تهران‌

معرفی باغ نگارستان | پاتوق عکاسی اینفلوئنسرها اینجاست؟

همه ما هر روز لحظاتی را در اینستاگرام می‌گذرانیم و گاهی از دست خودمان شاکی می‌شویم که دیگر داریم برای این تفریح زیادی وقت می‌گذاریم. در این بین فهرستی از اینفلوئنسرهای موردعلاقه‌مان هم داریم که هر روز عکس‌ها و ویدئوهای آن‌ها را نگاه می‌کنیم. یکی از لوکیشن‌های مشترک و موردعلاقه بلاگرها برای عکاسی، باغ نگارستان است. باغی که تابستان‌ها محل موردعلاقه فتحعلی شاه قاجار برای تفریح و عشرت بود. باغ نگارستان یک باغ تاریخی معمولی نیست. به خاطر ساعت کاری باغ نگارستان، موزه کمال‌الملک و محوطه دیدنی آن، خیلی از گردشگران ایرانی و خارجی و کسانی که دنبال یک لوکیشن خوب برای عکاسی هستند این باغ را در فهرست جاهای دیدنی تهران، بزرگ‌تر می‌نویسند. اگر کنجکاو شدید که چرا باغ‌موزه نگارستان این‌قدر محبوب است، حتماً این مقاله را بخوانید.

باغ نگارستان کجاست؟

باغ نگارستان در نزدیکی میدان بهارستان خیابان شریعتمدار قرار دارد.
باغ نگارستان در میدان بهارستان، خیابان دانشسرا، خیابان شریعتمدار قرار دارد. – عکاس: مینا افجه

اگر می‌خواهید همین حالا به این باغ بروید و دنبال یک جواب سر راست و بی حاشیه برای سؤال باغ نگارستان کجاست می‌گردید، این شما و این آدرس باغ:

آدرس باغ نگارستان: تهران، میدان بهارستان، خیابان دانشسرا، خیابان شریعتمدار رفیع

شماره تماس باغ نگارستان: ۳۳۱۱۹۵۶۸-۰۲۱

تاریخچه باغ نگارستان

قدمت باغ نگارستان به دوران فتحعلی شاه قاجار می‌رسد.
باغ نگارستان در دوران فتحعلی شاه قاجار برای تفریح و خوشگذرانی ساخته شد. – عکاس: مینا افجه

باغ نگارستان فعلی بخش کوچکی از یک باغ بزرگ است که در دوران فتحعلی شاه قاجار ساخته شده بود. این باغ به دستور این شاه قاجار به‌عنوان مکانی ییلاقی و خارج از دارالخلافه تهران تأسیس شد. در دوران ناصرالدین‌شاه و هم‌زمان با توسعه شهر تهران، این باغ در داخل محدوده شهری قرار گرفت. خاندان قاجار این باغ را بسیار دوست داشتند. چون در دوران مظفرالدین شاه هم اولین مدرسه صنایع مستظرفه و مدرسه فلاحت (کشاورزی) در باغ نگارستان تأسیس شد. این باغ در سال ۱۳۰۷ شمسی محل دائمی دارالمعلمین بود و در سال ۱۳۱۱ هم نامش را دانشسرای عالی گذاشتند.

از سال ۱۳۱۳ بخشی از کلاس‌های دانشگاه تهران در باغ نگارستان برگزار می‌شد. این باغ در طول عمرش به‌جز این‌که شاهد خوش‌گذرانی‌های تابستانی فتحعلی شاه و اشخاص حکومتی بود، رد پای بزرگانی چون ملک‌الشعرای بهار، پروین اعتصامی، محمود حسابی، علی‌اکبر دهخدا، بدیع‌الزمان فروزان فر و … را هم روی سنگفرش‌هایش احساس کرده است.

باغ نگارستان در حال حاضر زیر نظر دانشگاه تهران و به‌عنوان موزه تاریخ و مفاخر کشور فعالیت می‌کند.

برای اجاره روزانه خانه در تهران به سایت اتاقک مراجعه کنید.

بخش‌های مختلف باغ نگارستان

آشنایی با بخش‌های مختلف و جذاب باغ نگارستان
معرفی موزه کمال‌المک، محوطه باغ نگارستان و کافه و رستوران از مهم‌ترین بخش‌های باغ نگارستان – عکاس: مینا افجه

حالا که با آدرس باغ  و تاریخچه آن آشنا شدیم، وقت آن رسیده است که از ورودی این باغ وارد دنیای تاریخی و دیدنی آن شویم. ورودی باغ نگارستان در خیابان شریعتمدار رفیع قرار دارد. بعد از این‌که وارد باغ شدید و چند پله را پشت سر گذاشتید، در سمت راست شما کافه روحی قرار دارد و بخش چپ هم ساختمان اطلاعات و فروش بلیط است. بعد از خرید بلیط، گشت‌وگذار ما در باغ نگارستان یکی از محبوب‌ترین جاهای دیدنی تهران شروع می‌شود.

اولین چیزی که در مورد این باغ توجهتان را جلب می‌کند فضای بزرگ و درختان سر به فلک کشیده آن است. من در یکی از عصرهای دی‌ماه به باغ نگارستان رفتم و وقتی رسیدم که خورشید داشت آخرین تلاش‌هایش را برای نخوابیدن می‌کرد. همین‌طور که در محوطه قدم می‌زدم، به حوضی بزرگ در مرکز باغ رسیدم که جان می‌داد برای عکاسی. چون اطرافش پر از درختان بلندقامت و ساختمان‌های باقی‌مانده از قصر باغ است. تازه چهار نیمکت هم در چهارگوشه حوض وجود دارد که برای لذت بردن از فضای باغ و تماشای شیطنت ماهی قرمزهای حوض بسیار ایدئال است.

در ضلع جنوبی این حوض مرکزی، موزه کمال‌الملک وجود دارد که شاخص‌ترین موزه باغ به حساب می‌آید. به‌جز معماری زیبای این عمارت، این موزه بخش‌های جذابی دارد که در ادامه با هم به گوشه گوشه آن سر می‌زنیم.

اتاق کاشی‌ها

اولین بخش دیدنی باغ نگارستان در موزه کمال‌الملک اتاق کاشی‌هاست. به‌محض این‌که وارد عمارت شوید، درست روبروی شما اتاق کاشی‌ها قرار دارد. در این قسمت از معدود کاشی‌های تزیینی باقی‌مانده از دوران شکوه و سرزندگی باغ نگه‌داری می‌شود. باید بگویم علت اصلی نام‌گذاری این باغ، همین کاشی‌های تزیینی در کنار نقاشی‌ها و نگاره‌هایی از فتحعلی شاه قاجار بوده است.

موزه قلم‌زنی نقره اصفهان

تصویری از هنر قلم‌زنی اصفهان در باغ نگارستان
در موزه قلم‌زنی اصفهان از ظروف نقره، شمعدان‌ها، سینی‌ها و … اهدایی استاد غلامعلی ملول نگه‌داری می‌شود. – عکاس: مینا افجه

بخش‌های مختلف موزه کمال‌الملک شامل موزه‌های مختلف است که هر کدام در یکی از اتاق‌های این بنا قرار دارند. اگر از تماشای ظروف نقره با آن تزیینات محشرش لذت می‌برید، از کنار موزه قلم‌زنی نقره اصفهان که در آن یادگاری‌هایی از ظروف نقره، شمعدان‌ها، سینی‌ها و … اهدایی استاد غلامعلی ملول نگه‌داری می‌شود، به‌راحتی عبور نکنید. در این قسمت محو ظرافت هنر قلم‌زنی نقره می‌شوید و اگر مثل من آدم نه‌چندان باحوصله‌ای باشید، مدام از خودتان می‌پرسید واقعاً این استادها چطور با این صبوری، ظرافت و دقت این نقوش را روی ظروف نقره قلم زدند.

موزه محسن مقدم

تصویری از غروب آفتاب در موزه مقدم باغ نگارستان
در اتاق موزه مقدم بخشی از خانه این استاد با وسایل خودشان، بازسازی شده است. – عکاس: مینا افجه

استاد مقدم و همسرشان سلما به‌قدری به توسعه فرهنگ و تاریخ ایران کمک کردند که در باغ موزه نگارستان، اتاقی به نام موزه محسن مقدم وجود دارد. در این قسمت با تعدادی از وسایل باقی‌مانده از خانه استاد مقدم و وسایل شخصی‌شان مثل لباس فارغ‌التحصیلی، چند قاب عکس قدیمی، میز آرایش و … یکی از اتاق‌های خانه آقای مقدم بازسازی شده است. اگر حوالی غروب آفتاب به باغ بروید و وارد این قسمت شوید، تماشای انعکاس نور خسته روز که از بین شیشه‌های رنگی عمارت رد شده و روی دیوار خستگی در می‌کند، قابی بی‌نظیر را پیش چشمانتان شکل می‌دهد. اگر هم مثل من خیال‌پرداز باشید، همه وسایل این اتاق جان می‌گیرند و می‌توانید خود آقای مقدم و همسرشان سلما را تصور کنید که در این اتاق نشستند و گرم گفت‌وگویی درباره تاریخ ایران هستند.

موزه نقاشی‌های استاد اسفرجانی

تصویری از موزه نقاشی باغ نگارستان
در موزه نقاشی می‌توانید نقاشی‌های بی‌نظیری در سبک مینیاتور و معرق چرم سوخته ببینید. – عکاس: مینا افجه

یکی از بخش‌های جذاب در موزه باغ، موزه نقاشی‌های استاد اسفرجانی است. در این قسمت آثاری نفیس از هنر معرق چرم سوخته و مینیاتور استاد علی اسفرجانی نگه‌داری می‌شود. ۱۸ اثری که بنا به وصیت استاد در سال ۱۳۸۶ از طرف خانواده‌شان به موزه اهدا شد. در این قسمت تماشای نقاشی‌هایی بی‌نظیر به سبک مینیاتور و معرق چرم سوخته (هنر تزیین جلد کتاب‌های نفیس و تزیین آن‌ها) بار دیگر شما را از چیره‌دستی و هنرمندی اساتید ایران مدهوش می‌کند.

تالار محمود روح‌الامینی

تصویری از تالار روح‌الامینی در باغ نگارستان
در باغ نگارستان برای بازدید از این تالار تا می‌توانید سرتان را بالا بگیرید. عکاس: مینا افجه

تالار محمود روح‌الامینی در انتهای راهروی شرقی موزه کمال‌الملک است. این تالار زمانی محل برگزاری همایش‌های اساتید دانشگاه تهران بود. استاد روح‌الامینی جامعه‌شناس و مردم‌شناس برجسته دانشگاه تهران بودند که برای گسترش دانش انسان‌شناسی در ایران بسیار تلاش کردند. تماشای معماری این تالار از تزیینات و آینه‌کاری‌های سقف گرفته تا میز و صندلی‌های مخصوص همایش، میکروفون‌های قدیمی و … یکی از خاص‌ترین لحظات شما در بازدید از باغ موزه نگارستان خواهد بود.

موزه فرش‌های اهدایی استاد غلامعلی ملول

فرش مشاهیر، شاخص‌ترین فرش موزه فرش‌های اهدایی استاد ملول
اشخاص معروف این فرش با عدد شماره‌گذاری شدند و در حاشیه فرش می‌توانید نام آن‌ها را پیدا کنید. – عکاس: مینا افجه

همه مردم دنیا ما ایرانی‌ها را با فرش‌های دستباف بی‌رقیبمان می‌شناسند. در بازدید از باغ موزه نگارستان یک فرصت ناب پیش روی شماست تا ۱۳ عدد فرش نفیس و بی‌نظیر اهدایی استاد ملول را که هر کدام از یک نقطه ایران جمع‌آوری شدند تماشا کنید. یکی از خاص‌ترین فرش‌های این قسمت، فرش مشاهیر است که قدمت آن به دوران احمدشاه می‌رسد. این فرش نفیس ۶۰ رج دارد و شامل تصاویری از افراد معروف ایران و جهان می‌شود.

مجموعه آثار جهانگیر ارجمند

تصویری از تکیه دولت ساخت استاد جهانگیر ارجمند
موزه استاد جهانگیر ارجمند، شلوغ‌ترین و پربازدیدترین بخش باغ موزه نگارستان است. – عکاس: مینا افجه

می‌رسیم به شلوغ‌ترین و پربازدیدترین قسمت موزه یعنی اتاقی که مجموعه آثار استاد خودآموخته جهانگیر ارجمند در آن نگهداری می‌شود. از زیبایی‌های این قسمت هرچقدر بگویم کم گفتم. باید خودتان بروید و عروسک‌های ساخت این استاد هنرمند را ببینید. آقای جهانگیر ارجمند استادی بودند که بدون گذراندن هیچ دوره تخصصی و کاملاً خودآموز، عروسک‌های بی‌نظیری را با یونولیت و جوراب زنانه درست کردند. عروسک‌هایی که این استاد در ساخت آن‌ها به کوچک‌ترین جزییات مثل مو، لباس، حالت صورت، شکل انگشت‌ها و … توجه داشتند.

مجسمه میوه‌فروش ساخت استاد ارزنده جهانگیر ارجمند
توجه استاد خودآموخته جهانگیر ارجمند به جزییات بی‌نظیر است. – عکاس: مینا افجه

برای مثال تصویر بالا را که عروسک یک میوه‌فروش است ببینید. در این تصویر چقدر شمایل مرد میوه‌فروش، لباس‌هایش و آن جعبه کوچک میوه‌های بی‌کیفیت با هنرمندی ساخته شده است. تمام آثار این مجموعه، توجه استاد جهانگیر ارجمند به جزییات زندگی مردم در طبقات مختلف جامعه را به ما نشان می‌دهد.

کافه و رستوران روحی

تصویری از کتابخانه باغ نگارستان
رستوران روحی در طبقه همکف این ساختمان است. – عکاس: مینا افجه

یکی از شناخته‌شده‌ترین قسمت‌های باغ موزه نگارستان، کافه و رستوران زنجیره‌ای روحی است. کافه این مجموعه در سمت راست ورودی است که اتفاقاً در آن یکی از بخش‌های زیبای باغ یعنی بنای یادبود حافظیه شیراز هم قرار دارد. تا قبل از راه‌اندازی کافه این بنا یکی از قسمت‌های دیدنی محوطه باغ موزه نگارستان بود ولی در حال حاضر بخشی از کافه است. رستوران این مجموعه هم در ضلع شمالی باغ قرار دارد.

اجاره روزانه خانه تهران با قیمت مناسب
  • ۵۰ هزار تومان تخفیف
  • مخصوص کاربران بلاگ
  • کد : OTGBLG50

همین الان رزرو کن!

 

جاهای دیدنی نزدیک به باغ نگارستان

تصویری از یک ساختمان قدیمی بالای یکی از پاساژهای لوستر خیابان لاله‌زار
خیابان لاله‌زار و خیابان منوچهری از جاهای دیدنی نزدیک به باغ نگارستان هستند. – عکاس: مینا افجه

باغ موزه نگارستان در یکی از محله‌های قدیمی تهران و حوالی میدان بهارستان قرار دارد. از معروف‌ترین جاهای دیدنی نزدیک به باغ موزه نگارستان می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • خیابان منوچهری
  • خیابان لاله‌زار
  • عمارت مسعودیه
  • کارخانه آرگو

مسیر دسترسی به باغ نگارستان

حالا که با همه قسمت‌های باغ موزه نگارستان آشنا شدیم، وقت آن رسیده است که ببینیم چطور به باغ برویم:

دسترسی به باغ نگارستان با خودروی شخصی

همان‌طور که گفتم این باغ در میدان بهارستان و خیابان شریعتمدار رفیع قرا دارد. اگر می‌خواهید با خودروی شخصی بروید می‌توانید از خیابان جمهوری راهی میدان بهارستان شوید. بعد در میدان بهارستان دور بزنید و از اولین خروجی یعنی خیابان صفی علی شاه خارج شوید. حالا از سمت راست وارد خیابان کمال‌الملک شوید و در انتها وارد خیابان دانشسرا شوید. اگر ترافیک نبود پیشنهاد می‌کنم خودرو را همین‌جا پارک کنید و خیابان دانشسرا را تا انتها بروید و بعد در سمت چپ وارد خیابان شریعتمدار شوید. اگر هم خواستید می‌توانید ریسک کنید و تا درب باغ با خودرو بروید، شاید شانس با شما یار بود و توانستید جای پارک پیدا کنید.

دسترسی به باغ نگارستان با مترو

فاصله ایستگاه بهارستان تا باغ نگارستان کمتر از 5 دقیقه است.
ایستگاه بهارستان نزدیک‌ترین ایستگاه برای دسترسی به باغ نگارستان با مترو است. – عکاس: مینا افجه

یکی از راحت‌ترین راه‌های دسترسی به باغ‌موزه نگارستان، خط ۲ مترو است. در این روش کافی است در ایستگاه بهارستان پیاده شوید و مسافت ۵ دقیقه‌ای تا باغ را پیاده طی کنید.

قیمت بلیط باغ نگارستان ۱۴۰۲ + ساعت کاری باغ نگارستان

بررسی قیمت بلیط باغ نگارستان 1402 و ساعت کاری
قیمت بلیط باغ نگارستان ۱۴۰۲ برای گردشگران داخلی ۳۰ هزار تومان است. – عکاس: مینا افجه

قیمت بلیط باغ نگارستان ۱۴۰۲ برای گردشگران داخلی ۳۰ هزار تومان است که ۱۰ هزار تومان آن برای بازدید از فضای باغ و مراجعه به کافه و رستوران و ۲۰ هزار تومان برای بازید از موزه است. قیمت بلیط باغ نگارستان ۱۴۰۲ برای گردشگران خارجی ۲۰۰ هزار تومان است.

برای خرید بلیط باغ موزه نگارستان به‌صورت اینترنتی، می‌توانید به سایت باغ‌موزه نگارستان بروید و از آنجا بلیط را برای تاریخ موردنظرتان خریداری کنید.

ساعت کاری موزه باغ نگارستان: هر روز به‌جز دوشنبه‌ها از ساعت ۹ صبح تا ۵ بعدازظهر

ساعت کاری باغ نگارستان و بازدید از محوطه: هر روز از ساعت ۹ صبح تا ۸ شب

ساعت کاری کافه و رستوران روحی باغ نگارستان: شنبه تا چهارشنبه از ساعت ۱۲ ظهر تا ۸ شب و پنج‌شنبه و جمعه از ساعت ۹ صبح تا ۸ شب

نکات مهم موقع بازدید از باغ نگارستان

چه نکاتی را باید موقع بازدید از باغ نگارستان رعایت کرد؟
فیلم‌برداری و عکاسی با فلش در همه بخش‌های موزه باغ نگارستان ممنوع است. – عکاس: مینا افجه
  • قوانین عکاسی در باغ‌موزه نگارستان سخت‌گیرانه است. در همه قسمت‌های این موزه اجازه فیلم‌برداری و عکاسی با فلش ندارید و این موضوع بارها در گوشه و کنار موزه با تابلوهای مختلف تذکر داده شده است.
  • مهم‌ترین بخش موزه راهروهای موزه کمال‌الملک است که نباید به‌سرعت از آن‌ها عبور کنید. در طول این راهروها و روی همه دیوارها تابلوهای نقاشی شاگردان برجسته کمال‌الملک در سبک‌های مختلف نصب شده است. پس چهارچشمی به دیوارها نگاه کنید.
  • فقط بخش موزه باغ دوشنبه‌ها تعطیل است. به این معنی که دوشنبه‌ها درب‌های باغ برای بازدید از محوطه یا مراجعه به کافه و رستوران روحی باغ نگارستان به روی گردشگران باز است.
  • باغ‌موزه نگارستان در محدوده طرح ترافیک قرار دارد، پس اگر می‌خواهید با خودروی شخصی بروید حواستان باشد حتماً طرح ترافیک بخرید.

سخن آخر

در این مقاله راهی یکی دیگر از جاهای تاریخی تهران شدیم و به قلب محله بهارستان رفتیم. محله‌ای که هم شاهد خوش‌گذرانی‌های پادشاهان قاجاری بود و هم دوران مشروطه را دید. در این بین به باغ نگارستان رفتیم تا ببینیم فتحعلی شاه قاجار، تابستان‌هایش را کجا می‌گذراند و بعدتر علی‌اکبر دهخدا و ملک‌الشعرای بهار کجا تحصیل کردند. این باغ با موزه کمال‌الملک، محوطه باغ بی‌نظیر و درختان سر به فلک کشیده‌اش دل ما را به دست آورد. بازدید از باغ‌موزه نگارستان و تماشای آثار هنرمندان ارزشمند کشور، وزنه تهران گردی‌هایمان را حسابی سنگین کرد. اگر قصد سفر به تهران و بازدید از باغ‌موزه نگارستان را دارید، با خیال راحت راهی پایتخت شوید چون اتاقک مثل همیشه دغدغه سنگین اجاره اقامتگاه را از دوشتان برمی‌دارد.

سؤالات متداول درباره باغ نگارستان

باغ نگارستان کجاست؟

آدرس باغ نگارستان: تهران، میدان بهارستان، خیابان دانشسرا، خیابان شریعتمدار رفیع، باغ نگارستان

قیمت بلیط باغ نگارستان ۱۴۰۲ چقدر است؟

قیمت بلیط باغ نگارستان ۱۴۰۲ برای گردشگران داخلی ۳۰ هزار تومان است که ۱۰ هزار تومان آن برای بازدید از فضای باغ و مراجعه به کافه و رستوران و ۲۰ هزار تومان برای بازید از موزه است.

چطوری به باغ نگارستان با مترو برویم؟

یکی از راحت‌ترین راه‌های دسترسی به باغ نگارستان با مترو، خط ۲ مترو است. کافی است در ایستگاه بهارستان پیاده شوید و مسافت ۵ دقیقه‌ای تا باغ نگارستان را پیاده طی کنید.

ساعت کاری باغ نگارستان چیست؟

ساعت کاری باغ نگارستان برای بازدید از موزه هر روز به‌جز دوشنبه‌ها از ساعت ۹ صبح تا ۵ بعدازظهر و برای بازدید از محوطه هر روز از ساعت ۹ صبح تا ۸ شب است.

۵/۵ - (۱ امتیاز)

اتاقک

مینا افجه

همیشه عاشق تعریف‌کردن خاطراتم بودم، مخصوصا بعد از اینکه از سفر میومدم. جزئیات خونه‌های‌تاریخی، حرکت نور لابلای درخت‌ها یا صدای دریا رو طوری تعریف میکردم که دوستام می‌گفتن انگار خودشون اونجا بودن. همین استعداد، جرقه علاقه به نوشتن رو در من زد. تا جایی‌که دیگه نوشتن رو به حرف زدن ترجیح دادم و حالا در اتاقک این تجربه‌ها رو با شما به اشتراک میذارم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا