اطلاعات عمومی

معرفی ۱۰ مورد از روش های آبیاری گلدان ها در مسافرت

چقدر با روش‌های آبیاری گیاهان در مسافرت آشنا هستید؟ احتمالاً برای همه ما پیش آمده است که موقع سفر نگران گلدان‌ها و گیاهان خود باشیم. شاید در این زمان اولین راهی که به ذهن هر کس برسد، این باشد که از شخصی درخواست کند تا در نبود صاحب‌خانه به گلدان‌ها رسیدگی کند، اما همه این راه حل را دوست ندارند یا حتی ممکن است چنین فردی در دسترس همه نباشد. در این صورت چاره چیست؟ اینجاست که آشنایی با روش‌های آبیاری گیاهان در مسافرت می‌تواند برگ برنده شما باشد.

 در این مقاله قصد داریم تعدادی از ساده‌ترین روش‌های آبیاری گیاهان در مسافرت را باهم مرور کنیم، با ما همراه باشید.

استفاده از بطری آب

بطری آب وارونه روشی مقرون‌به‌صرفه برای آبیاری گیاهان در مسافرت
یکی از ساده‌ترین روش‌های آبیاری گیاهان در مسافرت، استفاده از بطری آب وارونه است.

یک روش بسیار ساده، در دسترس و کاربردی برای آبیاری گیاهان این است که از یک بطری پلاستیکی برای آبیاری گیاهان استفاده کنید. در این روش کافی است که یک بطری را پر از آب کنید، درپوش آن را کمی‌ شل نمایید یا چند سوراخ روی درپوش ایجاد و بعد بطری را به‌صورت وارونه در خاک گلدان فرو کنید. به این صورت آب قطره‌قطره خارج‌شده و گلدان را آبیاری می‌کند.

علاوه بر اینکه استفاده از این روش یکی از مناسب‌ترین روش‌های آبیاری گیاهان در مسافرت است، یکی از روش‌های ساده برای آبیاری روزانه گیاهان هم به شمار می‌رود و می‌توانید در صورت تمایل به‌صورت مداوم از این روش استفاده کنید. فقط حواستان باشد که استفاده از این روش فقط برای گیاهانی که به آبیاری روانه نیاز دارند، مناسب است و هر بطری به‌طور متوسط برای 5 روز آبیاری کافی است.

بزرگ‌ترین مزیت این روش آبیاری بعد از ساده بودن، این است که با این روش به محیط‌زیست هم کمک کرده‌اید و با استفاده مجدد از بطری‌های پلاستیکی مانع از ورود آن به دامن طبیعت شده‌اید. همچنین می‌توانید با ذوق و سلیقه خود بطری‌ها را با مواد ساده و در دسترس تزئین یا رنگ‌آمیزی نمایید تا ظاهر زیباتری به گلدان‌هایتان ببخشید.

حوله و ظرف آب

قرار دادن گلدان در آب، یکی از روش‌های آبیاری گیاهان در مسافرت است.
با حوله و ظرف آب، برای تقریباً 1 هفته خیال شما از بابت آبیاری گلدان‌ها آسوده خواهد بود.

روشی که در این قسمت می‌خواهیم به شما معرفی کنیم، برای گیاهانی کاربرد دارد که آب زیادی نیاز دارند مانند گیاهان مناطق جنگلی و مرطوب. این روش آبیاری در عین کاربردی بودن بسیار ساده است و کافی است که یک لگن بزرگ یا وان حمام را تا نیمه آب کنید و کف آن را با تعدادی حوله بپوشانید، سپس گلدان‌ها را روی حوله‌ها قرار دهید.

در این روش آب از کف وارد گلدان می‌شود و ریشه گیاه آن را جذب می‌کند. فقط باید مطمئن شوید که کف گلدان‌ها سوراخ است و آب می‌تواند وارد گلدان شود. با این روش برای تقریباً 1 هفته خیال شما از بابت آبیاری گلدان‌ها آسوده خواهد بود.

اگر از این روش آبیاری استفاده کردید باید نیاز گلدان‌ها به نور را هم در نظر بگیرید، به‌خصوص درصورتی‌که از وان استفاده می‌کنید. اطمینان حاصل کنید که گیاهان شما از آن دسته‌ای نباشند که به نور زیاد و مستقیم احتیاج دارند، چراکه در این صورت به خاطر کمبود نور از بین خواهند رفت.

فیتیله گذاری

با فیتیله گذاری خیالتان از بابت تشنه نماندن گیاهان راحت می‌شود.
فیتیله گذاری یکی از محبوب‌ترین روش‌های آبیاری گیاهان در مسافرت

در این قسمت می‌خواهیم یکی از روش‌های آبیاری گیاهان در مسافرت را به شما معرفی کنیم که برای مدت طولانی می‌تواند خیال شما را از بابت آبیاری گلدان‌ها آسوده کند. برای این روش کافی است که یک لگن را به‌عنوان مخزن آب در نظر بگیرید و آن را پر از آب کنید. بعد یک رشته نخ پنبه‌ای یا نخ کاموا را از مخزن به هر گلدان بکشید، به این صورت که چند سانتی‌متر از یک انتهای نخ در ظرف آب باشد و سمت دیگر در خاک گلدان فرو رفته باشد. به این صورت گلدان‌ها به‌صورت قطره‌ای آبیاری خواهند شد.

از مزایای این روش این است که می‌توانید هم‌زمان چند گلدان را آبیاری نمایید. فقط در نظر داشته باشید که اندازه مخزن و آب آن با مدت‌زمان سفر شما هماهنگ باشد، چراکه هرچقدر غیبت شما طولانی‌تر باشد، باید از مخزن آب بزرگ‌تری استفاده کنید. بهتر است پس از قرار دادن نخ‌ها یا به‌اصطلاح فیتیله گذاری، به گلدان‌ها آب دهید تا جریان آب بهتر در نخ برقرار شود. این روش برای گیاهانی مناسب است که حدود یک روز در میان به آبیاری نیاز دارند.

زیرگلدانی

استفاده از زیرگلدانی روشی قدیمی و مناسب برای آبیاری گیاهان در سفرهای کوتاه‌مدت
زیرگلدانی، بهترین روش آبیاری گیاهان در مسافرت‌های کوتاه‌مدت

یک روش بسیار ساده و سریع برای آبیاری گیاهانی که به آب زیادی نیاز ندارند مانند انواع ساکولنت و کاکتوس این است که یک زیرگلدانی را از ماسه و آب پر کنید و گلدان را داخل آن قرار دهید. این روش بسیار آسان است، اما برای گیاهان حساس به کمبود آب مناسب نیست. همچنین این روش برای تقریباً 3 روز می‌تواند از گلدان شما حفاظت کند و یک روش بلندمدت نیست.

ایجاد پوشش پلاستیکی (یا روش تراریوم)

گلخانه مصنوعی و خانگی، روشی دلچسب برای آبیاری گیاهان در زمان سفر
یکی از روش‌های آبیاری گیاهان در مسافرت، ساخت گلخانه مصنوعی است.

یکی دیگر از روش‌های آبیاری گیاهان در مسافرت‌های طولانی ایجاد یک پوشش پلاستیکی مانند گلخانه است. البته در این روش نیازی نیست که یک گلخانه واقعی بسازید و تنها یک پوشش پلاستیکی ساده کفایت می‌کند. نکاتی که باید در نظر داشته باشید این است که این پوشش را زیر نور مستقیم ایجاد نکنید و به خاطر داشته باشید که این روش مناسب نگهداری از انواع ساکولنت و کاکتوس نیست.

برای ساخت این پوشش کافی است 4 تا میله چوبی در 4 گوشه گلدان فرو کنید و پس از آبیاری گلدان (نیازی نیست که بیش‌ازحد معمول به گلدان آب دهید) پلاستیکی را روی گیاه و پایه‌ها بکشید و آن را زیر گلدان جمع کنید تا تکان نخورد. دقت کنید که پوشش پلاستیکی نباید برگ یا شاخه‌ها را تحت‌فشار قرار بدهد. به همین سادگی گلخانه شما آماده است. در این حالت آب بخار می‌شود و پس از برخورد به پوشش پلاستیکی مجدد به‌صورت مایع درآمده و به گلدان بازمی‌گردد.

این روش برای گیاهانی که محیط مرطوب را می‌پسندند مناسب است و حتی تا ماه ها خیالتان را بابت آبیاری گل‌ها راحت می‌کند. فقط یادتان نرود که گلدان در نور غیرمستقیم باشد.

بطری آب در گلدان

برای گیاهانی که هر روز به آب نیاز دارند، از روش بطری آب در گلدان استفاده کنید.
بطری آب مناسب گیاهانی است که به آبیاری روزانه نیاز دارند.

قصد داریم یکی دیگر از روش‌های آبیاری گیاهان در مسافرت که از بطری پلاستیکی استفاده می‌کند را به شما آموزش دهیم. در نظر داشته باشید که این روش برای گیاهانی که مرتب به آبیاری نیاز دارند مناسب است و با استفاده از هر بطری برای حدود 4 روز می‌توانید گلدان را آبیاری نمایید.

در این روش کافی است چند سوراخ روی بدنه و کف یک بطری پلاستیکی ایجاد نمایید و پس از آبیاری گلدان، بطری را در گوشه‌ای از خاک گلدان فرو کنید، طوری که تنها چند سانتی‌متر آن بیرون باشد. بعد بطری را پر از آب کرده و درب آن را ببندید. به این صورت خاک گلدان برای حدود 4 روز مرطوب خواهد ماند.

استفاده از مواد جاذب آب و ژل‌های نگهداری آب

مواد جاذب، یاری‌رسان آبیاری گیاهان در زمان مسافرت
مواد جاذب را می‌توانید در فروشگاه‌های لوازم باغبانی پیدا کنید.

مواد جاذب آب و ژل‌های نگهدارنده آب را می‌توانید از فروشگاه‌های لوازم باغبانی خریداری نمایید. استفاده از این ژل‌ها آسان است و کافی است مقداری از آن روی سطح خاک ریخته و آبیاری نمایید تا از آب اشباع شوند؛ سپس کمی خاک روی آن بریزید. به این صورت گلدان شما برای چند روز آب کافی در اختیار خواهد داشت.

استفاده از مالچ برای حفظ رطوبت گیاهان

استفاده از مالچ، یکی دیگر از روش‌های آبیاری گیاهان در مسافرت است.
به ترکیب پوششی از برگ، خاشاک، سنگریزه، پوکه معدنی، خاک‌اره و خزه، مالچ می‌گویند.

مالچ پوششی از برگ، خاشاک، سنگریزه، پوکه معدنی، خاک‌اره و خزه است که برای حفظ رطوبت خاک گلدان از آن استفاده می‌کنند. به این صورت که با این مواد، روی سطح گلدان را می‌پوشانند و بعد رطوبت در خاک حفظ می‌شود.

برای اجرایی کردن این روش کافی است که گلدان‌ها را آبیاری نمایید و سپس سطح خاک را حدوداً به قطر 5 سانتی‌متر با مالچ بپوشانید. لازم است در نظر داشته باشید که این روش تنها برای چند روز رطوبت خاک گلدان را حفظ می‌کند و برای غیبت طولانی‌مدت مناسب نیست.

آب بانک

آب بانک از 2 قسمت پلاستیکی و سفالی تشکیل شده است.
آب بانک یکی از روش‌های تقریبا جدید برای آبیاری گیاهان در مسافرت است.

آب بانک یکی از روش‌های تقریباً جدید برای آبیاری گیاهان در مسافرت است که از 2 قسمت سفالی و پلاستیکی تشکیل شده است. برای استفاده از آب بانک کافی است قسمت سفالی را در خاک گلدان قرار دهید. بعد با توجه به سایز گلدان و گیاهان یک بطری پلاستیکی مثل بطری آب‌معدنی یا نوشابه متناسب را پر از آب کنید و به قسمت پلاستیکی آن وصل کنید. دیگر بقیه کار را آب بانک انجام می‌دهد. آب بانک را می‌توانید از اکثر فروشگاه‌هایی که لوازم باغبانی دارند تهیه کنید. با این روش خیالتان از بابت ماندن آب اضافه در گلدان و پوسیده شدن ریشه گیاهان هم راحت می‌شود.

تایمر و شلنگ

استفاده از تایمر و شلنگ برای آبیاری گیاهان در زمان سفر
یکی دیگر از روش‌های آبیاری گیاهان در مسافرت، استفاده از تایمر و شلنگ است.

آخرین روشی که می‌خواهیم در این مقاله برای آبیاری گیاهان در مسافرت معرفی کنیم، استفاده از تایمر و شلنگ است. در این حالت شما به یک شلنگ متناسب با سایز گلدان یا حتی باغچه خود و یک تایمر نیاز دارید. برای اجرایی کردن این روش باید شلنگ را درون گلدان یا باغچه بگذارید و آن را به یک تایمر وصل کنید. حالا با توجه به زمان‌بندی که شما مشخص می‌کنید و میزان نیاز گیاهان به آب، خیالتان از بابت تشنه نماندن گیاهان در طول سفر راحت خواهد بود.

سخن آخر

روش‌هایی که گفته شد تنها چند مورد از روش‌های آبیاری گیاهان در مسافرت است. ما سعی کردیم که روش‌های ساده، کم‌هزینه و کاربردی را باهم مرور نماییم. درصورتی‌که شما روش‌های کم‌هزینه و آسان دیگری برای مراقبت از گیاهان در هنگام مسافرت می‌شناسید، می‌توانید آن را با ما و سایر دوستانتان به اشتراک بگذارید. منتظر دریافت تجربیات شما در بخش نظرات هستیم.

سؤالات متداول

روش‌های آبیاری گیاهان در مسافرت چیست؟

فیتیله گذاری، استفاده از بطری آب، ساخت گلخانه مصنوعی، استفاده از مالچ، استفاده از مواد جاذب و ژل، شلنگ و تایمر و آب بانک از معروف‌ترین روش‌های آبیاری گیاهان در مسافرت است.

دستگاه آبیاری گلدان چیست؟

آب بانک یکی از جدیدترین دستگاه‌های آبیاری گلدان است.

برای آبیاری باغچه در مسافرت چه کار کنیم؟

استفاده از یک شلنگ متناسب با اندازه باغچه و وصل کردن آن به یک تایمر، روشی مقرون‌به‌صرفه و مناسب برای آبیاری باغچه در مسافرت است.

چه روش‌هایی برای ساخت دستگاه آبیاری خودکار گیاهان در منزل وجود دارد؟

تمام روش‌هایی که در این مقاله به آن‌ها اشاره کردیم مثل استفاده از بطری آب، مالچ، تایمر و شلنگ، آب بانک، ساخت گلخانه مصنوعی و ... می‌توانند به شما برای ساخت دستگاه آبیاری خودکار گیاهان در منزل کمک کنند.

4.2/5 - (17 امتیاز)

اتاقک

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *