جاهای دیدنی

کاخ ناصرالدین شاه کجاست؟ | معرفی روستای شهرستانک

 

وقتی از شلوغی شهر خسته شدید و دنبال جایی می گردید که به دور از ترافیک و آلودگی، آرامش از دست رفته تان را به دست بیاورید، روستاها می توانند بهترین انتخاب برایتان باشند. شهرستانک روستایی در جاده چالوس است که طبیعت بکر و موقعیت جغرافیایی آن باعث جذب گردشگران زیادی شده. کاخ ییلاقی ناصر‌الدین‌شاه نیز در شهرستانک قرار دارد. اگر شما هم مشتاق شدید تا در کوچه باغ‌های شهرستانک قدمی بزنید با ما همراه باشید.

شهرستانک کجاست؟

شهرستانک در چالوس واقع شده و برای رسیدن به آن حتما باید از جاده زیبای چالوس عبور کرد. جاده چالوس که یکی از پر‌تردد ترین جاده‌های کشور است، جاذبه‌های دیدنی و طبیعت بکری دارد. این جاده، گاه به تنهایی مقصد گردشگران و طبیعت دوستان است. شهرستانک در شمال کوه توچال و 88 کیلومتری تهران قرار گرفته. علت پیدایش و به وجود آمدن آن چشمه و رودخانه ایست که در این منطقه قرار دارد. قدمت این روستا را قرن ششم تخمین زده‌اند. شهرستانک دارای 500 هکتار مساحت و 8000 نفر جمعیت است. موقعیت جغرافیایی این روستا به گونه‌ای است که از شمال به روستای کسیل، از جنوب به کن سولقان، از شرق به شکرآب و آهار و از غرب هم به لانیز و شلینک وصل می‌شود.

شهرستانک | ییلاقی در نزدیکی پایتخت

بهترین زمان سفر به شهرستانک

بهار : در فصل بهار هوا هنوز اندکی سرد است اما زیبایی‌های طبیعت و شکوفه‌های بهاری ارزش دیدن و سفر کردن را دارد.
تابستان : بهترین فصل سفر به شهرستانک تابستان است زیرا هوا معتدل است و گرما را حس نمی‌کنید، همچنین طبیعت به سبزترین حالت خود درآمده و درختان میوه داده‌اند.
پاییز : در فصل پاییز شهرستانک لباس‌های رنگارنگ و زیبای خود را به تن کرده است و مناظر دیدنی و جذابی را به نمایش گذاشته که حتما باید آنرا ببینید.
زمستان : در زمستان هوا بسیار سرد است و سفر به این منطقه سخت است. البته ممکن است دوستداران زمستان با لباس گرم و تجهیزات برفی به این منطقه سفر کنند.

شهرستانک

جاهای دیدنی شهرستانک

نشستن زیر سایه‌ی درختان، گوش سپردن به آواز پرندگان و جریان آب رودخانه فضایی آرامش‌بخش برای روح شما به وجود می‌آورد. جز این‌ها شهرستانک جاذبه‌های دیدنی دیگری نیز دارد.

1– کاخ ناصری

به دستور ناصر الدین شاه در سال 1295 هجری قمری کاخ ییلاقی با معماری آقا محمد ابراهیم خان طی 3 سال بنا شد. مساحت آن 8000 متر می‌باشد این عمارت در انتهای دره‌ی شهرستانک با آب و هوا و چشم‌انداز فوق‌العاده‌ای قرار گرفته است. ناصر‌الدین‌شاه تابستان‌ها برای فرار از گرما با خانواده و 1500 خدمتکار خود به کاخ شهرستانک می‌رفتند و از آب و هوا و مناظر اطراف لذت می‌بردند. عمارت ناصری از یک ساختمان 2طبقه که دیوانی یا بیرونی نام داشت و یک ساختمان 1 طبقه که اندرونی یا حرمسرا نامیده می‌شد، تشکیل شده بود. این عمارت با شکوه و مجلل در دوره پهلوی دوم به شدت تخریب شد. حرمسرا که با گذشت زمان زیر خاک مدفون شده بود، در دهه 80 خورشیدی پایه های آنرا بیرون کشیدند. این عمارت در 16 شهریور 1376 با شماره 1925 در فهرست آثار ملی ایران ثبت شد.

کاخ ناصری

2- کتیبه شهرستانک

در ضلع شرقی کاخ ناصری کتیبه‌ای سنگی قرار دارد که ارتفاع آن 4 متر است. روی این کتیبه نوشته‌ای وجود دارد که خوانا نیست. داستانی که اهالی روستا از این کتیبه نقل می‌کنند این است که این سنگ از صخره مشرف به کاخ ناصری جدا شده و به اینجا آمده اما نکته جالب این است که صدمه‌ای به بنا وارد نکرده. به همین خاطر ناصرالدین شاه دستور داده که شرح این اتفاق را بر روی همان سنگ بنویسند.

3- باغ‌های میوه

وقتی در کوچه باغ‌های شهرستانک قدم می‌زنید، باغ‌های میوه زیادی را می‌بینید. اواخر بهار و تابستان که فصل میوه است مادران مشغول جمع‌آوری زرد آلو می‌باشند و بعد آنها را برگه برگه و خشک کنند تا به عنوان برگه زردآلو نیز استفاده شود. همچنین هسته‌های زرد آلو را با نمک تفت می‌دهند و با آجیل مخلوط می‌خورند. از دیگر میوه‌های شهرستانک می‌توان به درخت‌های توت آن اشاره کرد که به جز خوردن توت تازه مقداری از آن را نیز خشک می‌کنند و به صورت توت خشک با چای می‌خورند. نکته مهم این است که باغ‌های شهرستانک جزو حریم شخصی اهالی محسوب می‌شوند و هرگز بدون هماهنگی نباید وارد آن شوید.

4- رودخانه و آبشار شهرستانک

بالاتر از کاخ ناصری چشمه‌ای به نام گله گیله قرار دارد که از دل زمین می‌جوشد. پایین تر از این چشمه نیز آبشار کم ارتفاعی را مشاهده می‌کنید که صدای آب در سکوت طبیعت سمفونی لذت بخشی را ایجاد کرده است. رودخانه‌ای که از این چشمه، سرچشمه می‌گیرد از کنار کاخ عبور می‌کند و راهی روستا می‌شود. طول این رودخانه 15 کیلومتر است.

رودخانه شهرستانک

5- درخت اُرس

درختانی که قدمت زیادی دارند را اُرس می‌نامند. قدمت یکی از درختان شهرستانک به 2800 سال پیش بر می‌گردد. محلیان به آن هورست نیز می‌گویند. ارتفاع آن 17 متر و عرض آن 14 متر می‌باشد.

6- قلعه دزدبند

همین‌طور که به مناظر اطراف نگاه می‌کنید در بلندترین قله کوه روستا آثاری از یک قلعه می‌بینید. نمای بیرونی این قلعه از قلوه سنگ و ساروج ساخته شده و داخلش نیز  ازگچ است. به این بنا قلعه دختر یا قلعه دزدبند می‌گویند. قلعه دزدبند اکنون تخریب شده و از آن، فقط پایه‌های 3 اتاق و قسمتی از سقف باقی مانده است. باستان شناسان معتقدند قلعه مربوط به دوره اسلامی و تقریبا زمان ایلخانی و تیموری است. همچنین این قلعه در گذشته برج دیدبانی بوده و نگهبانان با روشن کردن آتش و چراغ‌های روغنی به هم علامت می‌دادند.

قلعه دزدبند

7- تپه شنستون

اگر از کاخ ناصری به سمت جنوب دره بروید به تپه ای می‌رسید که هیچ درخت میوه‌ای ندارد و فقط تعدادی سفال قرمز روی آن دیده می‌شود. به این تپه، تپه‌ی شنستون می‌گویند. اهالی شهرستانک از زمین‌های این تپه برای کشت دیم استفاده می‌کنند.

تفریحات شهرستانک

قدم زدن در کوچه باغ ها، پیک نیک و آب بازی از تفریحات خانوادگی و لذت بخش در شهرستانک است. طبیعت زیبا و فوق العاده‌ی این منطقه جذابیت زیادی برای عکاسان دارد و عکاسی نیز از دیگر تفریحات این منطقه است. همچنین این منطقه گیاهان دارویی زیادی دارد و بعضی اهالی نیز در روستا آن ها را می‌فروشند.

روستای شهرستانک 08

اقامت و دسترسی

از کرج وارد جاده چالوس می‌شوید، نرسیده به گچسر تابلوی دو راهی شهرستانک را می‌بینید. از جاده فرعی تا روستا تنها 10 دقیقه راه است. برای اقامت نیز، پیشنهاد ما به شما رزرو آنلاین اقامتگاه های کرج از سایت اتاقک است.

شهرستانک

3.5/5 - (10 امتیاز)

اتاقک

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *