جاهای دیدنی

زیباترین دریاچه‌ های ایران در کدام شهرها قرار دارند؟

دیدنی‌ترین دریاچه‌ های ایران کدامند؟

جاذبه‌های طبیعی و گردشگری ایران از لحاظ تنوع، پراکندگی، وسعت و اقلیم جغرافیایی تنوع زیادی دارد. اگر از علاقه‌مندان به طبیعت‌گردی باشید به‌راحتی می‌توانید مقصدی مناسب برای گردشگری و ماجراجویی انتخاب کنید. یکی از زیباترین جاذبه‌ها برای گردش، تفریح و سفر دریاچه‌ های ایران‌ اند که از نظر عمق، وسعت، نوع آب و پوشش گیاهی و جانوری تفاوت زیادی دارند. در ادامه این مطلب می‌خواهیم از بین ۲۸ دریاچه، درباره زیباترین دریاچه‌های ایران و ویژگی‌های آن‌ها صحبت کنیم و اگر به آشنایی با آن‌ها علاقه‌مندید این متن را تا انتها مطالعه کنید و برای طبیعت‌گردی و ماجراجویی بعدی مقصدتان را انتخاب کنید.

دیدنی‌ترین دریاچه‌ های ایران کدامند؟
عکس از گوگل

دریاچه ارومیه، نگین سرخ آذربایجان

در روزگاری نه چندان دور دریاچه ارومیه یکی از بزرگ‌ترین دریاچه‌های جهان و خاورمیانه بود. بعد از سال ۱۳۸۰ آب این دریاچه کم‌ کم خشک شد و نامش در تمام دنیا سر زبان‌ها افتاد و برای احیای آن تلاش‌های زیادی انجام شد. خوشبختانه بعد از بارش‌های سال‌های ۹۴ و ۹۸ این دریاچه حال‌و‌روز بهتری پیدا کرد.

رضاییه، چیچست و کبودان نام‌های قدیمی این دریاچه‌اند. قلعه داشی یکی از بناهای تاریخی دوران هلاکوخان است که می‌گویند او طلاهایش را در این قلعه مخفی می‌کرد.

در دریاچه ارومیه جزیره‌های متعددی وجود دارد که زیستگاه پرندگان مهاجر است. بین تمام این جزیره‌های جزیره کبودان زیستگاه حیوانات زیادی مانند موش صحرایی، میش، قوچ و پلنگ است و در همه روزهای سال آب شیرین دارد. دریاچه ارومیه فقط یکی از جاذبه‌های گردشگری شهر ارومیه است و شما می‌توانید به راحتی با اجاره آپارتمان در ارومیه به تماشای جاذبه‌های طبیعی و تاریخی دیگر این شهر بروید و سفری به‌یاد‌ماندنی بسازید.

دریاچه ارومیه، نگین سرخ آذربایجان
عکس از گوگل

دریاچه کوه گل، نگینی در میان کوه‌های زاگرس

دریاچه کوه گل، یکی از زیباترین دریاچه های ایران در میان رشته کوه‌های زاگرس است. کوه گل بخشی از طبیعت زیبا و بکر دنا می‌باشد که در میان آن دریاچه‌های فصلی و دائمی بسیاری وجود دارد. دریاچه کوه گل نیز در این منطقه قرار گرفته است. دریاچه کوه گل در هشت کیلومتری شهر سی‌سخت استان کهکیلویه و بویراحمد قرار دارد. این دریاچه یکی از بزرگ‌ترین دریاچه‌های غرب ایران می‌باشد و اطراف آن پوشش گیاهی و جانوری متنوعی وجود دارد. دریاچه کوه گل در حدود نیم هکتار مساحت دارد و عمق آن حدودا 15 متر است.

دریاچه گَهَر، گوهری در اشترانکوه

گهر، دریاچه‌ای کوهستانی است و یکی از زیباترین دریاچه های ایران می‌باشد که در استان لرستان و در دامنه اشترانکوه قرار دارد. دریاچه زیبای گهر در ۳۵ کیلومتری شهر دورود است و به نگین اشترانکوه شهرت دارد. این دریاچه از دو بخش بزرگ و کوچک تشکیل شده و منطقه‌ای حفاظت شده است.

یک اتاقک پر از عیدی یک اتاقک پر از عیدی

این دو دریاچه نزدیک در فاصله‌ای کم از هم قرار دارند و از گهر بزرگ تا گهر کوچک باید نزدیکه به ۴۰ دقیقه پیاده‌روی کنید. هنگام قدم زدن در کنار این دریاچه‌ها درخت‌ میوه‌هایی مثل زالزالک، سیب، گردو و گلابی وحشی را خواهید دید.

دریاچه گهر دورود
عکس از گوگل

دریاچه شورمست، بهشتی نزدیکِ پایتخت

دریاچه شورمست محل مناسبی برای یک سفر یک‌روزه است. برای رسیدن به این دریاچه زیبا باید از جاده تهران-فیروزکوه به سمت روستای سفیدکوه حرکت کنید. نزدیک به آبشار ورسک این دریاچه زیبا قرار دارد و چشم‌اندازی از بهشت را به رخ گردشگران می‌کشاند.

این دریاچه که جزو دیدنی ترین دیاچه های ایران می‌باشد، در دل جنگلی از درختان توسکا است و نزدیک به ۱۵ هکتار وسعت دارد و عمق آن در عمیق‌ترین قسمت به ۷ متر می‌رسد. فراموش نکنید این دریاچه برای شنا اصلا مکان مناسبی نیست.

دریاچه شورمست
عکس از گوگل

مهارلو، دریاچه‌ای که آبی رنگ نیست

استان فارس و شهر شیراز فقط برای سفر به قصه شاهان و شاعران نیست. بین بناهای تاریخی شیراز می‌توانید به دریاچه مهارلو بروید یک طبیعت‌گردی به‌یاد‌ماندنی را رقم بزنید. مهارلو، که دریاچه نمک است و آب آن رنگ سرخی دارد. رنگ سرخ آن دریاچه مهارلو را به یکی از زیباترین دریاچه های ایران تبدیل کرده است. این دریاچه در ۱۸ کیلومتری جنوب شرقی شیراز قرار دارد.

رنگ قرمز این دریاچه به‌ دلیل وجود جلبک‌های قرمزی است که کف دریا وجود دارند. بعد از تبخیر شدن آب دریاچه و زیاد شدن شوری آن این جلبک‌ها که «کشند قرمز» نام دارند رشد می‌کنند و رنگ دریاچه را تغییر می‌دهند.

در زمان سفر به این منطقه حتما دوربین عکاسی همراهتان ببرید از طبیعت عجیب این دریاچه عکس‌هایی دیدنی بگیرید.

مهارلو
عکس از گوگل

دریاچه پریشان کجاست؟

فامور یا پریشان نام دریاچه‌ای در شهر کازرون است و این دریاچه جزو زیباترین جاذبه های دیدنی کازرون محسوب میشود. این دریاچه که یکی از بزرگ‌ترین دریاچه‌های آب شیرین ایران است در فهرست تالاب‌های بین‌المللی ثبت شده و از منطقه‌های حفاظت شده است. این دریاچه ۴۳ کیلومتر مساحت دارد و اطرافش کوه‌های فامور قرار گرفته‌اند. آب شیرین پریشان برای زندگی ماهی‌هایی مثل زردک، سرخه، مارماهی و کپور مناسب است.

دریاچه پریشان
عکس از گوگل

دریاچه زریوار، نگین مریوان

یکی از معروف‌ترین جاذبه‌های گردشگری غرب ایران و استان کردستان دریاچه زریوار یا زریبار است. این دریاچه یکی از دریاچه‌های بزرگ آب شیرین ایران است در ۳ کیلومتری غرب مریوان قرار دارد. طول دریاچه زریوار ۵ و عرض آن ۱.۵ کیلومتر است و عمق آن بین ۲ تا ۵.۵ متر تخمین زده شده است. قایق‌سواری، ماهیگیری، تماشای پرنده‌ها، عکاسی و پرواز با پاراگلایدر تفریحاتی‌اند که می‌توانید کنار این دریاچه امتحان کنید و از اوقات فراغتتان لذت ببرید.

عکس از: آیدین علیزاده

اُوان، دریاچه‌ای میان کوه‌ها

برای دیدن دریاچه الموت که یکی از زیباترین دریاچه های ایران و استان قزوین است باید به شمال شرقی این استان سفر کنید. اوان تقریبا ۸۰ کیلومتر با شهر قزوین فاصله دارد و سر راه قلعه الموت است. در طول راه از پیچ‌و‌خم جاده و کوه‌ها لذت ببرید و از طبیعت و هوای پاک کوهستان استفاده کنید.

آب این دریاچه از چشمه‌های زیرزمینی و ذوب شدن برف‌ کوه‌ها تأمین می‌شود. محیط اطراف آن برای کمپ‌های گروهی و شبانه مناسب است و قایق‌سواری یکی از تفریحات لذت‌بخش در این دریاچه زیباست.

دریاچه اوان الموت
عکس از گوگل

دریا چورت

یکی دیگر از دیدنی ترین و زیباترین دریاچه های ایران، دریای چورت است. این دریاچه که نام اصلی آن میانشه می‌باشد. دریاچه در 71 کیلومتری ساری واقع شده و در ده کیلومتری روستای چورت است.

در اثر زلزله‌ای در سال 1318، مسیر آب چشمه در این مکان مسدود شده که باعث خلق این دریاچه زیبا شده است. در فصل‌های بهار و تابستان که سطح آب پایین‌تر است، می‌توان درخت‌هایی را که قبلا در این مکان روییده بودن مشاهده کرد که سر از آب بیرون آورده و منظره‌ای خارق العاده پدید می‌آورند.

حوض سلطان، آینه‌ای از دل طبیعت

دریاچه نمک حوض سلطان به آینه طبیعی ایران معروف است و در شمال شهر قم قرار دارد. فصل پاییز یکی از بهترین زمان‌های سفر به این دریاچه زیبا است. وسعت این دریاچه نمکی در حدود ۲۴۰ کیلومتر است. میزان آب دریاچه حوض سلطان، که به دریاچه ساوه و شاهی هم معروف است، در ماه‌های مختلف سال تفاوت دارد.

حجم آب آن در فصل زمستان بیشتر از فصل‌های دیگر است. این دریاچه از دو بخش تشکیل شده است که به وسیله یک آبراه به یکدیگر ارتباط دارند.

حوض سلطان
عکس از گوگل

تهیه شده توسط تیم تولید محتوای اتاقک

5/5 - (3 امتیاز)

اتاقک

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *