شمال

معرفی سوغات و صنایع دستی شیرود | شهری ساحلی با طبیعتی بکر

هر خطه‌ای مانند شیرود که طبیعتی بکر و آب‌وهوایی مطبوع داشته باشد، به‌قطع هنرمندانی اصیل و خلاق در خاکش پرورش می‌دهد. دستمایه این هنرمندان توانمند صنایع دستی ارزشمندی است که فرهنگ و قدمت این دیار سرسبز از استان مازندران را نمایش می‌دهند و هر کدام حرفی برای گفتن دارند. سالانه گردشگران زیادی راهی این دیار می‌شوند تا ضمن لذت بردن از طبیعتش با صنایع دستی شیرود هم آشنا شوند و فرهنگ اهالی‌اش را بهتر بشناسند.

شما هم اگر مشتاقید تا به شهر زیبای شیرود سفر کنید و از صنایع دستی و سوغاتی‌هایش دیدن کنید؛ همسفر ما در این مقاله از مجله گردشگری اتاقک شوید.

قلاب بافی هنری از جنس صبر

قلاب بافی؛ معرفی سوغات و صنایع دستی شیرود
قلاب بافی یکی از تکنیک‌های بافندگی است که با استفاده از قلاب و نخ‌های مختلف انجام می‌شود.

زنان شیرودی، بسیار با صبر و حوصله‌اند. این را می‌توان از روی آثار قلاب‌ بافی ارزشمندشان فهمید که زینت‌بخش بازارهای محلی این خطه شده‌اند. قلاب بافی هنری حاصل از زنجیره‌ها و حلقه‌های متوالی است که با قلاب و نخ بافته می‌شوند. نتیجه حاصل از این دستان هنرمند، بافته‌های تور مانندی است که در قالب عروسک‌های رنگارنگ، رومیزی، کیف و غیره تهیه می‌شوند.

برای این هنر تنها به یک قلاب چوبی یا فلزی و نخ‌هایی از جنس کاموا یا نخ با الیاف طبیعی یا مصنوعی نیاز دارید و بقیه کار به دستان توانمند شما سپرده می‌شود تا از روی نقشه‌ مورد نظرتان، اثری زیبا خلق کنید.

اجاره ویلا شمال
  • ۵۰ هزار تومان تخفیف
  • مخصوص کاربران بلاگ
  • کد : OTGBLG50

همین الان رزرو کن!

 

سفال گری هنری از دل خاک

سفالگری؛ سوغات و صنایع دستی شیرود
در هنر سفالگری هر چه ذرات خاک ریزتر و متراکم‌تر باشند، سفالی مرغوب‌تر خواهیم داشت.

سفال گری هنری است که با روح انسان عجین شده؛ چراکه خمیرمایه هر دو از گِل است. ظروف سفالی که به دست توانمند هنرمندان شیرودی تولید می‌شود از ارزنده‌ترین صنایع دستی این خطه سرسبز شمالی به‌شمار می‌آید.

سفال را باید از خاک رُس مرغوب تهیه کرد و از آن‌جایی که خاک شیرود بسیار مرغوب و حاصل‌خیز است، سفال‌های این خطه ظریف و باکیفیت‌اند؛ البته برای تهیه یک ظرف سفالی ایده‌آل علاوه بر خاک مرغوب، مدت زمان قرار گرفتن در کوره و درجه حرارت آن هم، بسیار حائز اهمیت است.

پیکر تراشی هنری از جنس چوب

پیکرتراشی؛ سوغات و صنایع دستی شیرود
چوب‌های نرم‌تر راحت‌تر شکل می‌گیرند اما بیشتر در معرض آسیب قرار دارند.

مگر می‌شود جایی درخت و جنگل داشته باشد و از محصولات چوبی آن دیار غافل شد. شهر زیبای شیرود هم از این قائده مستثنی نیست. پیکر تراشی از دیگر صنایع دستی زیبای این دیار است و حاصل آن، مجسمه‌هایی چوبی با ابعاد و اشکال مختلف است که زاییده ذهن هنرمندان شیرودی است.

برای ساخت این مجسمه‌ها، بیشتر از چوب درختان پهن برگ و  درخت هایی مثل گردو، راش و افرا  استفاده می‌کنند. پس اگر روزی گذرتان به شیرود خورد، حتما یکی از آن‌ها را با خود به‌یادگار ببرید.

منبت کاری هنری اصیل و قدیمی

منبت کاری؛ سوغات و صنایع دستی شیرود
منبت کاری در لغت به معنای کنده‌کاری روی چوب است.

منبت کاری هنری اصیل و ایرانی است که در شیرود نسل به نسل چرخیده است و قدمتی طولانی دارد. در این هنر نقوشی برجسته توسط دست، با اشیایی نوک تیز و بر روی اقلامی مانند سنگ، چوب، استخوان و غیره ایجاد می‌‌شوند؛ البته نمونه رایج آن بر روی چوب طبیعی درختان انجام می‌شود. گل و برگ و گیاهان از طرح‌های اولیه هنر منبت کاری هستند و به‌همین دلیل نام منبت را برای آن انتخاب کرده‌اند.

اگر به شیرود سفر کردید، زمان بازدید از آثار باستانی، می‌‌توانید هنر منبت کاری را از نزدیک بر روی درب‌ها و دیگر اشیای چوبی آن بنا مشاهده کنید. هنرمندان شیرودی موفق شده‌اند، بدین وسیله به تکه چوبی بی‌جان، جان ببخشند و یادگاری ارزشمند از خود به‌جا گذارند.

حصیربافی هنری از جنس نی

حصیربافی؛ سوغات و صنایع دستی شیرود
حصیر بافی، به زیر و رو کردن و بافتن رشته‌های گیاهی به شکل‌های مختلف گفته می‌شود.

حصیر بافی از دیگر صنایع دستی شمال کشور به‌خصوص شهر شیرود است. این صنایع دستی زیبا در بسیاری از شهرهای ایران با توجه به نوع گیاهی که در آن خطه روییده است، وجود دارد؛ اما در شهر شیرود محصولات حصیری از الیاف طبیعی گیاهانی چون گالی، سوف و کنف با دست یا دستگاه تولید می‌شوند.

محصولات حصیری شیرود، نمادی از طبیعت‌اند و علاوه بر مصارف کاربردی، می‌توانید از این اقلام در دکوراسیون منازل‌تان هم استفاده کنید. برای این‌که این محصولات دوام بیشتری داشته باشند، آن‌ها را در نور مستقیم آفتاب قرار ندهید، برای طولانی مدت در معرض آب قرار ندهید و هر چند وقت یک‌بار آن‌ها را مرطوب کنید تا خشک نشوند. برای شست‌وشوی آن‌ها هم از آب ولرم بدون مواد شوینده استفاده کنید.

چرم دوزی هنری با قدمت ۳۰۰۰ ساله

چرم دوزی؛ سوغات و صنایع دستی شیرود
ایرانیان جزء اولین تولیدکنندگان چرم در دنیا شناخته می‌شوند و از سه هزار سال پیش به تولید آن پرداخته‌اند.

از دیگر صنایع دستی شیرود، هنر چرم دوزی است. هنرمندان این خطه، با استفاده از چرم طبیعی حاصل از پوست حیواناتی نظیر بز، گوسفند، گاو و شترمرغ کالاهای ارزشمندی چون کیف، کفش، لباس، زیورآلات و غیره تولید می‌کنند. هر یک از این اقلام به دست توانمند زنان و مردان این خطه از دیار مازندران خلق می‌شوند و نمادی از ذوق و سلیقه آن‌هاست.

برای تولید محصولات چرمی، باید ابتدا الگوی مد نظرتان را بر روی چرم دباغی و آماده شده قرار دهید. سپس با خودکار ژله‌ای الگوها را بر روی ورقه چرم انتقال دهید و برش بزنید. در ادامه قسمت‌های برش زده را برای دوخت و اتصال به یکدیگر با سمباده سوراخ کنید و با هر نوع دوختی که دوست دارید، اطرافش را بدوزید.

اجاره کلبه جنگلی
  • ۵۰ هزار تومان تخفیف
  • مخصوص کاربران بلاگ
  • کد : OTGBLG50

همین الان رزرو کن!

 

سوغات خوراکی شیرود

سوغات و صنایع دستی شیرود
شیرود شهری با خوراکی‌های خوشمزه و مقوی است.

شیرود شهری میان جنگل و دریاست و همین امر آن را به خطه‌ای منحصربه‌فرد در شمال کشور تبدیل کرده است. از این خطه با آب‌وهوای مطبوع و مناظر دلنشین می‌توانید خوراکی‌های خوشمزه‌ای چون انواع شیرینی‌جات سنتی، نان محلی، عسل، مرکبات، زیتون، برنج، ماهی و عرقیجات گیاهی به عنوان سوغات ببرید.

در این خطه سرسبز از دیار مازندران، شیرینی‌های سنتی خوشمزه‌ای نظیر پشت زیک، آغوزنون، رشته به رشته، قماق، کماج و برنجک توسط زنان کدبانو و از موادی مقوی پخته می‌شوند. تمام این شیرینی‌‌جات در عروسی‌ها، جشن‌ها و مراسم شب یلدا جایگاهی ویژه دارند و طعم بهشتی‌شان تا مدت‌ها در زیر دندان‌تان باقی می‌ماند.

سخن آخر

شیرود شهری شمالی است که در میان گردشگران به‌واسطه جنگل‌های سرسبز و ساحل آرامش شناخته می‌شود؛ البته از صنایع دستی این شهر نباید ساده گذشت. پس اگر روزی به این دیار سفر کردید، حتما به بازارهای محلی آن سر بزنید و سوغاتی‌های آن را برای خود یا عزیزان‌تان به‌یادگار ببرید. برای این‌که از تمام جذابیت‌های شیرود بهره‌مند شوید، بهتر است سفری چند روزه به آن داشته باشید.

در این سفر نگران محل اسکان خود نباشید، به‌خصوص در ایام تعطیلات! چراکه اتاقک همراه‌تان است. شما می‌توانید برای رزرو اقامتگاه، قبل از سفر به سایت اتاقک مراجعه کنید و با مشاهده عکس اقامتگاه‌ها و مقایسه آن‌ها با یکدیگر، محل اقامت مورد نظرتان را در کوتاه‌ترین زمان ممکن، به‌صورت آنلاین اجاره کنید.

سوالات متداول

صنایع دستی شیرود کدام است؟

سفالگری، چرم دوزی، حصیر بافی، قلاب بافی، منبت کاری و پیکرتراشی

از شیرود چه سوغاتی‌هایی ببریم؟

از شیرود می‌توانید علاوه بر صنایع دستی زیبا، خوراکی‌های خوشمزه‌ای نظیر انواع شیرینی‌جات سنتی، نان محلی، عسل، مرکبات، زیتون، برنج، ماهی و عرقیجات گیاهی به سوغات ببرید.

۳.۸/۵ - (۱۰ امتیاز)

مائده سمیع‌زاده

مائده هستم. فارغ‌التحصیل رشته برق و مخابرات، اما از اون جایی که عاشق طبیعت و ایران‌گردی هستم، تصمیم گرفتم، با نوشته‌هام پلی بشم برای آشنا کردن شما با طبیعت بکر و زیبای ایران عزیزمون، به قول نیما یوشیج هر قدر به طبیعت نزدیک شویم، زندگی شایسته تری پیدا می‌کنیم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا