جاهای دیدنیکوه‌ها

بهترین مسیرهای کوهنوردی در تهران | برای کوهنوردی در تهران کجا بریم؟

اگر فقط یک‌بار تجربه کوهنوردی را داشته باشید، حتما می‌دانید که این فعالیت شما را اسیر خودش خواهد کرد؛ طوری که اگر هر چند هفته یک‌بار به کوه نروید احساس می‌کنید که زندگی تعادل ندارد و یک جای کار می‌لنگد.

این احساس معمولا در 2 حالت به وجود می‌آید:

  • حالت اول وقتی است که رفیق و دوستی شما را به‌زور از خواب ناز بیدار می‌کند و شما با اکراه و غر زدن به کوه می‌روید؛ اما وقتی به ارتفاع بالاتر می‌رسید، دیگر نمی‌خواهید برگردید و از همان‌جا، کوهنوردی یکی از تفریحات اصلی زندگی شما می‌شود.
  • حالت دوم روزی است که تصمیم می‌گیرید پا را از رستوران‌ها و سفره‌خانه‌های اول مسیر فراتر بگذارید و کمی بیشتر کوهنوردی کنید. وقتی به جایی می‌رسید که کم‌کم خلوت‌تر می‌شود، سکوت است و بدون استثنا افرادی که در حال برگشت از کوه هستند به شما می‌گویند: «خدا قوت! یا خسته نباشید!». اینجا است که احساس می‌کنید در حال فتح هیمالیا هستید و لذت تجربه دوباره این شعف دیگر رهایتان نمی‌کند.

اگر با خواندن 2 حالت بالا، پیش خودتان گفتید نه من این‌طوری نیستم ولی دلم می‌خواهد بعضی وقت‌ها تجربه کوهنوردی داشته باشم یا اگر چند وقتی است که کوهنوردی را به‌طور حرفه‌ای شروع کرده‌اید، تا انتهای مقاله با ما هم مسیر شوید تا با مسیرهای کوه‌های مختلف تهران از مسیرهای ساده تا مسیرهای صعب‌العبور آشنا شوید.

مسیر دارآباد

مسیر دارآباد

برای کوهنوردی در تهران یکی از بهترین مسیرها، مسیر دارآباد است. دارآباد یکی از زیباترین و خوش آب‌وهواترین مناطق تهران است که جان می‌دهد برای کوهنوردی و پیاده‌روی. این منطقه ۱۷۵۰ متر ارتفاع دارد. در طول مسیر چشمه‌های پر آب، آبشارهای کوچک و حوضچه‌های زیبایی دیده می‌شود که اجازه نمی‌دهند احساس خستگی کنید.

برای کوهنوردی در مسیر دارآباد، 3 مسیر پیش روی شما وجود دارد. اگر قدرت بدنی خوبی دارید یا کوهنورد حرفه‌ای هستید، مسیر اول یعنی عبور از دره دارآباد را انتخاب کنید. ممکن است عبور از این دره برای افراد عادی و کوهنوردان تازه‌کار کمی سخت باشد؛ اما کوهنوردان حرفه‌ای به‌راحتی از این دره عبور می‌کنند. با ادامه مسیر دره به قله و آبشار دارآباد می‌رسید اما اگر تازه‌کار نیستید بهتر است خیلی اوج نگیرید تا از کوهنوردی زده نشوید.

یک اتاقک پر از عیدی یک اتاقک پر از عیدی

مسیر دوم راهی است که برای افراد مبتدی و گردشگران طبیعت انتخاب مناسبی است و طی کردن آن کار سختی نیست. اکثر خانواده‌ها و کسانی که به‌قصد کوهنوردی حرفه‌ای به دارآباد نیامده‌اند، این مسیر را انتخاب می‌کنند. در طول این مسیر سرویس بهداشتی، موزه دارآباد و هیومن پارک وجود دارد و گزینه‌ای عالی برای گذراندن یک روز تعطیل در طبیعت است.

مسیر سوم عبور از سمت راست دره دارآباد و رسیدن به قله است که باید بگوییم مسیر تقریبا سختی است و بهتر است اگر این مسیر را انتخاب می‌کنید، وسایل اولیه کوهنوردی را داشته باشید.

اگر وسیله نقلیه شخصی ندارید می‌توانید از اتوبوس راه‌آهن- تجریش یا خط مترو تجریش برای رسیدن به دارآباد استفاده کنید و خودتان را به ایستگاه تجریش برسانید. در میدان تجریش سوار اتوبوس‌های تجریش-دارآباد شوید و در ایستگاه پله پیاده شوید.

آدرس: استان تهران، شهر تهران، دارآباد، خیابان دارآباد، خیابان محبی

مسیر کلکچال

مسیر کلکچال

مسیر کلکچال یکی دیگر از محبوب‌ترین مسیرهای کوهنوردی در تهران است. این مسیر به خاطر طبیعت زیبایی که دارد و البته مسیر نسبتا ساده‌اش، به یکی از مسیرهای پرطرفدار برای کوهنوردی و طبیعت‌گردی تبدیل شده است. ارتفاع قله کلکچال که در شرق دربند قرار دارد، 3350 متر است. اگر برای اولین بار می‌خواهید در این مسیر کوهنوردی کنید، می‌توانید به جای قله کلکچال، مجتمع کلکچال در ارتفاع 2600 متری را هدف نهایی خود قرار دهید.

مسیر رسیدن به این مجتمع مسیری عریض و کم شیب است که به‌جز فصل زمستان که احتمال یخزدگی و لیز شدن مسیر وجود دارد، در بقیه روزهای سال طی کردن آن نسبتا راحت است. اگر تا مجتمع کلک‌چال رفتید و احساس کردید هنوز می‌خواهید به کوهنوردی ادامه دهید کافی است به سمت شمال غربی و گرز دره بروید. بعد در مسیر صعود به قله کلکچال قرار می‌گیرید. اگر همین مسیر را به سمت غرب ادامه دهید به پناهگاه شیرپلا می‌رسید. به‌طورکلی برای رسیدن به قله کلکچال چند نقطه شروع مختلف پیش روی شما است که همه آن‌ها از میدان تجریش شروع می‌شوند:

  • مسیر اول از پارک جمشیدیه است که مسیری راحت و مناسب به‌خصوص برای کوهنوردان غیرحرفه‌ای است. در طول این مسیر که پاکوب شده است، استراحتگاه‌های مختلفی هم وجود دارد.
  • مسیر دوم که از پارک نیلوفر شروع می‌شود، مسیر نستا سختی است چون باید از چند صخره مختلف عبور کنید. توصیه می‌کنیم اگر کوهنورد حرفه‌ای نیستید یا تجهیزات لازم را ندارید، این مسیر را برای رسیدن به کلک‌چال انتخاب نکنید.
  • مسیر سوم از گلابدره شروع می‌شود و مثل مسیر اول تقریبا راحت است.

در مسیر کوهنوردی کلکچال، امکانات خوبی برای پذیرایی از کوهنوردان وجود دارد. در ایستگاه‌های ۱ و ۲ و ۳ کافه‌هایی وجود دارد که برای صرف یک صبحانه خوشمزه بعد از چند ساعت پیاده‌روی عالی هستند. بعد از ایستگاه ۳ به آبخوری پایین تپه نورالشهدا و بعد به اردوگاه خواهید رسید. اگر هم خیلی حرفه‌ای هستید و صعود به کلکچال برای شما مثل گرم کردن قبل از تمرین است، می‌توانید از این قله به سمت گردنه پیازچال، قله لزو، برفچال و در نهایت قله توچال حرکت کنید.

آدرس: استان تهران، شهر تهران، میدان تجریش، خیابان شهید باهنر شرق (نیاوران سابق)، بعد از جماران، خیابان فیضیه، پارک جمشیدیه

مسیر ولنجک (تله کابین توچال)

ولنجک - توچال

مسیر ولنجک قدیمی‌ترین و جذاب‌ترین مسیر کوهنوردی در تهران است که همه تهرانی‌ها آن را می‌شناسند. مسیر کوهنوردی ولنجک بین 2 دره معروف تهران یعنی درکه و دربند و کوه‌های توچال قرار دارد. کلمه توچال، چال آبگیر یا دریاچه‌های کوچک ترجمه می‌شود و چون در نزدیکی قله توچال، دریاچه‌ای از یخ طبیعی قرار دارد، نام این محدوده را توچال انتخاب کرده‌اند.

یکی از دلایل محبوبیت این مسیر بین کوهنوردان غیرحرفه‌ای، شیب مناسب و کم آن است. اگر می‌خواهید در کنار کوهنوردی کمی هم تفریح داشته باشید، می‌توانید با تله کابین یا تله سیژ توچال نیمی از مسیر را طی کنید و بعد از آن کوهنوردی را شروع کنید. حالا ببینیم برای رسیدن به قله ولنجک چه مسیرهایی پیش روی شما است:

  • از پارکینگ توچال تا ایستگاه اول تله‌کابین 2 کیلومتر پیاده‌روی می‌کنید که مسیری با شیب ملایم است و خیلی خسته‌تان نمی‌کند. حالا می‌توانید از تله‌کابین توچال استفاده کنید و در ایستگاه هفتم که در ارتفاع 3700 متری است پیاده شوید. بعدازآن حدود 1200 متر باید کوهنوردی کنید تا به قله توچال برسید.
  • اگر نمی‌خواهید از تله‌کابین استفاده کنید، از ایستگاه اول می‌توانید 2 مسیر کوه‌پیمایی را انتخاب کنید. یکی مسیری که جاده خاکی و زیگزاگ است و طی کردن 15 کیلومتر آن، کار چندان سختی نیست. مسیر دوم کمی کوتاه‌تر و حدود 12 کیلومتر است اما نسبت به جاده خاکی مسیر سخت‌تری است.

حواستان باشد در مسیر ولنجک تا ایستگاه 1 که همان مسیر تله‌کابین است، جاده آسفالت شده و خدمات رفاهی خوبی هم در دسترس است. از ایستگاه دوم به بعد امکانات رفاهی در مسیر دیده نمی‌شود پس اگر چیزی لازم دارید با خودتان همراه داشته باشید.

آدرس: استان تهران، شهر تهران، بزرگراه شهید چمران، خیابان یمن، انتهای خیابان ولنجک

اگر اهل تهران نیستید و به این شهر سفر کردید، می‌توانید برای اجاره خانه یا رزرو ویلا به‌صورت آنلاین اقدام کنید. سایت اتاقک و میزبان‌هایش در تمام شهرها و حتی روستاهای کشورمان، آماده خدمت‌رسانی به مسافران و گردشگران هستند.

مسیر دربند یا شیرپلا

دربند

دربند به‌تنهایی یکی از نمادهای تهران است، منطقه‌ای که همیشه پرجنب‌وجوش، پر از کافه و رستوران و در اکثر روزهای سال خنک است. مسیر کوهنوردی دربند یکی از مسیرهای محبوب کوهنوردی در تهران است که اگر غرفه‌های خوش‌رنگ و لعاب و رستوران‌ها حواستان را پرت نکند و به‌سرعت از کنارشان رد شوید، می‌توانید تا قله توچال هم صعود کنید.

در قسمت ورودی دربند، میدان سربند قرار گرفته که با مجسمه‌ای به نام تندیس کوهنورد تزئین شده  است. مسیر کوهنوردی دربند دقیقا از همین میدان شروع می‌شود و در ایستگاه پنجم توچال به پایان می‌رسد.

آبشار دوقلو یکی از دیدنی‌های مسیر کوهنوردی دربند است که اگر نخواهید تا ارتفاع زیادی هم کوه‌پیمایی کنید می‌توانید آن را ببینید. حدود ۵۰ متر بالاتر از این آبشار، به پناهگاه شیر پلا می‌رسید. شیرپلا در گویش مازندرانی همان شیر برنج ترجمه می‌شود که در گذشته یکی از غذاهای اصلی مازندران بوده است. اگر حرفه‌ای‌تر هستید و از پناهگاه شیر پلا هم گذشتید، 2 چشمه به نامه‌ای نرگس و فرخلا هم در مسیرتان قرار دارد که می‌توانید از تماشای آن‌ها لذت ببرید و پاداش کوهنوردی خود را از طبیعت بگیرید. کوهنوردی در مسیر دربند مثل سایر مسیرهای کوهنوردی تهران، در فصل زمستان کار دشواری است چون زمین به خاطر سرمای زیاد یخ می‌زند و لیز و خطرناک می‌شود.

آدرس: استان تهران، شهر تهران، خیابان ولیعصر، میدان تجریش، دربند

مسیر درکه (پلنگچال)

درکه

مسیر درکه یا پلنگچال از دیگر مسیرهای پرتردد کوهنوردی در تهران است. روزهای تعطیل و مخصوصا در فصل تابستان، این منطقه پر از رفت‌وآمد می‌شود. قله پلنگچال یکی از قله‌های شمال شهر تهران است که برای رسیدن به آن می‌توانید از مسیر درکه استفاده کنید. پناهگاه پلنگچال هم در مسیر صعود به همین قله قرار دارد. اگر در فصل زمستان می‌خواهید در مسیر کوهنوردی درکه کوه‌پیمایی کنید، بهتر است هدف نهایی خود را منطقه‌ای به نام آذغالچال قرار دهید و از آن بالاتر نروید چون احتمال ریزش بهمن وجود دارد.

فاصله میدان درکه تا پناهگاه پلنگچال حدود ۱۰ کیلومتر است. برای پیمودن این فاصله، با توجه به شیب مسیر بین 2 تا 3 ساعت پیاده‌روی لازم است. یکی از عواملی که باعث محبوبیت مسیر درکه شده، وجود امکاناتی مثل رستوران، کافه، قهوه‌خانه، سرویس بهداشتی و… در طول راه است. اگر به دنبال آرامش کوه هستید و می‌خواهید کمی خلوت کنید، توصیه می‌کنیم آخر هفته‌ها و ایام تعطیل این مسیر را انتخاب نکنید و اگر امکانش را دارید در طول هفته در این مسیر کوه‌پیمایی کنید.

آدرس: استان تهران، شهر تهران، بزرگراه شهید چمران، خیابان یمن، خیابان رشیدالدین فضل‌الله، خیابان داوودیان، درکه

مسیر گلابدره

گلابدره

آن دسته از کوهنوردانی که از شلوغ بودن مسیرهایی مثل درکه، دربند یا توچال خوششان نمی‌آید، بهتر است سراغ مسیر گلابدره بروند. در مسیر گلابدره خبری از رستوران‌های رنگارنگ و جمعیت مردم نیست. در گلابدره از سکوت و صدای آواز پرنده‌ها بیشتر از هر جای دیگری لذت خواهید برد. علت نام‌گذاری این منطقه قدیمی که از غرب به رودخانه درکه، از جنوب به دزاشیب و تجریش و از شرق به بزرگراه ارتش می‌رسد، سیب‌های گلاب معروف این دره است.

مسیر کوهنوردی گلابدره، حدفاصل بین کلکچال و دربند است، ارتفاع ۱۸۰۰ متری دارد و یکی از راه‌های رسیدن به قله توچال است. اگر قصد کوهنوردی ندارید، می‌توانید در مسیر کنار رودخانه پیاده‌روی کنید یا در سمت چپ مسیری که به سمت کوهنوردی منتهی می‌شود، به سورتمه‌سواری بروید و این تفریح را هم تجربه کنید. اگر هم حرفه‌ای هستید و تجهیزات لازم را دارید، بعد از طی کردن 500 متر مسیر خاکی، به سمت چپ بروید که مسیری با شیب زیاد و تند است اما آبشار زیبایی دارد.

آدرس: استان تهران، شهر تهران، گلابدره، خیابان شهید باهنر، خیابان مقدسی، خیابان میری، امام‌زاده قاسم

مسیر حصارک

مسیر حصارک
عکس از نجمه کاشانی

مسیر حصارک یکی از مسیرهای قدیمی کوهنوردی در منطقه 5 تهران است. از این مسیر می‌توانید برای رسیدن به قله بند عیش استفاده کنید. از قله بند عیش هم مسیر دسترسی به قله‌های توچال، شاه‌نشین، قله پهنه حصار و قله چین کلاغ پیش روی شما است.

در طول مسیر کوهنوردی تا قله بند عیش، رودخانه‌ای وجود دارد که در ایام قدیم پرآب‌تر و زیبا بود اما درحال‌حاضر اگر بارندگی خوب باشد، می‌توانید تجربه لذت‌بخش کوهنوردی با همراهی صدای رود را داشته باشید. این مسیر شیب تندی دارد و برای کسانی که قدرت بدنی کافی ندارند یا حرفه‌ای نیستند، مسیر کوه‌پیمایی سختی است. اگر این مسیر کوهنوردی را انتخاب کردید می‌توانید به‌جای قله بند عیش، از منطقه گل تنگه حصارک راه امام‌زاده داوود را در پیش بگیرید.

آدرس: استان تهران، شهر تهران، بزرگراه باکری شمال، خیابان سیمون بولیوار شرق، میدان دانشگاه آزاد، بلوار شهدای حصارک

مسیر فرحزادمسیر فرحزاد

برای اکثر مردم ایران محله فرحزاد در تهران به آب‌وهوای خنک، رستوران‌ها و سفره‌خانه‌های مختلفش معروف است؛ اما اگر نمی‌خواهید از این مسیر برای شکم‌گردی استفاده کنید و قصد کوهنوردی دارید، باید بگوییم مسیر سخت و پیچ‌درپیچ را انتخاب کرده‌اید.

مسیر کوهنوردی فرحزاد شما را به امام‌زاده داوود در ارتفاع 2600 متری می‌رساند. مسیری که خطرناک اما قدیمی و پرطرفدار است. طی کردن کامل این مسیر از نقطه شروع تا انتها حدود 5 ساعت زمان می‌برد و توصیه می‌کنیم در فصل زمستان و روزهای بارانی از این مسیر برای کوهنوردی استفاده نکنید.

آدرس: استان تهران، شهر تهران، انتهای بزرگراه یادگار امام، دره فرحزاد

مسیر قله چین کلاغ

مسیر قله چین کلاغ
عکس از هادی نیک

مسیر کوهنوردی قله چین کلاغ یکی از مسیرهای ساده کوهنوردی است که بین دره فرحزاد و درکه قرار دارد. نقطه شروع این مسیر کوهنوردی شهرک بوعلی تهران است که بعد از طی کردن 4 کیلومتر به قله چین کلاغ در ارتفاع 2820 متری می‌رسید.

اگر تازه تصمیم به کوهنوردی گرفته‌اید، این مسیر بهترین مسیر کوهنوردی برای شما است تا خودتان را برای صعود به قله‌های مرتفع‌تر و مسیرهای کوهنوردی سخت‌تر آماده کنید؛ البته مسیر سخت‌تری هم برای صعود به این قله دارید و آن مسیر جنگل کارا است. مسیری جذاب و نسبتا سخت که با احتساب مسیر رفت‌وبرگشت حدود 13 کیلومتر کوه‌پیمایی دارد.

آدرس: استان تهران، شهر تهران، اتوبان یادگار امام، شهرک بوعلی

تا این جای مقاله در مورد مسیرهای کوهنوردی مختلف تهران گفتیم، حالا می‌خواهیم مسیرهای مختلفی که برای رسیدن به یک قله خاص می‌توانید انتخاب کنید را معرفی کنیم.

مسیرهای کوهنوردی برای صعود به قله توچال

چند کوهنورد در مسیر برفی

قله توچال با ارتفاع بیشتر از 3900 متر یکی از قله‌های رشته‌کوه البرز است. قله‌ای که خیلی از کوهنوردان چندین بار به آن صعود کرده‌اند و برای صعود به آن مسیرهای مختلفی وجود دارد.

  • مسیر دربند: شیرپلا، سیاه سنگ، قله توچال
  • مسیر دربند: دوراهی اوسون، دره اوسون، ایستگاه 7 تله‌کابین، قله توچال
  • مسیر پارک جمشیدیه: پناهگاه کلکچال، دره پیازچال، قله پیازچال، قله توچال
  • مسیر دارآباد: قله دارآباد، قله پیازچال، قله توچال
  • مسیر درکه: پلنگچال، بعد از ایستگاه 7 تله‌کابین، قله توچال
  • مسیر ولنجک: ایستگاه 7 تله‌کابین، قله توچال

مسیرهای کوهنوردی برای صعود به قله کلکچال

قله کلکچال

قله کلکچال در شمال غرب تهران، شرق دربند و ارتفاع 3350 متری قرار دارد و می‌توانید از طریق مسیرهای کوهنوردی زیر به این قله صعود کنید:

  • مسیر پارک جمشیدیه
  • مسیر پارک نیلوفر
  • مسیر کوهنوردی گلابدره

مسیرهای کوهنوردی برای صعود به قله پلنگچال

تابلوی راهنمای مسیرهای کوهنوردی
عکس از عمار ابراهیمی

قله پلنگچال در تهران در مسیر قله توچال قرار دارد و ارتفاع آن از سطح دریا، 3350 متر است. برای صعود به این قله مسیرهای کوهنوردی زیر پیش روی شما هستند:

  • مسیر ولنجک، ایستگاه 5 تله‌کابین
  • مسیر درکه، دره درکه، پناهگاه پلنگچال، قله پلنگچال
  • مسیر قله چین کلاغ

نکات مهمی که در کوهنوردی لازم است بدانید

کوه یکی از زیباترین پدیده‌های طبیعی است که وقتی به آن پناه می‌برید، همه مشکلات و دغدغه‌هایتان را فراموش می‌کنید. ممکن است این احساس زیبا برای کسانی که تازه تصمیم گرفته‌اند کوهنوردی را شروع کنند باعث شود در کوه‌پیمایی مسافت زیادی را طی کنند و اگر وسایل لازم هم نداشته باشند تا چند روز بعد از بازگشت به منزل تمام اعضا و جوارحشان در حال فریاد کشیدن باشد. بهتر است خشت اول کوهنوردی را درست بنا کنید تا بتوانید به‌مرور زمان به مرتفع‌ترین قله‌ها صعود کنید.

  • کفش مناسب بپوشید، کفشی که پایتان را نزند و کف آن لیز و سر نباشد.
  • یک کوله‌پشتی مناسب داشته باشید تا بتوانید آب، خوراکی و وسایل موردنیازتان را در آن بگذارید.
  • لباس مناسب بپوشید، لباسی که نه خیلی گشاد باشد و نه خیلی تنگ. البته کوهنوردان حرفه‌ای لباس‌های ویژه‌ای دارند که در این مقاله به آن اشاره نمی‌کنیم.
  • یک باتوم کوهنوردی تهیه کنید تا به شما در مسیر رفت‌وبرگشت کمک کند.
  • یک زیرانداز داشته باشید تا بتوانید هر جا خسته شدید، کمی استراحت کنید.

سخن پایانی

در این مقاله در مورد معروف‌ترین مسیرهای کوهنوردی در تهران خواندید. از مسیرهای ساده و کوتاه برای افراد مبتدی گرفته تا مسیرهای سخت اما جذاب برای کوهنوردان حرفه‌ای. توصیه می‌کنیم اگر تابه‌حال تجربه کوهنوردی نداشته‌اید، حتما برای اولین بار با یک نفر همراه که تجربه بیشتری دارد کوه‌پیمایی کنید.

برای اجاره خانه، سوئیت یا رزرو ویلا در اتاقک کافی است مقصد و تاریخ رفت‌وبرگشتتان را در صفحه اصلی سایت وارد کنید. با کلیک روی دکمه جستجو انواع و اقسام اقامتگاه‌ها در مقصد موردنظرتان نمایش داده می‌شود. اجاره ویلا به‌خصوص برای سفر به شهرهای شمالی می‌تواند کمک بزرگی باشد. مثلاً با اجاره ویلا در شمال یا اجاره روزانه خانه در تهران از طریق سایت اتاقک دیگر نگران سردرگم شدن در خیابان‌های شهر نیستید و خیلی ساده و سریع به اقامتگاهتان می‌رسید.

سؤالات متداول

راحت‌ترین مسیرهای کوهنوردی تهران کدامند؟

مسیر راحت برای هرکسی متفاوت است؛ اما مسیر دربند، دارآباد و مسیر قله چین کلاغ مسیرهای کوهنوردی سبکی هستند.

محبوب‌ترین مسیر کوهنوردی تهران کدام است؟

مسیر دربند معروف‌ترین و محبوب‌ترین مسیر کوهنوردی تهران است.

امن‌ترین مسیر صعود به قله توچال کدام است؟

استانداردترین و امن‌ترین مسیر صعود به قله توچال مسیر دربند است.

4.4/5 - (25 امتیاز)

اتاقک

مسعود تاجیک

مسعود هستم، شیفته نوشتن، ادبیات و سینما. تولید محتوا برای من یک لذت دوجانبه دارد، هم روح خودم را جلا می‌دهد و هم باعث می‌شود حس مفید بودن داشتi باشم. این‌که نوشته من بتواند جواب سؤالات کسی را بدهد یا او را از سردرگمی نجات دهد، لذت وصف‌ناپذیری است.

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *