چه جوری سفر برم؟نکات آموزشی سفر

روش های یافتن آب در کویر | بقا در طبیعت

چگونه در بیابان زنده بمانیم، اصول بقا در طبیعت

چگونه در بیابان زنده بمانیم؟ آیا با مهارت‌های بقا در طبیعت آشنایید؟ فردی گم‌شده در بیابان یا گروهی که خودروی آن‌ها در کویر از کار افتاده است را تصور کنید. آن‌ها به دنبال آب‌اند اما سراب می‌بینند. پیدا کردن آب در کویر شاید غیرممکن به‌ نظر برسد اما با داشتن مهارت کافی ممکن است. درادامه از چند راه‌حل ساده برای تولید آب در بیابان می‌گوییم؛ راهکارهایی که مهم‌ترین موضوع برای انجام دادن آن‌ها، آرامش شما و باورتان به نجات است.

چگونه در بیابان زنده بمانیم، اصول بقا در طبیعت
عکس از گوگل

روش تولید آب در بیابان، تقطیر به روش خورشیدی

چگونه در بیابان زنده بمانیم؟ همان‌ طور که گفتیم، مهم‌ترین موضوع برای انجام دادن این کار، آرامش شما و باورتان به نجات است. باوری که شما را راضی به کندن حفره‌ای به عمق ۴۵ سانتی‌متر و دهانه ۹۰ سانتی‌متر کند، با این باور که می‌توانید از آن آب تهیه کنید!
در این روش آب با استفاده از تقطیر خورشیدی به دست می‌آید. حفره‌ای با ابعاد گفته شده حفر کنید و ظرفی را در وسط آن قرار دهید. حفره و ظرف را با روکش پلاستیکی بپوشانید. روش تولید آب در بیابان به این صورت است که باید یک سنگ را بر روی پلاستیک و درست بالای نقطه‌ای که وسط ظرف است قرار دهید تا یک شیب ملایم به سمت دهانه ظرف ایجاد شود.

 نور خورشید باعث می‌شود حرارت هوای داخل گودال و خاک بالا رود و بخار تولید شود. بخار در برخورد با سطح سرد پلاستیک به قطرات آب تبدیل می‌شود و در جهت شیب پلاستیک به سمت ظرف حرکت می‌کند. برای اثربخش‌تر شدن نتیجه می‌توانید درون گودال را با برگ پر کنید. این روش در مناطق صحرایی که دمای هوا در طول روز زیاد است و شب ها سرد، کاربردی و مفید است. با تقطیر به روش خورشیدی در هر شبانه روز می‌توانید ۵۵ سی‌سی آب تهیه کنید.

روش تولید آب در بیابان، تقطیر به روش خورشیدی
عکس از گوگل

تولید آب در کویر، پیدا کردن آب با کمک گیاهان

شاید تولید آب در کویر ناممکن باشد اما پیدا کردن آن چطور؟ معمولاً در ریشه و ساقه گیاهان مقداری آب ذخیره شده است که در شرایط بحرانی و مناطق کویری می‌تواند زندگی شما را نجات دهد. توجه داشته باشید که در صورت نشناختن گیاهان این روش همان‌قدر که می‌تواند جان شما را نجات دهد باعث مرگتان هم می‌شود. برای مثال آب داخل بافت یک نوع کاکتوس خاص باعث تهوع می‌شود. علاوه بر این به هنگام جدا کردن گیاهان باید مراقب حیواناتی مثل مار یا عقرب باشید.

تولید آب در کویر
عکس از گوگل

دریاچه نمک، راه نجات؟!

شاید دریاچه نمک جزو آخرین گزینه‌ها برای تهیه آب قابل آشامیدن هم نباشد اما به روش تقطیر می‌توان نمک و املاح آن را جدا کرد. کافی است گودالی ۵۰ سانتی‌متری حفر کنید تا به آب‌نمک برسید و با استفاده از خورشید و یک پلاستیک، مانند روش گفته‌شده در تقطیر به روش خورشیدی، آب آشامیدنی تهیه کنید.

دریاچه نمک
عکس از گوگل

راهکارهایی برای خنک نگه داشتن بدن

در مناطق کویری خنک نگه داشتن بدنتان به اندازه نوشیدن آب مهم است چون باعث حفظ رطوبت بدنتان می‌شود. بنابراین بدنتان را با شن بپوشانید. روی صورت خود پارچه قرار دهید. دراز کشیدن روی سنگی که در سایه بوده و خنک است به کم شدن احساس تشنگی کمک می‌کند. باید از قسمت سینه و شکم (نیم‌تنه به بالا) روی سنگ دراز بکشید تا حرارت بدنتان پایین بیاید.

چگونه در بیابان زنده بمانیم
عکس از گوگل
1.9/5 - (89 امتیاز)

اتاقک

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *