تجربه سفر

روستای اورامان یا اورامانات؛ نمونه مشابه ماسوله در غرب ایران

دوست دارید سفر به یک منطقه بکر را تجربه کنید؟! اگر جواب شما مثبت است باید یک راست سراغ روستای اورامان بروید. روستای اورامان یکی از زیباترین روستاهایی است که در شهرستان سروآباد استان کردستان قرار گرفته است. نمی‌دانم به ماسوله سفر کرده‌اید یا نه، اما اورامان هم یکی از روستاهایی است که همانند ماسوله معماری پلکانی دارد. همین معماری خارق‌العاده هم باعث شده که اورامان به یکی از دیدنی‌ترین جاذبه‌های کردستان تبدیل شود.

این روستا از غرب به عراق، از شمال به کردستان و از جنوب به جوانرود محدود می‌شود. برای رسیدن به اورامان باید از مریوان حدود ۷۵ کیلومتر مسیر را طی کنید تا به این روستای پلکانی بسیار زیبا برسید. خانه‌های قدیمی با معماری‌های سنتی، دشت‌های پر فراز و نشیب، رودخانه‌های خروشان و آب و هوای بی‌نظیر این روستا جذابیتش را در چشم مسافران بیشتر از همیشه می‌کند.

روستای اورامان

آب و هوای اورامان

اکثر مردم روستای اورامان یا دامدار هستند یا باغدار. اما این چه ربطی به آب و هوای اورامان دارد؟! شرایط آب و هوایی روستای اورامان کوهستانی است. همین مسئله باعث شده که کشت محصولاتی مثل برنج و گندم در آن رایج نباشد. اما در عوض دشت‌های سرسبز و چشمه‌های جوشان بی‌شمارش، دلایل خوبی برای رواج دامداری و باغداری هستند. دامنه کوه‌های اورامان بهترین مکان برای چرای دام یا پرورش درخت‌های میوه است. گونه‌های مختلفی از گیاهان و درختچه‌ها را در این روستا می‌بینید. درختان بسیار زیادی نظیر بلوط، پسته وحشی، گردو انجیر و… پرورش داده می‌شوند.

یکی از مزیت‌های اصلی آب و هوای روستای اورامان برای مهمانان و مسافرانش این است که سفر را در هر فصلی دلچسب می‌کند. یعنی فرقی ندارد در فصل شکوفه‌ها به روستای اورامان سفر کنید یا در فصل خزان برگ‌ها. در هر حال زیباترین مناظر طبیعی بکر و تمیزترین هوا را در این روستا نفس می‌کشید.

رودخانه‌های اورامان

رودخانه سیروان یکی از مهم‌ترین رودخانه‌های روستای اورامان، است. شاید برایتان جالب باشد بدانید که این رودخانه در نهایت به رود بزرگ دجله می‌رسد. همان رودی که در دوران مدرسه بارها و بارها نام آن را شنیدیم. رودخانه سیروان بعد از این که با آب‌‌های بخش جنوب غربی، غرب و مرکز استان ادغام می‌شود، از روستای اورامان و شهرستان سروآباد هم عبور می‌کند و به خاک عراق وارد می‌شود. سیروان در خاک کشور عراق، به رودخانه دیاله می‌‌پیوندد و در قدم بعدی عضوی از رود بسیار بزرگ دجله می‌شود.

یک اتاقک پر از عیدی یک اتاقک پر از عیدی

رودخانه های اورامان

آشنایی با اهالی روستای اورامان

در کوچه پس کوچه‌های اورامان که قدم می‌زنید، چشمتان به دیدن لباس‌های رنگارنگ محلی اهالی این روستای زیبا روشن می‌شود. اهالی روستای اورامان کرد هستند و لباس‌های زیبایی کردی را به تن می‌کنند. زنان روستا علاوه بر لباس‌های رنگی محلی، با زیروآلات متعددی که دارند پوشش خود را تکمیل می‌کنند. جانی، کلنجه، شال، کلاه، و… از جمله لوازمی است که برای تزئین لباس‌های زنانه مورد استفاده قرار می‌گیرد.

رسم و رسوم رایج در اورامانات

دو مورد از معروف‌ترین رسومی که در روستای اورامان انجام می‌شود، کوچ‌های ییلاقی و مراسم سال نو پیرشالیار است. اگر علاقه‌مندید که این مراسم را از نزدیک ببینید لازم است سفرتان را به فصل‌های بهار و تابستان موکول کنید. این مراسم سنتی که مذهبی هم هست، آیین اهالی این روستا را یادآوری می‌کنند. در این مراسم اهالی روستای اورامان، لباس‌های کردی خاصی بر تن کرده و با موسیقی‌های عرفانی و پختن آش، یاد پیرشالیار را گرامی می‌دارند. اما پیرشالیار که بوده که هر سال اهالی روستا به یاد او دور هم جمع می‌شوند؟ پیرشالیار همان کسی است که سال‌های سال پیش، برای ترویج دین اسلام در این روستا قدم‌های بزرگی برداشته است. به همین دلیل هم آیین پیرشالیار را سنتی و مذهبی به شما معرفی کردیم. در مراسم بزرگداشت پیرشالیار هم رسوماتی مثل ذبح دام، دف زنی، خوردن آش، شب نشینی و خواندن دعا و شعر را خواهید دید.

رسم و رسومات رایج در اورامانات

صنایع دستی روستای اورامان

این که سفر برویم و دست خالی به خانه برگردیم، حداقل برای ما ایرانی‌ها غیرممکن است! حتی شده یک یادگاری کوچک، باید از سفرمان به خانه بیاوریم. حالا اگر این یادگاری اثری از هنر دستان مردم کشورمان باشد که چه بهتر. کردها هم از آن مردمی هستند که در زمینه هنر و صنایع دستی حرفی برای گفتن دارند. از معروف‌ترین و مهم‌ترین صنایع دستی که تولیدش در روستای اورامان رواج دارد، می‌توانیم به سجاده‌بافی، گیوه دوزی، شال بافی، سفالگری، فلزکاری، منجوق دوزی و… اشاره کنیم. نوع خاصی از شال هم به کمر اکثر مردان کرد بسته می‌شود که در همین روستا آن را می‌بافند. این شال مخصوص از کرک نوعی بز به نام مهریز تهیه می‌شود. از آن جایی که کرک بز مهریز ظریف است، بافت این شال هم ظریف و نازک از آب در می‌آید. مهم‌ترین ویژگی و تمایز اصلی این شال هم همین ظرافت و سبکی آن است.

چه‌طور از تهران به اورامان برویم؟

حتما می‌دانید که برای رسیدن به اورامان مسیر طولانی در پیش دارید. البته که طبیعت‌گردان برای رسیدن به مناطق بکر و سرسبزی مثل اورامان، هیچ باکی از مسیر طولانی و راه‌های پر پیچ و خم ندارند. اگر با ماشین شخصی راهی سفر می‌شوید، می‌توانید با طی مسیری ۶۰ کیلومتری، از شهرهای ساوه، همدان، سنندج و سروآباد عبور کنید تا به روستای اورامان برسید. برای سفر با هواپیما هم لازم است که بلیت یکی از پروازهای تهران-سنندج را رزرو کنید. بعد از آن هم از سنندج با هر وسیله نقلیه‌ای که مدنظر دارید به سمت اورامان حرکت کنید.

روستای اورامان

نحوه اجاره ویلا و اقامت برای سفر به روستای اورامان

قطعا این که از قبل برنامه سفرتان را چیده باشید، می‌تواند نقش زیادی در استفاده حداکثری از روزهای سفرتان داشته باشد. اما چه‌طور می‌توانید یک برنامه‌ریزی دقیق برای سفرتان داشته باشید؟ یکی از راه‌های رسیدن به این هدف اجاره آنلاین ویلا یا سوئیت است.

مثلا به جای این که برای اجاره ویلا یا پیدا کردن یک سوئیت در هر شهر، ساعت‌ها را در خیابان بگردید، گوشی موبایلتان را بردارید و با وارد کردن شهر مقصد و تاریخ سفرتان خیلی راحت از وبسایت اتاقک به اقامتگاه مورد نظرتان برسید. این ساده‌ترین و وسوسه‌کننده‌ترین راهی است که می‌تواند شما را برای سفر آماده کند. با کمک اتاقک می‌توانید اجاره ویلا و سوئیت در اورامانات را به راحتی آب خوردن تجربه کنید. انواع اقامتگاه‌های اقتصادی، ویلاهای استخردار، کلبه های چوبی و … را می‌توانید با توجه به بودجه‌ای که برای اجاره ویلا در نظر دارید از اتاقک پیدا کنید.

5/5 - (1 امتیاز)

اتاقک

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *