مناسبت ها

دلیل نامگذاری روز ملی خلیج فارس چیست

دهم اردیبهشت روز ملی خلیج فارس است. به همین بهانه قصد داریم درباره علت این نامگذاری بیشتر با شما صحبت کنیم.

به گفته ویکی‌پدیا سال 1384 دولت ایران روز 10 اردیبهشت را روز ملی خلیج‌فارس نام‌گذاری کرد اینروز سالروز اخراج پرتغالی‌ها از تنگه هرمز و خلیج‌فارس با رشادت مردمان روستای دهبرم در فیروزاباد فارس در زمان صفوی است.

نیروهای پرتغالی از 21 تا 30 آوریل 1622 میلادی و قریب 400 سال قبل سواحل جنوب ایران را پس از 117 سال حضور یا اشغال ترک کردند. برخی 21 و بعضی 30 آوریل آورده اند..

شاید شما هم می‌دانید که خلیج فارس بعد از خلیج مکزیک و هادسون سومین خلیج بزرگ جهان است و اهمیت آن از دید هیچکس پنهان نیست. این خلیج، که در مسیر انتقال نفت و گاز ایران و کشورهای عربی قرار گرفته، سرشار از معدن‌های نفت و گاز است و به همین دلیل جزو منطقه‌‌های استراتژیک و پر اهمیت در سطح بین‌المللی است. خلیج همیشگی فارس از شمال با ایران، از غرب با کویت و عراق، از جنوب با عربستان، امارات متحده عربی و بحرین همسایه است. این خلیج از طریق تنگه هرمز به دریای عمان و آب‌های آزاد جهان راه دارد. طبق نقشه‌های قدیمی وسعت آن در گذشته بیشتر از حال بوده؛ به دلیل همسایگی با کشورهای عربی بسیاری از آن‌ها بارها برای تحریف نام آن تلاش کردند اما همیشه ایرانی‌ها با برگزاری پویش‌های مختلف اعتراض خود را به این تغییر نام اعلام کردند و توانستند نامش را برای همیشه ثبت کنند.

خلیج فارس
عکس از گوگل

آیا می دانید روز دهم اریبهشت ماه سالروز چه اتفاقی است؟

هر نقطه از ایران در طول تاریخ  شاهد حماسه‌ها و شجاعت‌های ایرانی‌ها بوده و بسیاری از روزها در تقویم مختص رویدادهای غرورآفرین این مردم است. یکی از روزهای حماسی و ملی دهم اردیبهشت است که سالروز بیرون راندن پرتغالی‌ها از خلیج فارس و تنگه هرمز است.

سال‌ها پس از اخراج پرتغالی‌ها از تنگه و پیروز شدن در برابر تلاش برای تحریف نام خلیج فارس در سال ۱۳۸۰ دولتِ وقت تصمیم گرفت برای پاسداری و محافظت از این گنجینه گران‌بها یک روز را در تقویم به نام روز ملی خلیج فارس نام‌گذاری کند. روند نامگذاری این روز پروسه‌ای طولانی را طی کرد و در مناسبت‌ها و رویداد‌های گوناگونی درباره این موضوع سخنرانی شد و در نهایت شورای عالی انقلاب فرهنگی دهم اردیبهشت را به‌عنوان این روز ملی انتخاب کرد.

در حال حاضر شهرهای اطراف، جزیره‌ها و ساحل این خلیج پذیرای گردشگران از سراسر دنیا هستند و به یکی از معروف‌ترین جاذبه‌های گردشگری ایران و جهان تبدیل شده‌‌اند. سفر به سواحل نقره‌ای جنوب ایران و چشیدن طعم تند غذاهای جنوبی خاطره‌ای ماندگار در ذهن بیشتر ایرانی‌هاست.

خلیج فارس میراثی ایرانی است که تا ابد پارس باقی خواهد ماند.

اجاره ویلا و اجاره سوئیت از اتاقک

2.8/5 - (986 امتیاز)
اتاقک

نوشته های مشابه

‫7 دیدگاه ها

  1. سلام خیلی خوب بود ممنون فقط اینکه بهتر بود با مشخصات بیشتری مینوشتید مثلا اسم پادشاه چی بود و …

    1. سلام دوست عزیز سپاس از بازخوردتون
      دلیل نامگذاری به متن اضافه شد.

  2. سلام ، کاش یک کلمه هم اسمی از امام قلی خان قشقایی می بردید که پرتغالی ها را از خلیج فارس بیرون کرد …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *