوبه، نمک و فلفل می شود. در عرض نیم ساعت غذای شما حاضر می شود. بیج بیج را هم می توانید با برنج نوش جان کنید و هم به صورت ساندویج شده با نان. بیج بیج را بیشتر اهالی بابلسر می پزند و به آن علاقه مند هستند. البته امروز در همه شهرها این غذا را می پزند؛ به خاطر دستور پخت ساده، طعم عالی و زمان کوتاه برای آماده شدن بیج بیج غذای محبوبی شده. اگر قرار است چمدانتان را برای سفر به بابلسر ببندید، به خاطر داشته باشید که می توانید از اتاقک برای اجاره ویلا و سوئیت در بابلسر کمک بگیرید.

بیج بیج

خورشت بادمجان کباب

این غذا از غذاهای محبوب اهالی شهر رامسر است. البته در شهرهای دیگر مازندران هم پخته می شود اما برای این که به خوش طعم ترین خورشت بادمجان کباب مازندرانی برسید باید خودتان را به یکی از رستوران های رامسر مراجعه کنید. اگر برنامه سفر به شهر رامسر را دارید می توانید برای اجاره ویلا و سوئیت در رامسر از اقامتگاه های موجود در اتاقک بهره ببرید. برای تهیه خورشت بادمجان کباب از بادمجان، گردو، رب انار، گوجه فرنگی و سبزی‌های معطر استفاده می‌شود.

خورشت بادمجان کباب

اسفناج مرجی

اگر به دنبال یک غذا پر از آهن می گردید، اسفناج مرجی مازندرانی را به شما معرفی می کنیم. اسفناج، عدس، سیر و انار ترش جزء مواد اصلی تشکیل‌دهنده اسفناج مرجی هستند که ترکیب آن‌ها با هم یکی از خوشمزه ترین غذاهای محلی مازندرانی را در می سازد. این غذا به دلیل وجود خوراکی هایی مثل اسفناج و عدس، سرشار از آهن است و برای کمخونی و فقر آهن فواید زیادی دارد.

اسفناج مرجی

کهی پلا

کهی پلا از آن دسته غذاهایی است که مازندرانی ها برای آن سر و دست می شکنند! کهی در گویش مازندرانی به معنای کدو است و پلا هم همان پلوی خودمان ترجمه می شود. با این تعاریف معنی کلمه کهی پلا را بهتر متوجه خواهید شد.

در ترکیب این غذای خوش آب‌و‌رنگ مواد غذایی همانند کدو حلوایی رنده شده، برنج، گوشت چرخ کرده، پیاز، کره محلی و ادویه به کار می‌رود. اگر دوست داشته باشید، می توانید همراه کهی پلا نیمروه هم بخورید. برای همه چیز تمام شدن سفره ای که پهن کرده اید، در کنار کهی پلا، ترشی و دوغ هم سرو کنید.

آش گزنه

گزنه همان گیاهی است که اگر لمسش کنید تا چند ساعت دستتان می سوزد و خارش احساس می کنید. اما آیا می توان از این گیاه زهردار به عنوان خوراکی استفاده کرد؟؟ برعکس تصوری که از گیاه گزنه در ذهن ها شکل می گیرد، آش گزنه یکی از خوشمزه ترین غذاهای محلی مازندران است.

آش گزنه شامل مواد غذایی مثل آرد گندم، عدس، لوبیا، نخود، باقلا، کدو حلوایی، چغندر، گشنیز، جعفری، ماست، سیر، نمک، فلفل و زردچوبه می شود. یعنی ترکیبی از مواد مفید در کنار هم آش گزنه را می سازند. پس فواید آن را برای بدنتان اصلا دست کم نگیرید.

آش گزنه

کرک بپرس

نام کرک بپرس هم شاید برای شمایی که اهل مازندران نیستید عجیب باشد! اما این نام هم مثل کهی پلا معنی دارد و فلسفه ای پشت آن پنهان شده است! کرک به معنای مرغ است و بپرس هم در گویش مازندرانی همان دویدن و فرار کردن معنا می شود. چون در این غذا از مرغ استفاده نشده، آن را کرک بپرس می نامند. البته از این غذا با نام خوراک بادمجان و گوجه هم یاد می‌شود. برای تهیه این غذای لذیذ و مقرون به صرفه به گوجه‌فرنگی، بادمجان، رب گوجه فرنگی، پیاز، سیر، غوره، روغن و ادویه احتیاج دارید. همانطور که حدس مزنید کرک بپرس طعمی شبیه به گوجه بادمجام دارد.

کرک-بپرس غذاهای محلی مازندران

هاوریش کدو

هاوریش کدو از غذاهای محلی قدیمی مازندران است. اگر زمان کافی برای غذا پختن ندارید و میخ خواهید خیلی سریع غذایی خوشمزه بپزید، سراغ هاوریش کدو بروید. برای پخت این غذا باید کدو سبز، جعفری، تخم‌مرغ، سیر، پیاز، رب گوجه‌فرنگی، روغن و ادویه‌های مورد نیاز را با هم ترکیب کنید تا حسابی بپزد.

هاوریش کدو

ملاقورمه

ملاقورمه هم مثل هاوریش کدو از غذاهای محلی قدیمی مازندرانی است که شاید نسل جدید خیلی نامی از آن نشنیده باشند. ملاقورمه هم طعمی شبیه به گوجه بادمجان دارد. مواد غذایی تشکیل‌دهنده این غذا شامل بادمجان، گوجه‌فرنگی، جعفری، گشنیز، نعنا، سیر، پیاز داغ، تخم‌مرغ، آبغوره، روغن، نمک، فلفل، زردچوبه و دارچین می‌شود.

ملاقورمه

اجاره سوئیت ارزان در مازندران

برای اجاره سوئیت ارزان در مازندران یا اجاره ویلا در شمال می‌توانید از اتاقک محل اقامت باب میلتان را به‌راحتی رزرو کنید و با سفر به این استان طعم خوش غذاهای محلی‌اش را با دستپخت مردم بومی‌ آن بچشید و نوش جان کنید.

تهیه شده توسط تیم تولید محتوای اتاقک

4.6/5 - (56 امتیاز)

اتاقک

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *