جاهای دیدنی

رودخانه نوردی در تنگه هلت لرستان

تنگه هلت | ماجراجویی از جنس سنگ و آب

رودخانه نوردی یکی از جذاب ترین کارهایی که میشه تو طبیعت انجام داد. اون لحظه ای که گرم از پیاده روی و پیمایش هستی و دو دل برای قدم گذاشتن تو آب خنک، همون لحظه ای که پاهات رو با کلی سر و صدا از هیجان و سردی آب به جریان رودخونه می سپری، اون چند قدم اول و تازه شدن روح و جسمت، تجربه ای فراموش نشدنی ست.
تنگه هلت که تو استان لرستان و در نزدیکی اندیمشک قرار داره، با دیواره های سنگیِ صیقل خورده و بلند خودش، میتونه بهترین انتخاب برای رودخانه نوردی باشه. زیبایی رنگ فیروزه ای آب زلال و شفاف رودخانه با پس زمینه رنگ روشن دیواره های تنگه و آسمونی که شبیه به یه روبان رها شده در باد از لابه لای دیواره ها مشخصه، به اضافه شور و هیجانی که آدرنالین رودخانه نوردی داره، تمام اون چیزیه که در تنگه هلت، انتظارتون رو میکشه. بنابراین یه نفس عمیق بکشید و آماده قدم گذاشتن تو آب سرد تنگه هلت برای یه پیمایش فراموش نشدنی باشید …

تنگه هلت | ماجراجویی از جنس سنگ و آب

کمی بیشتر درباره تنگه هلت

عبور از تنگه هلت یه ماجراجویی تمام و کمال هست. تنگه ای که سالیان زیادی زیر آب دریاچه سد مدفون شده و این روزها و بعد از تخریب دیواره غول پیکرِ دست ساز آدمی، سر از آب بیرون آورده. طول مسیر تنگه هلت ۴ کیلومتر هست و بهترین و امن ترین فصل برای عبور از آن، تابستان است. احتمال بروز سیلاب، بالا بودن ارتفاع آب و شدید بودن جریان در باقی فصل های سال به شدت بالاست. عبور از تنگه حدود چهار تا پنج ساعت زمان می بره به همین خاطر باید آب کافی و خوراکی های پرانرژی همراهتون داشته باشید.

کمی بیشتر درباره تنگه هلت

اصول رودخانه نوردی

هرچند که برای شروع باید بی پروا بود و دل به دریا زد اما رودخانه نوردی هم مثل هر فعالیت دیگه ای در طبیعت اصول خاص خودش رو داره و برای اینکه خاطره ای خوش برامون به جا بمونه و نه تجربه ای ناراحت کننده، باید اونها رو رعایت کرد.

– لوازمی مثل لباس، کیسه خواب، دوربین، تلفن همراه رو حتما در کاورهای ضد آب قرار بدین.
– کوله خودتون رو بیش از حد سنگین نکنید تا تعادل تون بهم نخوره و نزدیک بهم در آب حرکت کنید.
– مهترین نکته ای که باید بدونید این هست که هیچ وقت و به هیچ عنوان پا برهنه وارد رودخانه نشید. سنگ هایی که کف رودخانه قرار دارن و شاخه های شکسته برنده هستن و می تونن حسابی شما رو زخمی کنن. از طرفی هم احتمال گیر کردن و پیچیدن مچ پا بین سنگ ها هم بیشتر میشه. صندل های مخصوص رودخانه و کفش های محکم می تونن بهترین انتخاب برای شما باشن.

رودخانه اصلی هلت
– نحوه قدم برداشتن توی آب هم خیلی مهم هست، شما باید همیشه یک پا رو محکم و به عنوان تکیه گاه داشته باشید و قدم بعد رو با احتیاط بردارید. اطرافتون رو بررسی کنید تا شاخه شکسته بزرگی وجود نداشته باشه، جریان آب و ارتفاع اون رو حدس بزنید و بعد از اینکه از جای پای خودتون مطمئن شدین، پای تکیه گاه رو بلند کنید.
– هرچند با یه نگاه ساده میشه شدت آب رو تشخیص داد اما گاهی ندونسته ممکنه تا یک متر داخل حفره و آب فرو برید، تعادل خودتون رو از دست داده و آسیب ببینید. بنابراین یادتون باشه مسیرهایی رو انتخاب کنید که آب تقسیم میشه و شدت جریانش کمتر می شود و نه مسیرهایی که جریان ها بعد از گذشتن از چنیدن سنگ به هم می رسند.
– درختان اطراف دریاچه شاید تکیه گاه مناسبی به نظر بیان اما گاهی زیر اونها به خاطر سست بودن خاک شسته شده و حفره ای بین کناره خاکی رودخانه و سنگ ها بودجود اومده که ممکنه خطرناک باشن.

یک اتاقک پر از عیدی یک اتاقک پر از عیدی

دسترسی و اقامت

تنگه هلت در استان لرستان و در مسیر اندیمشک – خرم آباد قرار داره. تو مسیر باید دنبال تونل ترشان و تونل خرگوشان باشید چون دقیقا بین این دو تونل، یه فضای باز وجود داره که خودروها اونجا پارک می کنن و مسافرها راهی تنگه هلت میشن. برای اقامت هم گزینه کمپینگ و اجاره اقامتگاه وجود داره.

تنگه هلت 5

5/5 - (4 امتیاز)

اتاقک

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *