سوغات و صنایع دستی

صنایع دستی و سوغات کندوان | زیبایی منحصربه‌فرد

استان آذربایجان شرقی یکی از زیباترین استان‌های ایران با بخش‌های زیبا و دیدنی زیادی است. یکی از محبوب‌ترین روستاهای این استان روستای کندوان با آن معماری عجیب و غریبش است. کندوان به جز دیدنی‌ها و معماری زیبایش، صنایع دستی و سوغات متنوعی دارد که امروز در این مطلب از اتاقک به معرفی این صنایع دستی پرداخته‌ایم. با ما همراه باشید.

درباره روستای کندوان

روستای کندوان در فاصله ۶۰ کیلومتری از شهر تبریز قرار دارد و به عنوان یکی از جاذبه‌های گردشگری تبریز و ایران در دنیا شهرت دارد. این روستا که از توابع شهر اسکوست در فاصله ۲۲۰۰ متری از سطح دریا واقع شده است. موقعیت جغرافیایی روستای کندوان موجب شده تا این روستا از آب‌و‌هوای خنک و دل‌پذیری بهره‌مند شود. روستای کندوان جزو مقاصدی است که اکثر گردشگران بازدید از آن را در فصل تابستان در برنامه خود قرار می‌دهند. علت نامگذاری روستای کندوان، شباهت سکونتگاه‌های افراد به کندوهای زنبور است.

نمای بالایی خانه های صخره ای

روستای کندوان تلفیقی از طبیعت بکر و تلاش مردمانی زحمت‌کش برای ساخت بناهایی عجیب در دل کوه به شمار می‌رود. علت عجیب بودن خانه‌های روستای کندوان روش ساخت آن‌ها است. مردمان کندوان این خانه‌ها را با چیدن آجر نساخته‌اند، بلکه آنها را با تراشیدن مخروط‌هایی که در اثر گداز‌ه‌های آتش‌فشانی ایجاد شده، به وجود آورده‌اند.

برای آشنایی بیشتر مقاله کندوان کجاست؟ را مطالعه کنید.

البته روستای کندوان به جز جاذبه‌های گردشگری، صنایع دستی و سوغاتی‌های متنوع و بی‌نظیری دارد. این صنایع دستی از میان فرهنگ و هنر مردم روستا ایجاد شده و امروزه تبدیل به یکی از دیدنی‌های روستای کندوان شده است. در ادامه به مهم‌ترین صنایع دستی روستای کندوان اشاره می‌کنیم.

یک اتاقک پر از عیدی یک اتاقک پر از عیدی

سوغات خوشمزه و صنایع دستی کندوان

سوغات کندوان را باید به دو گروه تقسیم کرد. گروه اول شامل خوراکی‌های خوشمزه روستا است که مردم آن‌ها را در مراسم یا رویدادهای مختلف یا حتی برای روزمره استفاده می‌کنند. گروه دوم صنایع دستی روستا است که اغلب به منظور رفع نیاز با ابزارهای ابتدایی و مواد اولیه بومی تهیه شده است. امروزه صنایع دستی روستا بیشتر به منظور فروش ساخته می‌شود.

بازار محلی

عسل کندوان

همانطور که در ابتدای مطلب گفتیم، علت نام‌گذاری روستای کندوان، شباهت خانه‌های این روستا به کندوهای زنبور عسل است. بنابراین خیلی عجیب نیست که کندوان یکی از مناطق تولیدکننده عسل طبیعی در ایران است. عسل کندوان یکی از باکیفیت‌ترین عسل‌های ایران به‌شمار می‌رود که در صورت سفر به این روستا می‌توانید آن را در اکثر مغازه‌ها مشاهده کنید. همچنین هنگامی که به سمت روستای کندوان حرکت می‌کنید، می‌توانید کندوهای زنبور عسل را ببینید و از کیفیت عسل‌های کندوان اطمینان پیدا کنید.

تعداد زیادی کندو عسل در کنار هم

خشکبار کندوان

یکی از محبوب‌ترین خوراکی‌های مردم استان آذربایجان غربی و شرقی، خشکبار است. اغلب مردم در روزهای کوتاه زمستان برای تامین انرژی خود خشکبار می‌خورند. امروزه خشکبار به یکی از سوغاتی‌های مهم استان‌های آذربایجان غربی و شرقی تبدیل شده است. کندوان نیز از یان قائده مستثنی نیست. مردم روستا به دلیل آب‌وهوای سرد نیاز به مواد مقوی دارند به همین منظور اغلب خشکبار را به عنوان میان‌وعده میل می‌کنند. خشکبار در روستا کندوان از میوه‌های درختان روستا مانند زردآلو، آلبالو، توت و غیره تهیه می‌شود.

انواع خشکبار در مشماهای بزرگ در قفسه یک فروشگاه

آب معدنی کندوان

چشمه‌های آب معدنی کندوان هم یکی از جاذبه‌های دیدنی این روستا است و آب‌معدنی حاصل از این چشمه‌ها یکی از بهترین سوغاتی کندوان زیبا به حساب می‌آید. آب معدنی چشمه‌های کندوان به علت برخورداری از کمترین درصد سختی و سنگینی برای درمان بیماری‌های کلیوی بسیار مفید است. همچنین آب معدنی کندوان به دلیل املاحی که دارد، برای اغلب مردم مناسب می‌باشد.

لبنیات کندوان

یکی از سوغاتی های فوق‌العاده شهر کندوان، لبنیات تازه و باکیفیتی است که هرروزه توسط روستاییان این شهر درست می‌شود و به فروش می‌رسد. با توجه به اینکه کندوان دارای مراتع سرسبز و زیبایی می‌باشد، لبنیات تولیدی نیز بسیار باکیفیت است. از مهم‌ترین لبنیات روستای کندوان که می‌توانید به عنوان سوغات تهیه کنید، پنیرمحلی، کره محلی، کشک، ماست و شیر محلی است.

یک گله گوسفند به همراه دو چوپان در برف
عکس از کجارو

صنایع دستی کندوان

همانطور که گفته شد، یکی از مهم‌ترین سوغاتی که در روستای کندوان می‌توانید تهیه کنید صنایع دستی مردم محلی است. صنایع دستی که در روزگار گذشته به منظور گذراندن زندگی ساخته می‌شدند. اما امروزه اغلب این ساخته‌ها به عنوان محصولی برای فروش تهیه می‌شوند تا مردم با فروش آن‌ها درآمدی کوچک برای خود داشته باشند.

گلیم بافی کندوان

یکی از با ارزش‌ترین صنایع دستی کندوان تبریز، گلیم بافی است. گلیم‌ها توسط زنان روستا بافته می‌شدند و در گذشته به منظور زیرانداز از آن استفاده می‌شد. طرح‌ها و نقشه‌های گلیم‌ها از طبیعت کندوان الهام گرفته شده بود و امروزه این طرح‌ها به صورت سینه‌به‌سینه به ما رسیده است.

مغازه گلیم و سوغات فنی

صنایع چوبی کندوان

یکی دیگر از متنوع‌ترین صنایع‌دستی روستای کندوان، صنایع چوبی روستا است. از انواع هنرهای چوبی کندوان می‌توان به منبت چوب، معرق چوب و کنده‌کاری روی چوب اشاره داشت.

چاپ باتیک کندوان

یکی از هنرهای دیرینه روستاییان کندوان، چاپ باتیک است. چاپ باتیک نوعی نقش‌اندازی بر روی انواع پارچه علی الخصوص پارچه‌های ابریشمی است. در چاپ باتیک قسمت‌هایی از پارچه را با ماده‌ای مقاوم که مانع از نفوذ رنگ به پارچه می‌شود، می‌پوشانند تا با روشی خاص نقوش دلخواه را بر روی پارچه ایجاد کنند.

چاپ باتیک نوعی نقش‌اندازی بر روی انواع پارچه علی الخصوص پارچه‌های ابریشمی

قالی بافی کندوان

قالی یکی از زیباترین و البته گران‌ترین دست‌بافته زنان روستای کندوان است. در گذشته زنان روستا برای خانه‌های خود قالی می‌بافتند و اغلب برای نقش قالی‌ها از طبیعت الهام گرفته می‌شد. پشم مورد نیاز برای بافت قالی را هم از پشم گوسفندان تهیه می‌کردند و این ارزش قالی‌های کندوان را بیشتر می‌کند. قالی‌های کندوان بسیار مرغوب و زیبا هستند.

نقاشی از یک زن روستایی در یک حجره قالی بافی

شیشه‌گری سنتی کندوان

یکی دیگر از هنرهای دیرینه مردم کندوان، شیشه‌گری سنتی در کارگاه‌های شیشه‌گری است. مردمان کندوان در این کارگاه‌ها به تولید محصولات شیشه‌ای شامل ظروف شیشه‌ای و ظروف تزئینی مشغول هستند.

سنگ‌های قدیمی کندوان

یکی از سوغاتی‌های منحصربه‌فرد روستای کندوان، سنگ‌های قدیمی این روستاست. روستا در منطقه کوهستانی قرار دارد و در اطراف روستا می‌توان سنگ‌های قیمتی را پیدا کرد. مردم با این سنگ‌های قیمتی زیورآلات مختلف تهیه می‌کنند و به عنوان سوغات به گردشگران ارائه می‌دهند.

سوغات و صنایع دستی کندوان

غذاهای محلی کندوان

شاید غذاهای محلی کندوان را نتوان به عنوان سوغات با خود همراه کرد. اما طعم بی‌نظیر این غذاها یادگاری خوشمزه و خوش‌عطر در ذهن ایجاد می‌کند تا روزها می‌توان آن را به یاد داشت. غذاهای منطقه آذربایجان جزو خوشمزه‌ترین غذاهای محلی ایران به حساب می‌آیند. مردم روستای کندوان نیز غذاهای محلی زیادی دارند که در اغلب آنها از گوشت قرمز استفاده می‌شود. علت استفاده از گوشت قرمز، گرفتن انرژی کافی برای گذراندن روزهای سخت و سرد زمستان است. از مهم‌ترین غذاهای محلی روستای کندوان که می‌توانید آن‌ها را در سفرتان به خود هدیه دهید، آبگوشت کندوان، کباب، کوفته محلی و دلمه است.

5 عدد کوفته در یک ظرف در کنار یک سبد نان سنگک

سخن آخر

صنایع دستی و سوغات هر شهر از زیبایی‌ها و جاذبه‌های همان شهر محسوب می‌شود. همانقدر که دنبال جاهای دیدنی هر شهر هستید. حتما از صنایع دستی و سوغات آن شهر هم دیدن کنید و خرید کنید تا به رشد اقتصاد محلی کمک کنید و از مهاجرت روستاییان به شهر جلوگیری شود.

4.4/5 - (61 امتیاز)

اتاقک

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *