سوغات و صنایع دستی

صنایع دستی و سوغات کیش | آشنایی با سوغات عروس خلیج فارس

جزیره کیش یکی از توریستی‌ترین مناطق کشور شناخته می‌شود که سالانه میزبان هزاران گردشگر از سر تا سر ایران است. اگر شما هم قصد سفر به جزیره‌ کیش را دارید، با ما همراه باشید تا در این مطلب از اتاقک صنایع دستی جزیره زیبای کیش را مرور کنیم.

برای آشنایی بیشتر مقاله کیش کجاست؟ را مطالعه کنید.

کشتی یونانی قدیمی و زنگ زده در دل دریا

صنایع دستی و سوغات کیش

دار گلیم و گلیمی که به آن وصل شده و در حال تکمیل شدن است، تعدادی نخ کاموا رنگارنگ، یک نقشه گلیم و دفه یا کاردک برای کوبیدن گره ها و پودهای فرششنیدن کلمه “سوغاتی” همیشه حس و حال خیلی خوبی را در همه ما به وجود می‌آورد. این که خودمان هدیه و یادگاری از سفری خاطره‌انگیز به کسانی که دوستشان داریم بدهیم یا آن‌ها برایمان هدیه بیاورند، هر دوی آن‌ها بسیار لذت‌بخش است. حال تصور کنید که این سوغاتی، صنایع‌دستی جزیره‌ زیبای کیش باشد! چی بهتر از این که ساخته‌ دست زنان و مردان جنوب کشور با آن هنرمندی و مهارت به دست ما برسد؟! در ادامه مهم‌ترین صنایع دستی که می‌توان به عنوان سوغات از کیش خریداری کرد، معرفی کرده‌ایم.

صنایع دستی سفالی، خاص و منحصر به فرد!

کوزه سفالی روی میز سفالگری و سفالگر در حال شکل دادن به آنیکی از صنایع دستی مهمی که از دل خاک جزیره کیش ساخته می‌شود، کوزه‌‌‌های سفالی است. گِل این کوزه‌های سفالی، رنگی متفاوت دارند و از عمق زمین به دست می‌آیند. براساس تحقیقات انجام شده، در عمق 30 متری خاک جزیره‌ کیش، گلی مرغوب به نام گِل “مارون” وجود دارد که برای سفال‌گری بی‌نظیر است. البته مردم محلی از سالیان دور این موضوع را می‌دانستند و از این گل در ساخت بناها و آب‌انبارهای خود استفاده می‌کردند.

هنرمندان جزیره نقوش زیبا و رنگارنگی را روی سفال‌های گِلی طراحی می‌کنند که زیبایی آن‌ها را دو چندان می‌کند. ظروف سفالیِ ساخته‌ دست اهالی منطقه بسیار مستحکم هستند و رنگی مایل به سبز دارند. خوب است بدانید که آوازه‌ این ظروف سفالی به مرزهای کشور محدود نشده و این محصول ارزشمند را به خارج از کشور نیز صادر می‌کنند‌. همچنین می‌توانید ظروف ساخته شده از خاک‌های مرجانی را نیز در این منطقه پیدا کنید که بسیار زیبا و تماشایی هستند. سوغات کیش را از بازارهای سنتی جزیره مانند بازار عرب‌ها می‌توانید تهیه کنید.

یک اتاقک پر از عیدی یک اتاقک پر از عیدی
اجاره سوئیت کیش با قیمت مناسب
  • 50 هزار تومان تخفیف
  • مخصوص کاربران بلاگ
  • کد : OTGBLG50

همین الان رزرو کن!

 

صنایع دستی دریایی، زیورآلاتی از جنس صدف!

زیور آلات تهیه شده با انواع صدف و محصولات دریایییادگارهایی که دریا به ساحل می‌دهد، سال‌ها است که به عنوان تزئینات ظروف و ساخت زیورآلات مورد استفاده ساحل‌نشینان قرار می‌گیرد. کسی چه می‌داند، شاید در سالیان دور ماهیگیران فقط می‌توانستند همین صدف‌ها را برای همسر و فرزندان‌شان هدیه ببرند. این صنایع دستی جزیره کیش که با صدف‌های زیبا و گوش‌ماهی‌های رنگارنگ ساخته شده‌اند را می‌توانید در بازارهای محلی کیش خریداری کنید و به عنوان یادگاری از جزیره و دریا به شهر و دیار خود ببرید.

بافت چادر شب، ذوق و سلیقه‌ی زنان جزیره!

چادر شب های قرمز و سبزرنگ صنایع دستی شهر کیشهنر بومیان جزیره کیش به خصوص زنان جزیره در بافت چادر شب بی‌همتا است. گرچه در بسیاری از مناطق کشور بافت چادر شب رواج دارد اما ذوق و سلیقه‌ به کار رفته در بافت چادر شب‌های جزیره باعث تمایز آن‌ها نسبت به دیگر نقاط کشور شده است. پس اگر قصد خرید چادر شبی زیبا را دارید، در سفر به کیش فرصت را از دست ندهید. چادرشب‌های جزیره کیش اغلب زمینه‌ قرمز رنگی دارند و طرح و نقش‌های ذهنی و خلاقانه‌ زنان محلی به این پارچه‌های با اندازه‌ دو در دو جان می‌بخشند. از این چادر شب‌های پر نقش و نگار به عنوان جانماز، رومیزی، رو انداز و … استفاده می‌کنند.

حصیربافی، قدیمی‌ترین صنایع‌دستی جهان!

حصیربافی و سبدهای درب دار حصیری“حصیر بافی” یا “بافت بوریا” از هنرهای باستانی و قدیمی مردم جهان است. هنر اصیل حصیربافی از زمان‌های دور در جزیره کیش رایج بوده است. نخل‌های خرما زمانی که نایلون‌های پلاستیکی وجود نداشتند، سبدهای حصیری را به مردم هدیه می‌کردند که بسیار زیبا و کاربردی بودند. این سبدهای حصیری که بافت‌های متفاوتی دارند با محیط زیست سازگارند و مثل سبدهای و کیسه‌های پلاستیکی یک‌بار مصرف نیستند. امروزه نیز مردم محلی با استفاده از نوارهای نخل خرما سبدهای حصیری، زیرانداز و کیف‌های زیبا و رنگارنگی درست می‌کنند که از بهترین سوغاتی‌های جزیره کیش به حساب می‌آیند.

شیریکی پیچ، گلیمی با طرح و نقش ذهنی!

“شیریکی پیچ” یکی از بهترین سوغاتی‌های جزیره‌ کیش است که طرفداران بسیاری دارد. نام دیگر شیریکی پیچ، گلیم سوزنی است که به عنوان زیراندازی سنتی کاربرد دارد. طرح و نقش این گلیم‌ها دلیل تمایز آن‌ها با دیگر گلیم‌های کشور است. بافنده‌ شیریکی پیچ با استفاده از یک دار این گلیم را می‌بافد و با الهام از رنگ‌های طبیعت طرح خلاقانه‌ خود را در بافت آن به کار می‌برد. برای بافت شیریکی پیچ از پشم و نخ ابریشمی استفاده می‌شود که در مناطق مختلف مخصوصا مناطق سردسیر بسیار کاربرد دارد.

گلابتون‌دوزی، نقش و نگاری برای لباس‌های جنوبی!

گلابتون‌دوزی؛ دوخت نقش و نگار با نخ زری روی لباسیکی از هنرهای اصیل جزیره‌ کیش که از دیرباز در این منطقه از کشور رواج داشته، گلابتون‌دوزی است. در هنر گلابتون‌دوزی روی پارچه‌های مختلف نقش و نگاری پیاده‌سازی می‌کنند و سپس با استفاده از ابزار گلابتون‌دوزی و نخ زری، این طرح‌ها را می‌دوزند. گلابتون‌دوزی روی انواع شال، روسری و لباس‌های مختلف انجام می‌شود. این طرح‌ها عموما بته‌جقه، اسلیمی، نقش محرابی و غیره هستند که طرفدارن بسیاری دارند. پارچه‌های گلابتون‌دوزی یکی از سوغاتی‌های زیبا و چشم‌نواز جزیره کیش است که می‌توانید برای عزیزانتان یادگاری ببرید.

یکی دیگر از هنرهای رایج در جزیره کیش که به گلابتون‌دوزی شباهت دارد، “بادله‌دوزی” است. بادله‌دوزی یا تلی‌بافی هنری است که با استفاده از آن لبه‌های جانماز، لباس‌های محلی، شلوارهای زنانه جنوبی و … را تزئین می‌کنند.

صنایع دستی کیش را از کجا بخریم؟

صنایع دستی کیش به عنوان نماد فرهنگ و هنر منطقه، برگرفته از طبیعت و شرایط بومی و محلی جزیره ساخته می‌شوند و به همین خاطر رنگ و بوی جزیره را به همراه خواهند داشت. علاوه بر صنایع دستی کیش که می‌توانید از آن‌ها به عنوان یادگاری‌های ارزشمند برای هدیه دادن به عزیزانتان استفاده کنید، این جزیره گردشگرپسند سوغاتی‌های دیگری هم دارد. انواع لباس‌های محلی، انواع ماهی و میگو تازه، خرما، انواع قهوه و شکلات،ادویه‌ها و حنا از دیگر سوغاتی‌های کیش هستند. در ادامه به معرفی مراکز خریدی که از آن‌ها می‌توانید سوغاتی و صنایع دستی کیش را تهیه کنید، می‌پردازیم.

بازارهای سنتی

درب ورودی بازار عربهابازار عرب‌ها یا بازار صفین کیش یکی از قدیمی‌ترین و سنتی‌ترین بازارهای جزیره است. این بازار در شمال غرب جزیره کیش قرار دارد و نزدیک خانه‌های محلیان جزیره است. به این ترتیب با بازدید از این بازار سنتی می‌توانید با نوع زندگی و فرهنگ مردم اصیل جزیره‌ کیش نیز آشنا شوید. برای رسیدن به این بازار کافیست به میدان سعدی بروید و از آن‌جا وارد محله‌ عرب‌ها شوید. ساعت کار  بازار عرب‌ها از 10 صبح تا 1 ظهر و از 4 عصر تا 10 شب است. در این بازار انواع سوغات کیش و سایر اجناس موردنیاز خود را می‌توانید به قیمتی ارزان خریداری کنید!

یکی دیگر از بازارهای سنتی کیش، بازار ماهی آن است. در این بازار انواع ماهی و میگوی تازه خلیج فارس به فروش می‌رسند.

مراکز خرید مدرن

یکی از دلایل مهمی که بسیاری از گردشگران را به جزیره کیش می‌کشاند، خرید کردن از بازارها و مراکز خرید آن است. نمی‌شود به کیش سفر کرد و گشتی در مراکز خرید بزرگ و لوکس آن نزد. جزیره کیش مراکز خرید بسیاری دارد که معروف‌ترین آن‌ها مراکز خرید دامون، سارینا، مروارید، پردیس، زیتون، مریم کیش، دیپلمات مال، پارس خلیج و غیره هستند. در این مراکز می‌توانید انواع و اقسام برندهای معروف لباس، کیف، کفش، لوازم الکترونیکی و غیره را خریداری کنید و در هنگام خرید از امکانات رفاهی آن‌ها که شامل رستوران، کافه، سینما و اجرای موسیقی زنده هستند، لذت ببرید.

راهنمای اجاره ویلا، سوئیت و اتاق برای اقامت در جزیره کیش

برای شما پیشنهاد ویژه‌ای داریم.

برای اجاره خانه در کیش و یا اقامتگاه، سوئیت و اتاق می‌توانید از طریق سایت اتاقک اقدام کنید و با گذراندن چند مرحله ساده اتاقک مناسب را در تاریخ مورد نظرتان، با قیمتی مناسب، رزرو کنید.

اقامت دلچسبی برای شما آرزو می‌کنیم.

3.7/5 - (4 امتیاز)

اتاقک

نازنین زارع

صنایع خوندم، چون قرار بود مهندس بشم. اما غرق شدن تو دنیای ادبیات باعث شد از کارخونه و خط تولید دل بِکنم و سر از نوشتن دربیارم. نوشتن از تجربیات سفر، گردش و اقامت از جذاب‌ترین کارهاییه که آدم می‌تونه انجام بده. مارگریت دوراس راست گفته که نوشتن هم‌ردیف آواز خوندنه. همونقدر موزونه و آدم رو غرق در رویای بی‌انتها می‌کنه!

نوشته های مشابه

‫5 دیدگاه ها

  1. اسم گلش مارون نیست مارن است از عمق ۵ تا ۳۰ متر هم وجود داره این گل هم خاصه برای کوزه گری الان هم دیگر کوزه سازی در کیش نیست من که ندیدم ۶ سال کیشوندم

      1. کلا اطلاعات زیاده من تو سایتها نگاه میکنم هرکسی هم یه متر خاصی اعلام کرده حتی خیلی ها اعلام کردن مارون و سمت بومی نشینهای کیش کارگاه سفالگری

  2. درخصوص صنایع دستی کیش مخصوصا سفال و سفالگری اگر فیلم یا عکس دارید منتشر کنید من از علاقه مندان سفال هستم در زاهدان اما عکس زیاد ندیدم از این هنر کیش فکر میکنم خاک ازجاهای دیگر بردن کیش والا کیش که خاک نداشته اشت من بارها به کیش رفته ام

    1. یک بلیط تهیه و به کارگاه کوزه گری در کیش بروید و برای همه کیش دوستان شما هم از عکس های زیبا کیش اشتراک بگزارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *