شمال

صنایع دستی و سوغات روستای پلور

روستای پلور گوهری نهفته در دامان البرز است. جایی است که طبیعت افسونگر و فرهنگ غنی دست در دست هم داده‌اند تا گردشگران را مسحور خود کنند. در این سرزمین دلنشین، صنایع دستی همچون جواهراتی ارزشمند می‌درخشند و هنری کهن را به تصویر می‌کشند. با هر نگاه به گلیم‌های رنگارنگ، سفال‌های زیبا، جاجیم، محصولات حصیری و … می‌توان به دستان پرتوان هنرمندان محلی پی برد که با عشق و مهارت، تاریخ و هویت این دیار را در تار و پود آثارشان تنیده‌اند. افراد زیادی که در اطراف این منطقه زندگی می‌کنند، پس از اجاره ویلا به اینجا می‌روند تا چند روزی را به دور از دغدغه شهری سپری کنند. در این بین، سوغات و صنایع دستی آن را هم خریداری می‌کنند.

در این مقاله از مجله گردشگری اتاقک می‌خواهیم سفری به روستای پلور داشته باشیم و با تماشای زیبایی‌های طبیعی و هنری این دیار روح‌مان را جلا دهیم و سوغاتی ارزشمندی برای خود یا عزیزان‌مان به ارمغان بیاوریم.

جاجیم بافی، هنری برگرفته از ذهن زنان روستایی

جاجیم بافی؛ سوغات و صنایع دستی روستای پلور
دستگاه (دار) جاجیم بافی به صورت افقی روی زمین قرار می‌گیرد و تارهای آن نسبت به دیگر بافته‌ها متراکم‌تر است.

یکی از اصلی‌ترین صنایع دستی روستای پلور، جاجیم ‌بافی است. جاجیم زیراندازی راه راه و رنگارنگ از جنس پشم است که با دستگاه چهارچوب به‌صورت عمودی بافته می‌شود. جاجیم پارچه‌ای است که پرز ندارد و از آن می‌توان برای روانداز و زیرانداز استفاده کرد. طرح‌های گلیم برگرفته از ذهن خلاق زنان روستایی است و همین امر جذابیت آن را دوچندان کرده است.

پس اگر روزی برای اجاره ویلا در پلور اقدام کردید و چند روزی را در این روستا به گشت و گذار پرداختید، حتما این محصول ارزشمند را با خود به یادگار ببرید و از زیبایی‌اش لذت ببرید.

 

سفالگری، هنری به قدمت روستای پلور

سفالگری؛ سوغات و صنایع دستی روستای پلور
مرغوب‌ترین خاک برای تولید ظروف سفالی خاک رس است.

درباره روستای پلور رازهای زیادی گفته شده و داستان‌های جذابی در خصوص گنجینه‌ها و دفینه‌ها برای‌مان تعریف کرده‌اند. این دفینه‌ها که بیشتر ظروف سفالی با نقوش زیبا هستند، نشان‌دهنده هنر مردم پلور در زمینه سفالگری از عهد باستان است.

برای خلق ظروف سفالگری، مردم مهربان روستای پلور با دستان هنرمندشان و با استفاده از ابزاری نظیر چرخ، کاردک برای بریدن و سوراخ کردن کار، غربال، سطل، تشت، کوره، ول کارد، نخ و قالب گِل زدن، به گِل پخته شده جان می‌بخشند. هنگام اجاره ویلا در شمال، می‌توانید پلور را هم در لیست خود قرار دهید تا در صورت اقامت در این روستا، به بازار بروید و این ظروف با ارزش را برای یادگاری خریداری کنید.

نمد مالی از دیرینه‌ترین صنایع دستی پلور

نمد مالی؛ سوغات و صنایع دستی روستای پلور
نمد، رطوبت را از خود عبور نمی‌دهد و عایق بسیار مناسبی در برابر سرما، گرما و صدا است.

نمد مالی، یکی از قدیمی‌ترین و جذاب‌ترین هنرهای دستی روستای پلور است که نسل به نسل منتقل شده و همچنان با عشق و اشتیاق ادامه دارد. این هنر که از دل طبیعت و با استفاده از پشم گوسفندان بومی خلق می‌شود، مهارت، صبر و خلاقیت هنرمندان محلی را به‌رخ می‌کشد و نقوش آن‌ها هم برگرفته از فرهنگ این دیار و پیوند عمیق‌شان با طبیعت است.

هر قطعه نمد، در فرآیندی پرجزئیات و شگفت‌انگیز شکل می‌گیرد؛ از شانه کردن و شستن پشم گرفته تا فشرده‌سازی و تزئین نهایی تا در نهایت محصولاتی چون کلاه، کوله، کلمد، دوش‌نمد و فرش‌های نمدی داشته باشیم. جالب است بدانید که نمد بدون نیاز به هیچ نوع بافت و دستگاهی، کاملا با فشار دست یا پا ایجاد می‌شود.

هنگام سفر و بازدید از دیدنی های پلور، حتما یکی از محصولات نمدی آن، به‌خصوص کلاه نمدی معروفش را که جزئی از لباس سنتی مردان این خطه است، به‌یادگار ببرید.

گلیم بافی، زیراندازی جذاب و خوش آب و رنگ

گلیم بافی؛ سوغات و صنایع دستی روستای پلور
گلیم بافتی بدون گره و پرز بوده و از تار و پود تشکیل شده است.

در مناطقی که دامپروری رونق داشته باشد، معمولا هنرمندان آن خطه با استفاده از پشم گوسفندان و بز محصولات ارزشمندی مانند گلیم خلق می‌کنند. روستای پلور هم از این قاعده مستثنی نیست. گلیم و گلیم‌بافی نه‌تنها نمادی ارزشمند از این روستای دوست‌داشتنی است؛ بلکه با خرید آن می‌توانید، فضای زیبایی خلق کنید و به‌دلیل استفاده از زیراندازی که با الیاف طبیعی تولید شده است، سلامت را به خود و اطرافیان‌تان هدیه دهید.

گلیم‌های پلور دارای طرح‌های مختلف خشتی، راه ‌راه، کف ساده، شیرکی پیچ، شاملو، سفره کردی و خطی یا محرمات هستند و برای زیباتر شدن‌شان پشم‌ها را با رنگ‌های طبیعی رنگ می‌کنند.

حصیربافی

حصیربافی؛ سوغات و صنایع دستی روستای پلور
تار و پود بافته‌های حصیری، الیاف منعطف گیاهان هستند که به صورت مشبک یا پیچشی کنار هم بافته می‌شوند.

وقتی یک کیف زیبای حصیری حاصل دست هنرمندان پلور، دست می‌گیرم، فکر می‌کنم جزئی از طبیعتم؛ چراکه محصولات حصیری نظیر کیف، سبد و زیراندازهای حصیری با الیاف طبیعی مانند ساقه‌ برنج و ساقه‌ نی مرداب بافته شده‌اند. برای تولید محصولات حصیری از این الیاف، به هنر و قدرت دست نیاز خواهید داشت و تنها گاهی برای بافت و گره‌ زدن‌شان، ابزارهایی ساده به‌کار می‌آید.

صنایع دستی چرمی یا سراجی

صنایع دستی چرمی و سراجی؛ سوغات روستای پلور
در ایران، قدمت استفاده از پوست حیوانات به شکل چرم به ۱۵۰۰ سال پیش از میلاد می‌رسد.

چرم دوزی یا سراجی از دیگر صنایع دستی پلور با قدمتی دیرینه است. در صنعت سراجی، مردمان هنرمند این خطه، از چرم طبیعی محصولاتی مانند کیف، کفش، کمربند و غیره تهیه می‌کنند. البته این هنر اصیل روستای پلور تنوع بسیار بالایی دارد و می‌توان به مواردی نظیر جلد سازی چرمی، سوخت چرم، حکاکی روی چرم و نقاشی روی چرم اشاره کرد.

اجاره کلبه جنگلی
  • ۵۰ هزار تومان تخفیف
  • مخصوص کاربران بلاگ
  • کد : OTGBLG50

همین الان رزرو کن!

 

سوغات خوراکی روستای پلور

سوغاتی‌های خوراکی روستای پلور
عسل طبیعی یکی از اصلی‌ترین سوغات روستای پلور است که از هم‌نشینی گل‌های رنگارنگ با زنبورهای عسل به وجود آمده است.

پلور روستایی کوهستانی، با آب‌وهوایی خنک و خاکی حاصل‌خیز است و مردمش بیشتر به کشاورزی، دامپروری و پرورش زنبور عسل می‌پردازند. باغ‌های این شهر پر از درختان میوه با محصولاتی باکیفیت و ارگانیک هستند و گیاهان کوهی هم نعمتی است که از دل رشته کوه البرز در اطراف روستا روییده‌اند.

بیشتر میوه‌هایی که در این دیار دیده می‌شود، سیب، پرتغال، نارنج، گیلاس و کیوی است. حتی زنان روستای پلور با آن‌ها انواع ترشیجات و مرباهای خوش رنگ‌ولعاب تهیه می‌کنند و فرصتی است تا گردشگران از طعم مطبوع‌شان تا مدت‌ها لذت ببرند.

از دیگر خوشمزه‌های روستای پلور، نان کوهی یا نان ییلاقی با بافتی نرم و طعمی‌بی‌نظیر، عسل طبیعی، پنیر، ماست و غیره هستند. مطمئن باشید طعم هر یک از این خوراکی‌ها تا مدت‌ها زیر دندان‌تان باقی می‌ماند و با به‌یاد آوردن نام این روستا، آب از دهان‌تان راه می‌افتد. در ضمن، رستوران های پلور هم غذاهای با کیفیتی را ارائه می‌دهند و هنگام سفر به این منطقه، حتما یکی از آنها را امتحان کنید.

سخن آخر

صنایع دستی پلور، نمایانگر هنر و ذوقی است که از دل تاریخ و سنت‌های کهن برمی‌خیزد. این هنرها که شامل بافت‌های شگفت‌انگیز، سفال‌های منحصربه‌فرد و محصولات حصیری هستند، نه تنها جلوه‌ای از خلاقیت و مهارت هنرمندان بومی را به نمایش می‌گذارند، بلکه داستان‌هایی از گذشتگان را نقل می‌کند.

حمایت از این صنایع دستی، به معنای پاسداری از میراث گران‌بهایی است که نسل به نسل منتقل شده و به اقتصاد محلی نیز رونقی پایدار می‌بخشد. پس اگر دل‌تان خواست، این محصولات بی‌نظیر را از نزدیک مشاهده کنید، از طبیعتی زیبا لذت ببرید و هوایی پاک را تا عمق ریه‌های‌تان بفرستید، بدون تعلل راهی روستای پلور شوید. برای اقامتی چند روزه هم جای نگرانی نیست؛ زیرا اتاقک اقامتگاه‌های خود را به‌صورت آنلاین، با بهترین قیمت و کیفیت در اختیارتان قرار می‌دهد.

سوالات متداول

صنایع دستی روستای پلور کدام است؟

گلیم بافی، جاجیم بافی، نمد مالی، حصیر بافی، سفالگری و صنایع دستی چرمی

سوغاتی‌های خوشمزه روستای پلور کدام‌اند؟

انواع ترشی، مربا، نان کوهی یا نان ییلاقی، عسل طبیعی، پنیر، ماست و غیره

Rate this post

مائده سمیع‌زاده

مائده هستم. فارغ‌التحصیل رشته برق و مخابرات، اما از اون جایی که عاشق طبیعت و ایران‌گردی هستم، تصمیم گرفتم، با نوشته‌هام پلی بشم برای آشنا کردن شما با طبیعت بکر و زیبای ایران عزیزمون، به قول نیما یوشیج هر قدر به طبیعت نزدیک شویم، زندگی شایسته تری پیدا می‌کنیم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا