مناسبت ها

جشنواره انار | جشنی به سرخی انار در سراسر ایران

جشن انار

از گذشته تا به امروز برپایی جشن شکرگزاری به مناسبت برداشت محصول یکی از رسم‌های ایرانیان بوده است، جشنی که علاوه‌بر برکت، شادی هم  می‌آورد. حمد و سپاس خداوند برای نعمت‌هایش فلسفه اصلی جشن‌های برداشت محصول است. جشن انار، یکی از این جشن‌های برداشت است که هر سال به مناسبت فرا رسیدن پاییز، در زمان برداشت انار،  در شهرهای مختلف برگزار می شود.

جشن انار

جشنی به سرخی انار در سراسر ایران

با شروع پاییز، جشن برداشت انار در گوشه‌و‌کنار ایران برگزار می‌شود. این جشن یکی از سنت‌های دیرینه در بسیاری از استان‌های ایران مانند قزوین، گلستان، گیلان و کردستان است و در روستاهای شهرهای رودبار، گنبدکاووس، هورامان،‌پاوه، ساوه و … همانند گذشته اجرا می‌شود. در بسیاری از منطقه‌ها رسم است که باغداران تا روز جشن محصول خود را برداشت نمی‌کنند. در بعضی دیگر جشن انار با فاصله زمانی کوتاهی از برداشت برگزار می‌شود تا روستایی‌ها بتوانند محصولات خود را در این جشن به فروش برسانند. مردم روستا در این روز لباس‌های محلی می‌پوشند، به یکدیگر تبریک می‌گویند و برای برداشت محصول باغ‌ها با هم همراه می‌شوند. در چند سال اخیر در بعضی از شهرها مانند تهران جشنواره انار، با هدف فروش انار و محصولاتش و معرفی فرهنگ و رسوم زندگی روستایی، برگزار شده است.

جشنی به سرخی انار در سراسر ایران

انواع انار

ترش، شیرین، آب‌دار، سنگین، کوچک، پوست صاف، شفاف، نازک و بدون ترک همه خصوصیاتی‌اند که درباره کیفیت انار گفته می‌شود.ما در ایران انواع مختلف انار را می‌کاریم و برداشت می‌کنیم.

انار ساوه شیرین است ، پوستی نازک و  ماندگاری زیادی دارد. انار نيزار قم دانه‌درشت و دیررس است و طعمی ملس دارد. انار فردوس خراسان نسبت به سایر انواع انار قند مفید بیشتری دارد و برای درمان مسموميت كبد مفید است. انار شیرین یزد با دانه‌های سفید و صورتی‌اش از انار فردوس هم شیرین‌تر است. بسیاری از افراد طعم انار سیاه را نچشیده و حتی نام آن را نشنیده‌اند، شاید به این دلیل که  این انار عمر کوتاهی دارد و به محض رسیدن بر روی شاخه درخت ترک می‌خورد. ناگفته نماند که از انار سیاه برای درمان بیماری‌های زردی، اسهال و سرفه سیاه استفاده می‌شود. انار خفر شيراز دانه سفید و شیرین است و در ایران به خاطر سرخ نبودنش ارزان قیمت است اما در کشورهای اروپایی طرفداران زیادی دارد و با قیمت بیشتری به فروش می‌رسد.

یک اتاقک پر از عیدی یک اتاقک پر از عیدی

انار فيروزكوه دانه‌درشت و آ‌‌ب‌دار است، طعمی ملس و پوستی ضخیم دارد و بهترین انتخاب برای آب‌لمبو کردن است. برای توصیف کردن «انار آقا محمدعلي گلوبسته» از واژه آفتاب‌سوخته استفاده می‌کنند، این انار زودرس است و دانه‌های درشت و شيريني دارد. «انار قجاق گلوبسته و گلوبلند» دیررس است و در آخر پاییز برداشت می‌شود اما  دانه‌درشت، ملس و خوش‌طعم است.

انواع انار

طعم خوش انار، طعم‌دهنده زندگی

انار به‌عنوان طعم‌دهنده در پخت غذا نیز استفاده می‌شود. بسیاری از ما طعم دلچسب انار را در غذاهایی مانند اناربیج، مرغ و کباب ترش، آش انار و … چشیده‌ایم و از محصولاتش مانند رب انار، آب انار و لواشک  استفاده کرده‌ایم. انار هم مانند هندوانه یکی از نمادهای شب یلدا است. خوردن انار با گلپر و نمک در شب یلدا، بلندترین شب سال، دورهمی‌هایمان را دلچسب‌تر می‌کند.

طعم خوش انار، طعم‌دهنده زندگی

انار، میوه‌ای مؤثر در زندگی روزمره

انار یکی از میوه‌های پرخاصیت است که کاربردهای درمانی بسیاری دارد. از این میوه بهشتی برای درمان بیماری‌های گوارشی، چشم،‌ریه، پوست و  مبارزه با افسردگی استفاده می‌شود.

در صنعت و هنر هم از رنگ و نام انار بسیار استفاده شده است. پوست و دانه‌های انار برای تهیه رنگ‌های طبیعی استفاده می‌کنند. نام و طرح انار زیبایی‌بخش اشعار فارسی و نقاشی هنرمندان بوده و هست. در آثار گچ‌بری عصر ساسانی مانند کاخ تیسفون و نقوش اسلامی مسجدها نیز از انار الهام گرفته شده است.

انار سفالی

رنگ آمیزی با انار

4.2/5 - (5 امتیاز)

اتاقک

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *