رامسرسوغات و صنایع دستی

صنایع دستی و سوغات رامسر

رامسر یکی از زیباترین و مهم‌ترین شهرهای استان مازندران است. این شهر به دلیل تنوع بالای در جاذبه‌های گردشگری و طبیعت بی‌نظیرش به عروس شهرهای استان مازندران معروف می‌باشد.یکی از مهم‌ترین جاذبه‌های گردشگری رامسر، صنایع دستی و سوغاتی آن است. در ادامه به برخی از مهم‌ترین صنایع دستی و سوغاتی رامسر اشاره خواهیم کرد. با ما همراه باشید.

برای آشنایی بیشتر مقاله “رامسر کجاست؟” را مطالعه کنید.

صنایع دستی رامسر

صنایع دستی با توجه به محیط جغرافیایی هر منطقه تولید می‌شود. علاوه بر این که صنایع دستی معرف فرهنگ و تاریخ منطقه به حساب می‌آید، به اشتغال و جذب گردشگر نیز کمک می‌کند. در ادامه نمونه‌های صنایع دستی رامسر را ذکر می‌کنیم.

نمد مالی

یک نفر در حال نمدمالی

نمد مالی یکی از کهن‌ترین صنایع دستی با قدمتی ۲۵٠ ساله است که امروزه رو به فراموشی می‌باشد. این صنایع دستی بیشتر در گذشته رواج داشته است. جنس نمد از پشم گوسفندی و به اشکال مختلفی درمی‌آید. نمد با فشار، رطوبت و حرارت درست می‌شود و ساخت آن کار بسیار طاقت‌‌‌فرسایی است. نمدی که بیشتر مشت‌ومال خورده باشد، بهای بیشتری هم دارد. کلاه، زیرانداز و کوله‌هایی با جنس نمد، از صنایع دستی رامسر هستند.

چادرشب بافی

یک عدد چادرشب به رنگ بنفش و طرح های لوزی سبز، آبی، صورتی،نارنجی
منبع بانی بوم

این چادرشب‌ها را اغلب زنان با پارچه‌های رنگارنگ می‌بافند. نام این صنایع دستی در استان مازندران، لاون بافی است. چادرشب‌‌‌‌ها طرح‌های متفاوتی دارند و به صورت ذهنی بافته می‌شوند. دوخت چادرشب زحمت زیادی دارد و به همین دلیل هزینه‌ی خرید آن نسبت به دیگر بافته‌ها بالاتر است. روتختی و رومیزی دو نمونه از کاربردهای چادر شب می‌باشد.

[button color=”primary” size=”big” link=”https://www.otaghak.com/city/ramsar” icon=”” target=”true” nofollow=”true”]برای رزرو اقامتگاه در رامسر کلیک کنید[/button]

صنایع چوبی

شهر رامسر به دلیل قرار گرفتن در منطقه جنگلی، از صنایع دستی چوبی مرغوبی برخوردار است. تهیه این صنایع مدت‌‌‌‌‌‌ها در رامسر رواج داشته و از قدیم مردمان با استفاده از چوب درختان، وسایل خود را می‎‌ساختند. صنایع دستی رامسر از جنس چوب شامل ظروف پذیرایی، تزئینی و… است.

حصیربافی

سه ردیف سبد حصیری که هر کدام 4 سبد با اندازه های مختلف روی هم قرار گرفته اند
منبع toptourist

از الیاف‌های طبیعی گیاهان، در حصیربافی استفاده می‌شود و بسیاری از روستاییان از طریق این کار، امرار معاش می‌کنند. سبد، زیرانداز و کاسه از محصولات حصیربافی هستند. حصیربافی با گیاهانی که در باتلاق‌ها و آب‌بند‌ها رشد می‌کنند، تهیه می‌شود. با توجه به اینکه مواد اولیه حصیربافی ارزان است، محصولات حصیربافی نیز ارزان می‌باشد. بنابراین حصیربافی یکی از رایج‌ترین صنایع دستی و سوغات رامسر به شمار می‌رود.

حصیربافی اقسام مختلفی دارد که از نام‌های متفاوتی نیز برخوردارند. در ادامه به توضیح مرواربافی که یکی از انواع حصیربافی است، می‌‌‌‌پردازیم.

مرواربافی

سبد مروار بافی شده
منبع گوگل

یکی از انواع حصربافی که در رامسر رایج است، مرواربافی می‌باشد. مروار به چوب‌های ترکه‌ای و زردرنگ می‌گویند و در صورتی که این چوب‌ها نامرغب باشد به رنگ سبز یا سیاه هستند. برای بافت مروار، چوب را به چند قسمت تقسیم می‌کند، در آب جوشانده و سپس می‌بافند. پس از بافتن هم باید در معرض آفتاب خشک شود. مرواری که رنگش طلایی باشد، از کیفیت خوبی برخوردار است. محصولاتی که از مروار ساخته می‌شوند شامل گلدان، سبد و کشکول می‌باشد.

هم‌‌جوشی شیشه

در هنر هم‌جوشی شیشه، قطعاتی با اندازه، رنگ و فرم‌های مختلف را در حرارت نرم کرده و به هم متصل می‌کنند. در نهایت با این هنر متفاوت، یک محصول زیبا از جنس شیشه تولید می‌شود. گاهی شیشه‌های برش داده شده با رنگ و لعابی مخصوص رنگ‌‌آمیزی می‌شوند و نتیجه‌ کار، بسیار چشم‌نواز است. از بین صنایع دستی رامسر، هم‌جوشی شیشه، یکی از متفاوت‌ترین و خاص‌‌‌ترین هنرها به شمار می‌رود.

سوغات شهر رامسر

خطه شمال کشور از خوراکی‌ها و شیرینی‌‌های خوشمزه‌ای برخوردار است که برای سوغاتی گزینه‌های مناسبی هستند. برخی از خوراکی‌های خوشمزه رامسر که می‌توانید به عنوان سوغاتی رامسر خریداری کنید را در زیر معرفی کرده‌ایم.

زیتون

زیتون سبز که بجای هسته در آن فلفل قرمز گذاشته شده
منبع toptourist

از محبوب‌ترین سوغات رامسر می‌توان زیتون را نام برد. نوعی زیتون لذیذ در شمال ایران به فروش می‌رود که به جای هسته، سیر یا فلفل در آن است. به طور کلی در بازار شهرهای شمالی، زیتون با شکل‌های مختلفی عرضه می‌شود.

برنج

برنج شمال نیازی به تعریف و معرفی ندارد. یکی از سوغاتی که اغلب گردشگران در زمان سفر به شمال تهیه می‌کنند، برنج است. در رامسر نیز به مانند اغلب شهرهای شمالی می‌توانید، برنج خوش عطر و مزه‌ای ایرانی را تهیه کنید.

نان قتلمه

4 عدد نان قلتمه نوعی نان محلی که در کنار یک لیوان چای قرار دارد
منبع toptourist

از نان‌های سنتی است که در مازندران و به ویژه در ماه رمضان پخت می‌‎شود، نان قتلمه است. ترکیبات اصلی این نان محلی شیر، تخم‌مرغ، آرد، شکر و نمک می‌باشد. برای تهیه این نان خوشمزه و محلی می‌توانید به بازارهای هفتگی رامسر بروید.

کلوچه و کوکی

6 عدد کوکی با تکه های شکلات
منبع گوگل

برای گردشگرانی که به شهرهای شمال ایران مسافرت می‌کنند، کلوچه یک سوغاتی محبوب و مشهور به شمار می‌رود. از سوغات رامسر، کلوچه محصولی در دسترس و همه ‌پسند است. کلوچه‌های شیرین و کوکی‌های ترد با پودر نارگیل، گردو و شکلات، سوغات خوشمزه‌ رامسر هستند.

پشت زیک

یک بشقاب پر شده از شیرینی پشت زیک پوشانده شده از کنجد

این شیرینی خوشمزه در بسیاری از نقاط مازندران اغلب با چای مصرف می‌شود. ترکیبات اصلی پشت‌زیک؛ کنجد، شکر، گردو، عسل و کره است. پشت زیک مناسب‌ترین سوغاتی رامسر برای کسانی که طعم سوهان را دوست دارند، می‌باشد.

آغوزنوون

آغوزنوون به دو شکل خام و پخته سرو می‌شود که اسم شکل خام آن، پیس گِنده است. این شیرینی در جشن‌ها برای پذیرایی و در شب یلدا به عنوان یک شیرینی محلی پخته می‌شود.

برنجک

شیرینی برنجک که شبیه تعداد زیادی برنج است که بهم چسبیده اند

یکی از شیرینی‌های خوشمزه استان مازندران و رامسر، برنجک است. برنجک جزو شیرینی‌های مجلسی رامسر به شمار می‌رود و برای مراسم کاربرد دارد. در ترکیبات آن آب، شکر و آب‌لیمو استفاده می‌شود.

ترشیجات، شربت و مربا

11 عدد ظرف مربای شقاقل که در یک قفسه روی هم چیده شده اند

در شهر رامسر درختان میوه و گل‌‌های متنوعی وجود دارد. به همین علت شربت‌ها و مرباهای خوش‌‌طعم و انواع مختلف ترشی‌ها و لواشک‌ها ازمهم‌ترین سوغات رامسر هستند. شَقاقُل، کدوسبز، زرشک و بهارنارنج از مرباهای معروف این منطقه به شمارمی‌روند. بادمجان ترشی، هفت‌بیجار،ترشی مرکبات و لیته هم جزء ترشی‌های مرغوب و رنگارنگ هستند که به سفر‌ه‌ها زیبایی می‌بخشند. رب انار و رب آلوچه که به عنوان چاشنی غذا به کار می‌روند نیز طعم ترش و ملس دلچسبی دارند. بهترین نوع ترشی‌ها، مرباها و شربت‌ها را می‌توانید در بازارهای سنتی یا بازارهای هفتگی رامسر تهیه کنید. اغلب زنان رامسر این محصولات را در خانه با مواد اولیه تازه تهیه می‌کنند و برای فروش به بازارهای هفتگی می‌آورند.

غذاهای محلی رامسر

شهرهای شمال ایران دارای تنوع غذایی بسیار زیادی هستند و معمولا ادویه‌ها و سبزیجات مختلفی در این غذاها به ‌کاربرده می‌شود و طعم خاصی را به این غذاها می‌بخشد. در این شهرها برای تمام ذائقه‌ها انواع غذاهای محلی سرو می‌شود. گردشگران و مسافرانی که به شمال سفر می‌کنند؛ کافی است فقط یک‌بار این غذاهای محلی رامسر را امتحان کنند تا عاشق طعم آنها شوند. یکی از دلایل بزرگی که افراد مختلف شمال را برای مسافرت انتخاب می‌کنند؛ غذاهای بسیار خوشمزه و محبوب این منطقه است. رامسر نیز مانند شهرهای شمالی غذاهای مختلفی دارد، تعدادی از این غذاها را اینجا برایتان می‌آوریم اگر گذرتان به رامسر خورد حتما آنها را امتحان کنید.

  • اردک و ماهی شکم پر
  • بادمجان شکم پر
  • باقلا وابیج
  • آغوز مسما
  • قلیه
  • اسپناساک
  • کدوبره مازندران
  • بیج بیج

سخن آخر

شهر رامسر در خطه‌ی سرسبز شمال، با داشتن هنرهای کهن و منابع طبیعی، صنایع دستی و سوغات گوناگونی را در اختیار تمام گردشگران قرار می‌دهد. صنایع دستی رامسر که شامل محصولات کاربردی و زیبا می‌شود به عنوان سوغاتی نیز گزینه‌های مناسبی هستند. خوراکی‌هایی که سوغاتی رامسر می‌باشند، دارای تنوع مزه شیرین، شور و ترش بوده و از طعم لذیذی برخوردار هستند که در صورت سفر به این شهر ارزش امتحان کردن را دارند.

4.4/5 - (7 امتیاز)

اتاقک

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *