جاهای دیدنیشهرها

جاهای دیدنی قائمشهر | معرفی 10 تا از جذاب‌ترین جاهای دیدنی قائمشهر

سفر به شمال یعنی سفر به جهانی که هر بار برای مسافرانش شگفتی‌های جدید دارد. قائم‌شهر یکی از قدیمی‌ترین شهرهای شمالی است که به گفته کارشناسان سابقه سکونت در آن به عصر آهن برمی‌گردد! جای تعجب نیست شهری با این قدمت تاریخی و جایگاهی که در صنعت و ترابری دارد، پر از جاهای دیدنی باشد.

در این مقاله قرار است تنها به یکی از جاذبه‌های این شهر توریستی و تاریخی یعنی معرفی جاهای دیدنی قائمشهر بپردازیم. اگر تابه‌حال به این شهر سفر نکردید یا تنها از کنارش رد شدید، بدانید و آگاه باشید که قرار است در این تور مجازی از تماشای جاهای دیدنی این شهر حسابی شگفت‌زده شوید.

درباره قائم‌شهر

قائم‌شهر در استان مازندران قرارگرفته است. این شهر به خاطر داشتن خط ریلی و قرار گرفتن در مسیر تقاطع جاده فیروزکوه و هراز اهمیت زیادی دارد. قائم‌شهر هم مانند تمام شهرهای ایران دارای فرهنگ و تمدنی کهن است. طبیعت زیبای جلگه قائم‌شهر، مکان‌های تاریخی و هوای معتدلش از دلایل سفر به این شهر هستند. اگر دوست دارید به این شهر سرسبز و زیبا سفر کنید، در ادامه با معرفی جاهای دیدنی قائمشهر همراه ما باشید و پیشنهاد‌های ویژه ما را برای اجاره ویلا در قائمهشر با قیمت مناسب را از دست ندهید.

دریاچه گل پل؛ منظره تماشایی دوستی جنگل و دریاچه

دریاچه گل پل در روستای برنجستانک قائمشهر

در قسمت جنوبی قائمشهر روستایی به نام برنجستانک قرار دارد. در اطراف روستا جنگل، سد و دریاچه‌ای زیبا وجود دارد. دریاچه گل پل از دو حوضچه بزرگ تشکیل‌شده و آب شیرین دریاچه باعث شده است که ماهیان زیادی در آن زندگی کنند و پرندگان مرتب سراغش را بگیرند.

جنگل و دریاچه در کنار یکدیگر منظره‌ای زیبا و دیدنی را ساخته‌اند. در اطراف دریاچه هم اقامتگاه‌های مسافرتی در نظر گرفته شده است که گردشگران می‌توانند برای استراحت از آن‌ها استفاده کنند. تازه برای اجاره ویلا در شمال می‌توانید از سایت اتاقک کمک بگیرید.

آدرس دریاچه پل گل: مازندران، قائم‌شهر، جنوب شرقی قائمشهر

یک اتاقک پر از عیدی یک اتاقک پر از عیدی

پارک جنگلی تلار؛ وسیع و آرامش‌بخش

جاذبه توریستی پارک جنگلی تلار
پارک جنگلی تلار در کیلومتر 7 جاده نظامی قائمشهر قرار دارد.

در هفت کیلومتری شهر قائم‌شهر جاده‌ای به نام نظامی وجود دارد که در انتهای آن پارک جنگلی تلار واقع شده است. دریاچه نظامی در پارک جنگلی تلار  قرار دارد و فضای مناسبی را برای استراحت و استفاده از محیط زیبای جنگلی پدید آورده است. این دریاچه از جاهای دیدنی قائمشهر به شمار می‌رود. پارک جنگلی تلار با داشتن درختانی قدیمی و سرسبز، یکی از معروف‌ترین جاهای دیدنی این شهر است که اهالی قائم‌شهر هم در تعطیلات و آخر هفته به آن سر می‌زنند.

آدرس پارک جنگلی تلار: مازندران، قائم‌شهر، کیلومتر 7 جاده نظامی

اجاره ویلا سوادکوه قیمت مناسب
  • 50 هزار تومان تخفیف
  • مخصوص کاربران بلاگ
  • کد : OTGBLG50

همین الان رزرو کن!

تالاب کرچنگ؛ نوازش روح و جسم

جاذبه توریستی و تفریحی تالاب کرچنگ
تالاب کرچنگ یکی از معروف‌ترین جاهای دیدنی قائمشهر

روستای کرچنگ در قائمشهر بسیار زیبا و دیدنی است. در این روستا تالابی با همین نام در دل جنگل و با منظره‌ای تماشایی قرار دارد. وجود درختان در تالاب و تماشای جانوران در آب از ویژگی‌های جاذبه‌های این جای دیدنی و زیباست. تالاب کرچنگ از جمله جاهای دیدنی قائمشهر است که به دلیل زیبایی محیط و هوای مساعد، گرد‌شگران بسیاری را به خود جذب می‌کند.

آدرس تالاب کرچنگ: مازندران، قائم‌شهر، روستای کرچنگ

آب‌بندان ساروکلا؛ دریاچه‌ای در میان باغ‌های مرکبات

آب‌بندان ساروکلا، دریاچه‌ای در میان باغ‌های مرکبات
برای تماشای آب‌بندان ساروکلا باید شالیزارها و باغ‌های مرکبات را کنار زد

در روستای ساروکلا دریاچه‌ای مصنوعی ساخته‌شده که برای تفریح و قایق‌سواری بسیار مناسب است. در میان باغ‌های مرکبات، فضا آرام است و سکوت دل‌چسبی دارد. در چنین فضایی، تماشای دریاچه ساروکلا برای هر بازدیدکننده‌ای جذاب و فرح‌بخش خواهد بود. این دریاچه محل پرورش ماهی هم است. وجود شالیزارها و مزرعه‌ها زیبایی بیشتری به این دریاچه بخشیده و آن را به یکی از جاهای دیدنی قائم‌شهر تبدیل کرده است.

آدرس آببندان ساروکلا: مازندران، قائم‌شهر، روستای ساروکلا

خیبوس؛ جنگلی حفاظت شده

خیبوس، جنگلی حفاظت شده
جنگل خیبوس یکی از مناطق حفاظت‌شده محیط زیست در شمال ایران است.

در نزدیکی قادیکلا در شهر زیبای قائم‌شهر جنگلی با درختان ارزشمند و گونه‌های جانوری خاص با نام خیبوس وجود دارد. این جنگل دارای محیطی بکر و زیبا است که مورد استفاده گردشگران و پژوهشگران بسیاری قرار می‌گیرد. بوته‌های زیبای شمشاد و درختان سربه فلک کشیده هیرکانی جزئی از پوشش گیاهی این جنگل هستند. به دلیل اهمیت موارد ذکرشده این جنگل جزء مناطق حفاظت شده است.

آدرس جنگل خیبوس: مازندران، قائم‌شهر، بین قادیکلا تا کوه برنجستانک

اجاره ویلا ساری با کمترین قیمت
  • 50 هزار تومان تخفیف
  • مخصوص کاربران بلاگ
  • کد : OTGBLG50

همین الان رزرو کن!

سد زمزم یا سد برنجستانک؛ مناسب برای طبیعت گردان

جاذبه های قائم‌شهر
منظره سد زمزم خوراک عکس گرفتن است!

یکی دیگر از جاهای دیدنی قائم‌شهر، سد زمزم یا سد برجستانک است. سد زمزم یک سد خاکی است که طول آن حدود 249 متر و عرض آن‌هم تقریباً 10 متر است. این سد شگفت‌آور که با طبیعت زیبایی احاطه‌شده و از منظره‌ای زیبا بهره می‌برد، ارتفاعی برابر با 32 متر دارد. سد زمزم به‌منظور ذخیره‌سازی آب و به‌کارگیری آن برای تأمین آب در دوران خشک‌سالی و کم‌آبی ساخته شده بود تا شالیزارها و زمین‌های کشاورزی دچار مشکل نشوند.

ولی امروزه این سد نقش یکی از جاهای دیدنی قائمشهر را هم ایفا می‌کند و طبیعت گردان معمولاً برای کمپ زدن، عکس گرفتن و لذت بردن از این زیبایی‌ها به آن سفر می‌کنند.

این منطقه محیطی بسیار آرامش‌بخش و دل‌انگیز دارد و همچنین امکانات رفاهی هم به‌آسانی در آن پیدا می‌شوند. اگر در طول سفرتان به مازندران و قائم‌شهر احساس خستگی کردید و به دنبال مکانی آرام برای استراحت بودید، حتماً سری به این سد بزنید و اوقات خوشی را برای خودتان به ارمغان بیاورید. با رفتن به این سد، انرژی و جانی دوباره خواهید گرفت و خستگی سفر را از یاد خواهید برد!

آدرس سد زمزم: مازندران، قائم‌شهر، روستای برنجستانک

پل آجری بالاتجن؛ یادگار دوران قاجار

پل تاریخی قائم‌شهر
پل بالات تجن در سال 1383 در فهرست آثار ملی ایران ثبت شد.

قائم‌شهر جدا از طبیعت بکر، دست‌نخورده و خوش‌منظرش که دیوانگان طبیعت‌گردی را حسابی هوایی می‌کند، دیدنی‌ها و آثار تاریخی متعددی هم دارد. یکی از این آثار تاریخی، پل آجری بالاتجن بوده که در دوره قاجار ساخته شده و در شهرستان قائم شهر، بخش مرکزی و روستای استرآبادمحله قرار گرفته است. این پل تاریخی و کهن که یکی دیگر از جاهای دیدنی قائم‌شهر به شمار می‌رود و حتماً باید سری به آن بزنید، در سال 1383 در فهرست آثار ملی ایران ثبت شد.

پل بالاتجن روی رودخانه تجن جای گرفته و دو بخش روستا را به یکدیگر پیوند می‌دهد. نما و شکل ظاهری پل، منظره‌ی ویژه‌ای را به نگاره درآورده که کاملاً مناسب عکس گرفتن است. اگر گذرتان به قائم شهر افتاد، یادتان باشد سراغ این یادگاری از دوران قاجار هم بروید و زیبایی‌های آن به همراه طبیعت پیرامونش را با چشم خود ببینید!

آدرس پل بالاتجن: مازندران، قائم‌شهر، روستای استرآباد

جنگل کوتنا؛ طبیعتی سرسبز و خوش آب‌وهوا

تالاب زیبای در قائم‌شهر
جنگل کوتنا یکی از زیباترین جاهای دیدنی قائمشهر

کوتنا یکی از روستاهای توابع بخش مرکزی شهرستان قائمشهر است که 7 کیلومتر با شهرستان فاصله دارد. این روستای کوچک که نام آن به معنای «کوه تنها» است، در سال 1385 جمعیتی برابر با 1221 نفر داشت. از طبیعت این روستا هر چه قدر بگوییم، بازهم کم گفته‌ایم! روستای دیدنی کوتنا به همراه روستاهای پیرامونش مانند میان‌رود و قدی‌کلا، پر از دیدنی‌ها و جاذبه‌های طبیعی است. از میان این جاذبه‌های طبیعت‌گردی می‌توان به جنگل کوتنا اشاره کرد که یکی از بهترین جاهای دیدنی قائمشهر محسوب می‌شود.

این جنگل باشکوه و سرسبز در موقعیت مناسبی از روستا قرار گرفته و برای رفتن به آن باید از کنار دشت‌ها و شالیزارهای چشم‌نواز و خوش‌منظر گذر کنید. اگر اهل طبیعت‌گردی باشید، این روستا می‌تواند همه‌ی نیازهای شما را برطرف کند! روستای کوتنا، ارتفاع زیاد و درنتیجه چشم‌انداز بی‌نظیری دارد.

وجود جنگل، دشت، شالیزار و رودخانه‌ای خروشان، بدون شک هر گردشگری را هوایی کرده و مجبور می‌کند به سراغ این روستا و شهرستان قائم‌شهر برود. جاذبه‌های طبیعی روستای کوتنا تمامی ندارند و با هیچ واژگانی هم نمی‌توان آن‌ها را توصیف کرد. پس اگر به دنبال طبیعتی سرسبز و زیبا به همراه درختان رنگارنگ زیر آسمانی صاف و آبی هستید، حتماً روستای کوتنا را در برنامه سفرتان قرار دهید.

آدرس جنگل کوتنا: مازندران، قائم‌شهر، روستا کوتنا

تپه‌های باستانی گردکوه؛ شکوه و جلال دوران کهن

تپه‌های باستانی گردکوه
تپه‌های باستانی گردکوه، تپه‌های باقی مانده از عصر آهن

گردکوه سه تپه بزرگ و باستانی دارد که ارتفاع بلندترینِ آن‌ها برابر با 26 متر است و به‌عنوان یکی از جاهای دیدنی قائم‌شهر شناخته می‌شود. قدمت‌ این تپه‌ها به عصر آهن نسبت داده شده است. گورستانی با پیشینه تاریخی بیش از 4500 سال هم در این مکان پیداشده که مهر تائید دیگری درباره قدمت این مکان است.

کاوش‌ها در این تپه‌ها تمامی ندارد و حتی ابزار و ظروف‌ کهن مربوط به دوران ساسانیان و اشکانیان هم در اطراف این تپه‌ها یافت شده است.

بدون شک این اثر را می‌توان یکی از کهن‌ترین آثار ایران در نظر گرفت. پس اگر به تاریخ و دیدن آثار باستانی علاقه دارید، تپه‌های باستانی گردکوه می‌توانند نقش بهترین مقصد گردشگری را برای شما ایفا کنند.

همچنین گفته می‌شود این تپه‌ها در دوران ساسانیان و پس از یورش اعراب، نقش دژ نظامی هم داشته و از آن برای جنگ و دفاع در برابر دشمنان استفاده می‌شد. این دیدنی‌های کهن و باشکوه، در جنوب شرقی قائم‌شهر قرار گرفته‌اند و به‌عنوان آثار ملی ایران، در سال 1382 به این فهرست اضافه شدند.

آدرس تپه‌های باستانی گردکوه: مازندران، قائم‌شهر، غرب سیاه رود

مقبره سید ابوصالح؛ پیچیدگی‌های پنهان‌شده پشت ظاهری ساده

مقبره تاریخی در قائم‌شهر
مقبره سید ابوصالح، مکانی معنوی با معماری هنرمندانه

آرامگاه سید ابوصالح یکی دیگر از جاهای دیدنی قائمشهر است. این آرامگاه یک بنای آجری و چهارگوش است که معماری ویژه و تزئینات هندسی زیبایی را به نمایش می‌گذارد. این اثر با وجود ‌ ظرافت و طراحی‌های فوق‌العاده، گچ‌کاری‌های بی‌نظیر و کنده‌کاری‌هایی که روی بدنه و در ورودی آن قرار گرفته، هنوز یک سادگی ویژه و حیرت‌آور دارد که آن را به اثر شگفت‌انگیزی تبدیل می‌کند.

این آرامگاه از فضایی مذهبی بهره می‌برد و حال و هوای فوق‌العاده‌ای دارد. در میان آرامگاه یک ضریح چوبی کوچک قرارگرفته که سنگ‌نبشته آن‌هم نمایانگر آیات قرآن، سروده و احادیث گوناگون با خطی خوش و زیبا است. آرامگاه امام‌زاده‌ها همیشه از سادگی و فضای بی‌نظیری برخوردار هستند، پس بازدید از این جاهای دیدنی قائم‌شهر را هم باید در برنامه سفر خود قرار دهید.

آدرس مقبره سید ابوصالح: مازندران، قائم‌شهر، روستای سید ابوصالح

روستای ریکنده، دهکده‌ای شیرین و توریستی

روستای ریکنده قائمشهر
در لغت نامه دهخدا، برای اولین بار از روستای ریکنده با عنوان مهد شکر سرخ یاد شد.

همان‌طور که در ابتدای مقاله گفتم قائمشهر پر از جاهای دیدنی است. روستای ریکنده در سال‌های اخیر به یکی از محبوب‌ترین مقصدهای گردشگری و یکی از جذاب‌ترین جاهای دیدنی قائمشهر تبدیل شده است.

وجود اتاقک‌هایی به نام سقانفار در روستای ریکنده به ما می‌گوید که سابقه سکونت در این روستا به حدود 400 سال پیش می‌رسد. به‌جز بافت روستایی، خانه‌های قدیمی، طبیعت بکر و جنگل چشم‌نواز، یکی از مهم ترین دلایل جذابیت روستای ریکنده، فرآورده خاص این روستا یعنی نیشکر است. در لغت‌نامه دهخدا، برای اولین بار لقب مهد شکر سرخ ایران به روستای ریکنده تعلق گرفت. توصیه می‌کنم حتماً در سفر به قائمشهر از این روستای دیدنی غافل نشوید.

آدرس روستای ریکنده: مازندران، قائم‌شهر، 10 کیلومتری شرق قائم‌شهر

سخن آخر

در این مقاله درباره معروف‌ترین جاهای دیدنی قائمشهر، یکی از کهن‌ترین شهرهای ایران خواندیم. جاهایی که شامل جاذبه‌های طبیعی، جاهای تاریخی و مکان‌های مذهبی می‌شد. اگر با خواندن این مقاله تصمیم گرفتید راهی این شهر زیبا شوید، می‌توانید از اتاقک برای اجاره اقامتگاه کمک بگیرید. وارد سایت شوید، اقامتگاه موردنظرتان را رزرو کنید و راهی سفر شوید.

سؤالات متداول

جاهای دیدنی قائمشهر کدامند؟

تپه‌های باستانی گردکوه، مقبره سید ابوصالح، منطقه جنگلی خبیوس، سد زمزم، جنگل کوتنا، پارک جنگلی تلار، دریاچه گل پل

کدام‌یک از جاهای دیدنی قائمشهر، منطقه حفاظت‌شده است؟

منطقه جنگلی خبیوس، یکی از مناطق حفاظت‌شده ایران در قائم‌شهر است.

تپه‌های باستانی گردکوه کجا هستند؟

آدرس تپه‌های باستانی گردکوه: مازندران، قائم‌شهر، غرب سیاه رود

3.9/5 - (53 امتیاز)

اتاقک

نوشته های مشابه

‫5 دیدگاه ها

  1. دفعه ی دیگه روستای ریکنده، چپی هم در سایت بزارینا…
    ریکنده جنگل داره خیلی هم قشنگه…

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *