چه جوری سفر برم؟نکات آموزشی سفر

راهکارهای کاهش هزینه‌ های سفر | 10 روش برای سفر ارزان

اگر عاشق سفر باشید، قطعاً خط‌زدن مقصدهای نوشته شده در فهرست سفرهایتان را یکی از بزرگ‌ترین لذت‌های دنیا می‌دانید. همان‌طور که می‌دانید پول و زمان 2 عامل بزرگ برای برنامه‌ریزی و سفر کردن هستند. سفر ارزان نیاز به برنامه‌ریزی دقیق برای کنترل هزینه‌ها دارد و بودجه سفر یکی از مواردی است که در کنار زمان، برنامه‌ریزی سفر شما را تحت‌تأثیر قرار می‌دهد.

بودجه سفر شامل هزینه‌های جابه‌جایی، اقامت، خوراک،  ورودی جاذبه‌های گردشگری،  تفریح و خرید می‌شود و کنترل آن می‌تواند کفه ترازو را به نفع زمان سنگین‌تر کند؛ چون بودجه است که مشخص می‌کند تا چه زمانی می‌توانید در مقصد موردنظرتان اقامت کنید. از طرف دیگر افزایش هزینه‌ها و دشواری‌های سفر گاهی برنامه‌های ما را به هم می‌ریزد و باعث می‌شود یا سفرمان را عقب بیندازیم یا تنها روزهای خاصی از سال به سفر برویم.

در ادامه این مقاله قرار است از راهکارهای کاهش هزینه‌ های سفر برای داشتن سفر ارزان برایتان بگوییم.

ارزان ترین بلیط را رزرو کنید

خرید بلیت ارزان یکی از راهکارهای کاهش هزینه های سفر
لذت خرید بلیت هواپیمای لحظه آخری!

سفر با هواپیما هزینه زیادی دارد اما اگر مقصد شما دور است و برای رسیدن به آن باید ساعت‌های زیادی را در جاده باشید، چاره‌ای جز سفر با هواپیما ندارید. در حال حاضر هر نوع سفر هوایی را می‌توان در دسته سفرهای لوکس قرار داد؛ اما برای تهیه بلیت ارزان هواپیما هم راه‌هایی وجود دارد. مثلاً می‌توانید بلیت خود را خیلی زودتر از تاریخ سفر خریداری کنید یا سراغ خرید بلیط‌های لحظه آخری بروید.

همچنین قیمت بلیط‌ها در روزهای وسط هفته،  نیمه‌شب و صبح زود نیز کمتر از حالت عادی است. بنابراین این بار که برنامه سفرتان قطعی شد، تا جای ممکن سریع‌تر برای خریدن بلیت اقدام کنید.

علاوه بر این، برای داشتن سفر ارزان می‌توانید بلیت پرواز بدون بار بخرید که قیمت آن به‌مراتب کمتر از حالت عادی است و همان‌طور که از نامش مشخص است، در چنین پروازهایی نمی‌توانید با خودتان چمدان ببرید و تنها بار مجاز شما شامل یک کیف دستی یا کوله‌پشتی کوچکی می‌شود که با خودتان به داخل هواپیما می‌برید.

یک اتاقک پر از عیدی یک اتاقک پر از عیدی

غذاهای خیابانی و رستوران های محلی را امتحان کنید

نمایی از یک غذاخوری خیابانی و محلی
غذای چنین جاهایی خوشمزه‌تر است

یکی از مهم‌ترین راهکارهای کاهش هزینه‌ های سفر، خودداری از غذاخوردن در مناطق گردشگری و رستوران‌های لوکس است. امتحان کردن اغذیه‌فروشی‌ها و رستوران‌های محلی که حجم غذای آن‌ها بالا است و قیمت‌های مناسبی دارند، هزینه‌های سفر را کاهش می‌دهند. تمیزی رستوران، زیاد بودن تعداد مشتری‌ها و پرس‌وجو از افراد محلی، خیال شما را از خوب‌بودن کیفیت غذا راحت می‌کند.

همچنین برای پیدا کردن رستوران‌های باکیفیت و ارزان می‌توانید از گوگل‌مپ یا اپلیکیشن‌هایی مثل foursquare یا trip advisor کمک بگیرید و نقدهای کاربران را پیش از رفتن به یک رستوران خاص بخوانید.

اگر در اقامتگاه امکان پخت‌وپز دارید، یکی از راهکارهای کاهش هزینه‌ های سفر برای شما آشپزی است. غذاهای کنسروی نیز انتخاب خوبی هستند. ولی بهترین کار این است که در خانه یا ویلای اجاره‌ای غذا درست کنید تا هم هزینه‌هایتان کمتر شود و هم غذاهای تازه با مواد اولیه تازه بخورید.

اجاره ویلا استخردار
  • 50 هزار تومان تخفیف
  • مخصوص کاربران بلاگ
  • کد : OTGBLG50

همین الان رزرو کن!

از وسایل نقلیه عمومی استفاده کنید

مردی که برای داشتن سفر ارزان، هیچ هایک می‌کند
هیچ‌هایک کردن، از قدیمی‌ترین راهکارهای کاهش هزینه های سفر

یکی از راهکارهای کاهش هزینه‌ های سفر، استفاده از وسایل حمل‌ونقل عمومی در مقصد و برای رسیدن به آن است. آشناشدن با مسیر سرویس‌های عمومی حمل‌ونقل و استفاده کردن از مترو و اتوبوس می‌تواند هزینه‌های جابه‌جایی شما را تا مقدار قابل توجهی کاهش دهد. گاهی اوقات برای رسیدن به مقصد راهی جز گرفتن تاکسی یا کرایه خودروهای محلی و پرداخت هزینه بالا وجود ندارد؛ اما در حالت عادی استفاده از وسایل نقیله عمومی و تورهای محلی بهترین انتخاب برای گشت‌وگذار است.

از طرف دیگر استفاده از وسایل حمل‌ونقل عمومی مثل قطار، اتوبوس و مترو به محیط‌زیست کمتر آسیب می‌زند و با استفاده از آن‌ها به اقتصاد کشور یا شهر میزبان خود هم کمک می‌کنید.

برای داشتن سفر ارزان، هزینه‌های اقامت را کاهش دهید

نمایی از یک اقامتگاه بوم گردی ارزان
صفا و صمیمیت اقامتگاه‌های سنتی و محلی

هزینه اقامت یکی از مهم‌ترین قسمت‌های بودجه موردنیاز برای سفر را تشکیل می‌دهد. اقامت در هتل‌های چند ستاره می‌تواند مقدار زیادی از بودجه سفر شما را هدر بدهد؛ بنابراین اگر به دنبال این هستید که با کمک راهکارهای کاهش هزینه‌ های سفر هزینه اقامت، روزهای سفر و تعداد جاذبه‌هایی که از آن‌ها بازدید می‌کنید را افزایش دهید، به دنبال رزرو مسافرخانه، هاستل، اقامتگاه‌های بوم‌گردی یا کمپینگ در مقصد باشید.

سعی کنید اقامتگاه خود را در مرکز شهر یا منطقه‌ای که دسترسی شما را به جاذبه‌های گردشگری راحت‌تر می‌کند، انتخاب کنید تا در هزینه‌های جابه‌جایی بین‌شهری نیز صرفه‌جویی کنید.

همچنین می‌توانید در جابه‌جایی‌های بین مسیر بخوابید. اگر بلیت هواپیما،  قطار و یا اتوبوس خود را برای شب بگیرید، هزینه اقامت شما یک شب کمتر می‌شود و پس از استراحت شبانه در وسیله نقلیه، روز بعد به مقصد می‌رسید و می‌توانید پس از گشت‌وگذار روزانه، برای شب بعد اقامتگاه رزرو کنید.

احتمالاً اکنون نظرتان نسبت به اقامت در هتل عوض شده و تصمیم گرفته‌اید در شهر موردنظرتان به دنبال خانه و ویلا اجاره‌ای بگردید. این کار هم دردسرهای خودش را دارد. آشنا نبودن با شهر، وقت‌گیر بودن پیدا کردن اقامتگاه، عدم امکان مقایسه قیمت و امکانات آن‌ها و … باعث می‌شود پیدا کردن اقامتگاه بسیار سخت شود.

اینجا اتاقک به کمک شما می‌آید و پیش از اجاره ویلا و سوئیت از آن می‌توانید امکانات اقامتگاه و نظرات کاربران دیگر را مشاهده کنید و دستتان هم در انتخاب اقامتگاه بر اساس سلیقه و بودجه باز است. خانه، آپارتمان، ویلا، اقامتگاه‌های بوم‌گردی یا اقامتگاه‌های گوناگون دیگری که در اتاقک پیدا می‌شوند کیفیت مناسبی دارند و اقامتی به‌یادماندنی برایتان رقم می‌زنند.

سفر در تعطیلی‌های رسمی و فصل شلوغی ممنوع

نمایی از یک جاده پاییزی
سفر در پاییز، یک تیر و دو نشان برای داشتن سفر ارزان و لذت بردن از طبیعت

اگر به دنبال سفر ارزان باشید، باید بهترین فصل را برای سفر فراموش کنید. بهترین فصل سفر به هر منطقه‌ای به معنای شلوغ‌ترین زمان و گران‌ترین حالت ممکن برای بازدید از آنجا است.

سفر در تعطیلی‌های رسمی باعث می‌شود تا هزینه حمل‌ونقل، اقامت،  وعده‌های غذایی و بازدید از مکان‌های دیدنی تا چندین برابر افزایش پیدا کند. بسیاری از افراد بهار و تابستان را بهترین زمان برای سفر می‌دانند؛ اما تجربه تماشای طبیعت هفت‌رنگ و قدم زدن در سکوت جاذبه‌های تاریخی در فصل‌های پاییز و زمستان نیز تجربه بی‌نظیری است.

البته برای سفر به بعضی مقاصد جز انتخاب فصل شلوغی چاره‌ای ندارید. در چنین حالتی توصیه می‌کنیم که در صورت امکان، اواسط هفته را برای سفر انتخاب کنید.

وسایل کمتر هزینه کمتر

نمایی از مردی که فقط با یک کوله پشتی سفر می‌کند
سبک سفر کردن مزایای متعددی دارد

بیشتر ما نگرانی داشتن اضافه‌بار و پرداخت هزینه بیشتر قبل از پرواز را تجربه کرده‌ایم یا به خاطر داشتن چمدان‌های زیاد و بزرگ، مجبور به پرداخت هزینه برای حمل آن‌ها و گرفتن تاکسی دربست شده‌ایم. هرچقدر وسایلی که با خودتان می‌برید کمتر باشد،  جابه‌جایی برایتان آسان‌تر می‌شود و می‌توانید به‌راحتی از وسایل حمل‌ونقل عمومی استفاده کنید.

همچنین اگر با خودروی شخصی سفر می‌کنید، سبک سفر کردن باعث می‌شود تا فشار کمتری به خودروی شما وارد شود، استهلاک آن پایین بیاید و سوخت کمتری هم مصرف کند و در نتیجه بتوانید یک سفر ارزان را تجربه کنید.

از فروشگاه‌های لوکس دوری کنید

نمایی از فروشگاهی که برای اجناس خود تخفیف گذاشته است
خرید از فروشگاه‌های برند ممنوع!

اگر می‌توانید وسوسه خرید از مغازه‌های لوکس و برند را کنترل کنید، قدم زدن و گشت‌وگذار در فروشگاه‌های بزرگ مشکلی ندارد. در غیر این صورت هر مغازه‌ای که از آن خرید می‌کنید بودجه شما را کاهش می‌دهد.

بازارهای و فروشگاه‌های محلی بهترین انتخاب برای خرید هستند. بسیاری اعتقاد دارند که چانه‌زدن باعث می‌شود اجناس را با قیمت واقعی آن‌ها بخرند؛ نه قیمت بالایی که برای توریست‌ها و مسافرها در نظر گرفته می‌شود. البته در نظر داشته باشید که خرید صنایع‌دستی از محلی‌ها در زنده نگه‌داشتن فرهنگ یک منطقه و کمک به اقتصاد آن‌ها تأثیر مثبت بسیاری دارد. بنابراین تا حد امکان بدون چانه‌زدن و با دست‌ودل‌بازی از آن‌ها خرید کنید.

در انتخاب همسفر دقت کنید

یک همسفر ولخرج می‌تواند تمامی راهکارهای کاهش هزینه‌ های سفر را خنثی کند. حتی اگر برای سفر خود بودجه‌ای مشخص در نظر گرفته باشید، یک همسفر ولخرج می‌تواند تمام برنامه‌های شما را به هم بریزد. ممکن است غذاخوردن در یک رستوران لاکچری در برنامه‌های شما نباشد؛ اما از پشت میزی که ظروف آن چینی است سر دربیاورید.

ممکن است نخواهید از بنایی تاریخی که بلیت ورودی گرانی دارد بازدید کنید؛ ولی به خودتان بیایید و ببینید که در صف ورودی آن ایستاده‌اید. اقامت بی‌برنامه در هتل‌های چند ستاره، خریدکردن از فروشگاه‌های لوکس و تفریحات غیرضروری را هم به لیست برنامه‌های غیرقابل‌پیش‌بینی اضافه کنید. بنابراین در انتخاب همسفر دقت کنید و از همان اول درباره بودجه سفرتان به‌صورت واضح و شفاف گفتگو کنید.

لازم نیست همه تفریحات مقصد را تجربه کنید

در برخی از مقاصد محبوب (مخصوصاً شهرهای ساحلی) تفریحات لاکچری و گران‌قیمت متعددی وجود دارد که تجربه‌کردن تمامی آن‌ها کاملاً با روح سفر ارزان در تضاد است. گاهی اوقات تجربه‌ای که بعضی از تفریحات در اختیار شما قرار می‌دهند مشابه با یکدیگر است و امتحان کردن یکی، مساوی با امتحان کردن همه است.

علاوه بر این، لازم نیست از تمامی جاذبه‌های تاریخی و تفریحی موجود در مقصد بازدید کنید. به جای خسته کردن خودتان و عجله برای رفتن از یک جاذبه به جاذبه دیگر و افزایش هزینه‌های بلیت ورودی و حمل‌ونقل، می‌توانید در بازارهای سنتی و مردم محلی گشتی بزنید و با فرهنگ و آداب و رسوم مقصد بهتر آشنا شوید.

مقاصد ارزان‌قیمت را برای سفر انتخاب کنید

یکی از هوشمندانه‌ترین راهکارهای کاهش هزینه‌ های سفر، انتخاب مقاصد ارزان‌قیمت یا مقاصدی است که پول کشور ما در آن ارزش بیشتری دارد. مثلاً بعضی از کشورها مثل روسیه، امارات و اکثر کشورهای اروپایی به گرانی هزینه اقامت، حمل‌ونقل و خوردوخوراک شهرت دارند و بهتر است سفر به آن‌ها را به زمانی موکول کنید که بودجه اجازه نگرانی در مورد این موضوعات را به شما ندهد.

البته در مقاصد گران هم با راهکارهایی مثل استفاده از تاکسی‌های اینترنتی، خرید نکردن از برندها و غذاخوردن در رستوران‌های محلی می‌توانید هزینه‌هایتان را کاهش دهید.

سخن آخر

در این مقاله با 10 روش عملی برای داشتن سفر ارزان آشنا شدید و یاد گرفتید که چگونه با خرید بلیت ارزان، غذاخوردن در رستوران‌های محلی، سبک سفر کردن، استفاده از وسایل حمل‌ونقل عمومی و … هزینه‌های سفر خود را کاهش دهید.

یکی از مهم‌ترین راهکارهای کاهش هزینه‌ های سفر، اجاره اقامتگاه اقتصادی و ارزان‌قیمت است که همین حالا با مراجعه به صفحه اصلی سایت اتاقک و جستجوی مقصد موردنظرتان، می‌توانید اقامتگاهی که با بودجه و سلیقه شما مطابقت دارد را پیدا کنید.

سؤالات متداول درباره راهکارهای کاهش هزینه‌ های سفر

مهم‌ترین راهکارهای کاهش هزینه‌های سفر کدامند؟

خرید بلیت ارزان، اجاره اقامتگاه‌های محلی، صرف غذا در رستوران‌های محلی، استفاده از وسایل حمل‌ونقل عمومی

سبک سفر کردن چگونه به صرفه‌جویی در سفر کمک می‌کند؟

جریمه‌های احتمالی سفرهای هوایی را حذف می‌کند، مصرف بنزین و استهلاک خودرو را کاهش می‌دهد و امکان استفاده از وسایل حمل‌ونقل عمومی را فراهم می‌کند.

چرا سفر کردن در فصل شلوغی پر هزینه است؟

هزینه اجاره اقامتگاه‌ها و برخی از تفریحات در فصول شلوغ از هر زمان دیگری بیشتر است.

4.4/5 - (10 امتیاز)

اتاقک

مجله اتاقک

این محتوا توسط جمعی از نویسندگان اتاقک نوشته شده و به مرور زمان توسط نویسندگان مختلف به‌روز می‌شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *