شهرها

دشت میشان همدان | بهشتی چهارفصل در میانه دشت

دشت‌های سرسبز کارتون هایدی در ناخودآگاه تمامی بچه‌های دهه شصت و هفتاد جا خوش کرده و کمتر کسی است که وقتی اسم هایدی می‌آید، یاد پدربزرگ مهربان او و زیبایی کوه‌های آلپ نیفتد. همیشه این یادآوری‌ها با حسرت همراه است؛ آن هم غافل از اینکه در همین ایران خودمان هنوز دشت‌های سرسبز زیاد وجود دارد که با زیبایی‌های آلپ برابر هستند.

دشت میشان یکی از همین دشت‌های زیبا و سرسبز است که متأسفانه کمی مهجور مانده و شاید بعضی از شماهایی که این مقاله را می‌خوانید اسمش را نشنیده باشید. دشت میشان در غرب شهر همدان قرار دارد و برای دسترسی به آن باید کمی رنج کوهنوردی را به جان بخرید. البته دیدن این دشت به رنجش می‌ارزد و موقع برگشت دل‌کندن برایتان سخت خواهد بود.

در این مقاله قرار است هر چه در مورد دشت میشان می‌دانیم را با شما در میان بگذاریم.

دشت میشان کجاست؟

دشت میشان
دشت میشان بین همدان و کوه الوند واقع شده است

در انتهای جاده‌ای زیبا  که از غرب شهر همدان شروع می‌شود، دشتی سرسبز با نام دشت میشان قرار دارد که به خاطر درختان بلند، چشمه‌های کوچک آب خنک و جلوه زیبای خود در بهار و پاییز مشهور است. این دشت زیبایی خود را مدیون برف و یخ، چمنزار و گل‌های کوچک زردی است که منظره‌ای چشم‌نواز و دوست‌داشتنی را برایش به ارمغان آورده‌اند. دشت میشان که در مسیر صعود به قله‌ زیبای الوند قرار دارد، یکی از زیباترین جاذبه‌های گردشگری همدان است.

بنابراین در سفر به همدان، بازدید از این دشت زیبا را فراموش نکنید که با طراوت، تازگی و آرامش خود دغدغه‌های زندگی روزمره را از شما می‌گیرد و ریه‌های شما را پر از هوای تازه می‌کند.

این دشت زیبا و رؤیایی حدود یک هکتار وسعت دارد و ارتفاع آن از سطح دریا 2.700 متر است. در شمال این دشت محل اسکان عشایر الوند و چراگاه دام‌های آن‌ها قرار دارد که اگر خوش شانس باشید، می‌توانید اسب‌ها، گوسفندها و میش‌های عشایر را حین چرا در این دشت ببینید.

یک اتاقک پر از عیدی یک اتاقک پر از عیدی

آب و هوای دشت میشان

مسیر رسیدن به دشت میشان
آب‌و‌هوای دشت میشان در بیشتر روزهای سال معتدل است

قرار گرفتن دشت میشان در کوهپایه‌های کوه الوند و ارتفاع بالا باعث شده تا آب و هوای آن در بیشتر روزهای سال مطبوع باشد. البته از آذرماه آب و هوای دشت میشان برفی است و حتی امکان دارد بارش برف تا اواخر فروردین هم ادامه داشته باشد.

در فصل تابستان برف‌های این دشت و اطراف آن کاملاً آب می‌شوند و زیبایی‌های دشت میشان بیشتر به چشم می‌آید. در اوایل پاییز هم این دشت آب و هوای مطبوعی دارد و مثل فصول گرم چندان شلوغ نیست.

مسیر دسترسی به دشت میشان

گشت و گذار در دشت میشان
مسیر دسترسی به این دشت از میدان امام همدان شروع می‌شود

پیش از هر چیز این نکته را بدانید که بیشتر مسیر دسترسی به دشت میشان را باید با پای پیاده طی کنید. برای دسترسی به دشت میشان، باید از میدان امام همدان وارد خیابان مهدیه شوید و این خیابان را تا انتها ادامه دهید تا به میدانی با نام قائم برسید. در این میدان وارد خیابان سمت راست خود شوید و مسیرتان را ادامه دهید تا به دهکده توریستی گنج‌نامه برسید.

پیش از رسیدن به گنج‌نامه یک دوراهی می‌بینید که یکی از راه‌های آن به سمت کتیبه باستانی گنج‌نامه می‌رود. همین مسیر را انتخاب کنید و چند متر قبل از پیاده‌راه منتهی به کتیبه، مسیر کوه‌پیمایی الوند را می‌بینید. دشت میشان در میانه همین راه قرار دارد. البته برای رسیدن به دشت میشان می‌توانید از تله‌کابین گنج‌نامه هم استفاده کنید.

با آغاز مسیر و حرکت به سمت قله الوند و دشت میشان، هرچه بیشتر بالا می‌روید منظره‌ پشت سرتان زیباتر و گستره دیدتان وسیع‌تر می‌شود. به‌طوری‌که با نگاه به منظره‌ی پشت سر، خستگی را فراموش کرده و با ذوق و شوق بیشتری برای ادامه مسیر تلاش می‌کنید.

در این مسیر زیبا و همچنین کمی سخت و سنگین، 2 پناهگاه کوهنوردی وجود دارد که مدت‌ها پیش ساخته شده‌اند. به دست آوردن انرژی دوباره و استراحت کردن در این ایستگاه‌ها، لطف و صفای خاصی دارد.

اولین پناهگاه یک بالکن با نمای بسیار زیبایی از دره است که اگر در روزهای ابری روی آن بایستید، شاهد منظره‌ی خارق‌العاده‌ای خواهید بود که می‌شود آن را به اقیانوس ابر تشبیه کرد.

اگر انتخابتان استفاده از تله‌کابین است، گنج‌نامه در ایستگاه دوم آن قرار دارد و منظره‌ای فراموش‌نشدنی پیش رویتان قرار دارد.

بهترین زمان سفر به دشت میشان

نمایی از اسبی که در دشت میشان در حال چرا است.
بیشتر گردشگران بهار و پاییز را برای سفر به این دشت انتخاب می‌کنند – عکاس: هادی کریمی

هرچند که از اواسط بهار تا اواسط پاییز بهترین زمان سفر به دشت میشان است؛ اما بیشتر گردشگران ماه‌های اردیبهشت، خرداد، مهر و آبان را برای بازدید از این دشت انتخاب می‌کنند.

دلیل محبوبیت بازدید از دشت میشان در بهار را می‌توان آب و هوای دلچسب و  مناظر دشت دانست که با دیگر فصل‌ها قابل‌مقایسه نیست.

از طرف دیگر برای کوهنوردان و عاشقان برف و باران، تماشای دشت سپیدپوش میشان در زمستان یکی از فراموش‌نشدنی‌ترین تجربه‌ها است.

جاهای تفریحی نزدیک دشت میشان

همان‌طور که گفتیم دشت میشان در مسیر کوهنوردی الوند قرار دارد و به جز محل اسکان و چرای عشایر، در اطراف آن سکونتگاهی وجود ندارد و هر چه هست شامل کمپ‌های کوهنوردی و اقامتگاه‌های موقت می‌شود. به جز گنج‌نامه، بیشتر جاهای دیدنی نزدیک دشت میشان شامل جاذبه‌های طبیعی است و دسترسی به آن‌ها هم به کوهنوردی و پیاده‌روی نیاز دارد.

در ادامه با 4 جاذبه گردشگری نزدیک دشت میشان آشنا می‌شوید:

دهکده توریستی گنج‌نامه

جاذبه‌های گردشگری اطراف دشت میشان
قدمت این کتیبه‌ها به دوران هخامنشیان می‌رسد

همان‌طور که در مسیر دسترسی به دشت میشان گفتیم، دهکده توریستی گنج‌نامه در نزدیکی این دشت قرار دارد. عبورکردن از مسیر کاروان‌رویی که در زمان هخامنشیان، پادشاهان و همراهانشان از آن عبور می‌کردند، می‌تواند تجربه‌ای متفاوت باشد؛ یعنی مسیری که شما را به کتیبه باستانی گنج‌نامه می‌رساند.

برای رسیدن به دهکده توریستی گنج‌نامه و تماشای کتیبه‌های باستانی آن، باید از پا گذاشتن در مسیر کوهنوردی الوند صرف‌نظر کنید و 2 راهی گنج‌نامه را به سمت دهکده ادامه دهید. جاذبه اصلی گنج‌نامه کتیبه‌هایی است که به عصر داریوش و خشایار شاه، دو پادشاه بزرگ هخامنشی تعلق دارند.

به جز کتیبه‌ها، در این دهکده سورتمه ریلی، غار آکواریوم، یک آبشار (آبشار گنج‌نامه) و چند رستوران سنتی هم وجود دارد.

تخت نادر

نمایی از تخت نادر در نزدیکی دشت میشان
یکی از دشت‌های سرسبز همسایه! – عکاس: محمد طیب رحیمی

تخت نادر یکی دیگر از دشت‌ها و استراحتگاه‌های کوه الوند است که در نزدیکی دشت میشان قرار دارد و برای دسترسی به آن، باید در مسیر کوهنوردی الوند از دشت میشان و چراگاه دام عشایر عبور کنید. در تخت نادر هم مناظر طبیعی زیبا و چشمه‌های آب خنک فراوان است و با توجه به این که ارتفاع آن از سطح دریا از دشت میشان بیشتر است، آب‌وهوایی خنک‌تر و چشم‌انداز زیباتری دارد.

تا پیش از راه‌اندازی مسیر آسفالت از همدان به گنج‌نامه، کوهنوردان برای صعود به الوند از کوچه‌باغ‌های عباس‌آباد به فخرآباد استفاده می‌کردند که در این مسیر هفت توقفگاه با نام هفت تخت قرار داشت. نام تخت آخر را نادر گذاشته بودند و این نام تا امروز هم روی آن باقی مانده است.

پیست اسکی تاریک دره

نمایی از کوه‌های پیست اسکی تاریک دره در نزدیکی همدان
پیست اسکی تاریک دره در تمامی فصول سال فعال است – عکاس: حامد نظری

این پیست اسکی در جنوب همدان و دشت میشان قرار دارد و برای دسترسی به آن باید از همان مسیر میدان امام همدان خودتان را به گنج‌نامه برسانید و برخلاف مسیر دشت میشان، مسیر جنوب را در پیش بگیرید. ارتفاع این پیست اسکی از سطح دریا بین 2450 تا 3000 متر متغیر است و حدود 50 هکتار وسعت دارد.

پیست اسکی تاریک دره تقریباً در تمامی فصول سال فعال است و در فصول گرم به جای اسکی روی برف، اسکی روی چمن در آن انجام می‌شود. در این پیست امکاناتی مثل تله سیژ (بالابر کابلی)، آموزشگاه اسکی، رستوران و مهمان‌سرا (با وسعت 550 مترمربع) فراهم است.

دیوین یا دیوجین

نمایی از ییلاق دیوین همدان در روز
میزبان رسمی میزبان باغ‌های زیبای زردآلو، گیلاس، آلبالو، گردو و بادام – عکاس: سارا سپهرآرا

دیوین یکی دیگر از ییلاقات و دره‌های جنوب همدان است که فاصله بسیار کمی با این شهر دارد. این دره در مجاورت یکی از کوه‌های الوند با نام چهار قلعه واقع شده و جاری شدن 2 چشمه ملک و قاضی در آن باعث شده تا سرسبز و دیدنی باشد.

در این دره روستایی با همین نام قرار دارد که میزبان باغ‌های زیبای زردآلو، گیلاس، آلبالو، گردو و بادام است و به همین دلیل مقصدی مناسب برای طبیعت‌گردی محسوب می‌شود. آب و هوای مناسب و طبیعت زیبای این روستا باعث شده که بسیاری از همدانی‌ها در این منطقه زمین و ویلا بخرند.

فعالیت‌هایی که می‌توان در دشت میشان انجام داد

نمایی از دشت میشان در یک روز زمستانی
کوهنوردی؛ بهترین فعالیتی که می‌توان در دشت میشان انجام داد – عکاس: محمدطاهر پیله‌ور

لذت بازدید از دشت میشان را با تمام وجود حس کنید، بر روی چمن‌ها دراز بکشید و به موسیقی آب جاری از چشمه‌ها گوش بسپارید تا این طنین دل‌انگیز، شما را از این دنیا خارج کرده و به دنیای دیگری ببرد. اگر به عنوان یک گردشگر می‌خواهید از این دشت زیبا بازدید کنید، تا می‌توانید عکس بگیرید و از طبیعت و هوای پاک لذت ببرید. سعی کنید کمی کنجکاوی به خرج دهید و گوشه و کنار را بگردید.

اگر هم مسیر کوه‌پیمایی الوند را در پیش گرفته‌اید، در این دشت کمی خستگی در کنید، چای بنوشید و برای ادامه مسیر انرژی بگیرید.

اقامت در دشت میشان

نمایش از چشمه‌های آب دشت میشان
همدان نزدیک‌ترین شهر برای دسترسی بهتر به دشت میشان است – عکاس: هادی کریمی

شهر همدان بهترین گزینه برای دسترسی بهتر به دشت میشان است. قدمت این شهر و جاذبه‌های گردشگری متعدد آن باعث شده تا اقامتگاه‌های مختلف و متنوعی داشته باشد که شامل هتل، اقامتگاه بوم‌گردی، آپارتمان و ویلا می‌شود.

برای رزرو اقامتگاه باکیفیت و به صرفه در این شهر می‌توانید به سایت اتاقک  و صفحه اجاره سوئیت در همدان مراجعه کنید.

سخن آخر

در این مقاله به دشت میشان، یکی از زیباترین جاهای دیدنی همدان و ایران سر زدیم و از آب و هوای مطبوع و طبیعت زیبای آن لذت بردیم، مسیر دسترسی به آن را بررسی و جاهای دیدنی نزدیک آن را معرفی کردیم. در انتها هم گفتیم که برای اجاره ویلا و سوئیت در نزدیکی دشت میشان می‌توانید روی اتاقک حساب کنید.

در انتها هم فراموش نکنید که برای کوه‌پیمایی در دشت میشان باید از قبل وسایل مورد نیاز آن را آماده کرده و اطلاعات مسیر را بدست بیاورید.

سؤالات متداول درباره دشت میشان

دشت میشان کجاست؟

استان همدان، شهر همدان، جاده گنج‌نامه، میدان گنج‌نامه، مسیر کوهنوردی الوند

جاهای دیدنی نزدیک دشت میشان کدامند؟

دهکده توریستی گنج‌نامه، تخت نادر، پیست اسکی تاریک دره، دیوین

دسترسی به دشت میشان چگونه ممکن است؟

برای دسترسی به دشت میشان باید از میدان امام همدان به سمت گنج‌نامه حرکت کنید و از آن جا با تله‌کابین یا پیاده‌روی خودتان را به دشت میشان برسانید

5/5 - (5 امتیاز)

اتاقک

مسعود تاجیک

مسعود هستم، شیفته نوشتن، ادبیات و سینما. تولید محتوا برای من یک لذت دوجانبه دارد، هم روح خودم را جلا می‌دهد و هم باعث می‌شود حس مفید بودن داشتi باشم. این‌که نوشته من بتواند جواب سؤالات کسی را بدهد یا او را از سردرگمی نجات دهد، لذت وصف‌ناپذیری است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *