سوغات و صنایع دستی

صنایع دستی و سوغات فشم | میوه‌های شیرین و آبدار فشم

این منطقه به نام‌های متعددی از جمله اوشان، فشم، میگون و شهر رودبار قصران شناخته می‌شود. فشم در استان تهران واقع شده است. باغ‌های زیبای این منطقه ییلاقی باعث شده تا سفر به این منطقه جذاب و فرح‌بخش باشد. فشم در کنار کوه‌های کلون بستک قرار دارد و برف‌های آب شده این کوه‌ها، رودخانه‌ای زیبای در فشم ایجاد کرده است. هر چند سفر به این منطقه زیبا جذابیت‌های خاص خود را دارد، اما اطلاع از سوغات و صنایع دستی فشم به شما کمک می‌کند تا خاطره سفر خود را زنده نگه دارید. ما در این مقاله سعی داریم تا برخی مهم‌ترین سوغاتی فشم را بررسی کنیم، پس با همراه باشید.

برای آشنایی بیشتر مقاله فشم کجاست؟ را مطالعه کنید.

صنایع دستی فشم

منازل مسکونی و ویلاهای فشم محصور بین درختان و کوهها

با گذشت زمان شهر فشم به دو بخش کاملا مجزا روستایی و شهری تقسیم شده است. در بخش روستایی آن شما می‌توانید بومیان ساکن و البته تعداد کمی از مهاجران را بیابید. در این بخش تولید تعدادی از صنایع دستی فشم  نظیر جاجیم بافی هنوز رواج دارد.

در بخش شهری فشم را می‌توان متعلق به اعیان‌های ناحیه دانست. در این منطقه ویلاهای لوکس، رستوران‌های شیک و فروشگاه بزرگ به چشم می‌خورند. بسیاری از گردشگران برای دیدن جاذبه‌های گردشگری فشم اقدام به اجاره ویلا یا سوئیت در فشم می‌کنند. با اجاره ویلا در فشم به راحتی امکان دسترسی به جاذبه‌های گردشگری منطقه وجود دارد.

صنایع دستی‌های فشم در این منطقه نیز چهره جدیدتری به خود گرفته‌اند. از جمله صنایع دستی رایج در این منطقه می‌توان به جواهرسازی اشاره کرد. در ادامه مهم‌ترین صنایع دستی فشم را معرفی می‌کنیم.

ویترای یا نقاشی روی شیشه

هنر ویترای یا نقاشی روی شیشه- لیوانهای شیشه ای که روی آن ها نقاشی های رنگارنگی کشیده شده

هنر ویترای یا نقاشی روی شیشه به هنر تزیین ظروف شیشه‌ای به وسیله رنگ و نقاشی گفته می‌شود. هنر نقاشی روی شیشه دارای قدمت هزار ساله است و ردپای آن در میان ملل مختلف دیده می‌شود. در حال حاضر نیز در موزه‌های مختلف جهان می‌توانیم آثار متعدد و متنوعی از این هنر را بیابیم. آثار دست هنرمندان این رشته هنری را می‌توان در بطری‌ها، لیوان‌ها و ظروف شیشه‌ای و همچنین آینه‌های کوچک و بزرگ دید. از جمله زیباترین صنایع دستی فشم، آثار زیبای ویترا به شمار می‌رود.

رودوزی

هنر رودوزی، یکی از هنرهای اصیل و قدیمی ایرانی است. زنان هنرمند بر اساس طرح‌ها و نقش‌های سنتی و روش‌ها و ابزارهای مختلف مانند سوزن و قلاب به دوخت نخ‌ها و آرایه‌های رنگی بر روی انواع پارچه (ساده یا طرح‌دار) می‌پردازند. در واقع رودزی را می‌توان هنر تزئین پارچه‌ها دانست. در گذشته از این هنر برای تزئین پوشاک یا پارچه‌ها برای دوخت لباس‌های گوناگون و البته برخی وسایل نظیر رومیزی استفاده می‌شود. در زمان سفر به فشم می‌توانید به عنوان سوغات فشم، انواع پیراهن، بالاپوش، کمربند، شلوار، دستار، سرانداز، جانماز، سجاده، پرده، بادبزن، رومیزی، روبالشتی و روتختی را که به وسیله این هنر به زیبایی تزئین شده‌اند را خریداری کنید. هنرمندان این رشته با الهام از اشکال طبیعت شامل نقش‌های گیاهی، حیوانی، انسانی، اشیا، مناظر طبیعی و سایر نقوش هندسی انتزاعی به خلق آثار خود می‌پردازند.

اجاره ویلا فشم با بهترین کیفیت
  • 50 هزار تومان تخفیف
  • مخصوص کاربران بلاگ
  • کد : OTGBLG50

همین الان رزرو کن!

 

چاپ باتیک

استفاده از هنر چاپ روی انواع پارچه به عنوان چاپ باتیک شناخته می‌شود. یکی از نکات جالب چاپ باتیک را می‌توان استفاده از رنگ‌های طبیعی مانند زردچوبه، روناک، اسپرک و انار دانست. متاسفانه چاپ باتیک جز هنرهای دستی ایرانی است که به مرور زمان به فراموشی سپرده شده است. بنابراین در زمان سفر به فشم اگر خوش شانس باشید ممکن است بتوانید این سوغاتی کم‌یاب را به عنوان صنایع دستی فشم بیابید

سفال‌گری

دستانی گل آلود در حال سفالگری یک کاسه

سفال‌گری از هنرهای کهن ایرانی به شمار می‌رود. در گذشته سفالگران با استفاده از هنر خود وسایل ضروری مورد نیاز نظیر ظروف غذاخوری را می‌ساختند. اما به مرور زمان محصولات این هنر باستانی شکلی تزئینی در خانه‌ها یافتند. امروزه استفاده از ظروف سفالی در خانه به شدت کاهش یافته است، اما ظروف سفالی هنوز طرفداران ویژه خود را دارد. شما می‌توانید در زمان سفر به این منطقه انواع ظروف سفالی نظیر کوزه، کاسه و لیوان را به عنوان سوغاتی فشم تهیه کنید.

تراش شیشه و شیشه‌گری

ظروف شیشه تراش داده شده با هنر شیشه‌گری

هنر شیشه‌گری را می‌توان از از قدیمی‌ترین و سنتی‌ترین صنایع دستی فشم دانست. هنر تراش شیشه و شیشه‌گری دارای قدمتی ۲۰۰۰ساله است و بیانگر تاریخ و اصالت غنی این ناحیه محسوب می‌شود. صنعتگران شیشه‌گر با استفاده از خمیر مذاب شیشه به ساخت ظروف شیشه‌ای منحصر به‌فردی می‌پردازند. معرق شیشه و هم‌جوشی شیشه نیز را می‌توان از فعالیت‌های جانبی کارگاه‌های شیشه‌گری دانست. شما می‌توانید در بازارهای فشم ظروف شیشه‌ای زیبایی را بیابید که به طور قطع از جمله ارزشمند‌ترین سوغات فشم به شمار می‌روند.

نمدمالی

در گذشته نمد مالی جز صنایع پرکاربرد مناطق اطراف تهران از جمله فشم بود، اما با گذشت زمان این هنر در حال منسوخ شدن است. در زمان سفر به فشم اگر به مناطق روستایی آن سر بزنید، احتمالا تعداد معدودی از بومیان را بیابید که به نمد مالی مشغول هستند. البته نمد تولیدشده بیشتر برای مصرف شخصی استفاده می‌شوند و فقط در مواردی نادر می‌توان نمد را به عنوان سوغاتی فشم تهیه کرد.

جاجیم بافی

7 عدد جاجیم تا شده روی هم قرار گرفته اند

جاجیم بافی را می‌توان هنر مردمان کوهستانی دانست. در این مناطق به دلیل وجود مراتع سرسبز و گله‌داری گسترده، پشم تولیدی قابل توجه است. جاجیم بافی در گذشته به دلیل ویژگی کوچ‌نشینی مردم فشم از اهمیت بالایی برخوردار بود. امروزه نیز در زمان سفر به این شهر زیبا می‌توانید جاجیم‌های بسیار نفیس تولید شده توسط زنان هنردوست فشمی را بیابید. هنرمندان این منطقه با الهام از طبیعت زیبا این منطقه به خلق آثاری چشم نواز می‌پردازند.

چادر شب بافی

پارچه های چادرشب بافی شده که از دیوار آویزان شده اند.

چادر شب بافی، یکی از قدیمی‌ترین صنایع دستی فشم و دیگر مناطق اطراف استان تهران به شمار می‌رود. در گذشته هنرمندان در اندازه‌های مختلف و برای مصارف متنوع به ساخت چادر شب می‌پرداختند. اما امروزه این هنر ارزشمند در مسیر فراموشی قرار گرفته است. در بافت پارچه چادر شب از نخ، ابریشم و پنبه استفاده می‌شود و طرح‌های آن عموما راه راه، پاییزی و چهارخانه است. از جمله اصلی‌ترین رنگ به کار رفته در چادرشب بافی می‌توان به زرد، قرمز، سبز، نارنجی و نیلی اشاره کرد. در حال حاضر از پارچه چادر شب برای روتختی و جانماز استفاده می‌شود.

زیلوبافی

در شهر فشم می‌توان کارگاه زیلوبافی را دید که در عمده این کارگاه‌ها افراد غیر بومی به صورت گروهی با استفاده از دستگاه‌های بافندگی دستی مشغول زیلو بافی هستند.

قالی بافی

دار قالی و یک قالی کامل نشده روی آن و خانمی در حال قالی بافی

قالی بافی یکی دیگر صنایع دستی محبوب در فشم است. این صنعت از دیرباز در این شهر رونق داشته است. طرح‌های الهام گرفته شده از طبیعت را می‌توان از جمله محبوب‌ترین نقوش به کار رفته در قالی‌های فشم به شمار آورد. کیفیت قالی‌های تولید‌شده در مناطقی نظیر فشم همیشه زبان‌زد بوده است، به همین دلیل صادرات قالی‌های تولیدی در این مناطق به کشورهای دیگر رونق بسیاری دارد.

صنایع چوبی

می‌توان صنایع چوب را یکی از اصلی‌ترین صنایع دستی فشم دانست. این منطقه همیشه به دلیل باغ‌های گسترده خود دارای مواد اولیه لازم برای تولید انواع محصولات چوبی بوده است. از جمله قدیمی‌ترین ساخته‌های صنایع چوبی در این منطقه می‌توان به آب‌خوری و ملاقه چوبی اشاره کرد. محبوب‌ترین ساخته چوبی در این منطقه رحل قرآن، صندوق چوبی و تخته نرد است. هنرمندان این منطقه به نقش بستن طرح‌های اسلیمی، ختایی، نقوش انسانی، گل‌ها و پرندگان و خطوطی مانند کوفی به خلق آثاری بی‌نظیری می‌پردازند. به همین دلیل در زمان سفر خود به فشم به شما توصیه می‌کنیم، حتما به کارگاه‌های چوب این منطقه سر بزنید.

صنایع چرم

چرم های رنگارنگ روی هم قرار گرفته اند

به دلیل رواج دامپروری در این منطقه، صنایع چرم همیشه از اهمیت خاصی برخوردار بوده است. هنرمندان با استفاده از چرم به تولید محصولاتی نظیر کیف پول، کیف اداری، کیف مجلسی زنانه، کفش، چمدان، کمربند و …. می‌پردازند.

محصولات کشاورزی

شغل اکثر مردم در فشم کشاورزی و دامداری است.محصولات کشاورزی فشم به دلیل حاصلخیزی و هوای مطبوع از کیفیت بالای برخوردار است. برخی از محصولات کشاورزی فشم به عنوان سوغات این شهر محسوب می‌شود. همچنین در برخی از مناطق فشم، باغ‌های میوه متعددی وجود دارد. محصولات باغ‌های میوه فشم را به عنوان سوغات تهیه می‌کنند. میوه‌های فشم به نسبت تهران هم ارزان‌تر است و هم کیفیت بهتری دارد. از مهم‌ترین میوه‌های این منطقه می‌توان به زردآلو، توت، سیب، هلو و گرد، گیلاس و آلبالو اشاره کرد.

سوغات خوشمزه

شاید عجیب به نظر برسد که غذاهای خوشمزه این منطقه را جز سوغات فشم محسوب کنیم. اما در زمان سفر به مناطق زیبا و منحصر به‌فردی مانند فشم، تست کردن غذاهای خوشمزه نظیر دمپختک با گوشت چرخ‌کرده، اشکنه اسفناج و آش شله‌قلم‌کار خاطره آن را فراموش نکنیم و دستور پخت این غذاهای خوشمزه را به عنوان یادآوری از سفر خود تهیه کنیم.

کله گنجشکی

یه سینی پر از غذای کله گنشجکی شامل گوشت چرخ کرده قلقلی با سیب زمینی نگینی، تعدادی گوجه فرنگی و یک سینی سالاد شیرازی

از جمله غذاهای خوشمزه این منطقه می‌توان به کله گنجشکی یا سرگنجشکی اشاره کرد. آشپزان فشم مانند هنرمندانی چیره‌دست با استفاده از گوشت چرخ کرده، سیب زمینی، پیاز و چاشنی به خلق اثری هنری در کالبد غذا دست می‌زنند.

والک پلو

والک پلو یا سیر وحشی

کوهستانی بودن این منطقه و البته وجود دشت‌های سرسبز باعث شده تا برخی از گیاهان خوشمزه کوهی نیز به سفرهای مردم این منطقه راه بیابند. از جمله خوشمزه‌ترین گیاهان کوهی می‌توان به والک یا سیر وحشی اشاره داشت که در ترکیب با پلو، باعث به وجود آمدن غذایی خوشمزه با طعمی به‌یاد‌ماندنی می‌شود.

عکاسی از طبیعت فشم

برای بسیاری از ما عکس‌ها یادآور خاطراتی خاص هستند. به لطف پیشرفت‌های تکنولوژی نیز همه ما به وسیله گوشی هوشمند خود می‌توانیم عکس‌های با کیفیتی را تهیه کنیم. به شما توصیه می‌شود در زمان سفر به فشم با عکاسی از طبیعت زیبای این منطقه، ارزان‌ترین سوغات فشم را با استفاده از هنر خود تهیه کنید.

Rate this post

اتاقک

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن