شهرها

معرفی کامل سنگده | روستایی کهن با طبیعت چهارفصل

روستای سنگده در دل جنگل‌های هیرکانی، دقیقاً همان روستایی است که وقتی در زندگی به بن‌بست می‌رسیم و آرزو می‌کنیم ای‌کاش جایی دور از همه زندگی می‌کردیم، می‌توانیم به آن پناه ببریم. چراکه این روستا خودش را لابه‌لای درختان تنومند و کهن‌سال هیرکانی پنهان کرده است.

اگر فرصت سفری طولانی ندارید و نمی‌خواهید خیلی از تهران، ساری یا سمنان دور شوید پیشنهاد ما در اتاقک سفر به روستای سنگده است. روستایی که در همه روزهای سال با رویی خوش و طبیعتی بی‌نظیر به استقبال شما می‌آید. در این مقاله همه اطلاعات لازم برای سفر به این منطقه مثل راه‌های دسترسی، بهترین زمان سفر، جاهای دیدنی و … را می‌گوییم تا با خیال راحت راهی این روستای زیبا و دیدنی شوید.

سنگده کجاست؟

سنگده نام روستایی از توابع شهرستان ساری در استان مازندران است که با همه زیبایی‌اش در انتهای جنوب شرقی استان مازندران و دامنه رشته‌کوه‌های البرز و جنگل‌های هیرکانی قرار دارد. فاصله این روستا تا تهران حدود 250 کیلومتر است و به همین خاطر خیلی از مسافران برای بازدید از این روستا، برنامه سفری کوتاه‌مدت یا حتی یک‌روزه را می‌چینند.

فاصله روستا با مناطق شهری و قرار گرفتن آن در دل جنگل‌های هیرکانی باعث شده است که این روستا همچنان بافت قدیمی خود را حفظ کرده باشد. همین موضوع یکی از دلایل اصلی محبوبیت این ناحیه بین گردشگران و طبیعت دوستان است.

تاریخچه سنگده

درباره قدمت این روستا اطلاعات دقیقی در دست نیست ولی شکل خانه‌های باقی‌مانده از سال‌ها پیش و تاریخچه ساکنین این منطقه، نشان از قدمت تاریخی بالای روستا می‌دهد. نام قدیم روستا سید محله یا سید ده بوده است چراکه اکثر اهالی آن سید بوده‌اند. «سید محله» بعد از مدتی به سنگده تغییر نام یافت که احتمالاً علت آن، هم‌جواری با منطقه‌های سنگسر و شهمیرزاد که در قسمت شرقی و جنوبی رشته‌کوه البرز قرار دارند، بوده است.

فرهنگ و آداب‌ و رسوم سنگده

آشنایی با فرهنگ‌ و آداب‌و‌رسوم اهالی سنگده
بیشتر اهالی این روستا، سید هستند. – عکاس: هادی عسگری

اکثر اهالی سنگده از نوادگان عمادالدین مرعشی‌اند که مزارش در روستای وری، از توابع بخش چهاردانگه، است. همان‌طور که در بخش قبل هم متوجه شدیم اکثر مردم این روستا مسلمان هستند و به گویش شیرین مازنی صحبت می‌کنند.

روستاهای سنگده

روستای سنگده روستایی کوچک است که در نزدیکی روستای درزی‌کلا قرار گرفته است. سایر روستاهای نزدیک به آن عبارت‌اند از روستاهای کلیج کلا، دادکلا، مجی و سودکلا.

اقتصاد سنگده

در بخش‌های قبل گفتیم که این منطقه بافت قدیمی خود را حفظ کرده است و در آن چندان خبری از تکنولوژی نیست. به همین خاطر بیشتر روستاییان به کشاورزی و دامداری مشغول‌اند و برخی نیز در بخش خدمات و صنایع کارگاهی مشغول به کارند.

آب‌وهوای سنگده

روستای زیبای سنگده با آب‌و‌هوایی مطبوع در اکثر روزهای سال
آب‌و‌هوای سنگده در بیشتر روزهای سال معتدل است. –عکاس: بهزاد مدنلو

این روستا در ارتفاع 1200 متری از سطح دریا قرار گرفته است و با توجه به میانگین دمای سالانه آن که بین 10 تا 15 درجه سانتی‌گراد است، می‌توان به‌طورکلی آب‌وهوای آن را آب و هوایی معتدل دانست. با این تفاسیر آب‌وهوای سنگده در بهار دل‌نشین و مطبوع، در پاییز کمی گرم ولی بدون رطوبت، در پاییز معتدل و بارانی و در زمستان‌ها سرد است.

برای اجاره ویلا شمال به سایت اتاقک مراجعه کنید.

بهترین زمان سفر به سنگده

بهار و پاییز سنگده و جنگل راش را نباید از دست داد.
بهترین زمان سفر به سنگده، بهار و پاییز است. – عکاس: حامد یعقوبی لولاکی

اگر دلتان می‌خواهد در اولین فصل سال و موقع بیدار شدن طبیعت به تماشای این روستا بروید، پس باید بگوییم بهاری سرسبز و زیبا منتظر شماست. اگر دلتان می‌خواهد وقتی برگ‌های درختان هیرکانی حسابی جان گرفتند و سرحال هستند از این روستا دیدن کنید، پس تابستان به آن سر بزنید.

از پاییز این روستا که دیگر برایتان نگوییم، پاییز زیباترین فصل سال در این روستاست و دقیقاً همه انتظارات شما از یک روستا در دل جنگلی پاییز و رنگارنگ را برآورده می‌کند. زمستان‌های این منطقه هم دیدنی است. در این فصل می‌توانید وقتی‌که طبیعت آماده خواب زمستانی و استراحت می‌شود، در سکوت رازآلود جنگل‌های هیرکانی قدم بزنید و خیال‌پردازی کنید. با این حال اگر بخواهیم بین این 4 فصل بهترین زمان سفر به سنگده را معرفی کنیم، می‌توانیم بگویم بهار و پاییز بهترین زمان سفر به این روستای زیباست.

جاهای دیدنی سنگده

وارد این روستا که شوید در هر 2 طرف جاده، خانه‌های روستایی را خواهید دید که در قسمت شمالی جاده تراکم بیشتری دارند. قسمت شمالی آن به دشت‌های بلند و قسمت جنوبی به جنگل‌های وسیع و سرسبز ختم می‌شود. به‌جز تماشای این خانه‌ها و جنگل، می‌توانید در سفر به این ناحیه از جاهای دیدنی زیر هم بازدید کنید:

جنگل راش سنگده

بیشتر گردشگران به قصد تماشای جنگل راش به سنگده می‌روند.
جنگل راش معروف ترین جای دیدنی سنگده است. – عکاس: میثم ملکی

به‌جرئت می‌توان گفت معروف‌ترین جای دیدنی این روستا و دلیل اصلی سفر بسیاری از گردشگران به این منطقه، بازدید از جنگل راش است. فاصله جنگل راش با روستا حدود 10 کیلومتر است. جنگل راش منطقه‌ای وسیع است که صاحبان اصلی آن انبوهی از درختان بلند راش هستند. از بابت پیاده‌روی در این جنگل هم خیالتان راحت باشد، چراکه مسیر چندان سختی پیش روی شما نیست و می‌توانید با یک پیاده‌روی کوتاه و نیم‌ساعته آن‌هم در شیب ملایم از طبیعت جنگل و تماشای درختان راش، زرشک و … لذت ببرید.

آدرس جنگل راش سنگده: مازندران، ساری، روستای سنگده، جنگل راش سنگده

آبشار اوبن

آبشار اوبن را می‌توانید بعد از جنگل‌نوردی در جنگل راش پیدا کنید.
بعد از جنگل‌نوردی در جنگل راش آبشار اوبن منتظر شماست. – عکاس: آبشار اوبن

یکی دیگر از جاهای دیدنی این روستا آبشار خزه‌ای اوبن است. آبشاری که در مرز سمنان و مازندران قرار دارد. مهم‌ترین نکته در بازدید از آبشار اوبن این است که تنها راه دسترسی به آن جنگل نوردی در دل جنگل راش است. این نکته را هم بگوییم که فاصله آبشار اوبن تا جنگل راش حدود 40 کیلومتر جاده جنگلی است. راستی قطره‌های آب آبشار اوبن بعد از سقوطشان، راه رودخانه تجن و شیرین رود را در پیش می‌گیرند.

آدرس آبشار اوبن: مازندران، ساری، روستای سنگده، جنگل راش، آبشار اوبن

پل ورسک

پل ورسک یکی از زیباترین بناهای تاریخی در نزدیکی سنگده
در سفر به این روستا حتما از پل ورسک هم دیدن کنید. – عکاس: علی کاشانی زاده

در سفر به این منطقه پیشنهاد می‌کنیم حتماً از پل ورسک هم دیدن کنید. پلی که تماشای آن موقع عبور قطار در هر فصلی زیباست. پل ورسک در سال 1315 ساخته شده است و با گذشت بیش از 80 سال از عمرش همچنان پابرجاست. در سفر به این روستای زیبا، بازدید از پل ورسک به یکی از بخش‌های خاطره‌انگیز سفر شما تبدیل می‌شود.

آدرس پل ورسک: مازندران، ساری، سوادکوه، روستای ورسک، پل ورسک

سوغات و صنایع‌دستی سنگده

باید بگوییم سوغات و صنایع‌دستی این روستا تنوع چندان زیادی ندارد؛ اما اگر دلتان می‌خواهد از این روستا یک یادگاری کوچک بخرید، پیشنهاد می‌کنیم نان‌های محلی که با هنرمندی اهالی روستا درست می‌شود، ترشی‌های خانگی و … را خریداری کنید. با این کار هم به اقتصاد روستا کمک کرده‌اید هم نان‌های خوشمزه و متفاوتی را نوش جان می‌کنید.

غذاهای محلی سنگده

ازآنجایی‌که این روستا از توابع شهرستان ساری در استان مازندران است، می‌توان حدس زد که بوی غذاهای محلی این استان زیبا از خانه‌های روستایی این منطقه هم به مشام برسد. با این حال به‌طور دقیق اطلاعاتی در مورد غذاهای محلی این ناحیه وجود ندارد، ولی انتظار می‌رود که در آشپزخانه‌های آن انواع غذاهای سنتی ایرانی و غذاهای محلی شهرستان‌های همسایه مثل سوادکوه پخته شود.

اجاره ویلا سوادکوه قیمت مناسب
  • 50 هزار تومان تخفیف
  • مخصوص کاربران بلاگ
  • کد : OTGBLG50

همین الان رزرو کن!

 

رستورانهای سنگده

آشنایی با رستوران‌های سنگده برای شکم گردی
بررسی رستوران‌های این روستا و اطراف آن – عکاس: mielad hayat

روستای سنگده روستایی کوچک در دل جنگل‌های هیرکانی است. به همین خاطر انتظار نداشته باشید که در سفر به آن با رستوران‌هایی لوکس و مدرن روبرو شوید. البته که اهالی مهمان‌نواز سنگده همیشه به شما روی خوش نشان می‌دهند و اگر متوجه شوند گرسنه هستید، حتماً از شما پذیرایی خواهند کرد. با این حال اگر می‌خواهید غذای خود را در رستوران نوش جان کنید، می‌توانید قبل یا بعد از سفر به روستا به رستوران‌های سوادکوه یا فیروزکوه بروید.

مراکز خرید سنگده

اگر تا این جای مقاله همراه ما بوده باشید، احتمالاً خودتان حدس زده‌اید که در این روستا مرکز خرید خاصی وجود ندارد. البته مغازه خواروبارفروشی و دکه‌هایی که سوغات و صنایع‌دستی می‌فروشند وجود دارد، ولی خبری از مراکز خرید لاکچری نیست. البته که یکی از جذابیت‌های روستا همین بافت قدیمی آن است. جایی که در آن خبری از آسمان‌خراش‌های ترسناک و … نیست.

اقامت در سنگده

کمپینگ یکی از روش‌های محبوب اقامت در سنگده است.
بررسی روش‌های اقامت در این روستا – عکاس: یاشار اسدی

اگر برنامه سفر یک‌روزه به این روستا را ندارید، 2 راه اقامت پیش روی شماست:

  • کمپینگ در جنگل راش: خیلی از کسانی که دلشان می‌خواهد شبی را در جنگل سپری کنند، به‌قصد کمپینگ در جنگل راش راهی این روستا می‌شوند. به همین خاطر این روش یکی از محبوب‌ترین راه‌های اقامت در این منطقه برای طرفداران کمپینگ است.
  • اقامت در سوادکوه: برای کسانی که با سالمندان یا کودکان به سنگده می‌روند، کمپینگ روش چندان محبوبی نیست. اگر شما هم از این دسته افراد هستید یا کلاً دلتان می‌خواهد حتماً در خانه‌ای روستایی یا ویلا شب را به صبح وصل کنید، پیشنهاد ما اجاره ویلا و سوئیت سوادکوه است.

راههای دسترسی به سنگده

چطور به سنگده برویم؟
بررسی روش‌های دسترسی به این منطقه چشم‌نواز – عکاس: بهاره حسن پور

اگر از تهران راهی این روستا هستید، بهترین مسیر برای شما جاده فیروزکوه است. در این جاده بعد از این‌که حدود 30 کیلومتر از پل ورسک فاصله بگیرید، به شهر پل سفید می‌رسید. اول شهر پل سفید، پمپ‌بنزینی در سمت راست شما قرار دارد که باید از جاده فرعی کنار آن مسیرتان را ادامه دهید. این جاده بسیار زیبا و البته پرپیچ‌وخم است. 25 کیلومتر که در این مسیر رانندگی کنید به روستا می‌رسید.

برای کسانی که از ساری عازم این روستا هستند هم 2 راه وجود دارد. مسیر اول جاده قائم‌شهر به فیروزکوه و بعد پل سفید و همان مسیر بالاست. مسیر دوم هم مسیر ساری به سمت کیاسر، سد شهید رجایی یا سلیمان تنگه و شهر فریم است. در این مسیر بعد از پشت سر گذاشتن روستاهای مجی، کلیج کلا، داد کلا و سودکلا به روستا می‌رسید. فاصله ساری تا سنگده هم تقریباً 80 کیلومتر است.

نکاتی که در سفر به سنگده لازم است بدانید

ذکر مهم‌ترین نکات در سفر به سنگده
بررسی نکات مهم قبل از سفر به این روستای دیدنی – عکاس: میثم موسوی
  • اگر قصد کمپینگ در جنگل راش را ندارید، اقامتگاه خود را از قبل رزرو کنید.
  • در بازدید از روستا و جنگل راش، چهارچشمی مراقب طبیعت باشید.
  • در سفر به هر جای جدیدی به عقاید و شیوه زندگی مردم محلی احترام بگذارید
  • از پل سفید تا سنگده، جاده‌ای پرپیچ و خم در انتظار شماست پس حتماً از سلامت خودرو به‌خصوص ترمز، لاستیک‌ها و چراغ‌ها مطمئن شوید.
  • جنگل راش محل زندگی حیواناتی مثل خرس قهوه‌ای، گراز، گوزن و … هم است. پس مراقب باشید و اگر با آن‌ها روبرو شدید خونسردی‌تان را حفظ کنید و اجازه دهید از کنارتان رد شوند.
  • مدارک شناسایی، پول نقد، داروهای ضروری، خوراکی‌های فاسد نشدنی و آب‌معدنی همراه داشته باشید.
  • اگر قصد اقامت در جنگل ندارید، طوری برنامه بازدید را بچینید که تا قبل از غروب آفتاب از جنگل خارج شده باشید.

سخن آخر

در این مقاله سفری مجازی به روستای سنگده داشتیم. روستایی که خیلی‌ها آن را به خاطر جنگل راش می‌شناسند. در این روستا که در میان جنگل‌های هیرکانی جا خوش کرده است از تماشای خانه‌های روستایی لذت بردیم و یک دل سیر جنگل نوردی کردیم. معاشرت با طبیعت هم مثل همیشه معاشرتی دل‌چسب بود.

اگر شما هم قصد سفر به این منطقه را دارید و نگران اقامتگاه هستید، یک راه‌حل خوب برایتان داریم. کافی است قبل از سفر با اجاره ویلا و سوئیت اتاقک، خیال خودتان و همسفرانتان را بابت رزرو اقامتگاه راحت کنید.

سفری خوب و خاطره‌انگیز برای شما آرزو می‌کنیم.

سؤالات متداول درباره سنگده

سنگده کجاست؟

سنگده روستایی از توابع شهرستان ساری در استان مازندران است.

معروفترین جاهای دیدنی سنگده کدامند؟

جنگل راش، پل ورسک و آبشار اوبن 3 تا از معروف‌ترین جاهای دیدنی نزدیک به سنگده است.

معروف‌ترین رستوران های سنگده کدامند؟

در روستای سنگده رستوران خاصی وجود ندارد و برای صرف غذا باید سراغ رستوران‌های سوادکوه یا فیروزکوه بروید.

چطور به سنگده برویم؟

بهترین مسیر دسترسی به روستای سنگده جاده فیروزکوه، شهر پل سفید و خروج از جاده فرعی کنار پمپ‌بنزین در ابتدای شهر پل سفید است. از این جاده تا روستای سنگده حدود 25 کیلومتر راه پیش روی شماست.

4.4/5 - (9 امتیاز)

اتاقک

مینا افجه

همیشه عاشق تعریف‌کردن خاطراتم بودم، مخصوصا بعد از اینکه از سفر میومدم. جزئیات خونه‌های‌تاریخی، حرکت نور لابلای درخت‌ها یا صدای دریا رو طوری تعریف میکردم که دوستام می‌گفتن انگار خودشون اونجا بودن. همین استعداد، جرقه علاقه به نوشتن رو در من زد. تا جایی‌که دیگه نوشتن رو به حرف زدن ترجیح دادم و حالا در اتاقک این تجربه‌ها رو با شما به اشتراک میذارم.

نوشته های مشابه

‫2 دیدگاه ها

  1. میدانید طبق نظر کارشناسان جنگل راش تا ده سال دیگر بعلت تردد زیاد وفرسایش خاک وبه علت اینگه دارای شیب است واین تردد باعث بیرون امدن ریشه درختان شده وبع علت فرسایش خاک اب باران در ان نفوذ ندارد وهمه این عوامل باعث نابودی ان میشود اگر به انجا رفته باشید این گفته ها را تصدیق میکنید

  2. بسی جای تاسف دارد که حرف از ارامش وسکوت میزنید ولی هزاران نفر را به روستاهای فرا می خوانید که باعث نابودی طبیعت وبافت وفرهنگ انجا میشوید وجالب اینجاست که شروع به خرید زمین وساخت ویلاو…. میکنید ودوباره همان شلوغی وازدهامو…که در همه شهرهها وروستاههای شمال شاهد ان هستیم بعد از تعطیلات فقط سری به این روستاهها بزنید فاجعه را خواهید دید از حجم زباله ها در هرجایی از نابودی جنگل ودرختان جوان از الودگی صوتی که بیداد میکند وارامش بومیان را از بین میبرد تا مشکلات معیشتی مثل کمبود اب با وجود ساخت استخرهها در ویلا وکمبود نانو…..غیره وغیره در هیچ جای دنیا هجومی اینگونه به طبیعت وجود ندارد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *