چه جوری سفر برم؟برنامه سفر

برنامه سفر ۲ روزه به رشت | تجربه‌ی ۲ روزه‌ی زندگی در بهشت

مگر می‌شود حرف سفر به میان بیاید و گوشه‌ی ذهن‌مان سمت رشت سرک نکشد؟ خاطره‌های بارانی و عکس‌های دورهمی این شهر، بعید است از یاد مردم ما برود. حالا که قرار است به آن‌جا سفر کنید، چرا از همین الآن برای تک‌تک لحظه‌هایش برنامه‌ریزی نکنید؟ امروز با برنامه سفر رشت در کنار شماییم تا در ساختن بهترین تجربه همراهی‌تان کنیم. دست‌تان را به ما بدهید و همراه وبلاگ اتاقک هم‌قدم شوید.

برای آشنایی بیشتر مقاله جاهای دیدنی رشت را مطالعه کنید.

مسیر دسترسی به رشت

نمای کلی میدان شهرداری رشت

برنامه سفر رشت را باید پیش از شروع آن بنویسید. چرا که انتخاب مسیر و وسیله‌ی نقلیه، می‌تواند اولین خاطره‌ی شما را بسازد. پس با انتخاب گزینه‌ی مناسب خاطره‌ای خوش از لحظات سفرتان را به یاد بسپارید. اگر خودروی شخصی را انتخاب کردید، می‌توانید از طریق بزرگراه کرج-قزوین، به این شهر دیدنی برسید. وقتی وارد این جاده می‌شوید، نزدیکی‌های قزوین به دوراهی زنجان-رشت می‌رسید. وارد این جاده شوید و منتظر باشید تا به مقصد برسید.

اگر هم قصد دارید از زحمت رانندگی خلاص شوید و فقط لذت ببرید، باز هم انتخاب‌های مختلفی پیشِ روی‌تان قرار دارد. خوشبختانه از نقاط مختلف کشور می‌توانید با اتوبوس به رشت برسید. اگر هم دنبال روشی راحت‌تر و مقرون‌به‌صرفه هستید، قطار را انتخاب کنید. همچنین برای کسانی که عاشق یک مسافرت راحت و بی‌دردسر هستند، شهر رشت تدارک مفصلی دیده. می‌توانید سوار هواپیما شوید و پس از دقایقی در فرودگاه سردار جنگل آن‌جا، به زمین بنشینید. به‌هرحال، انتخاب با شما خواهد بود.

بهترین فصل سفر به رشت

برای سفر خانوادگی به رشت بهتر است زمانی را انتخاب کنید که راحت‌تر باشید. با رسیدن فصل تابستان و تعطیلی مدارس بسیاری می‌خواهند همراه فرزندان‌شان به یک گردش دسته‌جمعی بروند. شاید شما هم همین فکر را می‌کنید، اگر چنین قصدی داشتید، به میزان رطوبت هوا نیز توجه داشته باشید؛ زیرا در تابستان، رشت هوایی شرجی پیدا می‌کند و برخی با این مسئله راحت نیستند. در زمستان هم دمای این شهر به زیر صفر درجه‌ی سانتی‌گراد می‌رسد و گاهی سرما آزاردهنده می‌شود. اما از اواخر زمستان تا اردیبهشت ماه هوای دل‌انگیزی روی رشت سایه می‌اندازد. در فصل پاییز نیز این آب‌وهوای معتدل و مطبوع دوباره سراغ آن‌جا می‌آید که جا دارد غنیمتش شمارید.

اجاره ویلا رشت با کیفیت تضمینی
  • 50 هزار تومان تخفیف
  • مخصوص کاربران بلاگ
  • کد : OTGBLG50

همین الان رزرو کن!

 

روز اول سفر به رشت

حالا که تازه رسیدید، بهتر است قدری خستگی از تن بیرون کنید. البته برای این کار نیاز به یک اقامتگاه مناسب خواهید داشت. بدون وجود آن هم، بقیه‌ی نقشه‌ی مسافرت شما به مشکل می‌خورد. پس نمی‌توان سرسری از کنار چنین موضوعی گذشت. اگر هنوز جای مناسبی را پیدا نکردید، می‌توانید از طریق سایت اتاقک اقدام به اجاره ویلا در رشت کنید.

محله‌ ساغری سازان

محله‌ ساغری سازان و یک مغازه قدیمی تاسیساتی قدیمی که دو نفر کنار آن نشسته اند

برای شروع برنامه سفر رشت، از قدیمی‌ترین محله‌ی این شهر شروع کنید. لذت گردش در کوچه‌ها و گذرهای آن‌جا وقتی با عکس یادگاری ثبت می‌شود، ابدی خواهد شد. علت‌ نام‌گذاری محله‌ی ساغری‌سازان نیز بسیار جالب است. این قسمت شهرِ رشت در زمان گذشته محل کسب‌وکار عمده‌ی کفاشان آن‌جا بود. به همین دلیل چنین نامی روی آن گذاشته شد و تا امروز ماندگار است. در آن‌جا می‌توانید از گذرهایی چون دانش‌سرا و پل سنگ نیز دیدن کنید. این محله در قسمت میانی شهر و خیابان مطهری قرار دارد. در محله‌ی ساغری‌سازان فرصت خرید از بازار سنتی این بخش را نیز پیدا می‌کنید. پس اگر دنبال انتخاب سوغاتی هستید، قدری بیشتر در این جاذبه‌ی تاریخی توقف کنید.

  • هزینه ورودی: رایگان | فاصله تا جاذبه‌ی بعدی: ۵ دقیقه پیاده

محله و بقعه‌ خواهر امام

حالا که تا بلوار مطهری آمده‌اید بد نیست برنامه سفر خود به رشت را با معنویت پیوند بزنید. پس اگر مایل بودید به آرامگاه خواهر امام نیز قدم بگذارید. این مقبره به خواهر امام هشتم شیعیان نسبت داده می‌شود و همچنین در کتب تاریخی نیز از آن یاد شده است.

  • هزینه ورودی:‌ رایگان | فاصله تا جاذبه‌ی بعدی: ۵ دقیقه پیاده و ۲ دقیقه با خودرو

حمام حاجی

نقش های رنگی و کاشی های رنگی دور درب حمام حاجی

گذر بادی الله محله‌ی ساغری سازان در خود گنجی دیدنی را پنهان کرده است. وقتی به ورودی کوچه‌ی تحویلی می‌رسید، ساختمانی قدیمی با کاشی‌کاری‌ خاص به چشم‌تان می‌خورد. با وجود قدمت دو قرنی این بنا، هنوز هم نقش پهلوانان ایرانی بر سردر آن تکیه داده. این فرصت را غنیمت بشمارید و با گنجاندن عکاسی در برنامه‌ سفر رشت، این صحنه را به سوغات ببرید.

  • هزینه ورودی: رایگان | فاصله تا مقصد بعدی ۵ دقیقه پیاده و ۲ دقیقه با خودرو

خانه فرهنگ گیلانخانه فرهنگ گیلان با ستون ها و پنجره های آبی رنگ

تا از محله‌ی ساغری‌سازان دور نشدید به سمت کوچه‌ی بلورچیان حرکت کنید. در روبروی این کوچه، بن‌بست سمیعی را خواهید دید. درون این بن‌بست یکی از بناهای مهم شهر رشت قرار دارد. وقتی چندقدمی بردارید، تابلوی «خانه فرهنگ گیلان» به چشم‌تان می‌آید. وارد آن شوید و از مشاهده‌ی این عمارت قجری لذت ببرید.

  • هزینه ورودی: نفری ۵ هزار تومن | فاصله تا مقصد بعدی: ۱۵ دقیقه با خودرو

عمارت کلاه فرنگی

عمارت چهار طبقه کلاه فرنگی با حفاظهای زرد رنگ

این مقصد از برنامه سفر رشت قدری با موقعیت فعلی شما فاصله دارد. پس برای رسیدن به آن بهتر است با خودروی خود یا با تاکسی به‌ طرفش حرکت کنید. عمارت کلاه فرنگی در خیابان ملت و در جنوب پارک شهر قرار دارد. این بنا متعلق به دوران قاجار است و حاکم وقت دستور ساختش را داده. شاید ظاهر بیرونی عمارت کلاه فرنگی شما را به اشتباه بیندازد و خیال کنید با بنایی دو یا سه طبقه مواجه‌اید. اما وقتی داخل آن می‌شوید، بهت‌زده خواهید شد؛ چرا که این ساختمان در ۴ طبقه ساخته شده.

  • هزینه ورودی: رایگان | فاصله تا مقصد بعدی: ۵ دقیقه با خودرو

رستوران محرم

رستوران محرم

با توجه به این‌که تازه رسیده‌اید و قدم زدن هم وقت زیادی از شما گرفته، بهتر است دیگر استراحت کنید. احتمالا احساس گرسنگی هم می‌کنید. پس برای صرف یک غذای خوشمزه می‌توانید به رستوران محرم بروید. این سالن غذاخوری یکی از بهترین رستوران‌های رشت است و فاصله‌ی چندانی با شما ندارد.

  • هزینه: بسته به سفارش

روز دوم سفر به رشت

صبح می‌رسد و چشمانتان را باز می‌کنید. پس از آن‌که قدری خودتان را قوس‌وتاب دادید، نوبت به صرف صبحانه می‌رسد. می‌توانید روزتان را با یک صبحانه‌ی خوشمزه‌ی رشتی مثل لوبیا کباب یا شیر و مربای محلی شروع کنید. پس از آن آماده شوید تا یک رشت‌گردی پر از قصه را تجربه کنید.

خانه میرزا کوچک خان جنگلی

خانه میرزا کوچک خان جنگلی

در تاریخ معاصر ایران، نام دلیرانی چون میرزا کوچک‌ خان همیشه می‌درخشد. خانه‌ی او در شهر رشت نیز، یادگاری زنده از این مرد بزرگ است. باید بدانید این بنا جزو قدیمی‌ترین آثار معماری باقی‌مانده در شهر نیز محسوب می‌شود. در این خانه‌ی دو طبقه از دالان‌هایی تو در تو می‌گذرید و به اتاق‌های مختلفی می‌رسید. در هر گوشه‌ی آن نیز اثری از لوازم زندگی و مبارزه‌ی میرزا خواهید یافت. از پله‌ها که بالا بروید به ایوان طبقه‌ی دوم می‌رسید. در این طبقه نیز آثار اهدایی به این خانه-موزه نگهداری می‌شود. برای رسیدن به آن‌جا وارد خیابان استادسرا شوید. پس از آن با اندکی سؤال به این بنا خواهید رسید.

  • هزینه ورودی: نفری ۵ هزار تومان | فاصله تا مقصد بعدی: ۷ تا ۱۰ دقیقه با خودرو

بقعه دانا علی

بقعه دانا علی

مردم رشت روی دانا علی که از عرفای این شهر بود، غیرت و تعصب دارند. به همین دلیل هم این آرامگاه همیشه زائر دارد. برای بازدید از آن‌جا به سمت خیابان طالقانی حرکت کنید. پیش از سه‌راهی رجایی، بنای زیارتگاه را خواهید دید. از دور آجرهای قرمز و کاشی‌کاری آبی آن هویت ساختمان را نشان می‌دهند. پس برای یافتنش به مشکل خاصی برنمی‌خورید.

  • هزینه ورودی: رایگان | فاصله تا مقصد بعدی ۵ دقیقه با ماشین شخصی

موزه رشت

منزل میرزا حسن کسمائی که تبدیل به موزه مردم شناسی شده است

در ادامه برنامه سفر رشت به جایی می‌روید که روزگاری منزل میرزا حسن کسمائی (شاعر آزادی‌خواه)‌ بود. این بنا سال ۱۳۴۹ توسط دولت وقت خریداری شد و به موزه، تغییر کاربری داد. موزه‌ی رشت در دو بخش فعالیت می‌کند: باستان‌شناسی و مردم‌شناسی. در قسمت اول می‌توانید آثار تاریخی کشف‌شده در این سرزمین را مشاهده کنید. در قسمت دوم نیز با زندگی مردم سنتی آن‌جا آشنا خواهید شد. به‌جز روزهای تعطیل، از ساعت ۹ صبح تا ۵ عصر این مکان فرهنگی آماده‌ی استقبال از شما است. این بنا نیز در خیابان طالقانی است و فاصله‌ای با مکان قبلی ندارد.

  • هزینه ورودی: نفری ۵ هزار تومان | فاصله تا مقصد بعدی: ۳ دقیقه با خودرو

سبزه میدان

سبزه میدان

در ادامه‌ی برنامه سفر رشت به سراغ یکی از نوستالژیک‌ترین مکان‌های این شهر می‌روید. سبزه میدان از بناهای باقدمت شهر رشت است و آرامش و سرسبزی آن زبانزد همه. با رسیدن به آن‌جا درختانی بلند و سرزنده را خواهید دید. همچنین ممکن است افرادی را مشاهده کنید که مشغول دانه دادن به کبوترها هستند. جدای از این موارد، نزدیکی سبزه میدان به سایر جاذبه‌های رشت، آن را به یک مقصد مناسب برای خانواده‌ها تبدیل می‌کند.

  • هزینه ورودی: رایگان | فاصله تا مقصد بعد: دو دقیقه پیاده

پیاده راه فرهنگی رشت

اگر به سمت شمال‌شرقی سبزه میدان بروید، وارد یکی از خاص‌ترین پیاده‌روهای کشور می‌شوید. قدم زدن در این مسیر سنگ‌فرش خاطره‌ای نیست که فراموش‌تان شود. عدم‌ورود خودرو به این پیاده راه نیز آرامش را برای‌تان به‌وجود می‌آورد. در طول راه رفتن نیز می‌توانید از مغازه‌های اطراف آن دیدن کنید و انواع سوغات رشت را بخرید.

  • هزینه ووردی: رایگان | فاصله تا مقصد بعدی: ۵ دقیقه پیاده

برج ساعت رشت

حالا که وارد پیاده راه فرهنگی رشت شدید، چند دقیقه‌ای بیشتر قدم بزنید تا به میدان شهرداری برسید. در آن‌جا ساختمان شهرداری را خواهید دید. در حین بررسی آن، ناگهان چشمتان به برجی بلند می‌خورد. درست است؛ برج ساعت رشت در مقابل شما قرار دارد. این بنا یکی از نمادهای شهر است و خوشبختانه برای حفاظت از آن تلاش‌های زیادی انجام گرفته. باید بدانید پس از زلزله‌ی سال ۱۳۶۹ هزینه و توان زیادی برای مرمت برج ساعت رشت انجام گرفت. پس سیر، آن را تماشا کنید و بعدش یک عکس دسته‌جمعی بیندازید.

  • هزینه ورودی: رایگان | فاصله تا مقصد بعدی: ۵ دقیقه پیاده

بازار سنتی رشت

بازار سنتی روباز و دست فروشان در آن

حالا به آخرین توقف‌گاه این سفر می‌رسید. از میدان شهرداری وارد خیابان امام شوید و مسیرتان را مستقیم ادامه دهید تا به ورودی بازار برسید. این بازار از گذرها و چهارسوق‌های فراوانی متشکل می‌شود. شاید در نگاه اول عبور از این مسیر باریک برای‌تان سخت به‌ نظر بیاید، اما تجربه‌ی شیرین پس از آن، دیدگاه‌تان را عوض می‌کند. همین‌طور که قدم می‌زنید، از کنار فروشندگان محلی نیز خواهید گذشت. در بساط آن‌ها می‌توانید انواع سوغات رشت از ماهی و مرکبات گرفته تا صنایع دستی این شهر را پیدا کنید. نگران زمان هم نباشید. کاسبان شریف رشتی تا ساعت ۱۰ شب آماده‌ی خدمت‌رسانی به شما هستند.

  • هزینه ورودی: وابسته به خرید | فاصله تا مقصد بعدی: ۷ دقیقه پیاده.

رستوران کوروش

پس از یک گردش طولانی و خرید مفصل، حتما خسته شدید و گرسنگی هم سراغ‌تان آمده است. در فاصله‌ی ۶۰۰ متری بازار رشت، رستورانی شیک قرار دارد که فرصت چشیدن طعم غذاهای شمالی را به شما می‌دهد. کافی است وارد خیابان علم شوید و سراغ رستوران کوروش را بگیرید. تا سفارش شما هم آماده می‌شود، می‌توانید قدری استراحت کنید. پس از آن هم به سمت اقامتگاه خود حرکت کنید تا خستگی را از تن بیرون بیندازید.

سایر جاذبه‌های گردشگری رشت

نمای میدان شهرداری در غروب و فواره های حوض آبی بزرگ

این برنامه‌ی پیشنهادی اتاقک به شما بود. اما برای رشت‌گردی می‌توانید چیزهای بیشتری به نقشه سفرتان اضافه کنید. فهرست زیر برخی از دیگر دیدنی‌های رشت را پوشش می‌دهد:

  • محله پیرسرا
  • پارک مفاخر
  • کتابخانه ملی رشت
  • ساختمان پست
  • تالاب عینک
  • موزه‌ی میراث روستایی

وسایل حیاتی برای سفر به رشت

برای راحتی در طول مدت مسافرت بهتر است به‌جز برنامه سفر، حواس‌تان به تجهیزات نیز باشد. پس موارد زیر را فراموش نکنید:

  • کفش ورزشی یا پیاده‌روی
  • کوله‌‌پشتی مناسب
  • عینک دودی
  • کرم ضد‌آفتاب
  • پاور بانک
  • خوراکی و تنقلات
  • قمقمه یا بطری آب
  • لوازم شخصی مثل شانه و مسواک

سخن آخر

در این متن با یک برنامه‌ی دو روز برای سفر به رشت آشنا شدیم. در طول این متن از محله‌ی ساغری بافان، بقعه‌ی دانا علی، خانه‌ی فرهنگ رشت، موزه‌ی این شهر و… گذشتیم. با این حال هرکسی تجربه‌ی متفاوتی از سفر را پشت سر می‌گذارد. پس خوشحال می‌شویم قصه‌ی خودتان را برای ما نیز در بخش نظرات روایت کنید.

5/5 - (2 امتیاز)

اتاقک

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *