چه جوری سفر برم؟نکات آموزشی سفر

عکاسی با موبایل در طبیعت | 8 ترفند ساده و کاربردی

گوشی‌های هوشمند سفر کردن را از هر زمان دیگری برای ما آسان‌تر کرده‌اند. در گذشته نقشه، دوربین عکاسی، واکمن، دیکشنری و … از ملزومات سفر محسوب می‌شد؛ اما در حال حاضر گوشی‌های هوشمند کار تمامی این وسایل را برای ما انجام می‌دهند و در عین حال وزن و حجم کمتری هم دارند.

تا قبل از ظهور دوربین‌های دیجیتال و گوشی‌های هوشمند؛ برای دیدن عکس‌های سفر خون به دلمان می‌شد؛ چون انتظار دیدن عکس‌ها تا چند روز بعد از پایان سفر هم طول می‌کشید و باید صبر می‌کردیم تا فیلم دوربین‌های آنالوگ توسط آتلیه عکاسی محل ظاهر شود.

با این وجود که گوشی‌های هوشمند هم بارمان را سبک کرده‌اند و هم خاطرات سفر را زودتر تحویلمان می‌دهند؛ اما مثل دوربین‌های عکاسی، گرفتن عکس‌های زیبا و خیره‌کننده با آن‌ها کار راحتی نیست و به دانستن چند فوت کوزه‌گری نیاز دارد. در این مقاله به چند ترفند ساده و کاربردی برای عکاسی با موبایل در طبیعت پرداخته شده که به شما کمک می‌کنند تا عکس‌هایی چشم‌نواز از طبیعت بگیرید.

1.  عکاسی با لنز کثیف ممنوع

لنز دوربین گوشی هوشمند با دستمال پاک می‌شود
ساده‌ترین ترفند عکاسی با موبایل در طبیعت

ممکن است بارها عکس‌هایی را دیده باشید که رنگ و نور خیلی خوبی دارند و از منظره‌های بکری گرفته شده‌اند؛ اما هنگام نگاه‌کردن به آن‌ها لکه‌ها و نقطه‌های سیاه‌رنگی را می‌بینید که باعث می‌شوند حواستان از اصل تصویر پرت شود. دلیل به وجود آمدن این لکه‌ها و نقاط سیاه، کثیف‌شدن لنز دوربین موبایل به‌ مرور زمان و به دلیل نگهداری طولانی‌مدت در جیب لباس و کیف است.

ساده‌ترین ترفند عکاسی با موبایل در طبیعت این است که یک دستمال عینک یا هر دستمال لطیف دیگری که پرز نمی‌دهد و خط نمی‌اندازد را همراه خودتان داشته باشید و پیش از شروع عکاسی با موبایل، اول لنز آن را با این دستمال تمیز کنید. نتیجه این کار شگفت‌انگیز خواهد بود!

2. فلاش دوربین را خاموش کنید

عکاسی بدون فلاش با گوشی هوشمند در شب
استفاده از حالت عکاسی در شب، شما را از روشن کردن بی‌مورد فلاش دوربین معاف می‌کند.

اگر می‌خواهید در شب از طبیعت عکاسی کنید و گوشی هوشمند شما قابلیت عکاسی در شب را دارد، حتماً از این قابلیت استفاده کنید و البته حواستان باشد که استفاده از آن به صبر و حوصله زیادی نیاز دارد؛ چون بعد از زدن دکمه شاتر چند ثانیه‌ای طول می‌کشد تا گوشی هوشمند عکس را پردازش و نور و رنگ آن را اصلاح کند.

استفاده از حالت عکاسی در شب، شما را از روشن کردن بی‌مورد فلاش دوربین معاف می‌کند و باعث می‌شود عکس‌های شما طبیعی‌تر از آب در بیایند. اگر می‌خواهید در شب و جاهای تاریک عکاسی کنید و گوشی شما حالت عکاسی در شب ندارد، سعی کنید به جای روشن کردن فلاش دوربین به یک منبع نور نزدیک شوید و یا از نرم‌افزارهای مخصوص عکاسی در شب استفاده کنید.

استفاده از فلاش دوربین باعث می‌شود نور زیادی به سوژه تابیده شود، پس‌زمینه عکس‌ها تار می‌شود، چشم‌های سوژه‌ها قرمز می‌شوند و رنگ‌ها حالت مصنوعی به خود می‌گیرند.

روزها هم به هیچ عنوان برای عکاسی با موبایل در طبیعت فلاش دوربین را روشن نکنید که اثرات مخرب آن از روشن کردن فلاش در شب بیشتر است.

3. با نور طبیعی عکاسی کنید

نمایی از مردی که در طبیعت می‌خندد
عکاسی در ساعت طلایی، بهترین راه برای داشتن رنگ‌های طبیعی در عکس

در اکثر گوشی‌های هوشمند معمولاً امکان تنظیم سرعت شاتر، ایزو و دیافراگم وجود دارد که تنظیم درست آن‌ها برای سبک‌ها و حالت‌های مختلف، به کمی دانش عکاسی نیاز دارد.

به همین خاطر اگر قصد عکاسی با موبایل در طبیعت را دارید، بهتر است به ساعت‌های مناسب عکاسی هم توجه کنید و در زمان عکاسی از نور طبیعی خورشید استفاده کنید. شاید اصطلاح «ساعت طلایی» به گوشتان خورده باشد، این عبارت را عکاس‌ها برای یک ساعت بعد از طلوع و یک ساعت قبل از غروب خورشید به کار می‌برند؛ چون در این زمان نور خورشید در بهترین حالت خود قرار دارد و باعث می‌شود رنگ‌های موجود در عکس‌های شما گرم‌تر و طبیعی‌تر شوند.

در این ساعت‌های طلایی می‌توانید عکس‌های بی‌نظیری بگیرید؛ چون نور مستقیم نمی‌تابد و ملایم شدن سایه‌ها به زیبایی عکس‌هایتان کمک زیادی می‌کنند.

4. در صورت امکان از سه‌پایه استفاده کنید

نمایی از عکاسی با سه پایه در طبیعت
با استفاده از سه‌پایه جلوی لرزش دستتان را بگیرید

سه‌پایه‌های مخصوص عکاسی با موبایل وزن زیادی ندارند و اکثر آن‌ها تاشو هستند که این موضوع باعث می‌شود فضای زیادی را هم اشغال نکنند. سه‌پایه در بیشتر سبک‌های عکاسی با موبایل در طبیعت کاربرد دارد و بهترین مزیت استفاده از آن، جلوگیری از تار شدن عکس‌ها به دلیل لرزش دست است.

سه‌پایه به شما کمک می‌کند تا به‌راحتی بتوانید در سبک‌های نوردهی طولانی (long exposure) و پنینگ عکاسی کنید. این دو سبک برای ثبت حرکت در عکس به کار می‌روند و گرفتن خروجی ایدئال از آن‌ها، به پایین آوردن سرعت شاتر تا حد امکان و نگه‌داشتن دوربین برای مدت طولانی در یک زاویه خاص نیاز دارد.

5. تنبل نباشید و کمی محیط را کاوش کنید

نمایی از عکاسی از دریاچه در غروب
کاوش محیط به شما زوایای بهتر می‌دهد

استفاده از قابلیت زوم کردن در دوربین موبایل را فراموش کنید؛ چون زوم کردن هنگام عکاسی با موبایل در طبیعت باعث می‌شود کیفیت عکس پایین بیاید. دلیل این موضوع این است که زوم گوشی‌های هوشمند اپتیکال نیست و بعد از بزرگ‌نمایی کیفیت عکس‌ها به‌شدت افت می‌کند و تار می‌شود.

اگر دوست دارید از مناظر و عناصر طبیعی موجود در فواصل دور عکاسی کنید، بهتر است به جای زوم کردن به سوژه موردنظرتان نزدیک شوید. با این کار کیفیت عکس از بین نمی‌رود و حتی می‌توانید از سوژه‌ها در زاویه‌های مختلفی عکاسی کنید. همچنین نزدیک شدن به سوژه این امکان را به وجود می‌آورد که در صورت مجهز بودن گوشی به حالت عکاسی ماکرو، بتوانید از فواصل نزدیک از سوژه‌ها عکاسی کنید و جزئیات آن‌ها را بهتر نشان دهید.

از طرف دیگر یکجا نایستادن و کشف محیط موردنظر به شما کمک می‌کند تا زوایای بهتری برای عکاسی پیدا کنید و عکس‌های متفاوتی بگیرید. رزرو یک اقامتگاه جنگلی و نزدیک به طبیعت می‌تواند حس ماجراجویی را در شما تقویت کند.

اجاره کلبه جنگلی
  • 50 هزار تومان تخفیف
  • مخصوص کاربران بلاگ
  • کد : OTGBLG50

همین الان رزرو کن!

6. کادربندی درست و استفاده از قانون یک‌سوم را یاد بگیرید

عکاسی با کمک خطوط راهنما در طبیعت
ترکیب‌بندی و قاب‌بندی درست عکس به تمرین نیاز دارد

اگر دقت کرده باشید عکس‌هایی که زاویه‌های عجیب‌وغریب، کج و غیرمعمولی دارند، هیچ جذابیتی ندارند. بیننده برای نگاه‌کردن به آن‌ها مجبور است گوشی را به جهت‌های مختلفی بچرخاند تا جزئیات عکس را بهتر ببیند.

عکس‌هایی که با کادرهای عمودی یا افقی گرفته می‌شوند و خط توازن در آن‌ها رعایت شده جذابیت بیشتری دارند و برای جذاب‌تر کردن عکس‌ها  می‌توانید خطوط راهنما یا Grid lines دوربین گوشی را روشن کنید.

فعال کردن این قابلیت به شما کمک می‌کند بتوانید در عکاسی با موبایل در طبیعت از قانون یک‌سوم استفاده کنید؛ چون پس از فعال کردن آن سه خط عمودی و افقی صفحه گوشی را به 9 چهارضلعی تقسیم می‌کنند که با قرار دادن سوژه روی رأس‌های این چهارضلعی یا اضلاع آن می‌توانید کاری کنید که حواس مخاطب سریعاً به سوژه جلب شود.

ترکیب‌بندی و قاب‌بندی درست عکس به تمرین نیاز دارد و به همین دلیل بهتر است با کمی حوصله چند بار ترکیب عکس را عوض کنید تا به نتیجه ایدئال برسید.

7. با سوژه‌ها هم سطح شوید

عکاسی از نمای نزدیک و هم‌سطح با سوژه ها در طبیعت
برای جذاب‌شدن عکس‌ها، گاهی اوقات بنشینید!

هنگام عکاسی با موبایل در طبیعت، گاهی اوقات به جای ایستادن سعی کنید بنشینید و خودتان را با سوژه هم سطح کنید. عکس‌هایی که از زوایای بالا به پایین گرفته می‌شوند جذابیت زیادی برای مخاطب ندارند و معمولاً سوژه موردنظر در آن‌ها پایین‌تر از خط افق یا خط توازن عکس قرار می‌گیرد که این موضوع باعث می‌شود از فوکوس خارج شود.

تنها حالت مجاز برای عکاسی بالا به پایین، عکاسی ماکرو است که به شما اجازه می‌دهد سوژه را بزرگ‌تر از حالت عادی نشان دهید.

8. برای ادیت عکس‌ها وقت و حوصله بگذارید

ادیت عکس‌هایی که در طبیعت گرفته شده است
ادیت عکس‌ها را سرسری نگیرید

پس از عکاسی با موبایل در طبیعت، با نصب چند برنامه ویرایش عکس می‌توانید رنگ عکس‌ها را تنظیم، کمتر و بیشتر کنید، کادرها را کمی تغییر دهید،  قسمت‌هایی را که نمی‌خواهید را برش بزنید و جلوه‌ای دیدنی به عکس‌هایتان بدهید.

برای این کار به چند نرم‌افزار حرفه‌ای ویرایش عکس مخصوص موبایل نیاز دارید. Snapseed و VSCO از شناخته‌شده‌ترین اپلیکیشن‌های موبایل برای ویرایش عکس هستند که می‌توانید آن‌ها رایگان نصب کنید و از کار کردن در محیط‌های ساده و راحت آن‌ها لذت ببرید.

به جای استفاده از فیلترهای آماده این اپلیکیشن‌ها، کمی برای ادیت عکس با آن‌ها وقت بگذارید و باور کنید که یک ادیت خوب می‌تواند عکس‌های بد را نجات بدهد.

سخن آخر

برای گرفتن تصاویر زیبا هنگام عکاسی با موبایل در طبیعت، نیازی به گوشی‌ها و ابزارهای حرفه‌ای و گران‌قیمت ندارید. با گوشی موبایلتان می‌توانید هزاران عکس زیبا و دیدنی ثبت کنید، به شرط اینکه خلاقیت داشته باشید و ترفندهای معرفی شده در این مقاله مثل قانون یک‌سوم، روشن نکردن فلاش، زوم نکردن، نزدیک شدن به سوژه و … را رعایت کنید.

برای داشتن سفری بدون دغدغه و استفاده حداکثری از خلاقیتتان بدون دل‌مشغولی بابت اقامتگاه، می‌توانید وارد سایت اتاقک شوید و نسبت به اجاره ویلا و سوئیت اقدام کنید. تنوع اقامتگاه‌های شهرهای مختلف در این سایت به‌قدری زیاد است که به شما اجازه می‌دهد بهترین اقامتگاه متناسب با بودجه و سلیقه خود را انتخاب کنید.

سؤالات متداول درباره ترفندهای عکاسی با موبایل در طبیعت

بهترین ترفندهای عکاسی با موبایل در طبیعت کدامند؟

تمیز کردن لنز، رعایت قانون یک‌سوم، استفاده از نور طبیعی، کاوش دقیق محیط، کادربندی درست

چگونه می‌توان از قانون یک‌سوم استفاده کرد؟

برای این کافی است خطوط راهنمای دوربین گوشی را روشن کنید و سوژه را روی رأس‌ها یا اضلاع چهارضلعی وسط قرار دهید.

بهترین اپلیکیشن‌های ویرایش عکس کدامند؟

با کمک نرم‌افزارهای VSCO و Snapseed می‌توانید عکس‌های خود را به‌صورت حرفه‌ای ویرایش کنید.

4.5/5 - (8 امتیاز)

اتاقک

مسعود تاجیک

مسعود هستم، شیفته نوشتن، ادبیات و سینما. تولید محتوا برای من یک لذت دوجانبه دارد، هم روح خودم را جلا می‌دهد و هم باعث می‌شود حس مفید بودن داشتi باشم. این‌که نوشته من بتواند جواب سؤالات کسی را بدهد یا او را از سردرگمی نجات دهد، لذت وصف‌ناپذیری است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *