جاهای دیدنیرامسر

معرفی غذاهای محلی رامسر | گشتی در دنیای خوشمزه خوراکی­‌های رامسر

رامسر شهری زیبا به‌سان تابلوی نقاشی شده است که در خطه شمالی ایران و در غرب استان مازندران جا خوش کرده است. زیبایی‌های چشم‌نواز، رودخانه‌ها، آبشارها، چشمه‌های خروشان، کوه‌ها، دریا و طبیعت سرسبز این شهر که به علت هم‌جواری با استان گیلان متفاوت از دیگر شهرهای استان مازندران است، باعث شده رامسر لقب عروس مازندران را به خود بگیرد. سفر به رامسر، شهری که تلفیقی از کوه و دریا و جنگل است و با شگفتی‌هایی بی‌حد و مرزش جلوه‌ای زیبایی را به استان مازندران بخشیده است، لذت وصف‌ناپذیری دارد؛ اما بدون شک لذت‌بخش‌ترین قسمت‌های سفر به رامسر چشیدن غذاهای محلی این شهر است.

غذاهایی که آوازه عطروطعم شگفت‌انگیزشان از کیلومترها دورتر نیز احساس می‌شود و مسافران و گردشگران بسیاری را به وجد آورده است. اگر می‌خواهید با غذاهای محلی رامسر آشنا شوید، هم‌سفر ما تا آخر این مقاله از مجله گردشگری اتاقک باشید.

برای آشنایی بیشتر با این شهر می‌توانید مقاله رامسر کجاست را مطالعه کنید.

مالابیج؛ معروف‌ترین غذای محلی رامسر

مالابیج؛ معروف‌ترین غذای محلی رامسر
عکس از سایت: آموزش آشپزی آنلاین

مالابیج یا ماهی شکم پر یکی از غذاهای محلی رامسر است که طرفداران بی‌شماری در میان گردشگران دارد. این غذای خوشمزه از ترکیب ماهی سفید، رب انار، گلپر، سبزیجات معطر، گردو، نمک و فلفل تهیه می‌شود. اهالی این منطقه معمولا این غذا را با استفاده از ماهی نر درست می‌کنند؛ چرا که معتقدند ماهی نر نسبت به ماهی ماده خوشمزه‌تر و دارای گوشت سفت‌تری است. روش تهیه این غذا نیز به این صورت است که ابتدا ماهی را پاک و پس از آن که شکم آن را با گردو، رب انار و ادویه‌جات پر می‌کنند، آن را با نخ و سوزن می‌دوزند. سپس ماهی آماده شده را روی آتش کباب می‌کنند و یا در مایکروفر می‌پزند.

اجاره ویلا رامسر با بهترین قیمت
  • 50 هزار تومان تخفیف
  • مخصوص کاربران بلاگ
  • کد : OTGBLG50

همین الان رزرو کن!

 خورشت سیر انار

 خورشت سیر انار
عکس از سایت: دلتا

خورشت سیر انار که در میان گردشگران بسیار مشهور است، اصالتا به مازندران تعلق دارد. این غذای خوشمزه از ترکیب عطر و طعم خوش سیر با دانه‌های انار به همراه مرغ، پیاز، رب انار، ادویه‌جات، کنجد و زعفران تهیه می‌شود. طرز تهیه آن نیز به این صورت است که ابتدا پیاز را تفت می‌دهند، سپس حبه‌های سیر، دانه‌های انار، گردو و ادویه‌جات را نیز به پیاز اضافه و اجازه می‌دهند تا انارها نرم شوند.

در این مرحله نیازی به اضافه کردن آب نیست چون دانه‌های انار آب می‌اندازند. پس از نرم شدن انارها بسته به ذائقه‌ مقداری نمک یا شکر جهت ترش یا شیرین شدن به غذا اضافه می‌کنند. وقتی خورشت در حال جوشیدن است گوشت‌ها را نیز به آن اضافه می‌کنند و اجازه می‌دهند تا بپزد. محلی‌ها این غذای خوشمزه و پرطرفدار را یا با گوشت بلدرچین، اردک، مرغ و غیره طبخ می‌کنند یا بدون گوشت فقط روی آن تخم‌مرغ می‌شکنند و با برنج نوش جان می‌کنند.

اگر دوست دارید با جاذبه‌های گردشگری این شهر همه چیز تمام آشنا شوید؛ مقاله جاهای دیدنی رامسر را بخوانید.

بشته واش

بشته واش
عکس از سایت: زندگی آنلاین

بشته واش یکی از آش‌های محلی معروف و خوشمزه مازندران است که تقریبا در بیشتر شهرهای این استان طبخ می‌شود. این غذای محلی خوشمزه که از ترکیب عدس، زیره سبز، اسفناج، پیاز و ادویه‌های مختلف و متداول درست می‌شود، بسیار مقوی و سرشار از آهن و فیبر است و برای افراد مبتلا به کم خونی بسیار توصیه می‌شود. بشته واش را اغلب با نارنج، زیره فراوان و در برخی مواقع با پلو هم میل می‌کنند.

بیج بیج

بیج بیج
عکس از سایت: آموزش آشپزی آنلاین

بیج بیج غذایی است ساده و در عین حال خوشمزه که گیلانی‌ها به آن واویشگا و خراسانی‌ها هم به آن شش انداز می‌گویند. این غذا شبیه مایه ماکارونی است و از ترکیب گوشت چرخ کرده، سیب زمینی، گوجه فرنگی، پیاز و ادویه درست می‌شود؛ اما با این تفاوت که به جای رب گوجه از خود گوجه فرنگی در تهیه بیج بیج استفاده می‌شود. بیج بیج هم با برنج به عنوان خورشت سرو می‌شود که ترکیب این دو باهم غذایی خوشمزه را به وجود می‌آورد و هم می‌توان آن را با نان به‌صورت لقمه میل کرد.

برای اجاره ویلا رامسر می‌توانید از سایت اتاقک کمک بگیرید.

باقلا وابیج

باقلا وابیج
عکس از سایت: سماتک

باقلا وابیج ازجمله غذاهای سنتی محبوب مازندران و گیلان است که در گیلان با نام باقلاقاتق شناخته می‌شود. این غذا از ترکیب باقلا، شوید خشک، سیر، تخم مرغ، نمک، فلفل، روغن و زردچوبه تهیه می‌شود. برای طبخ این غذا نیز ابتدا باقلاها را پوست کنده و پس از شستشو، در دمای اتاق قرار می‌دهند تا خشک شود؛ سپس در یک تابه باقلاها، شوید و سیر را تفت می‌دهند و پس از سرخ شدن مواد، مقداری آب می‌ریزند و اجازه می‌دهند تا باقلاها بپزد. پس از پختن باقلاها و تمام شدن آب تابه، یک عدد تخم مرغ را به همراه فلفل و نمک داخل تابه می‌ریزند و با مواد کاملا مخلوط می‌کنند. باقلا وابیج را هم با برنج و هم با نان می‌توان نوش جان کرد.

ترش سماق

ترش سماق
عکس از سایت: پارس دی

خورش ترش سماق که به آن ترشه سماق قاتق هم می‌گویند، یکی از غذاهای اصیل و پرطرفدار مازندران است که طعمی بسیار لذیذ و خوشمزه‌ای دارد. این خورشت با کمی تفاوت در مواد اولیه در دیگر مناطق ایران نیز طبخ می‌شود؛ اما طرز تهیه آن در رامسر به این صورت است که ابتدا مرغ یا گوشت را همراه با پیاز و زردچوبه تفت و اجازه می‌دهند تا بپزد؛ سپس لوبیا پخته شده از قبل را به همراه سماق به مواد اضافه می‌کنند و اجازه می‌دهند تا خورشت جا بیافتد. خورشت ترش سماق به علت استفاده از سماق در تهیه آن کمی چاشنی ترش دارد که می‌توانید میزان سماق آن را بسته به ذائقه‌تان کم یا زیاد و از خواص بی‌نظیر آن استفاده کنید.

نازخاتون

نازخاتون
عکس از سایت: دلتا

خوشمزگی‌های مازندران تمامی ندارد. ناز خاتون نیز یکی دیگر از غذاهای محلی و خوشمزه رامسر است که طعم بسیار لذیذ و متفاوتی دارد. این غذای محلی که در واقع نوعی چاشنی شمالی نیز محسوب می‌شود، از بادمجان، رب انار یا آب انار، گلپر، آبغوره، پیاز، نعنای خشک، ریحان تازه، سیر و گوجه فرنگی تهیه می‌شود. ناز خاتون علاوه بر مازندران در شهرهای استان گیلان نیز طرفداران بسیاری دارد و معمولا در کنار غذاهایی همچون کته کباب، عدس پلو و غیره سرو می‌شود و دارای خاصیت غذایی فراوانی است.

کدو بره

کدو بره
عکس از سایت: افق کوروش

اگر در سفرتان به رامسر به دنبال یک غذای رژیمی خوشمزه هستید، کدو بره یکی از غذاهای رژیمی این شهر است که طبخ آن کاملا بر پایه سبزیجات و گیاهان است. این غذا که تهیه آن بسیار آسان است، از ترکیب سیب زمینی، تخم مرغ، گوجه فرنگی، کدو سبز، پیاز، سیر و ادویه درست می‌شود. کدو بره که محلی‌ها به آن کچیلک بره یا کچیلک هوریشت نیز می‌گویند به علت داشتن سبزیجات، بسیار سالم و مقوی است و معمولا آن را با نان و سبزی میل می‌کنند.

اسپناساک

اسپناساک
عکس از سایت: ساتین

خورش اسپناساک یکی از غذاهای خوشمزه و محلی ایران است که معمولا به شکل‌های گوناگون در جاهای مختلف کشور طبخ می‌شود. این غذای محلی خوش طعم که با استفاده از انواع گوشت (گوشت گوسفندی، مرغ و یا غاز)، اسفناج، سبزیجات معطر، هویج، ادویه جات، برگ سیر، پیاز و نعنا درست می‌شود، سرشار از ویتامین و پروتئین و بسیار مقوی است. اسپناساک که غیربومی‌ها به آن خورشت اسفناج نیز می‌گویند یکی از اصیل‌ترین خورشت‌های مازندران است که عطر و طعم مطبوعی دارد. روی این غذا می‌توانید در صورت تمایل، تخم مرغ بگذارید و به همراه برنج زعفرانی نوش جان کنید.

کئی پلا

کئی پلا
عکس از سایت: افق کوروش

کدو پلو که مازندرانی‌ها به آن کئی پلا یا کهی پلا نیز می‌گویند یکی از غذاهای اصیل و خوشمزه رامسر است که با استفاده از کدو حلوا درست می‌شود. این غذای محلی دل‌چسب و لذیذ که طرفداران بسیاری در میان اهالی دارد، در بیشتر روزهای سال به‌ویژه در فصل پاییز و زمستان که فصل برداشت کدو حلوا یا کدو تنبل است، زینت‌بخش سفره‌های اهالی این شهر است. کئی پلا که از ترکیب کدوی رنده شده، گوشت چرخ کرده یا مرغ، زیره، کره محلی، برنج، پیاز و غیره درست می‌شو،د به تنهایی یک وعده غذایی است و معمولا همراه با تخم‌مرغ و یا ماست سرو می‌شود. کئی پلا طعم بسیار خوشمزه‌ای دارد و به علت استفاده از سبزیجات در پخت آن بسیار سالم و مقوی است.

آش کدو؛ لذیذترین غذای محلی رامسر

آش کدو
عکس از سایت: ایمنا

رامسر علاوه بر خوراکی‌ها و خورشت‌های خوشمزه‌ای که دارد، آش‌های محلی لذیذ و خوش‌طعمی نیز دارد که هوش از سر آدم می‌برد. آش کدو نیز ازجمله آش‌های خوشمزه این شهر است که از این قاعده مستثنی نیست. این آش که در بیشتر سفره مازندرانی‌ها به عنوان پیش غذا تهیه می‌شود، بسیار مقوی است. در پخت آش کدو از کدو حلوایی، عدس، برنج، نمک، شکر و غیره استفاده می‌کنند. رامسری‌ها معمولا این غذا را با نعنا داغ و کوفته‌ریزه سرو می‌کنند.

دوپتی؛ آش دوغ خوشمزه و اصیل

دوپتی
عکس از سایت: تیتر شهر

اهالی شهر رامسر با ترکیب سبزیجات معطر، آرد، برنج، دوغ، سیر، باقلای خشک و ادویه‌جات، آشی خوشمزه به نام آش دوپتی را می‌پزند که آوازه عطر و طعمش در همه جا پیچیده است. این آش خوشمزه دستور پخت سریع و آسانی دارد و بسیار مقوی و سرشار از ویتامین است. طرز تهیه آن نیز به این صورت است که ابتدا در یک قابلمه برنج، آرد برنج و تخم مرغ را با دوغ مخلوط می‌کنند و اجازه می‌دهند تا بجوشد. پس از آن سبزی و سیر خرد شده را نیز به مواد اضافه و پس از پخته شدن مواد، باقلای از قبل پخته شده را نیز به همراه نمک و فلفل به مواد قبلی اضافه می‌کنند و اجازه می‌دهند به مدت یک ساعت یا کمتر روی حرارت کم باقی بماند و جا بیافتد. در نهایت آن را با پیاز داغ و نعنا تزئین و میل می‌کنند.

آغوز مسما

آغوز مسما
عکس از سایت: کایت

یکی از غذاهای محلی خوشمزه رامسر که در سفر به این شهر حتما باید آن را امتحان کنید، آغوز مسما است. این غذای محلی مقوی و خوشمزه به دلیل طعم بی‌نظیرش که ترکیبی از فسنجان با گوشت اردک است، طرفداران پروپاقرصی در ایران دارد. در تهیه این غذا، مازندرانی‌ها بیشتر از گوشت اردک استفاده می‌کنند. گردو، رب انار، پیاز سرخ شده، آب، شکر، دانه‌ی ساییده شده انار و چاشنی‌هایی مثل نمک، زردچوبه و فلفل نیز از دیگر اجزای تشکیل دهنده آغوز مسما هستند. بسته به ذائقه‌تان اینکه شیرین، ترش و یا ملس دوست دارید می‌توانید رب انار شیرین یا ترش یا کمی شکر به غذا اضافه کنید؛ اما اهالی رامسر این غذا را ترش درست می‌کنند و با ترشی، برنج و نان محلی سرو می‌کنند.

ترش ترشو؛ آش ترش و خوشمزه

ترش ترشو
عکس از سایت: افق کوروش

آش‌های محلی رامسر تمامی ندارد و هر کدام با ترکیبات و طعم‌های متفاوتی که دارند نسبت به دیگر غذاهای محلی این شهر یک سر و گردن بالا هستند. آش ترش ترشو نیز یکی از انواع آش‌های خوشمزه و محبوب این شهر است که طعمی متفاوت و ترش دارد و بیشتر در شب‌های چهارشنبه‌سوری زینت‌بخش سفره‌های اهالی این شهر است. این آش از ترکیب سبزیجات معطر (گشنیز، جعفری، چغندر، تره)، سیب زمینی، پیاز، کدو حلوایی، سیر، برنج، دانه انار، نمک، روغن و رب انار ترش تهیه می‌شود و پخت آن نیز حدود دو ساعت زمان می‌برد.

برای اجاره ویلا شمال می‌توانید از صفحه اصلی سایت اتاقک اقدام کنید.

خورشت آلو

خورشت آلو
عکس از سایت: کاله

شهرهای شمالی کشور به دلیل زمین‌های حاصلخیز و داشتن آب‌وهوای خوش، خواستگاه محصولات طبیعی مختلف و غذاهای بومی و محلی متنوعی هستند. خورشت آلو یا مرغ و آلوی مازندران یکی از انواع غذاهای سنتی شمال است که در شهرهای مختلف به شیوه‌های گوناگون طبخ می‌شود. در رامسر نیز اهالی منطقه این غذا را با آلو، مرغ تکه شده، آب نارنج، دانه انار ترش، زعفران، گردو و پیاز درست می‌کنند. این خورشت خاصیت فراوانی دارد و طعم آن نیز ملس است و با برنج سرو می‌شود.

اسفناج مرجی

اسفناج مرجی
عکس از سایت: تبیان

استان مازندران به دلیل داشتن غذاهای گوناگون و متعدد از لحاظ فرهنگ غذایی بسیار غنی است. غذاهای محلی این خطه تمامی ندارد، اسفناج مرجی نیز یکی دیگر از غذاهای محلی رامسر است که علاوه بر طعم لذیذ و خوشمزه، بسیار مقوی و سرشار از مواد معدنی است. اهالی مازندران به عدس، مرجی می‌گویند؛ بنابراین اسفناج مرجی غذایی است که از ترکیب اسفناج و عدس تهیه می‌شود. انار ترش، سیر، گلپر، نمک، زردچوبه و فلفل نیز دیگر مواد تشکیل‌دهنده اسفناج مرجی هستند. پیشنهاد می‌کنیم در سفرتان به رامسر این غذای محلی خوشمزه را میل کنید، چرا که با یک‌بار امتحان کردن، طعم فوق‌العاده خوشمزه آن هرگز از یادتان نخواهد رفت.

سخن آخر

استان مازندران از لحاظ جاذبه‌های گردشگری و غذاهای بومی و محلی، یکی از دیدنی‌ترین و متنوع‌ترین مناطق کشور است. مردمان خلاق این دیار با استفاده از بهترین مواد اولیه، سالم‌ترین و مقوی‌ترین غذاهای محلی را با چاشنی‌های بومی و وسوسه‌انگیز طبخ می‌کنند که بسیار خوشمزه هستند. اگر شما هم ازجمله افرادی هستید که به چشیدن غذاهای مختلف علاقه دارید و می‌خواهید در سفرتان به رامسر تجربه غذاهای متنوع با طعم‌های متفاوت را داشته باشید، همین الان چمدان‌هایتان را ببندید و با اجاره اقامتگاه در رامسر از طریق سایت اتاقک چند روزی را مهمان این شهر و غذاهای رنگارنگ و لذیذ آن باشید.

4.4/5 - (9 امتیاز)

اتاقک

سلوا طاحونی

سلوا هستم، پر انرژی، برونگرا و عاشق یادگیری، از نوشتن مقالات جدید لذت می‌برم و می‌توانم چیزهای جدیدی برای گفتن داشته باشم. محتوا خلق می‌کنم تا همه بتوانند سریعتر به چیزی که می خواهند دسترسی پیدا کنند.

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

  1. باید کنار همه این غذاها زیتونم باشه، بدون زیتون مگه میشه غذا خورد؟ :)))

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *